Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestand verwijderen  (gelezen 1864 keer)

Offline gwillemse

  • Lid
Bestand verwijderen
« Gepost op: 2014/03/25, 13:56:53 »
Hallo,

Ik ben een nieuwe gebruiker van Linux Mint en al behoorlijk enthousiast!

Als ik nu een bestand selecteer en op delete druk is het bestand meteen verwijderd. Is het mogelijk om in te stellen dat eerst naar een bevestiging wordt gevraagd? (Zoals ik in Windows gewend was.)

Re: Bestand verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/25, 15:34:11 »
Ik ben een nieuwe gebruiker van Linux Mint en al behoorlijk enthousiast!
Mooi!

Als ik nu een bestand selecteer en op delete druk is het bestand meteen verwijderd. Is het mogelijk om in te stellen dat eerst naar een bevestiging wordt gevraagd? (Zoals ik in Windows gewend was.)
Dat bestand zit normaal gesproken in je prullenbak. Die is vanuit je bestandsbeheerder te openen/bekijken. Het hangt van je bestandsbeheerder af of je dat kunt instellen, normaal gesproken wel (maar in Thunar onder Xubuntu zie ik dat niet).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestand verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/25, 19:42:57 »
Die bevestiging bij (omkeerbaar) wissen werd eruit gesloopt. Misschien vonden de ontwikkelaars dat je met dergelijke bevestiging toch op de duur een automatisme ontwikkelde, waarbij je na een druk op de delete knop automatisch op <enter> drukt om het wissen te bevestigen. En misschien hebben ze wel gelijk.

Een gewist bestand kan je gemakkelijk terugplaatsen met het commando "Undo trash" of door op Ctrl+Z te drukken. Een andere, tragere, manier bestaat erin de trash te openen om het bestand terug te halen.

Als je onomkeerbaar wist, dus niet via de trash (kan je doen met shift+delete), dan krijg je wel die confirmatiedialoog.

Re: Bestand verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/25, 20:38:08 »
Ja, ik vond die bevestiging persoonlijk ook onnodig. Als je iets verwijdert zonder de prullenbak, dan wil erg graag een bevestigingsdialoog krijgen. Maar als ik iets naar de prullenbak verplaats, dan kan ik het van daaruit altijd nog terughalen dus een bevestiging hoeft dan van mij ook niet.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bestand verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/25, 20:51:41 »
Als ik nu een bestand selecteer en op delete druk is het bestand meteen verwijderd. Is het mogelijk om in te stellen dat eerst naar een bevestiging wordt gevraagd? (Zoals ik in Windows gewend was.)
Standaard staat de wis-bevestiging aan in Nautilus maar er is geen waarschuwing als je een bestand verplaatst naar de Prullenbak. Wel als je de prullenbak leegt (lees: bestand(en) wist).

Hoewel dit gewenst gedrag kan zijn, zou je verwachten dat je dit zelf kan bepalen (lees: anders instellen) maar dat lijkt niet mogelijk.

Een oude melding (2007) op launchpad met dit verzoek  (Nautilus: too easy to move files/folders to Trash (single key press of "Delete")) waar geen oplossing voor lijkt te zijn, Bug #95853
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Bestand verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/25, 20:59:56 »
Als ik nu een bestand selecteer en op delete druk is het bestand meteen verwijderd. Is het mogelijk om in te stellen dat eerst naar een bevestiging wordt gevraagd? (Zoals ik in Windows gewend was.)
Standaard staat de wis-bevestiging aan in Nautilus maar er is geen waarschuwing als je een bestand verplaatst naar de Prullenbak. Wel als je de prullenbak leegt (lees: bestand(en) wist).


Volgens http://www.linuxmint.com/rel_olivia_whatsnew.php gebruikt Linux Mint geen Nautilus maar Nemo.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bestand verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/25, 22:16:52 »
Volgens http://www.linuxmint.com/rel_olivia_whatsnew.php gebruikt Linux Mint geen Nautilus maar Nemo.
Sorry, niet gezien dat dit onderdeel "Andere distributies" is en de vraag niet goed genoeg gelezen.  :-[
Vergeet mijn bijdrage over Ubuntu/Nautilus.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Bestand verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/26, 17:59:08 »
Ah, als de OP idd. Nemo gebruikt, is het eenvoudig. Start dat programma, ga in het menu naar Bewerken - Voorkeuren, tabje Gedrag. Daar kun je een en ander aangeven. Testje wijst uit dat als de eerste optie staat AANgevinkt (Vraag bevestiging voor het legen van de Prullenbak *of het verwijderen van bestanden*), dan gebeurt dat laatste kennelijk niet. Bestand gaat direct de prullenbak in, dus misschien is dit een klein foutje. 

Niettemin worden ze wel in de prullenbak gemikt, dus daar kun je ze altijd weer uitvissen. Maar dat was OP's vraag niet.

OP, overweeg ook om PCManFM te installeren, dat is ook een lichtgewicht (maar prima) bestandsbeheerder die wél vraagt als je op Del drukt of het bestandje echt naar de vullis toe moet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestand verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/01, 12:30:45 »
Nemo is gebaseerd op nautilus, en heeft blijkbaar de feature ook (nog?) niet. Dat het in nautilus niet beschikbaar komt als een optie, heeft vast met de gekende koppigheid van de gnome ontwikkelaars te maken. Anderzijds is 100% aanpasbaarheid  wellicht ook een utopie, en moet je je soms wat aanpassen aan de software in plaats dan de software aan jou.