Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: thunderbird email verzenden lukt niet  (gelezen 2406 keer)

thunderbird email verzenden lukt niet
« Gepost op: 2016/05/11, 00:18:57 »
het is thunderbird in ubuntu. aktiveren bij ziggo is gelukt, want melding 'configuratie gevonden van emailprovider'. configuratie voor uitgaand is: poort 587, ssl: starttls, autenticatie: normaal wachtwoord. email ontvangen lukt wel, verzenden niet. verschillende instellingen en combinaties geprobeerd maar geen een werkt. bij het verzenden van mail krijg ik de volgende melding:
Verzenden van het bericht is mislukt. De uitgaande (SMTP-)server smtp.ziggo.nl lijkt geen versleutelde wachtwoorden te ondersteunen. Als u de account zojuist hebt ingesteld, probeer dan de ‘Authenticatiemethode’ in de ‘Accountinstellingen | Uitgaande server (SMTP)’ naar ‘Normaal wachtwoord’ te wijzigen.
account ook al meerdere malen verwijderd, helpt ook niet.
bij de vorige provider, online, is ook aktief, ging verzenden goed. daar was de instelling met 'pop'. bij ziggo met 'imap'. moet die van online eerst verwijderd worden misschien?
weet iemand iets? alvast bedankt! oh ja, graag in begrijpelijke taal ;~)

Offline Suns

  • Lid
Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/11, 08:55:11 »
Hier geen problemen met Ziggo , heb je de stappen al gevolgd op deze site https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/serverinstellingen/
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/11, 10:39:53 »
ja, dat heb ik gebruikt. zelfs samen met een medewerkster van ziggo telefonies van alles geprobeerd. tbird 'ziet' alles van ziggo, maar op het moment van verzenden komt dus bovenstaande melding. in ieder geval bedankt voor je reaktie.

Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/11, 10:51:55 »
zou het kunnen helepen als ik het account van online verwijder? heb ik die nodig om de mail binnen te krijgen? of gaat dat nu via ziggo? ikke niet weet hè...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/11, 11:35:51 »
Hallo Astrid,

Even een gokje:

Zit je wel op een verbinding van Ziggo jouw mail te versturen? Als je dat bijvoorbeeld bij een open hotspot (van een fastfoodrestaurantje bijvoorbeeld) doet, dan gaat dat niet via Ziggo.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/11, 12:04:41 »
ha just,

ik heb net heel empieries ontdekt dat de uitgaande server nog standaard op die van online stond. die op ziggo gezet, online verwijderd (anders deed hij het nog niet) nieuw wachtwoord erin en nu doet hij  het!

bedoel je dat ook wanneer ik bij iemand anders via wifi mail wil verzenden hij het niet doet? dat heb ik laatst voor het eerst gedaan, nog met online, en toen lukte dat inderdaad niet. kun je daar wat aan doen? zo ja, wat? of kun je dan alleen mail via de webmail versturen? of via gmail of zo?
een link in een mail om een nieuw wachtwoord te bevestigen ded hij ook niet trouwens...
in ieder geval bedankt voor je reaktie!

hartelijk groet, astrid

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/11, 12:30:55 »
Ja, inderdaad Astrid. Buitenshuis gebruik ik de server van Gmail. Die heeft een beveiligde verbinding (SSL/TLS).

Ik heb dus twee uitgaande servers staan en als ik wil wisselen zet ik de gewenste server op standaard. Dan moet je wel Thunderbird opnieuw opstarten als ik het wel heb. Hij stapt in ieder geval niet zomaar "over"!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DeBaas

  • Lid
Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/11, 13:40:19 »
Via Ziggo kun je gewoon overal mail versturen.
Soms dien je ter activering eerst op webmail in te loggen en een mailtje verzenden, daarna werkt smtp.
Instellingen ziggo SMTP server in Thunderbird:

Servernaam:  smtp.ziggo.nl
Poort:  587
Verbindingsbeveiliging:  STARTTLS
Authenticatiemethode:  Normaal wachtwoord
Gebruikersnaam: dieVanJou@ziggo.nl  (@casema.nl @upc.nl)

Vergeet niet bij het account aan te geven de ziggo smtp server te gebruiken, daar waar je de gegevens van het imap of pop account hebt staan.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/11, 13:45:35 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/11, 21:13:55 »
aan just: geen idee waar wat hoe de server van gmail is. ik doe dat 'gewoon ' op de website.
goed om te weten dat er kans is eerst een mail via de webmail van ziggo te moeten sturen.
en mede als reaktie op 'de baas': blijkbaar zijn er meerdere manieren van mail versturen. ik ga het ontdekken, de wondere wereld van de komputer èn ubuntu. weer bedankt voor jullie reakties.


Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/12, 00:23:31 »
Mailinstellingen Gmail voor Thunderbird:

Wat een gedoe die links met handmatig instellen van ssl en poorten en zo. Volgens mij zocht mozilla altijd de serverinstellingen zelf en vulde mozilla ze in. Dan gaat mail ophalen eigenlijk altijd meteen goed en slechts een enkele keer moest er bij in nog een kleinigheidje aangepast worden.

Alleen bij gmail moet je via de webbrowser nog wel eens de beveiliging verlagen om mail op te halen met andere software. Maar wie dat al gedaan heeft voor bijvoorbeeld email niet in de gmail-app op zijn android hoeft dat al niet meer.
Hier haalt mozilla eigen-domein-mails, hotmail, live, gmail (en sommigen meerdere). En zo ook voor de andere gebruikers op deze pc en andere pc's hier. En allemaal werkt het simpel en vlekkeloos.
Het zou dus vrij makkelijk in te stellen moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/12, 00:25:17 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/12, 07:19:32 »
Mailinstellingen Gmail voor Thunderbird:

Wat een gedoe die links met handmatig instellen van ssl en poorten en zo. Volgens mij zocht mozilla altijd de serverinstellingen zelf en vulde mozilla ze in. Dan gaat mail ophalen eigenlijk altijd meteen goed en slechts een enkele keer moest er bij in nog een kleinigheidje aangepast worden.
Je hebt gelijk hoor! Maar als je alleen de smtp instellingen nodig hebt kun je bij de smtp instellingen Gmail toevoegen, en dat gaat het makkelijkst handmatig. Anders haal je via TB ook alle mail van Gmail binnen. En dat is misschien niet de bedoeling.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/12, 11:46:58 »
Anders haal je via TB ook alle mail van Gmail binnen. En dat is misschien niet de bedoeling.

Ik pop alle email binnen, met ingesteld 'laten staan op server'.
Je kunt ook nog imappen als je het liever bij gmail laat.

En dat binnen halen. Je hebt inderdaad een punt dat thunderbird meteen van alles gaat doen zoals mail ophalen. Zodra een emailaccount er in staat zet ik altijd meteen even eerst de verbinding uit om op mijn gemak even alle instellingen naar wens te maken. En dan stel ik dus ook meteen  'laten staan op server' in.

Zo doe ik het. Kijk maar wat je er mee kunt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/12, 11:51:44 »
We gaan een beetje off-topic, maar waarom POP als je ook IMAP kunt gebruiken? Thunderbird stelt alles automatisch op IMAP in.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/12, 13:45:56 »
maar waarom POP als je ook IMAP kunt gebruiken?

Dat mag ieder ook gewoon voor zich weten. Ik gebruik pop als een soort backup systeem. Is je imap leeg (om wat voor reden ook) dan is je TB alsnog ook leeg na synchronisatie (bijvoorbeeld bij een hack). Met pop niet.
En ja, voor sommige onbelangrijkere emailadressen gebruik ik inderdaad gewoon imap.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2016/05/12, 13:50:13 »
waarom POP als je ook IMAP kunt gebruiken?
Met IMAP kan je niet meerdere account filters laten groeperen op bv onderwerp. Met POP lukt dat wel.

Re: thunderbird email verzenden lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2016/05/12, 13:59:42 »
maar waarom POP als je ook IMAP kunt gebruiken?

Wat Nero zegt is ook een goed argument.
En met imap beperkt je weer je HDD ruimte doordat je in de cloud werkt.

Beiden hebben zo hun voor en nadelen. Vandaar dat het ook altijd een persoonlijke keuze blijft.
En soms kies je niet eens en gebruik je beiden. Waar ik met pop op haal in mijn main pc (backup) lees ik dezelfde email imap in mijn laptop (voor ruimtebesparing).
Lees je hoofdzakelijk email op je mobiel en dat vooral op data dan is pop soms weer gunstiger voor je dataverkeer (imap moet soms meermalen dezelfde email-s laden. met pop maar 1x).

Zie het als offtopic of niet. Ik denk dat dit verloop nu altijd leerzaam is voor TS.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/12, 14:03:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore