Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitschakelen van laptop tijdens installatie van ubuntu (opgelost met Linux Mint)  (gelezen 2243 keer)

Offline robert42

  • Lid
    • handige freeware
Ik heb nu meerdere malen geprobeerd ubuntu (9.10) te installeren op mijn acer 5315 laptop als 2e os op een aparte partitie. Telkens als ubuntu voor ca 65% geinstalleerd is schakelt hij de laptop automatisch uit met als gevolg dat ik nog steeds bij het booten alleen maar windows xp op mijn computer heb staan, welke dan automatisch opstart zonder keuze menu. Als ik dan ubuntu opnieuw wil installeren zie ik wel dat hij ubuntu al geinstalleerd heeft maar deze werken dan niet, de te gebruiken gereserveerde partitie word steeds kleiner en ik kan die verkeerde instalaties niet verwijderen om er weer 1 ruimte van te maken. Ik heb de cd nu op 2 verschillende computers gebrand (op 2 speed) van 2 verschillende/apart gedownloade iso bestanden.
wie weet wat het probleem kan zijn en hoe dit op te lossen
« Laatst bewerkt op: 2009/11/14, 16:43:31 door robert42 »

Re: Uitschakelen van laptop tijdens installatie van ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/12, 22:59:15 »
Om er zeker van te zijn dat het niet aan de CD ligt kan je natuurlijk bij het opstarten op 'scan disk for errors' drukken.. Ik denk zelf dat het probleem hier niet aan ligt..

Heb je de laptop geprobeerd aan te sluiten op een stopcontact tijdens het installeren?
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline chaos7

  • Lid
Re: Uitschakelen van laptop tijdens installatie van ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/12, 23:08:34 »
als ik installeer dan valt ie ook stil, althans zo lijkt het
maar goed schudden aan de muis brengt er weer leven in.
dan denk ik; doe jij een wubi installatie?
is windows dan niet in een slaapstand terecht gekomen?
of de schijven uitgeschakeld omdat ie denkt dat er geen activiteit meer is?
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Uitschakelen van laptop tijdens installatie van ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/12, 23:19:24 »
Zeker van dat hier geen oververhitting meespeelt waardoor de pc zichzelf uitschakeld om schade te voorkomen, ik heb dat nogal meegemaakt op de computerclub bij pc's die onvoldoende koeling hadden.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Uitschakelen van laptop tijdens installatie van ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/13, 01:38:43 »
Start eerst op via LiveCD. Dus in het BIOS moet de boot op de CDrom staan.
Als je in het startmenu komt klik je op F6 en selecteer daar acpi=off (met space of enter selecteren) En klik op ESC.

Als je dan op de desktop beland bent kies je voor installeren.
Na een paar vragen zal je kunnen kiezen voor de toetsenbordinstellingen. Hierna start de schijfindeler op.
Nu ga je een paar gekleurde balken zien met allerlei verdelingen en ook allerlei keuzen. Kies de laatste, namelijk: "manueel". En klik op 'vooruit' (rechtsonderaan).

Nu zal hij de schijf controleren en daarna zie je een lijst met al de partities.
Hier zal je dus ook al die verschillende kleinere partitie zien die je gemaakt hebt door 9.10 verscheidene keren geïnstalleerd te hebben.
Klik die aan en kies onderaan voor de button met: "Verwijderen"
Zorg dat je geen partitie waar windows opstaat verwijderd, dus niets waarvan op de lijn Fat32 of ntfs staat.
Enkel 'linux'

Als je meerdere swaps hebt kan je die ook verwijderen. Laat wel tenminste 1  swap staan. Staat er maar 1 dan laat je die staan. Ubuntu herkend die automatisch bij het installeren.

Nu zal zich een partitie vormen die lege ruimte bevat. Klik die vrije ruimte aan. Klik op "bewerken" (iets in die zin, de bedoeling is dus dat we die vrije ruimte gaan veranderen en formateren) 

Je zal een venster open zien gaan.
Hier zijn enkele zaken die je kan aanpassen.
De grootte van de partitie laat je ongemoeid.
Daaronder zie je een button waar normaal gezien het volgende opstaat: "deze partitie niet gebruiken" Klik deze aan en kies voor: ext4.
Daaronder staat waarschijnlijk een klein wit vierkantje. Vink dit aan (om te formatteren)
Daaronder staat een invoerveld en een kleine button met een pijltje erop. Klik daarop en kies voor:   /
Klik OK en ga nu verder met het installeren.

Dat is het.

Gaat het nog niet dan download je de alternate-CD. (tekstgebaseerde install-cd. Hetzelfde resultaat maar vraagt minder van je systeem tijdens de install.)

Veel Succes! En met vragen kan je tijdens het live-gedeelte altijd op het internet naar het forum komen.

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline robert42

  • Lid
    • handige freeware
Re: Uitschakelen van laptop tijdens installatie van ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/13, 11:27:19 »
Ik heb de partitie weer teruggebracht naar de oorspronkelijke grootte, weer opnieuw geinstalleerd maar weer hetzelfde probleem. De installatie cd heb ik via het menu laten controleren op fouten en die zaten er niet in. Ik heb het nu ook geprobeerd door eerst de live cd te starten en dan te installeren maar dat werkte ook niet, zelfde probleem, en als ik alleen de live cd gebruik om ubuntu te verkennen/proberen slaat mijn laptop ook spontaan uit, dit gebeurt bij windows xp nooit. Mijn Acer laptop heeft de volgende specificaties, processor: intel celeron 556 (2.0 GHz,533 MHz FSB, 1mb L2 cache) 1GB ddr2 en een vrijgemaakte partitie voor de installatie van Ubuntu van 20GB.
Zou inderdaad kunnen dat het aan de temperatuur licht, maar vanmorgen geprobeerd te installeren met extra koeling en een "koude" computer, en weer hetzelfde probleem.
Wie weet nog meer oplossingen. Ga deze cd ook nog ff uitproberen om hem te installeren op een desktop pc met 2 aparte schijven.

Met vriendelijke groet,
Robert42
« Laatst bewerkt op: 2009/11/13, 11:31:44 door robert42 »

Re: Uitschakelen van laptop tijdens installatie van ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/13, 11:58:34 »
En wanneer je gewoon in de live sessie blijft werken ?
1/2 uur of een uurtje ?
Slaat de laptop dan ook uit ?

Let ook op of de fan draait en of die op volle toeren draait of langzaam enz enz.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline robert42

  • Lid
    • handige freeware
Re: Uitschakelen van laptop tijdens installatie van ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/13, 13:33:05 »
Ik heb ondertussen de alternate cd gedownload en gebrand, daarmee laat ubuntu zich wel installeren maar aan het eind vraagt hij waar de grub moet komen en dan raak ik de weg ff kwijt, iemand enig idee wat daar ingevuld moet worden, want als je daar niets invult start alleen windows xp weer op en heb je geen keuze.

Met vriendelijke groet,
Robert42

@Gandyman, Hij draait dan ca 20 minuten en slaat dan uit
« Laatst bewerkt op: 2009/11/13, 13:34:49 door robert42 »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Uitschakelen van laptop tijdens installatie van ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/13, 16:10:52 »
Robert, die moet in de MBR geïnstalleerd worden. Heb ooit ook vanuit de alternate geïnstalleerd maar weet niet meer uit het hoofd hoe dat ging. Onder linux (in grub) noemt dat hd0  (hard disk 0 = de 1ste harddisk aan het begin ervan.)
Vanuit ubuntu zelf is dat sda

Fris ons geheugen eens op en post hier even wat hij vraagt (hoe staat dat er juist beschreven?) (Voor dat ik je iets fout opgeef)
ThX
« Laatst bewerkt op: 2009/11/13, 16:12:35 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline robert42

  • Lid
    • handige freeware
Re: Uitschakelen van laptop tijdens installatie van ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/13, 16:54:50 »
De installatie via de alternate-cd is uiteindelijk gelukt, en het systeem draaide. Alleen had hij bij de installatie maar een ruimte van 2,5GB gebruikt inplaats van de door mij opgegeven maximale grootte van 20GB, geprobeerd dat met gparted te wijzigen maar dat ging niet Na een half uur sloeg mijn laptop weer uit en bij de opstart deed hij niets meer omdat het grub bestand beschadigd was geprobeerd via rescue/herstel de boel weer op gang te krijgen maar dat werkt niet, misschien iemand een idee hoe het systeem wel weer werkend te krijgen. en zit er mischien in de instellingen een mogelijkheid dat hij een verkeerde waarde aangeeft voor de processor temperatuur, want ik denk dat dat het euvel is, overigens doet hij dat niet bij windows xp, maar dat wil ik nadat ik wat gestoeid heb met ubuntu verwijderen om daarna met 1 os verder te gaan.

Met vriendelijke groeten,
Robert42