Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "Nieuwe" harde schijf toevoegen  (gelezen 5299 keer)

Azalin

  • Gast
"Nieuwe" harde schijf toevoegen
« Gepost op: 2008/05/01, 09:20:50 »
Hallo allemaal,

een paar dagen terug heb ik maar weer eens een versie install gedaan zodat 8.04 er lekker vers op staat, natuurlijk wel mijn Home bewaard (staat standaard op een aparte partitie dus dat gaat goed) maar tijdens installatie ben ik vergeten om 1 van de harde schijven (die ik er extra in heb zitten en niet echt nodig heb) tijdens handmatig partitioneren, ook een mount point te geven. Nu heb ik deze handmatig in fstab gezet maar, UUIDs heeft dat gekke ding niet volgens Ubuntu terwijl met het commando sudo blkid kom ik er achter welke UUID die schijf heeft. Doe ik dan  ls /dev/disk/by-uuid -l dan staat die UUID er dus niet tussen, ook niet als ik by-label doe, dan staat de schijf er ook niet bij. Nu kan ik die schijf wel mounten met zijn /dev/..etc.. maar mocht er dan een keer een schijf uitgaan, veranderen of wat dan ook, dan kan het wel eens zo zijn dat die /dev/sdb1 (want op die device zit hij) niet meer klopt. Dus liever een UUID of zelfs via een LABEL mounten, maar beide gaat niet.

Iemand enig idee hoe je Ubuntu zo ver krijgt dat hij die UUID voor die schijf herkent? Als ik nu namelijk die UUID gebruik zegt hij met mounten dat die UUID niet bestaat... en dat geldt dus ook voor de LABEL...

"Nieuwe" harde schijf toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/01, 16:37:31 »
Heb ook net veel sterren gezien met een tweede harddisk (zie item: harde schijf kwijt)
Wat krijg je met : sudo vol_id -u /dev/naam partitie
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Azalin

  • Gast
"Nieuwe" harde schijf toevoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/02, 09:26:34 »
ece04c1a-1939-49d1-b31a-602377814337

Krijg ik dan... en schiet mij nu maar lek, nou staat hij ineens wel bij /dev/disk/by-uuid ...??? Snap er niets van. Ik heb overigens de disk met defaults options gemount, ik kreeg het idee dat het voor mij nog onbekende relatime wat bij de andere schijven/partities gespecifieerd stond een hoop probelemen op de schijf gaf maar dat was meer een gevoel dan een echte harde constatering.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
"Nieuwe" harde schijf toevoegen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/02, 11:01:40 »
relatime is juist een vernieuwing in Hardy. Vanaf nu staat dat standaard aan en zorgt voor een harde schijf die sneller werkt.
Het is niet waarschijnlijk dat het voor problemen zorgt, omdat die instelling alleen de manier veranderd waarop Ubuntu bijhoudt hoe oud bestanden zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
"Nieuwe" harde schijf toevoegen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/02, 11:04:54 »
Citaat van: Johanvd
relatime is juist een vernieuwing in Hardy. Vanaf nu staat dat standaard aan en zorgt voor een harde schijf die sneller werkt.
Het is niet waarschijnlijk dat het voor problemen zorgt, omdat die instelling alleen de manier veranderd waarop Ubuntu bijhoudt hoe oud bestanden zijn.
+1

Ik gebruikte in het verleden wel eens noatime, maar dat is natuurlijk nog veel drastischer dan relatime. Ik ben blij met standaard relatime, in elk geval.

"Nieuwe" harde schijf toevoegen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/02, 12:44:08 »
Citaat van: pjotr123
Zo los je het op:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=432659
Dat is ook de methode (het onderste stuk van dat verhaal althans) die ik succesvol heb gevolgd.
En ik had geen enkele ervaring met linux, dus het moet jou zeker ook lukken.
In de fstab moet je wel even opletten wat je na de identiteits riedel invult.
Ik ben begonnen met precies dezelfde aanduidingen als bij de sda schijf stond en fstab meldt (soms) als het niet correct is.
Na herstart weet je meteen of het werkt, of pas je nog wat aan.  
Je moet daarna nog wel de toegang tot je schijf krijgen met:
 sudo chown -R gebruikersnaam:gebruikersnaam   /koppelpuntvandepartitie
SUC6
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood