Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Live CD ??  (gelezen 1362 keer)

johnno40

  • Gast
Live CD ??
« Gepost op: 2007/02/08, 21:50:22 »
Hallo,

Ik heb Ubuntu geinstalleerd. Netjes via Live CD.
Het rare is alleen dat het systeem alleen draait als de Live CD nog in de CD speler zit.
Op de harde schijf is wel het e.e.a. geinstalleerd, maar ik kan niet controleren of dit het complete pakket is.
Hoe kan ik zorgen dat het hele systeem vanaf harde schijf blijft werken?

Tips zijn altijd welkom!!

Grtz. John.

Live CD ??
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/08, 22:02:54 »
je kunt met de live cd de hd mounten en dan kun je kijken op ubuntu geinstalleerd is. zo ja herschrijf de grub in het MBR met Gparted of super grub loader en dan opnieuw opstarten.

succes TivAk

johnno40

  • Gast
Live CD ??
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/08, 22:35:32 »
Citaat van: TivAk
je kunt met de live cd de hd mounten en dan kun je kijken op ubuntu geinstalleerd is. zo ja herschrijf de grub in het MBR met Gparted of super grub loader en dan opnieuw opstarten.

succes TivAk
Hoi TivAk, bedankt voor de tip. Ik kan niet "gewoon" in /boot/grub/menu.lst aanpassen dat hij daar op moet starten?

Ik ben (helaas) nog niet zo bekend met linux, alhoewel ik al steeds verder kom...
Is Gparted gewoon via synaptic te downloaden, of moet ik eerst ergens een  source vandaan halen.

:-) bedankt,

JOhnno

Offline Roland3

  • Lid
Live CD ??
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/08, 23:38:32 »
Hallo Johnno,

Ik ben nog niet veel verder dan jij, maar toch draaien nu WIndows en Ubuntu al dan niet broederlijk naast elkaar op mijn harde schijf.

Mijn eerste vraag: wil je beide OS'en of alleen linux?

Indien je beide wilt dan vind je bijna alle info over hoe dit aan te pakken hier op het forum.

GParted je downloaden via: http://gparted.sourceforge.net/. Ook hiervan moet je eerst een liveCD branden. Meer info over de nodige partities vind je ook in het topic hierboven.

Best eerst defragmenteren voor je GParted loslaat op je harde schijf. En een backup maken van onmisbare bestanden indien nodig.

Als je de nodige partities hebt aangemaakt in GParted kan je de liveCD van ubuntu starten en nadien "installeren" kiezen. Stap 5 en 6 vond ik wat trikkie, maar met behulp van google en behulpzame forumgebruikers ben zelfs ik er na een uurtje uitgeraakt...

Als je hier bent geraakt en niet verder komt geef je maar een seintje: alles mbt deze eerste stappen zitten nu nog vers in mijn geheugen :)

groet, roland
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

johnno40

  • Gast
Live CD ??
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/08, 23:45:35 »
Hoi Roland,

Nee ik hoef slechts ubuntu te hebben draaien. Windows dual-boot heb ik al op de desktop beneden staan.
Ik wil slechts ubuntu gebruiken als thuisserver.
Merkte alleen bij rebooten dat hij nog steeds gebruik maakt van de live-cd, terwijl ik toch geinstalleerd heb.
Haal ik de CD weg start het systeem niet op.
Heb helaas geen idee waar ik moet zoeken met mounten en unmounten etc.
Ben een half jaar bezig met een servertje op te zetten, maar ik wil niet afhankelijk zijn van mijn gebrande CD'tje met daarop het systeem.
Wellicht grub of lilo nogmaals installeren.

Je link is weggevallen trouwens ;-)

Toch bedankt, fijn dat er nog mensen zijn die mee willen denken!!

Groeten,

Johnno.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Live CD ??
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/08, 23:47:08 »
Hier heb je een goeie handleiding om een server op te zetten in Ubuntu:
http://www.htmlwijzer.nl/artikel/linserver.php

Groet, Pjotr.

johnno40

  • Gast
Live CD ??
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/08, 23:47:34 »
Citaat van: johnno40
Hoi Roland,

Je link is weggevallen trouwens ;-)
Bij verversen van het scherm kwam de link toch door :-)

Bedankt!!

Johnno

johnno40

  • Gast
Live CD ??
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/08, 23:50:17 »
Citaat van: pjotr123
Hier heb je een goeie handleiding om een server op te zetten in Ubuntu:
http://www.htmlwijzer.nl/artikel/linserver.php

Groet, Pjotr.
Hoi Pjotr,

Heb de versie van www.apachefriends.org al erop gezet.
Geen gestuntel met instellingen.
Alleen untar-en en dan draaien.

Werkt erg mooi, wel zelf goed beveiligd, paswords ed. aangepast!!

Groeten,

John.

Lai

  • Gast
Live CD ??
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/09, 19:42:20 »
Citaat van: johnno40
Merkte alleen bij rebooten dat hij nog steeds gebruik maakt van de live-cd, terwijl ik toch geinstalleerd heb.
Haal ik de CD weg start het systeem niet op.
dit klinkt misschien een beetje dom; ik ben een ubuntu leek, maar heb je wel de goede opstartsequentie geselecteerd in je BIOS? Dat heeft opzich niets met je OS te maken en als je BIOS niet zegt dat ie op daar moet zoeken dan boot ie sowieso niet van je HD.

johnno40

  • Gast
Live CD ??
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/09, 19:57:49 »
Heb het gelukkig gevonden.
Oplossing: in mijn /etc/apt/sources.list had ik nog de CD als bron (reporetory) staan.

:-0 :-0

Allemaal bedankt voor de hulp!!

Johnno