Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gedownloade bestanden openen  (gelezen 483 keer)

Frederik

  • Gast
Gedownloade bestanden openen
« Gepost op: 2016/10/24, 21:10:27 »
Als ik een bestand heb gedownload en ik klik op de download pijl in Firefox en vervolgens op het pictogram om de map downloads te openen, dan opent Gwenviewer en komt er uiteraard gelijk een foutmelding. Verwijder ik Gwenview gaat het gelijk goed en is er niets aan de hand. Installeer ik Gwenview opnieuw gaat het gelijk weer fout.
Hoe komt dit en los ik die mis-configuratie op ?

Re: Gedownloade bestanden openen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/24, 22:00:17 »
Kijk eens bij Instellingen > Voorkeurtoepassingen
Desnoods voor en na.

Of anders bij Inst. > Bewerker van bestandssoort enz.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/24, 22:04:16 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Gedownloade bestanden openen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/24, 23:37:40 »
Gwenview is een KDE-programma (niets mis mee als je het mij vraagt  :evil: ) maar KDE en Firefox zijn niet altijd even goede vrienden. Weet niet of het daar mee te maken heeft natuurlijk maar ik had ook gedonder met het openen van downloads vanuit Firefox in Kubuntu, bij mij was Audacious het aangewezen programma om mappen te openen...

De oplossing was voor mij een regel toevoegen aan een configuratiebestand waarin Firefox de bestandsassociaties opzoekt: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88902.0 Dit is wellicht niet 1 op 1 te kopiëren voor Xubuntu maar misschien dat het helpt om in plaats van een regel voor Dolphin een regel voor Tunar toe te voegen als applicatie voor het type inode/directory.

Frederik

  • Gast
Re: Gedownloade bestanden openen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/25, 11:17:25 »
Kijk eens bij Instellingen > Voorkeurtoepassingen
Desnoods voor en na.

Of anders bij Inst. > Bewerker van bestandssoort enz.

Staat allemaal goed ingesteld: Firefox en Thunar en Gwenview als standaardapplicatie voor het openen van afbeeldingen.

Frederik

  • Gast
Re: Gedownloade bestanden openen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/25, 11:50:12 »
...maar misschien dat het helpt om in plaats van een regel voor Dolphin een regel voor Tunar toe te voegen als applicatie voor het type inode/directory.

Zou niet weten hoe ik dat moet doen, maar afgezien daarvan, lijkt het probleem zich vaker voor te doen met Gwenview in een Gnome werkomgeving.
Eerst maar eens kijken of ik een bruikbaar alternatief voor Gwenview kan vinden.
Het is zo handig aan Gwenview om gedownloade afbeeldingsbestanden na openen gelijk van afmeting te kunnen veranderen.

Re: Gedownloade bestanden openen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/25, 13:10:40 »
Probeer eens gthumb.
Daar kan dat ook mee.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Frederik

  • Gast
Re: Gedownloade bestanden openen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/25, 20:00:11 »
Probeer eens gthumb.
Daar kan dat ook mee.

Inderdaad :) Bedankt.