Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.  (gelezen 3486 keer)

Offline elspierre

  • Lid
Ik heb vandaag Ubuntu 8.04 geinstalleerd als dualsysteem naast Windows XP. Windows staat op 2 primaire partities, waarvan een voor data. Ik had nog een vrije ruimte van 50 GB. Hierop heb ik Ubuntu geinstalleerd , de root op een primaire partitie en de swap en home op een logische partitie. Ik kon bij de installatie met de live CD geen aanhechtingspunten maken voor de 2 Windowspartities, waarom weet ik niet.

Toen ik de PC opnieuw opstartt bleef hij hangen op punt Loading grub, please wait, error 17.

Ik kan nu dus noch Windows noch Ubuntu opstarten.

Wie kan mij helpen dit alsnog te herstellen.

Bij voorbaat dank voor de hulp.
Groeten,
Pierre

Offline shappie

  • Lid
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/28, 11:10:54 »
Er zit iets fout met grub. DIt kan je handmatig oplossen door via de livecd op te starten en dan eerst even je schijfnaam op te zoeken. Dan op die schijf via de terminal naar boot/grub/menu.lst gaan (editen met gedit). Dan doe je dus dit: sudo gedit /media/(schijfnaam)/boot/grub/menu.lst

Als dit te hoog is gegrepen (kan ik me goed voorstellen want het is niet makkelijk) kan je de mbr gewoon herstellen via de XP cd. Dan moet je tijdens het opstarten met de XP cd voor R kiezen om naar de herstelconsole te gaan volgens mij. Daar typ je eerst in: fixboot en dan fixmbr nu herstarten en je kan weer met XP opstarten. Je ubuntu is dan wel weg uit de opstart lijst dus dan moet je die opnieuw installeren. Dit hoeft met manier 1 niet.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline Mij

  • Lid
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/28, 11:24:24 »
Citaat van: shappie
Er zit iets fout met grub. DIt kan je handmatig oplossen door via de livecd op te starten en dan eerst even je schijfnaam op te zoeken. Dan op die schijf via de terminal naar boot/grub/menu.lst gaan (editen met gedit). Dan doe je dus dit: sudo gedit /media/(schijfnaam)/boot/grub/menu.lst

Als dit te hoog is gegrepen (kan ik me goed voorstellen want het is niet makkelijk) kan je de mbr gewoon herstellen via de XP cd. Dan moet je tijdens het opstarten met de XP cd voor R kiezen om naar de herstelconsole te gaan volgens mij. Daar typ je eerst in: fixboot en dan fixmbr nu herstarten en je kan weer met XP opstarten. Je ubuntu is dan wel weg uit de opstart lijst dus dan moet je die opnieuw installeren. Dit hoeft met manier 1 niet.
Of ubuntu direct installeren, dan herstelt hrub zich in pricipe automatisch.

Offline HP

  • Lid
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/28, 11:25:35 »
Check bij Grub foutmeldingen ook even deze site
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline elspierre

  • Lid
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/28, 11:29:45 »
Shappie,
Wat bedoel je met schijfnaam. Moet ik dat opzoeken onder locaties ?
Als ik op locaties naar de Windowsschijf ga staat daar alleen  31.5 GB media.
Bedoel je iets anders ?

Offline elspierre

  • Lid
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/28, 13:09:34 »
Ik heb via de herstelconsole van Windows XP de bootsector weer hersteld en de daarna de 3 Ubuntupartities verwijderd. Ik ga vanavond proberen om Ubuntu opnieuw te installeren.

Volgens mij is de fout ontstaan omdat ik bij de installatie met de live CD van Ubuntu aan beide Windowspartities geen aanhechtingspunt kon geven. Waarom dat niet kon weet ik niet. Weet iemand misschien hoe ik die windowspartities wel aan kan hechten zodat ik vanavond weer niet dezelfde fout maak.

Ik ga nu off line tot vanavond en hoop dat ik voor vanavond een antwoord op mijn vraag kan vinden.
Groetjes,
Pierre

Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/28, 13:12:17 »
Download beter de "alternate cd". Heb je een simpele tekst installer maar daar kun j zonder problemen alles manueel instellen. Ik gebruik NOOIT de live cd om te instaleren, enkel om te testen of om bv. grub terug te installeren ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline HP

  • Lid
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/28, 13:14:27 »
........en om vernaggelde grub menuutjes te repareren.......... ;-)
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/28, 13:15:07 »
:lol: je was me iets voor HP
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Henk2

  • Lid
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/28, 13:50:40 »
Ik had ook iets dergelijks.
7.10 wilde ik instaleren op een PC.
PC had een 320 GB harddisk met Windows XP en een 250 GB harddisk als datadisk
Ubuntu geprobeerd op een vrijgemaakt stuk achter windows te installeren, dat ging prima, alleen foutmelding van GRUB
Na oneindig zoeken kwam ik erachter dat de Bios van de machine de boel belazerde.
De GRUB loader (om het maar ff voor het gemak zo te noemen) kon de locatie waar menu.lst stond niet aanspreken.

Herinstallatie gedaan maar nu op het begin van de 250 GB dataschijf vrijgemaakt.
Probleemloze installatie en gelijk alle opties (Ubuntu en Windows) benaderbaar.

Ik post het maar even, want Ubuntu draait vlekkeloos op oudere machines, alleen kun je dit soort problemen dan tegenkomen.

Henk B

Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/28, 14:40:51 »
Ik heb al een aantal installs van ubuntu gedaan en de beste manier om een dual boot met win te doen (en de veiligste) is toch met 2 hdd
Zie bv. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=179902
en uiteraard de alternate cd. Wil je toch terugkeren naar Win (niet erg waarschijnlijk  ;) dan start je terug op van de oorspronkelijke hdd met Win
je moet natuurlijk even je systeemkast induiken om bij install van ubuntu je windows schijf los te koppelen, de hdd waar ubuntu op moet als eerste te zetten, installeren en volledig updaten en manueel  je windows entry te maken in grub. Wel opletten dat je het map commando gebruikt waarmee je verwijst naar de oorspr. hdd waar windows opstaat. Een beetje meer werk maaar veilig. Heb daar nog nooit problemen mee gehad :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline elspierre

  • Lid
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/28, 18:08:01 »
Citaat van: zandman48
Ik had ook iets dergelijks.
7.10 wilde ik instaleren op een PC.
PC had een 320 GB harddisk met Windows XP en een 250 GB harddisk als datadisk
Ubuntu geprobeerd op een vrijgemaakt stuk achter windows te installeren, dat ging prima, alleen foutmelding van GRUB
Na oneindig zoeken kwam ik erachter dat de Bios van de machine de boel belazerde.
De GRUB loader (om het maar ff voor het gemak zo te noemen) kon de locatie waar menu.lst stond niet aanspreken.

Herinstallatie gedaan maar nu op het begin van de 250 GB dataschijf vrijgemaakt.
Probleemloze installatie en gelijk alle opties (Ubuntu en Windows) benaderbaar.

Ik post het maar even, want Ubuntu draait vlekkeloos op oudere machines, alleen kun je dit soort problemen dan tegenkomen.

Henk B
Henk,
Ik heb ook een oudere Pc van 5 jaar oud. Ik heb maar 1 harde schijf van 120 GB.
Mijn  2 windows primaire partitie zijn elk ongeveer 30 GB groot. Ik wil Ubuntu dus op de  restant vrije ruimte installeren, in 1 primaire root-partitie en 2 logische partities voor de swap en home.Als de Ubuntu live CD opstart om te installeren dan ziet hij uiteraard de 2 Windows partities. Maar het is me onmogelijk om die te mounten als /media/windows en/ media/data. Volgens mij zit daar het probleem.
Hoe kan ik met de live CD die aanhechtingspunten maken ? Heb je daar misschien een oplossing voor ?

Offline shappie

  • Lid
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/28, 21:10:40 »
Volgens mij worden die vanzelf gemount alleen met een andere naam. Die naam kun je gewoon gebruiken.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

iqualjo

  • Gast
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/28, 21:11:52 »
Hallo,
Zover ik gemerkt heb is de alternate niks beter dan de livecd.
Hier heb je net zoveel problemen mee met de grub.
Heb het al 4 keer geinstalleerd met de alternate maar die grub doet gewoon helemaal niets.

groetjes

Offline Henk2

  • Lid
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/28, 21:51:26 »
Citaat van: iqualjo
Hallo,
Zover ik gemerkt heb is de alternate niks beter dan de livecd.
Hier heb je net zoveel problemen mee met de grub.
Heb het al 4 keer geinstalleerd met de alternate maar die grub doet gewoon helemaal niets.

groetjes
Heb je de harde schijf in de PC soms eens vervangen door een grotere?
Grote kans dat dan in je BIOS een beperking zit.
Vooral bij oudere PC's met 1 harde (grote) schijf is het aan te raden om de volgende indeling te hanteren:
40 GB Win XP - 40 GB Ubuntu (incl. SWAP) - de overige ruimte als Fat32 en daarmee goed benaderbaar door XP en Ubuntu
Als je op deze manier installeerd kan de Grub Loader zijn menu.lst vinden binnen de door de BIOS aangegeven ruimte.

Alternatief is om met een GRUB opstartdiskette te werklen zoals HP in zijn bericht aangaf

Henk B

Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/28, 22:22:15 »
Voor beginners is het zeker niet handig om dit allemaal te bespreken.

Beter is directe handleidingen te geven hoe het te repareren.

Maar ook dit kan voor een beginner een crime zijn......

En dus is er Supergrub uitgevonden.
Hiermee kan je automagisch je grub laten herstellen.

Ik zal 2 tips geven, zowel met supergrub als handmatig, print dit uit of sla het op in een tekst bestandje voor als je het in de toekomst nog eens nodig hebt.

################################
TIP 1:
Wanneer je GRUB beschadigt is en je PC niet meer wil booten kan je met dit toffe proggie je GRUB helemaal repareren.

Super Grub Disk Restore Grub in de MBR automatisch en veel meer!

Dit is een website die nog wat handige tips heeft over Super_Grub en hoe je een floppy of cd maakt om van te booten.

Hier download je de Super Grub Floppy of CD

###############################

Wanneer je wilt weten hoe de partitie's heten, start je op met de live cd en typ je in Terminal:
sudo fdisk -l################################
TIP2:


Grub repareren gaat ook erg makkelijk met de Gparted LiveCD :

Stap 1. Start de computer vanaf de Gparted LiveCD
Stap 2. Open een terminalschermpje.
Stap 3. Typ gruben druk op Enter.
Dit start Grub zelf op.
Stap 4. Typ root (hd0,0)en druk op Enter
LET OP:
Je typt hd0,0 als je rootpartitie op hda1 staat.
Staat die rootpartitie bijvoorbeeld op hda6, dan is de terminaltoverspreuk  root (hd0,5) .
Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit.
Dus staat je rootpartitie op hda1 dan typ je hd0,0
Staat die op hda6  dan typ je hd0,5
Dus altijd 1tje lager.


Stap 5. Typ  setup (hd0)en druk op Enter.
Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
Stap 6. Verlaat Grub door  quitin te tikken en op Enter te drukken.
Klaar

 THX to  Pjotr123.

#######################################

En zo simpel kan het zijn :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline HP

  • Lid
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/28, 22:48:36 »
Leuk zo'n lang verhaal, met kleurpotlood erbij, geeft weer wat extra load op de server die het klaarblijkelijk toch al zo zwaar heeft, maar het verhaal staat al op http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/
*zucht*
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline shappie

  • Lid
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/28, 23:19:43 »
Citaat van: HP
Leuk zo'n lang verhaal, met kleurpotlood erbij, geeft weer wat extra load op de server die het klaarblijkelijk toch al zo zwaar heeft, maar het verhaal staat al op http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/
*zucht*
Ik had meer het idee dat Gandyman gewoon zijn best doet/deed en een duidelijke handleiding maakte!? En dat de server overbelast is mag het helpen van mede-ubunteros toch niet in de weg staan? Het lijkt mij onredelijk om met elke post rekening te gaan houden met een overbelaste server. Als dit zo door gaat kunnen we geen hulp meer geven.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

iqualjo

  • Gast
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/28, 23:42:34 »
hallo,
aan de bios is niks mis.
Weet genoeg van pc's alleen nog niet van linux.
heb 2 x 160gig schijven erin met 7 windows partities.
Op de 2e schijf achteraan een extra unallocated partitie van 30gig gemaakt en 8.04 daarop geinstalleerd.(daar wordt dan een stukkie van 1,5 gig als swap van gebruikt)
Supergrubdisk ook al gebruikt, toen kon ik helemaal niets meer.
heb 7.10 livecd gebruikt om in die sudo te komen wat niet werkte
want die ubuntu die starte vroeg tig keer om username en password die ik correct invoerde en er toen doodleuk weer om vroeg
na 10 keer systeem gereset en opeens had ik grub 1.5 terwijl ik geen grub herstel had uitgevoerd
rara politiepet
alleen kan nu wel xp opstarten via die grub menu
maar 804 niet, kom ik in een of ander dos omgeving waar ik username en pasword in kan voeren en nog steeds niet in ubuntu 804 kom
raar he

groetjes

iqualjo

  • Gast
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/28, 23:43:38 »
Oh ja heb al meerdere malen die link van grubherstel gehad, dat werkt dus niet met alternate en bij live kom ik daar niet.
groetjes

Offline tabasco

  • Lid
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/28, 23:45:57 »
Citaat van: iqualjo
Oh ja heb al meerdere malen die link van grubherstel gehad, dat werkt dus niet met alternate en bij live kom ik daar niet.
groetjes
http://forum.ubuntu-nl.org/message/242309#p242309

Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/28, 23:53:50 »
Met dit verschil HP dat ik in 1X aangeef hoe en wat om je grub te repareren, en met een beetje geluk was dit duidelijk en heeft het geholpen voor nu en in de toekomst.

Daarentegen heb jij 3X een postje gedaan zonder enige uitleg met alleen een linkje, en gezien wat de mensen opschrijven hebben ze dit genegeerd, want er kwam verder geen reactie op, daarvan waren 2 onnodige postjes, dus over nodeloos server load gesproken had je dit zowiezo achterwegen kunnen laten.

Daarnaast lok je me uit door op je laatste denegerende postje te reageren waardoor jij wederom nodeloos server load veroorzaakt.

En zoals je nu dus leest heeft iqualjo nix aan je postje met die link gehad dus gaan we maar hopen dat Supergrub hem kan helpen he ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline barth

  • Lid
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/29, 00:07:59 »
Pffffff, kom op mensen.....niet op alle slakken zout...

Mss een mooi moment om aan sponsor Dell/HP   een nieuwe server te vragen...ipv elkaar aanspreken op het bandbreedte gebruik van dit forum....

(sorry dat deze post daar ook geen goed aan doet...)

Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/04/29, 00:18:18 »
@iqualjo

Laten we stap voor stap werken, maar eerst wat uitleg.

Citaat
na 10 keer systeem gereset en opeens had ik grub 1.5 terwijl ik geen grub herstel had uitgevoerd
rara politiepet
Niet helemaal, Linux kan zichzelf heel goed repareren en doet dit ook.
Waarschijnlijk heeft Supergrub toch dingen gedaan die je hebben geholpen.
Echter dit soort dingen gebeuren niet altijd in het zicht indien je niet in tekst modes werkt.
Achter de schermen indien jij denkt dat de pc is vastgelopen of niets doet is hij meestal erg druk met zaken uitvoeren.


Citaat
alleen kan nu wel xp opstarten via die grub menu
maar 804 niet, kom ik in een of ander dos omgeving waar ik username en pasword in kan voeren en nog steeds niet in ubuntu 804 kom
raar he
Niet echt raar.

Er kunnen 4 dingen aan de hand zijn.
1. Ubuntu kan je vga kaart niet herkennen en dus start er geen xserver op voor een grafische omgeving.
(ben ervan overtuigd dat dit nu niet het geval is)

2. Ubuntu start op dit moment in veilige modes op zodat je onderhoud kan plegen ?

3. Heb je niet per ongeluk de LAMP server editie geinstalleerd ??
Want dan is er geen grafische omgeving.

4. De Ubuntu installatie is niet goed gegaan en niet alles is geinstalleerd, zoals bijv. Gnome die je hele grafische omgeving maakt.
indien dit het geval is zul je Gnome opnieuw moeten proberen te installeren vanaf de command lijn.

met deze opdracht:
sudo apt-get install ubuntu-desktopstel hij zegt dat gnome al geinstalleerd is kan je het forceren met:
sudo apt-get reinstall ubuntu-desktoplaat maar horen hoe je vaart....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

iqualjo

  • Gast
Grub doet het niet na installatie van Ubuntu 8.04, kan dus niets meer.
« Reactie #24 Gepost op: 2008/04/29, 00:25:09 »
Gandyman your the man!
ik ga het morgen direct proberen
want ik moet nu echt slapen
van het weekend 810 km gereden om hondjes uit krstcyk polen te redden zie www buitenlandsehondeninnood nl.
dus als er iemand nog een lieve hond wil adopteren zie die site (sorry even offtopic)

ik ga het uitproberen en laat het je weten.
Man jij weet er veel vanaf!

groetjes.