Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen internet meer - Ubuntu 16.04 Xenial Xerus LTS  (gelezen 893 keer)

Geen internet meer - Ubuntu 16.04 Xenial Xerus LTS
« Gepost op: 2016/11/16, 11:38:04 »
Beste allemaal,

Sinds twee dagen kan ik met mijn desktop pc (bedraad) geen internet sites meer bereiken, noch met firefox noch met chrome. Ook met thunderbird lukt het niet om de e-mail servers te bereiken. Ik kan wel bij mijn modem/router komen, en bij de bestanden op mijn synology NAS, maar ik kan weer niet bij de beheer interface van mijn NAS komen (door in firefox de naam van mij server in te typen). Met laptop en telefoon heb ik wel connectie met internet.

Wat mij opvalt is dat bij opstarten en afsluiten er een heleboel informatie over het scherm rolt wat ik voorheen niet te zien kreeg.

Ik heb geen idee in welke richting ik een oplossing zou moeten zoeken. Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Groet, Paul


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen internet meer - Ubuntu 16.04 Xenial Xerus LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/16, 11:45:36 »
Probeer eens of het helpt, wanneer je opstart vanaf een oudere kernel. Helpt ook dat niet: kun je wel internetten als je opstart vanaf de Ubuntu-DVD?

Re: Geen internet meer - Ubuntu 16.04 Xenial Xerus LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/16, 14:05:11 »
Bedankt. Ik weet niet (meer) hoe ik kan opstarten met een oudere kernel - ergens las ik 'linker shift toets ingedrukt houden', maar dat deed niks. Ik heb vanaf live dvd opgestart en daarmee was internet wel bereikbaar. Ligt het mogelijk aan de meest recente kernel update? Zo ja, hoe kan ik die de-installeren?
 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen internet meer - Ubuntu 16.04 Xenial Xerus LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/16, 14:43:12 »
Krijg je het opstartmenu van Grub te zien, wanneer je je computer aanzet?

Re: Geen internet meer - Ubuntu 16.04 Xenial Xerus LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/16, 14:57:30 »
Nee, grub krijg ik niet te zien. 16.04 start meteen op. Kan ik Grub activeren?

Re: Geen internet meer - Ubuntu 16.04 Xenial Xerus LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/16, 15:44:07 »
Sorry, ik was te snel met mijn vraag over Grub activeren. Dat is me gelukt.

Ook met oudere kernel versies heb ik geen internet en kunnen geen websites worden gevonden. Zowel geprobeerd met versie 4.4.0-47  generic #68 als met versie 4.4.0-45  generic #66. 

Wat nu?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen internet meer - Ubuntu 16.04 Xenial Xerus LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/16, 16:11:41 »
Dan is het blijkbaar een of andere update geweest, die roet in het eten heeft gegooid....

In dit geval kan het waarschijnlijk een oplossing zijn, als je een op Ubuntu 16.04 gebaseerde Linux installeert die je beschermt tegen zulke updates. Namelijk Linux Mint 18:
https://sites.google.com/site/computertip/mint

Na het installeren van Mint, zie je een blauw pictogram van Updatebeheer in het systeemvak. Klik erop en je zult worden gevraagd om een bijwerkbeleid te kiezen. Kies dan het meest voorzichtige beleid. Daarmee voorkom je regressies als die waar je nu tegenaan loopt.