Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met mijn nieuwe hardeschijf van 400gb s-ata van Samsung.  (gelezen 1856 keer)

Offline merijn

  • Lid
Hoi,dit is misschien wel een erg moeilijke vraag.
Hopen maar dat iemand mij hier mee kan helpen.
Ook  hoop ik dat er natuurlijk een mogelijkheid is om een juiste driver,of terwijl een juiste kernelmodule voor de aansturing van mijn raidcontroller die op mijn moederbord is geintergreerd te kunnen installeren.
Want wat is het geval?,mijn pc herkend de hardeschijf wel model HD403LJ van Samsung.
Maar waarschijnlijk doordat er de juiste driver niet voor is,geeft hij steeds fouten met het opstarten van Ubuntu,en met het bijwerken van de geinstalleerde programma´s mochten er updates voor zijn,komen er steeds cacheproblemen,en kunnen er geen configuratiebestanden worden aangemaakt,waardoor dus mijn ubuntusysteem instabiel is.
Maar goed om nog even op het probleem terug te komen:
Ik heb wel op de site van Samsung gekeken,en op de site van Silicon waar mijn satacontroller van is,maar ja daar kon ik geen compatible driver vinden naar mijn inziens voor Ubuntu.
Er waren wel Linuxdrivers voor handen,maar alleen voor oudere versies van Suse en Fedora bijvoorbeeld.
Ik heb een  A7N8X-E deluxe van Asus als moederbord,met  als Raidcontroller dus  de Silicon 3112A controller.

Weet er misschien iemand hier een oplossing voor?.
Nu ligt dus mijn hoofdpc plat,en kon wel helaas een oplossing voor Windows vinden,doordat er daar wel een driver voor was maar dus helaas niet als eerder gezegd voor Ubuntu of een algemene Linuxcompatible driver voor mijn controller.
Nu kan ik dus op mijn hoofdpc wel windows installeren,maar ik wil er graag goed Ubuntu op kunnen draaien,en geen windows meer natuurlijk.
Nu zit ik dus op mijn krakemikkige oude laptopje in de huiskamer dus dit probleem op het Ubuntuforum voor te leggen.
God zij dank werkt dat pctje wel goed met Ubuntu.
Anders had ik mijn probleem niet kunnen voorleggen.

Goed,wat een vraag he?.

Mocht er iemand zijn die mij kan helpen,lees ik het graag.
Kan die gene mij misschien dan ook eventueel uitleggen hoe ik alles dan moet instaleren van deze driver mocht er een oplossing voor mijn probleem zijn?.


Alvast bedankt.


Groeten,

Merijn

problemen met mijn nieuwe hardeschijf van 400gb s-ata van Samsung.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/08, 00:12:33 »
Ik vindt het wel vreemd, heb ook een Samsung harde schijf van 400 GB, bij mij werd alles herkent door Ubunbtu.
Ik had eerst ook een Asus bord, laatst een gekocht van foxconn, HD er aangehangen en alles werd herkent door Ubuntu.
Misschien heb je hier niet zoveel aan, het enigste wat ik kan bedenken, is je Live cd wel goed?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline merijn

  • Lid
problemen met mijn nieuwe hardeschijf van 400gb s-ata van Samsung.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/08, 17:28:25 »
beste,Gijs
 
Wel vreemd dat hij het bij jou wel doet.
Misschien ligt het dan toch een klein beetje aan mijn chipset op het moederbord,en wordt de chipset bij jou op je nieuwe foxconn moederbord wel goed ondersteund door Ubuntu binnen je kernel,en net bij mij dus net even niet goed genoeg.
Ik heb op mijn hd de jumper ook omgezet omdat mijn moederbord nog geen 3gig per seconde kan doorvoeren,maar hooguit dus nog de helft.
Dus daar ligt het niet aan bij mij.
in ieder geval bedankt voor de info.
Ik zal wel even gaan googelen,ik neem aan dat ik vast wel mijn probleem zal kunnen  verhelpen.
Windows kon ik wel vlekkeloos laten werken nadat ik tijdens de installatie ervan van een floppy de juiste driver voor mijn satacontroller heb geinstalleerd.
Zo neem ik dus aan dat er ook wel vast ergens een Linux module of driver als hardmodule samen met mijn kernel kan worden geladen bij het opstarten van Ubuntu.
Het moet vast bestaan,want Linux is beter ontwikkeld dan Windows,want er wordt continu aan getimmerd wereldwijd.
Anders ben ik helaas genoodzaakt weer windowsXP te gaan gebruiken mocht er geen oplossing voor mijn probleem te vinden zijn,want ik heb wel een goedwerkende pc nodig.
Mijn oude ide hd van Maxtor van 120gb die ik eerst had,heeft het loodje gelegt naar heel veel jaren trouwe dienst.
Daar mee had ik ook al een hele tijd Ubuntu draaien voordat hij overleed zeg maar. en wel zonder problemem.
Dus het is gewoon heel erg jammer  dat mijn nieuwe hd het niet goed doet  met Ubuntu op het moment.
Ik baal wel van mijn probleem want ik heb niet voor nop natuurlijk mijn samsung hd gekocht als vervanging voor mijn oude hd.



Groetjes,

Merijn

problemen met mijn nieuwe hardeschijf van 400gb s-ata van Samsung.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/08, 21:00:40 »
Hoi Merijn,
Heb je al eerder Sata disk in deze PC gebruikt?
Kun je de Raid-controller in je Bios uit schakelen?
Zou zonde zijn als je vanwege zo'n akkefietje terug moest naar Windows.

Offline merijn

  • Lid
problemen met mijn nieuwe hardeschijf van 400gb s-ata van Samsung.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/10, 14:56:56 »
ja dat kan wel,maar ja den werkt mijn hd denk ik helemaal niet meer.
Want die hd die ik nu heb is echer alleen maar sata.
Je vroeg of ik al eerder een sata hd in mijn pc heb gebruikt.
Nee dat heb ik nog nooit.
Dit is de eeste keer.
Ik heb wat gegoogeld.
Ik ben er achter gekomen dat ik voor Linux een driver moet hebben.
als driver de si_ata.
Dit is een Linuxdriver van Silicon.
Maar ja ik heb er geen flauw idee van hoe ik die moet inladen samen met mijn kernel bij het opstarten.
Mijn hd is gewoon erg gevoelig en ik heb perce dus een driver ervoor nodig.
Dus nu vogel ik uit hoe ik dus de si_ata driver moet installeren op mijn hoofdpc waar ik dus liever kosten wat het kost Ubuntu op wil hebben,dan windows.
Maar als ik er echt niet uit kom dan ben ik wel helaas genoodzaakt om dan maar windows te gebruiken.
Dan werkt alles wel.

problemen met mijn nieuwe hardeschijf van 400gb s-ata van Samsung.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/10, 17:36:54 »
Citaat van: merijn
ja dat kan wel,maar ja den werkt mijn hd denk ik helemaal niet meer.
Want die hd die ik nu heb is echer alleen maar sata.
Je vroeg of ik al eerder een sata hd in mijn pc heb gebruikt.
Nee dat heb ik nog nooit.
Dit is de eeste keer.
Ik heb wat gegoogeld.
Ik ben er achter gekomen dat ik voor Linux een driver moet hebben.
als driver de si_ata.
Dit is een Linuxdriver van Silicon.
Maar ja ik heb er geen flauw idee van hoe ik die moet inladen samen met mijn kernel bij het opstarten.
Mijn hd is gewoon erg gevoelig en ik heb perce dus een driver ervoor nodig.
Dus nu vogel ik uit hoe ik dus de si_ata driver moet installeren op mijn hoofdpc waar ik dus liever kosten wat het kost Ubuntu op wil hebben,dan windows.
Maar als ik er echt niet uit kom dan ben ik wel helaas genoodzaakt om dan maar windows te gebruiken.
Dan werkt alles wel.
zet gewoon je windows op die nieuwe harde schijf van 400 met sata dan is dat al opgelost en gebruike je tweede hardeschijf met ide voor ubuntu op te zetten .

problemen met mijn nieuwe hardeschijf van 400gb s-ata van Samsung.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/10, 22:36:48 »
Merijn had je deze site al bekeken http://linux-ata.org/faq-sata-raid.html volgens hun zit de Silicon 3112A driver sata_sil24 al in de kernel : This status report applies to the latest SATA driver release, found in kernels >= 2.6.18-git5 (i.e. what will be 2.6.19).
Ik weet dus niet welke kernel jij gebruikt, anders zou het toch moeten werken.
En anders installeer je Ubuntu eerst op je IDE schijf zoals vinny3Ddamag schrijft en kijk je of Ubuntu vanaf de IDE schijf wel de SATA schijf ziet bijv. met GParted of met  fdisk .

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline merijn

  • Lid
problemen met mijn nieuwe hardeschijf van 400gb s-ata van Samsung.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/25, 23:03:16 »
Hoi,ik gebruik nu noodgedwongen weer windowsXp vandaar dat ik een tijdje niet meer hier op het forum ben wezen kijken.
Maar goed ik heb maar een hardeschijf in mijn pc, maar om Windows ook weer goed werkend te krijgen
had ik tijdens de installatie dus de drivers moeten mee installeren van een floppy die ik gedownload had van Silicon voor de si3112 ata controller op mijn moederbord.
Anders wilde mijn hd dus helemaal niet herkend worden,nu is alles wel goed,en werkt alles vlekkeloos.
Maar goed over Linux dan weer.
Ik heb mijn jongere broer gebeld,die werkt al jaren met Linux,Hij gebruikt al jaren Gentoo.
Maar op een andere computer gebruikt hij Kubuntu,ik meende dat hij vertelde dat hij dat op zijn werk laptopje heeft gezet.
Maar goed hij heeft mij dus uitgelegd om mogelijk het een en ander te testen,of mijn hd ook goed kan werken onde Ubuntu alleen,zodat ik mogelijk gewoon weer zoals ik liever graag wil dus dit systeem kan gebruiken i.p.v windows.
Hij vertelde o.a dat ik de in mijn bios de raid instellingen uit moest zetten en hem in scsi mode te zetten.
Dan De ubuntu live cd gebruiken en tijdelijk een partitie op mijn hd aanmaken en met de livecd en daar dus via Linux data op te zetten,dan met lsmod kijken of de si_ata driver (of module),in de kernel geladen is.
Zo niet dan moet ik nog het een en ander doen,hij heeft mij dat in een mailtje uitgelegd hoe te doen.
Mocht dat geen fouten opleveren dan,zou ik mogelijk kunnen proberen Ubuntu weer op mijn systeem te zetten.
Maar goed ik heb nu dus even geen zin om mijn pc opnieuw weer plat te gaan gooien,want ik heb er weer een paar dagen over gedaan om nu weer alles perfect te krijgen.
Dus ik wacht wel weer tot April tot de nieuwe Ubuntu Hardy Heron uit zal komen.
Misschien werkt dat dan wel beter naar mijn inziens en kan ik dan wel weer eens een poging wagen om Linux te installeren en zijn advies op te volgen.


Groetjes,

Merijn