Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Usb stick geformatteerd en kan er nu niets op zetten  (gelezen 961 keer)

Usb stick geformatteerd en kan er nu niets op zetten
« Gepost op: 2022/12/08, 11:56:53 »
Hallo,


wie kan mij alstublieft helpen? Ik heb gisteren Ubuntu 22.04 geïnstalleerd op een laptop. Ik had daarvoor een usb stick gebruikt waar ik Ubuntu 22.04 op gezet had.
Nu wou ik die versie terug van de usb stick doen en de originele bestanden (wat muziek) er terug op zetten. Daardoor vond ik er niet beter op dan die usb stick te formatteren. En nu krijg ik die bestanden er niet meer op.

De usb stick lijkt te bestaan uit 2 bestanden: 1 van 3,8 GB, 1 van 12 GB, de laptop ziet hem niet als 1 usb stick, als 1 geheel. Als ik de muziek gekopieerd heb (staat opgeslagen in een mapje op de laptop) en kopieer naar 1 van die 2 partities van de usb stick gebeurt er niks, ik kan dan ook niet plakken.

Ik ben met Gparted aan het kijken geweest of er iets aan te doen is maar ik snap het niet. Hoe kan ik de usb stick terug reanimeren en zorgen dat er die muziek weer op gezet kan worden? In bijlage een schermafdruk van Gparted.

Wie kan mij helpen? Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.
 
Groetjes,
Els

Re: Usb stick geformatteerd en kan er nu niets op zetten
« Reactie #1 Gepost op: 2022/12/08, 13:08:19 »
In principe kun je alle partities die er nu opstaan (die 2 die op je screenshot in beeld zijn dus sdb1 en sdb4) gewoon verwijderen en dan op de ongebruikte ruimte 1 nieuwe toevoegen. Welk bestandssysteem je dan wil hangt af van hoe je de stick gebruikt. Alleen Ubuntu (evt. andere Linux) of ook Windows?

Mocht je NTFS willen zodat je de stick ook in Windows kan gebruiken dan zou ik het formatteren vanuit Windows doen.

Re: Usb stick geformatteerd en kan er nu niets op zetten
« Reactie #2 Gepost op: 2022/12/08, 19:52:30 »
Bedankt voor uw uitleg. Ik ben er een eind mee geraakt maar er klopt iets nog niet helemaal. Ik heb die 2 stukken kunnen verwijderen en er dan 1 nieuwe partitie van gemaakt. Daarna heb ik heel de usb stick geformatteerd, het stond als FAT. Omdat ik niet zeker wist wat ik moest aanduiden. Maar als ik de muziek er op zet speelt hij niet af op het radio 'ke waar ik de usb stick in steek (een draadloos draagbaar klein radio 'ke, dat met usb stick en micro sd kaart muziek kan afspelen).

Wat zou er nu nog mis zijn? Moet ik die usb stick met partitiebeheer ergens aankoppelen, of als het een of ander formatteren? Windows hebben we niet, we hebben alleen Ubuntu, bij mijn laptop is het 20.04.

Re: Usb stick geformatteerd en kan er nu niets op zetten
« Reactie #3 Gepost op: 2022/12/08, 20:30:17 »
Formatteren gaat het makkelijkst met Mintstick. Is een klein tooltje uit Linux Mint.

Zie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?PHPSESSID=408mhn99rt9in1s74jt0ucv755&topic=104297.msg1023342#msg1023342

Download de recentste .deb van: http://packages.linuxmint.com/pool/main/m/mintstick/

Na het downloaden in je Home zetten. Er met je rechter muisknop op klikken en bij rechten uitvoeren als programma aanvinken.


« Laatst bewerkt op: 2022/12/08, 20:34:25 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Usb stick geformatteerd en kan er nu niets op zetten
« Reactie #4 Gepost op: 2022/12/09, 08:51:23 »
Opnieuw formatteren als FAT32

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline h2o

  • Lid
Re: Usb stick geformatteerd en kan er nu niets op zetten
« Reactie #5 Gepost op: 2022/12/09, 09:13:04 »
Opnieuw formatteren als FAT32
Als die usb stick ook voor Windows gebruikt wordt ja. Wordt die alleen voor Linux gebruikt, dan ext4 en daarna een directory als root aanmaken.
In ieder geval ook de partitietabel van de usb stick opnieuw aanmaken, dan weet je zeker dat er geen achtergebleven rommel roet in het eten gooit.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Usb stick geformatteerd en kan er nu niets op zetten
« Reactie #6 Gepost op: 2022/12/09, 12:17:16 »
Ik heb alle uitleg gevolgd en het is niet opgelost.

eerst had ik Mintstick geprobeerd maar kreeg direct een foutmelding toen ik dat moest installeren, dat er iets tekort was ofzo.

Dan geprobeerd om het als een ext4 te formatteren en die partitietabel aangemaakt, ook dat werkte niet. Ik kan er dan de muziek niet op zetten.

Als FAT32 kan ik er wel de muziek op zetten maar speelt hij niet af op de radio.

Offline h2o

  • Lid
Re: Usb stick geformatteerd en kan er nu niets op zetten
« Reactie #7 Gepost op: 2022/12/09, 14:44:56 »
Dan geprobeerd om het als een ext4 te formatteren en die partitietabel aangemaakt, ook dat werkte niet. Ik kan er dan de muziek niet op zetten.
Eerst partitietabel aanmaken, dan formatteren als ext4.
Daarna een mapje aanmaken op die usbstick. Rechtermuisknip en dan hier een terminal openen:
sudo mkdir datasudo chmod 0777 datasudo chgrp users data
Als het goed is kun je nu de directory data benaderen en er bestanden op zetten en/of mapjes op aanmaken.

Voor het gemak zet ik die commando's even achter elkaar:
sudo mkdir data && sudo chmod 0777 data && sudo chgrp users data Dan kun je deze hele rij kopiëren en in de terminal plakken en uitvoeren.
« Laatst bewerkt op: 2022/12/09, 14:46:56 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Usb stick geformatteerd en kan er nu niets op zetten
« Reactie #8 Gepost op: 2022/12/09, 17:13:09 »
USB stick insteken

gparted opstarten
Kies de juiste schijf, de USB
Schijf: Partitietabel aanmaken MBR/DOS
Partitie: Nieuw FAT32
Bewerken: Alle bewerkingen uitvoeren

Optioneel:
Partitie: Vlaggen beheren > boot
Partitie: Bestandssysteemlabel ingeven
Bewerken: Alle bewerkingen uitvoeren

gparted afsluiten

USB stick uitnemen, even wachten en weer insteken



Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL