Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot Windows 10 en Ubuntu  (gelezen 3451 keer)

Offline sidonia

  • Lid
Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Gepost op: 2017/10/20, 17:05:46 »
Vanmorgen Windows 10 geupdate naar de herfst update.
Na de update, had ik geen grub meer. Live USB aangesloten om de grub te repareren, maar dat ging niet omdat de upgrade van Windows 10 de gehele partitie van Ubuntu had verwijderd.
Dus in plaats van een partitie met Ubuntu, had ik een niet toegewezen partitie. (Waar oorspronkelijk Ubuntu op stond). Dank u wel Microsoft.

Offline rico70

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/20, 17:24:39 »
Ai, das niet leuk. Kan je win10 niet in Virtualbox / VMware installeren? Dan weet je zeker dat de ms de boel niet weer kan vernaggelen.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/20, 17:46:49 »
Zeker niet leuk. Maar het voorbeeld geeft wel aan dat diegenen die bij voortduring ageren tegen dual boot het gelijk aan hun kant hebben.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/20, 18:39:53 »
Zeker niet leuk. Maar het voorbeeld geeft wel aan dat diegenen die bij voortduring ageren tegen dual boot het gelijk aan hun kant hebben.
Dat is toch alleen van toepassing als dualboot op 1 HD of SSD zit met W10 en Linux. Dual boot op 1 HD met Linux 2 distro's heb je daar toch ook geen last van????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rico70

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/20, 18:42:28 »
Windows 7 met 1 of 2 Linux distros gaf ook nooit problemen, denk dat het een win 10 "feature" is.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/20, 19:37:30 »
Origineel was het een computer met Windows 10 voor geïnstalleerd. Ik heb er Ubuntu naast geïnstalleerd op dezelfde harde schijf.
Windows gebruik ik maar zelden, maar als ik dan toch een keer opstart met Windows, gaat hij natuurlijk direct updaten.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/20, 22:12:31 »
Citaat
Dat is toch alleen van toepassing als dualboot op 1 HD of SSD zit met W10 en Linux.
Ik duf mijn hand daarvoor niet in het vuur te steken. Als die andere schijf gemount is, dan lijkt er mij geen belemmering meer voor Windows 10 om ook daar partities aan te pakken. Tenslotte had Windows 10 ook niets te zoeken in de partities die sidonia is kwijtgeraakt.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/20, 23:13:09 »
Citaat
Dat is toch alleen van toepassing als dualboot op 1 HD of SSD zit met W10 en Linux.
Ik duf mijn hand daarvoor niet in het vuur te steken. Als die andere schijf gemount is, dan lijkt er mij geen belemmering meer voor Windows 10 om ook daar partities aan te pakken. Tenslotte had Windows 10 ook niets te zoeken in de partities die sidonia is kwijtgeraakt.
@ajjp, als de W10 schijf gemount is kan de de andere Linux schijf toch niet gemount zijn. He is toch of of????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/21, 06:56:32 »
De Windows 10 Fall Creators Update is ook meer een upgrade dan een update.

Je krijgt die W10 'upgrades' nu één à twee keer per jaar voor je kiezen. Mij te risicovol om daarmee te dual-booten. Ben daar na W7 ook mee gestopt.
Heb je een dualboot, zorg dan voor de upgrade maar voor een goede back-up van je data. Je weet kennelijk niet of het er na de upgrade nog op staat.

https://askubuntu.com/questions/961387/grub-fails-to-boot-after-windows-upgrade
https://askubuntu.com/questions/961742/windows-10-fall-creators-update-seems-to-corrupt-ubuntu-partition

Ook vervelend dat de W10 upgrade hier en daar standaard programma's wijzigt (PDF'jes worden weer met Edge geopend), logo's van Chrome en Firefox verdwijnen en je ze pas terug krijgt nadat je de koppelingen weer opnieuw aan start vastmaakt, de muisrichting weer wordt omgedraaid, er weer gesponsorde links in het startmenu staan, een boel tegeltjes weer 'live-tiles worden', je voor de upgrade bitlocker eerst moet uitzetten, etc.

Ik had volgens mij 2 partities en heb er nu 4. https://www.disk-partition.com/windows-10/recovery-partition-after-upgrading-to-windows-10-4348.html
Ook zinvol om even te kijken of snel opstarten weer aangezet wordt.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/21, 07:48:00 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline ajjp

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/21, 10:07:50 »
Citaat
@ajjp, als de W10 schijf gemount is kan de de andere Linux schijf toch niet gemount zijn. He is toch of of????
Kun jij vanuit beide OS'n bij je data die, naar ik aanneem, op één van de twee schijven staan? Als het antwoord ja is, dan zijn toch beide schijven gemount.

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2017/10/21, 12:13:49 »
Ben ik even blij dat ik de update (grade) nog niet gedaan heb? Goede tip Sidonia!

Denk dat ik bij mij het nu hardware matig maar uit elkaar ga halen en stoppen met een dualboot WIN/Ubuntu. Heb een Lenovo laptop met Dualboot Win 10 en Ubuntu Budgie. Laat daar de Win zijn gang maar op gaan en houdt die laptop dan alleen voor Win 10. Dan zal ik later waarschijnlijk de Ubuntu partitie eraf moeten halen, maar dat zal met een Live USB en Gparted wel lukken, denk ik.

Op mijn HP Touch staat een dualboot Win 10 met Elementary. Die PC gebruik ik regelmatig. Denk dat ik daar Win 10 nu maar helemaal afhaal, voordat die op die PC de zaak verpest. Kan iemand mij aangeven hoe ik dat het beste kan doen? Staat ook nog een recovery partitie op. Die mag er dan ook af.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/21, 12:24:05 »
Citaat
@ajjp, als de W10 schijf gemount is kan de de andere Linux schijf toch niet gemount zijn. He is toch of of????
Kun jij vanuit beide OS'n bij je data die, naar ik aanneem, op één van de twee schijven staan? Als het antwoord ja is, dan zijn toch beide schijven gemount.
@ajjp, nee op iedere OS (HD of SSD) staat apart de data. Dus W10 met aparte data op SSD en dan Xubuntu 16.04 Lts met aparte data op HD. Zou toch goed moeten gaan????
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rico70

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2017/10/21, 12:37:19 »
Kan iemand mij aangeven hoe ik dat het beste kan doen? Staat ook nog een recovery partitie op. Die mag er dan ook af.
Met Gparted de windows partities vernietigen, en dan Grub updaten. De vrijgekomen ruimte formatteren als ext4 zodat je ze kan gebruiken.
Of je /home backuppen en een compleet nieuwe install doen

Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2017/10/21, 13:11:20 »
@ Forum,

Beschreven probleem van sidonia doet zich al een tijd voor ( had ik al eens eerder gemeld - toen hoonde men dit weg) en het zal er niet op verbeteren, tenzij hier een workflow wordt ontwikkelt en geschreven hoe je dit probleem deftig kan oplossen ( Pjotr heeft dit al voor een stuk uitgeschreven) --probleem is: de verschillende soorten merken en hoe men die UEFI-bios ingedeeld/gemaakt of afgeschermd heeft..
Beter nog, enkele informatie bijeenkomsten plannen / laten doorgaan, op vele locaties, waar dit uit de doeken wordt gedaan en getoond....het is maar luidop denken...

Om dit te kunnen ondervangen heb ik ( ten persoonlijke titel) een laptop met 4 verschillende Hdd's (telkens van 320GB), met daarop verschillende distro' geïnstalleerd die ik regelmatig bijwerk zodat ze up-to-date blijven. Dat is mijn manier.
Ik heb onlangs, dit is de eerste voor mij, een 'Linux compatibele' desktop i5 (merkloos, ook met UEFI-bios) aangeschaft. Fastboot en secureboot zijn uitschakelbaar. Daarop heb ik nu mijn favorite 'Linux-gestuurd besturingssysteem' geïnstalleerd zonder noemenswaardig probleem.
Alleen had ik wat last om een verbinding te hebben met internet doordat er een te oude kernel werd geïnstalleerd. Na opwaardering van deze kernel was er geen enkel probleem meer.

Maar ja, een goed werkende en nog niet versleten computer gooi je zo maar niet weg. Ook hebben sommigen nog moeite om volledig 'los' te komen van Windows....
Kan je Windows niet missen, draai dit dan in een virtuele omgeving...

Ieder maakt voor zichzelf uit wat hij of zij verkiest.
Ik heb in ieder geval, drie jaar geleden, beslist om 'los' te zijn van Windows. Het is hier en bij mijn kinderen én kleinkinderen al 'Linux' wat de klok slaat... :)

Ieder is vrij om te kiezen wat haar/hem het best ligt.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/22, 12:33:16 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2017/10/21, 14:06:53 »
Citaat
@ajjp, nee op iedere OS (HD of SSD) staat apart de data. Dus W10 met aparte data op SSD en dan Xubuntu 16.04 Lts met aparte data op HD. Zou toch goed moeten gaan?
Zelfs met de beschreven configuratie betwijfel ik of je veilig bent voor hetgeen Sidonia overkwam.
Als je Windows 10 opstart, kun je dan met een equivalent van Gparted bekijken of de partities op de Linux-HD gemount zijn? En als ze gemount zijn, dan kan Windows 10 er toch gewoon bij, lijkt mij.
Ik ben overigens geen expert, en ik geef mijn mening graag prijs voor die van iemand die met autoriteit kan zeggen hoe dit zit.

Offline rico70

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2017/10/21, 14:52:23 »
Het enige wat windows 10 (net als voorgaande versies) met Linux partities kan doen is vernietigen.

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2017/10/21, 16:48:40 »
Kan iemand mij aangeven hoe ik dat het beste kan doen? Staat ook nog een recovery partitie op. Die mag er dan ook af.
Met Gparted de windows partities vernietigen, en dan Grub updaten. De vrijgekomen ruimte formatteren als ext4 zodat je ze kan gebruiken.
Of je /home backuppen en een compleet nieuwe install doen

HPTouch is nu vrij van Win. Naast Elementary nu de nieuwe Budgie gezet als hoofd systeem. Data vanuit Elementary Home overgezet. Dat werkt nu 100%. Ben nu bezig met de Win 10 update op de Lenovo. Kijken of Win 10 daarop de dualboot verprutst.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2017/10/21, 17:09:30 »
Citaat
@ajjp, nee op iedere OS (HD of SSD) staat apart de data. Dus W10 met aparte data op SSD en dan Xubuntu 16.04 Lts met aparte data op HD. Zou toch goed moeten gaan?
Zelfs met de beschreven configuratie betwijfel ik of je veilig bent voor hetgeen Sidonia overkwam.
Als je Windows 10 opstart, kun je dan met een equivalent van Gparted bekijken of de partities op de Linux-HD gemount zijn? En als ze gemount zijn, dan kan Windows 10 er toch gewoon bij, lijkt mij.
Ik ben overigens geen expert, en ik geef mijn mening graag prijs voor die van iemand die met autoriteit kan zeggen hoe dit zit.
Ik denk dat je gelijk hebt. Of hij gemount is weet ik niet (ben helemaal geen expert). Ik zou tijdens de upgrade schijf 1 af kunnen koppelen ;). Die optie moet ik nog even bekijken.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/21, 17:12:03 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

swake

  • Gast
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2017/10/22, 01:20:07 »
Citaat
Vanmorgen Windows 10 geupdate naar de herfst update.
Na de update, had ik geen grub meer. Live USB aangesloten om de grub te repareren, maar dat ging niet omdat de upgrade van Windows 10 de gehele partitie van Ubuntu had verwijderd.
Dus in plaats van een partitie met Ubuntu, had ik een niet toegewezen partitie. (Waar oorspronkelijk Ubuntu op stond). Dank u wel Microsoft.

En dit zal telkens gebeuren als er een update verschijnt van W10 . Bij een desktop  kun je een tweede HD inbouwen en daar Ubuntu op installeren. dan installeert de GRUB zich ook op de tweede HD . Bij een laptop zou je dit kunnen oplossen door Ubuntu op een USB stick of USB externe HD te installeren . Het voordeel hiervan is dan nog eens dat je die over kan meenemen .

Offline sidonia

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2017/10/22, 06:41:52 »
Microsoft moet wel radeloos zijn, als dit de weer een manier is om de concurrentie uit te schakelen.

Offline Suns

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2017/10/22, 09:58:24 »
Ik heb 3 ssd schijven erin zitten 1 van 120gb Ubuntu 1.x 250gb Windows10 en 1.x 250gb Windows 7 en werkt hier als een tierelier ik kan gewoon via GRUB terug zien en opstarten.
Ik heb hier ooit eens geleerd om nooit Ubuntu binnen  Windows te installeren in verband met veiligheidsoverwegingen  , zal misschien nu niet meer van toepassing zijn  maar blijft het maar zo doen.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2017/10/22, 10:44:45 »
Vreemd, op deze computer staat Linux Mint 18.2 en Windows 10 en de update ging hier vlekkeloos. Beide systemen staan op 1 SSD en er zit een 2e HD in voor de data. Ik ben geen voorstander van dual-boot, in mijn ogen is zoiets ook een makkelijke noodoplossing. Wat belangrijk is gaat dan ook naar de 2e harde schijf, juist om dit soort dingen te voorkomen. Loopt de boel in de soep dan is het een uurtje prutsen en dan loopt het wel weer en is er niks verloren gegaan. Had ik deze mogelijkheid niet dan zou ik in elk geval mij 10 keer bedenken om het dualboot met Windows te maken (op mijn laptops staat dus een linuxdistro).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2017/10/22, 11:13:10 »
Kan iemand mij aangeven hoe ik dat het beste kan doen? Staat ook nog een recovery partitie op. Die mag er dan ook af.
Met Gparted de windows partities vernietigen, en dan Grub updaten. De vrijgekomen ruimte formatteren als ext4 zodat je ze kan gebruiken.
Of je /home backuppen en een compleet nieuwe install doen

HPTouch is nu vrij van Win. Naast Elementary nu de nieuwe Budgie gezet als hoofd systeem. Data vanuit Elementary Home overgezet. Dat werkt nu 100%. Ben nu bezig met de Win 10 update op de Lenovo. Kijken of Win 10 daarop de dualboot verprutst.

Op de Lenovo heeft Win een (tijd verslindende) update naar 1703 gedaan. Dualboot werkt nog. Wachten is nu op de 1709. Kijken wat er dan gebeurt. Als de dualboot verdwijnt vind ik dat prima. Hou dan alleen de Lenovo exclusief voor Win voor die enkele keer dat het nodig is. Voor mij sowieso geen dualboots met Win meer in de toekomst.

Offline aartje

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2017/10/22, 16:56:06 »
Kan iemand mij aangeven hoe ik dat het beste kan doen? Staat ook nog een recovery partitie op. Die mag er dan ook af.
Met Gparted de windows partities vernietigen, en dan Grub updaten. De vrijgekomen ruimte formatteren als ext4 zodat je ze kan gebruiken.
Of je /home backuppen en een compleet nieuwe install doen

HPTouch is nu vrij van Win. Naast Elementary nu de nieuwe Budgie gezet als hoofd systeem. Data vanuit Elementary Home overgezet. Dat werkt nu 100%. Ben nu bezig met de Win 10 update op de Lenovo. Kijken of Win 10 daarop de dualboot verprutst.

Op de Lenovo heeft Win een (tijd verslindende) update naar 1703 gedaan. Dualboot werkt nog. Wachten is nu op de 1709. Kijken wat er dan gebeurt. Als de dualboot verdwijnt vind ik dat prima. Hou dan alleen de Lenovo exclusief voor Win voor die enkele keer dat het nodig is. Voor mij sowieso geen dualboots met Win meer in de toekomst.
Helaas ben ik nog steeds genoodzaakt om Windows7 (de voordelen van windows10 zie ik sowieso niet...) in dualboot naast mint 17.3 te
hebben omdat :
a) Mijn nieuwe Tomtom geen updates doet met een windows onder virtualbox
b) Ik geen video-opnames meer kan maken  in HD mode via een HDMI ingang op mijn  HauppaugeColossus-kaart als ik windows onder Virtuallbox
draai. Er zijn daar geen drivers voor beschikbaar voor Linux.


Offline jolo

  • Lid
Re: Dualboot Windows 10 en Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2017/10/22, 18:00:01 »
Ik heb hier op de hoofd pc uit mijn onderschrift, ook Windows 10 en Ubuntu 14.04 op één SSD schijf. Het gaat hier om een multiboot systeem. Toen ik vandaag de Windows 10 herfst upgrade (versie 1709) installeerde, bleven alle partities intact. Maar hier gaat het wel om een Windows 10 Home Retail versie.

Er staan op Ask Ubuntu wel problemen met de Windows 10 herfst upgrade.
https://askubuntu.com/questions/961742/windows-10-fall-creators-update-seems-to-corrupt-ubuntu-partition
https://askubuntu.com/questions/941036/has-windows-10-update-wiped-my-linux-partition

Daarin wordt TestDisk aangeraden, om het probleem oplossen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM