Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gparted , filesystem, partitioneren  (gelezen 3232 keer)

Offline dorusone

  • Lid
Gparted , filesystem, partitioneren
« Gepost op: 2007/03/14, 15:34:28 »
Na een 4 uur durende  defragmentatie van mijn externe HD
 probeerde ik Gparted van mijn andere Hardeschijf op te starten
 en dat lukte wel maar resizen van mijn externe HD was een
 "onzichtbare optie" . Dus Gparted maar opgestart via CD.
 Een waarschuwingsteken stond voor  /dev/sda1  (de externe HD)
 en chkdsk /f  moest eerst gedraaid worden.
 Hierna blijkt alles ok te zijn en kan ik de vrije ruimte die ik nog op de NTFS partitie
 heb gedeeltelijk gebruiken voor een nieuw Ubuntu partitie.

Gparted resize :

move to the left and shrink it from 23288 to 19379 MB
(dat is duidelijk voor me)

create .......... partition TL :  2 opties hier : Extended en Primary

---> kan ik gewoon primary nemen ?   (de externe schijf is voor back-up doeleinden)

----> Welk file system moet ik kiezen ext2 of ext3 ?  (waar draait Ubuntu Edgy eft
        6.10 ) normaal onder ? en kan ext2 en ext3 door elkaar gebruikt worden ?

Thx
Theo

Offline wutnubu

  • Lid
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/14, 15:55:59 »
Primary en Ext2 zijn goede keuzes, maar pin me daar niet op vast..

succes

Offline dorusone

  • Lid
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/14, 16:11:29 »
Citaat van: w.hellinga
Primary en Ext2 zijn goede keuzes, maar pin me daar niet op vast..

succes
Bedankt voor je snelle antwoord.

Via Gparted zag ik dat het file system ext3 is van mijn Ubuntu partitie die ik
naar externe HD wil  backuppen , dus daar houd ik het dan bij lijkt me.

of die partitie Primair of extended is doet er -denk- ik niet zoveel toe
ik moet er niet van booten.

Theo

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/14, 17:00:11 »
EXT3 is veel beter dan EXT2.

EXT3 heeft namelijk journalling, dat wil zeggen dat EXT3 zelf om de paar minuten bijhoudt waar de bestanden staan. Het voordeel daarvan is, dat de kans op bestandscorruptie bij een stroomstoring of zo, veel kleiner is.

EXT3 is overigens niks anders dan EXT2 plus een journaal.

Deze journalling is overigens ook een van de grote verschillen tussen FAT32 en NTFS.
NTFS heeft journalling, FAT32 niet.

Groet, Pjotr.

Offline dorusone

  • Lid
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/14, 17:05:57 »
Hartelijk dank Pjotr da's zo klaar als een klontje

Theo

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/14, 17:55:33 »
Ik heb de live cd van 6.10 gedownload en gebrand. Ik heb al meerdere keren geboot van de cd en ik ben erg enthousiast, maar voor ik echt overga naar istallatie; een aantal vraagjes:

1) Ik heb geen echte mogelijkheid om te back-uppen, hoe groot is de kans dat ik bestanden kwijtraak bij een dual-boot patitionering?

2)Ik zou graag windows willen mounten als standaard systeem (vanwege andere gebruikers op de pc), dat is toch / ? Maar hoe mount je dan de ubuntu-partitie? (ps. hoeveel tijd heb je om in de GRUB te kiezen tussen systemen?)

3)kan de /home/documents partitie op een FAT-32 partitie "leven"?, ik weet dat dit gaat bij /documents, maar niet of dat bij /home gaat.

Alvast bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/14, 18:02:47 »
Het hele leven bestaat uit risico's, maar ik heb het zelf (bij tientallen installaties van dual boot) nog nooit meegemaakt dat het misging. Wel "even" de Windows-harde schijf defragmenteren, voordat je aan de gang gaat.

De standaardtijd om te kiezen is in Grub 10 seconden, maar dat kun je helemaal zelf instellen. Je kunt ook (achteraf!) Windows als standaard-opstart opgeven in het Grubmenu (dus bij geen keuze binnen de 10 sec., dat dan Windows start).

/home echt op EXT3 doen, hoor. Maak gewoon een extra FAT32 partitie aan, die je gebruikt voor de uitwisseling tussen Windows en Ubuntu.

Kijk hier eens:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/75692#p75692

Groet, Pjotr.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/14, 18:13:24 »
Heel erg bedankt voor de snelle reactie, ook bedankt voor de verwijzing. Dit soort snelle reacties en echt enthousiaste gebruikers vind je dus niet bij Windows.
Dat van het defragmenteren wist ik trouwens al van andere gidsen op het internet. Ik zal dit weekend waarschijnlijk de stap wagen.

Linux-4-ever!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/14, 18:14:12 »
Mooi zo! Graag gedaan en succes.

Offline dorusone

  • Lid
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/14, 19:07:48 »
#1) Ik heb geen echte mogelijkheid om te back-uppen, hoe groot is de kans dat ik bestanden kwijtraak bij een dual-boot patitionering? #

Beste  Typhoner :

ik zou toch -ook los van Ubuntu-  eens kijken naar een backup voorziening
een externe harde schijf b.v.  Echt : ooit gaat het fout en een overgang van
besturingssysteem kan echt wel fout lopen. Buiten dat : je slaapt ook beter :)

Succes en Welkom !

Theo

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/15, 18:09:22 »
Aha
Ik zal wel zien, mss een paar dvd's of zo...
Nog een vraagje: Waar zitten je programma's die je installeert? Toch in de ubuntu-partitie? (gewoon een vraagje om te zien hoe groot de partities moeten)
En als je de gedeelde FAT32 partitie mount als /documents is dat toch de standaard plaats voor je documenten?

Alvast bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/15, 18:12:02 »
Citaat van: Typhoner
Aha
Ik zal wel zien, mss een paar dvd's of zo...
Nog een vraagje: Waar zitten je programma's die je installeert? Toch in de ubuntu-partitie? (gewoon een vraagje om te zien hoe groot de partities moeten)
En als je de gedeelde FAT32 partitie mount als /documents is dat toch de standaard plaats voor je documenten?

Alvast bedankt
/documents bestaat niet, wel /home. En gewoon EXT3 als format kiezen, dat is veel beter.
Aanpak: http://forum.ubuntu-nl.org/message/75692#p75692

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/16, 10:27:53 »
ah Maar hoe moet ik dan de FAT32 partitie mounten? En heeft windows daar dan rechten op?

Offline dorusone

  • Lid
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/16, 10:44:20 »
Hier kun je info vinden hoe FAT32 te mounten :

http://www.geocities.com/epark/linux/partition-share-HOWTO.html

Of windows daar rechten op heeft weet ik niet (Heb NTFS).
Maar als je bedoeld kun je er met windows nog wat mee als je hem gemount hebt :
ik denk het wel.  

Suc6
Theo

madberry

  • Gast
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/16, 11:05:43 »
Citaat van: Typhoner
En heeft windows daar dan rechten op?
Windows kan FAT32 schrijven en lezen...

Ubuntu kan FAT32 schrijven en lezen...

Beiden hebben dus wat jij "rechten" noemt...

Of de bestanden die je hebt aangemaakt in Ubuntu ook te lezen zijn in windows dat is echter een heel ander verhaal je kunt b.v. niet zomaar een text bestand aangemaakt onder Ubuntu lezen in je Notepad...

De codering is anders onder Ubuntu...

Laterzzzz,
[mad]Berry

Daimanta

  • Gast
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/16, 11:08:37 »
Citaat van: madberry
Citaat van: Typhoner
En heeft windows daar dan rechten op?
Windows kan FAT32 schrijven en lezen...

Ubuntu kan FAT32 schrijven en lezen...

Beiden hebben dus wat jij "rechten" noemt...

Of de bestanden die je hebt aangemaakt in Ubuntu ook te lezen zijn in windows dat is echter een heel ander verhaal je kunt b.v. niet zomaar een text bestand aangemaakt onder Ubuntu lezen in je Notepad...

De codering is anders onder Ubuntu...

Laterzzzz,
[mad]Berry
Klopt als een bus. Als je een simpel tekstje schrijft onder een simpele tekst-editor in Ubuntu kun je het beste die te proberen te lezen in Wordpad, die snapt het over het algemeen beter.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/16, 16:10:12 »
Dit klopt niet geheel, Madberry. De codering van een bestand is *niet* anders in Windows dan in Ubuntu.  :-)

FAT32 is geheel rechtenloos, dat is een wezenskenmerk van dat format. Of jij een Ubuntu-document dat op een FAT32-partitie staat, kunt lezen in Windows, hangt alleen af van het bestandstype.

Een tekst genaamd blablabla.odt  (Open Document Text - bestand) kun je niet openen met MS Word. Wel als het blablabla.rtf is of zo. Overigens kan een .odt   bestand ook in Windows worden gelezen, als je in Windows, Open Office voor Windows hebt geïnstalleerd. Open Office kan op zijn beurt wel .doc bestanden lezen, of OO nu onder Ubuntu draait of onder Windows, dat maakt niets uit.

Je hoeft je dus niet te beperken tot supersimpele .txt bestanden!

Dus: FAT32 is ideaal voor uitwisseling tussen U. en W. Geen gedonder met rechten. Bestandstype is een heel andere kwestie, die niets te maken heeft met Windows en Ubuntu als zodanig.

Groet, Pjotr.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #17 Gepost op: 2007/03/16, 16:20:25 »
Wel dankje allemaal, maar nu weet ik nog altijd niet hoe ik de FAT32 partitie moet mounten, kan iemand dat alstublieft melden?
En oh ja, is het veiliger voor mijn documenten als ik in windows al de FAT32 partitie aanmaak en daarop al een backupje maak?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #18 Gepost op: 2007/03/16, 16:44:08 »
Citaat van: Typhoner
Wel dankje allemaal, maar nu weet ik nog altijd niet hoe ik de FAT32 partitie moet mounten, kan iemand dat alstublieft melden?
En oh ja, is het veiliger voor mijn documenten als ik in windows al de FAT32 partitie aanmaak en daarop al een backupje maak?
- maak de FAT32 partitie aan (in Windows of in Ubuntu, maakt niks uit). Noteer even welk nummer de partitie krijgt in Gparted (Gnome Partitiebeheer). Ik ga er even bij wijze van voorbeeld vanuit, dat de nieuwe partitie hda3 heet in Gparted.

Windows herkent de nieuwe partitie sowieso meteen automatisch. In Ubuntu moet je wat handwerk verrichten. Doe daarvoor als volgt:

Open een terminalvenster (toepassingen -> hulpmiddelen -> terminalvenster) en typ:
sudo mkdir /media/nieuweling

(Map aanmaken waarop we de partitie zullen aankoppelen, dit wordt het toegangspunt waarmee we toegang kunnen krijgen tot de schijf, in de vorm van een map)

Noot: /media/nieuweling is de map waarop de partitie zal aangekoppeld worden, je mag zelf kiezen wat de naam van deze map moet zijn. Als voorbeeld gebruik ik /media/nieuweling
Uitleg: sudo -> voer uit als beheerder; mkdir -> nieuwe map aanmaken

Nu ga je de layout van partities aanpassen in het fstab bestand zodat Linux weet wat hij moet doen met de FAT32-partitie, hiervoor openen we een teksteditor om het fstab bestand te bewerken.

Terminal:
gksudo gedit /etc/fstab
Uitleg: gksudo -> voer grafische toepassing uit als beheerder; gedit -> start teksteditor

Je krijgt nu een tekstbestand op je scherm.
Voeg deze lijn onderaan toe (zoals al gezegd ik ga er even bij wijze van voorbeeld vanuit, dat de nieuwe partitie hda3 heet in Gparted):

/dev/hda3       /media/nieuweling     vfat    defaults,utf8,umask=007,gid=46 0       1

Tekstbestand opslaan en sluiten.

Als je de computer nu herstart zal de FAT32-schijf automatisch aangekoppeld worden op de map /media/nieuweling

Maar dit is Linux, dus je hoeft niet te herstarten, je kan de /etc/fstab lijst opnieuw inlezen met dit commando:

sudo mount -a

Groet, Pjotr.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #19 Gepost op: 2007/03/17, 13:29:30 »
Dankje
Ik heb nog een vraag: Van "uit de doos" al heeft mijn pc een kleine FAT32 partitie (D): de HP-Recovery. Hoe moet ik die mounten?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Gparted , filesystem, partitioneren
« Reactie #20 Gepost op: 2007/03/17, 13:34:57 »
Citaat van: Typhoner
Dankje
Ik heb nog een vraag: Van "uit de doos" al heeft mijn pc een kleine FAT32 partitie (D): de HP-Recovery. Hoe moet ik die mounten?
Volledig onnodig ;)

Maar:

sudo mount /dev/hda1 /mnt/recover -t vfat -o iocharset=utf8,umask=000

(Wel eerst mapje /mnt/recover aanmaken natuurlijk, ervan uitgaande dat het de eerste partitie is op een IDE-schijf)