Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu versie 9.10 start niet op na een update  (gelezen 2504 keer)

Offline Dawn

  • Lid
Ubuntu versie 9.10 start niet op na een update
« Gepost op: 2010/04/13, 06:13:02 »
laat ik ubuntu 9.10 opstarten   ( wubi )   windows 7  ( nu dus een dual boot  O0 )
eerst keuze menu  windows 7  en ubuntu 9.10
kies ik ubuntu

krijg ik    Linux ubuntu    versie  2.6.31-20 generic   deze knippert   ( met daar onder de  recovery )

enter in  bij de knipperende  versie  start deze  niet op   ( in een zwart venster en krijg ik het volgende te lezen )

[ Linux-b2 image, setup=0x34001, size 0x3b34001]
[Initrd,addr=0x378610001, size = 0x78ea00]
[ 1.874285] Kernel panic Not sycing :VFS: Unable to mount root fs onkown-block (8.5)

een versie eerder start wel op
maar na de update   start ie  niet op en moet ik een vorige   versie in het opstart venster kiezen
graag een oplossing

Bij Voorbaat Dank

Groet dirk


Re: Ubuntu versie 9.10 start niet op na een update
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/13, 11:26:09 »
laat ik ubuntu 9.10 opstarten   ( wubi )   windows 7  ( nu dus een dual boot  O0 )


Met Wubi heb je geen dualboot,
Wubi installeert Ubuntu op een virtuele schijf in windows, en dit werkt niet echt vlekkeloos, dit nog naast het feit dat je afhankelijk blijft van windows, gaat die stuk heb je geen Ubuntu meer.

9.10 is een tussenversie en kan dus instabiel zijn wbt updates.

Blijf af van die tussenversies en probeer eerst te werken met de LTS versies. (bijv. Hardy Heron )

Wil je onafhankelijk zijn installeer je Ubuntu echt op een eigen partitie en dus werkelijk als dualboot. !

Wbt je probleem ?
Je kan nog in veilige modus opstarten en een "fcsk" proberen in console om te kijken of hij zichzelf nog repareert.

Lukt dit niet Ubuntu eraf mieteren en opnieuw installeren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Dawn

  • Lid
Re: Ubuntu versie 9.10 start niet op na een update
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/13, 13:52:43 »
Dank u voor het heldere antwoord
ik heb de  ubuntu   8.10 er weer op gezet
en nu als dualboot

alleen  nu start de pc op  met ubuntu  ik zou graag met de windows 7 opstarten

ik zal dus  met het opstarten wat moeten aanpassen ( in meen in de grub )
maar dat vind ik wel op www

gevonden  op

http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/grub-aanpassen/ 

en zal de upgrade  naar 9.04 niet binnenhalen  tot dat de stabiele versie er is
groet dirk
« Laatst bewerkt op: 2010/04/13, 14:17:37 door Dawn »

Re: Ubuntu versie 9.10 start niet op na een update
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/13, 14:00:14 »
Vanuit 8.10 kan je altijd upgraden naar de volgende LTS.
Je krijgt daarvoor vanzelf een melding.

De ervaring leert echter, dat direct deze upgrade doen soms fout gaat.
Wacht altijd even een paar dagen of een weekje hiermee zodat je zeker weet dat alle kinderziektes/foutjes eruit zijn gehaald.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu versie 9.10 start niet op na een update
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/14, 00:03:56 »
Vanuit 8.10 kan je altijd upgraden naar de volgende LTS.
Je krijgt daarvoor vanzelf een melding.

Bedoel je niet 8.04, Gandyman? 8.10 Is geen LTS-versie.

Offline Dawn

  • Lid
Re: Ubuntu versie 9.10 start niet op na een update
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/14, 03:06:29 »
 ubuntu 8.10 (intrepid)
deze heb ik  er op  staan

Ubuntu 8.10 - previous stable version, released in October 2008, codenamed Intrepid Ibex.  om precies te zijn

ik ben een windows  gebruiker   en  al de nummers van ubuntu zijn  nog wat  verwarrend
ik ben  een mede  beheerder  van  een forum  voor windows pc.s
linux is een  hobby erbij   wat heel aangenaam draait  overigens
deze draait op 2.10 GHz proccessor en  2 GB ram geheugen en gaat als een speer  ook update,s binnen halen is  vrij simpel

ik heb de ubuntu 8.04.3 LTS, GNOME, 3 jaar ondersteuning ook al eens in een sun virtual box geinstaleerd maar dat liep mis op de drivers
en in de virtual pc  van microsoft  is ie  niet te instaleren
het aanpassen  van de Grub  boot volgorde  windows 7 op de bovenste plaats  was heel simpel  =D
« Laatst bewerkt op: 2010/04/14, 03:11:13 door Dawn »

Offline Robertos

  • Lid
Re: Ubuntu versie 9.10 start niet op na een update
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/14, 05:37:05 »
Ubuntu 8.10 wordt vanaf eind deze maand niet meer ondersteund (bron), je zal dus "moeten" upgraden. Aangezien je nu een zogenaamde tussenversie hebt kan je niet rechtstreeks upgraden naar de aankomende LTS, maar zal je eerst naar 9.04, 9.10 en vervolgens naar 10.04 moeten bijwerken. Misschien een optie om een echte dualboot te overwegen i.p.v. een Wubi installatie. Zoals al eerder aangegeven is het niet onverstandig om even te wachten na de release van 10.04, kinderziektes blijf je toch meestal wel houden in het begin.

Re: Ubuntu versie 9.10 start niet op na een update
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/14, 10:58:59 »
Vanuit 8.10 kan je altijd upgraden naar de volgende LTS.
Je krijgt daarvoor vanzelf een melding.

Bedoel je niet 8.04, Gandyman? 8.10 Is geen LTS-versie.

Klopt ik bedoelde 8.04 LTS :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Ubuntu versie 9.10 start niet op na een update
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/14, 11:07:31 »
Als de 10.04 een paar weken oud is, zou je hem kunnen downen en vers installeren op de partitie waar nu je 8.-- staat. Die Linux-partitie eerst verwijderen m.b.v. GParted op de live CD.
Dan installeren en kiezen voor: installeren naast Windows en voor: grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken.

Volgens mij is dit de schoonste methode.

Als je wilt dat Windows als eerste opstart, kun je daarvoor de startupmanager installeren (synaptic).
« Laatst bewerkt op: 2010/04/14, 11:12:24 door Lexaldo »

Offline tigger

  • Lid
Re: Ubuntu versie 9.10 start niet op na een update
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/14, 19:55:10 »
Als de 10.04 een paar weken oud is, zou je hem kunnen downen en vers installeren op de partitie waar nu je 8.-- staat. Die Linux-partitie eerst verwijderen m.b.v. GParted op de live CD.
Dan installeren en kiezen voor: installeren naast Windows en voor: grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken.

Volgens mij is dit de schoonste methode.

Als je wilt dat Windows als eerste opstart, kun je daarvoor de startupmanager installeren (synaptic).

Waarom zou je de partitie eerst verwijderen? Is het niet veel makkelijker om tijdens de installatie aan te geven dat de partitie geformatteerd moet worden? Of zit die optie alleen in een handmatige partitie indeling? (Dat doe ik eigelijk altijd)
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Ubuntu versie 9.10 start niet op na een update
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/14, 20:11:54 »
Waarom zou je de partitie eerst verwijderen? Is het niet veel makkelijker om tijdens de installatie aan te geven dat de partitie geformatteerd moet worden? Of zit die optie alleen in een handmatige partitie indeling? (Dat doe ik eigelijk altijd)
Hij formatteert altijd automatisch de gewenste partitie naar ext4.
Maar ik vind GParted erg duidelijk en handig en als ik daarmee mijn oude partities heb weggehaald en daarna (tijdens de install) kies voor grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken is het voor mij overzichtelijker.

Maar je kunt tijdens de install ook handmatig partitioneren en als je dat toch altijd  al doet, zou ik die methode gebruiken.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu versie 9.10 start niet op na een update
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/16, 10:43:38 »
Als de 10.04 een paar weken oud is, zou je hem kunnen downen en vers installeren op de partitie waar nu je 8.-- staat. Die Linux-partitie eerst verwijderen m.b.v. GParted op de live CD.
Of via een Live CD van Parted Magic. Die is iets gebruikersvriendelijker en staat er ook GParted op.

Daarmee heb ik onder andere mijn laptop harddisk mee gepartitioneerd. En daarmee bedoel ik zowel de Windows- en Linux partities.

laat ik ubuntu 9.10 opstarten   ( wubi )   windows 7  ( nu dus een dual boot  O0 )

9.10 is een tussenversie en kan dus instabiel zijn wbt updates.

Blijf af van die tussenversies en probeer eerst te werken met de LTS versies. (bijv. Hardy Heron )
Ik draai zelf de 32 bit versie van Ubuntu 9.10. Ik vind het wat de stabiliteit betreft wel meevallen, op de hoofd PC uit mijn onderschrift. Voor degene met redelijk recente hardware, is Hardy Heron te oud. En kan je deze alleen werkend krijgen via (lastige) tutorials. Bovendien was het toch juist de firefox in Hardy Heron, die ging crashen op sites met flash.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM