Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mappen uit harde schijf mounten in clementine  (gelezen 1785 keer)

mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Gepost op: 2013/02/05, 16:43:47 »
Wie kan mij uitleggen hoe ik mappen uit een harde schijf kan mounten in clementine ?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/05, 16:45:08 »
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt.
Je kan de mappen die je in je bibliotheek wil hebben gewoon toevoegen via de voorkeuren.
Mounten doe je niet via Clementine.

Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/05, 16:54:56 »
Ok, dan heb ik wellicht de klok horen luiden en klepel verkeerd neergehangen. Als ik clementine open, zou het mogelijk moeten zijn dat
gelijk de gewenste muziekbibliotheek wordt geopend. Echter als ik muziek importeer is die na afsluiten en opnieuw opstarten weer weg.
En daarvoor schijn ik mappen of schijven ergens te moeten mounten.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/05, 17:13:07 »
Waar staat je muziek? Op een aparte partitie op een harde schijf in je computer? Op een externe USB schijf?

Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/05, 17:30:16 »
Verdeeld over twee mappen. Ik weet even niet meer zeker of ze op een partitie of een aparte harde schijf staan. Waar en hoe kan ik dit zien?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/12, 07:52:06 »
Nog mensen die licht op bovenstaande kunnen laten schijnen? Muziek staat over twee mappen verdeeld binnen een partitie. Hoe er voor te zorgen dat Clementine de bibliotheek automatisch opent bij starten van Clementine. Instellingen in het programma zelf helpen niet.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline cabra

  • Lid
Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/12, 14:27:30 »
ik heb ooit ook zoiets gehad toen ik clementine gebruikte met mint 13
als ik me niet vergis is dit toch in orde te krijgen met de instellingen in clementine
je voegt de mappen toe in instellingen en je vinkt de automatische controle bij opstart uit(zo was het bij mij opgelost)
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/14, 12:29:26 »
Dat is deel van het probleem: wat ik ook instel in Clementine, het doet niet wat ik wil. Ja, voor het moment dat Clementine open staat maar na opnieuw opstarten van de machine en clementine is de bibliotheek weer gewoon leeg. Daar schijn ik iets voor te moeten doen als in "mounten"/koppelen oid, met de harde schijf/partitie. Maar ik ken nog lang niet alle foefjes in ubuntu dus elke hint, tip dan wel hulp is welkom.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/14, 14:53:11 »
Geef eens wat meer detail over de partities op je computer en waar de muziek staat.

Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/18, 08:05:46 »
de muziek staat verdeeld over twee mappen op één harde schijf/partitie. De muziek staat niet op de systeemschijf of in de persoonlijke map.

Maar ik stelde je enige tijd terug de wedervraag hoe ik de exacte naam van de schijf  (de numerieke aanduiding) kon achterhalen en hoe ik kan zien of het een aparte harde schijf is of een partitie. Dat laatste weet ik namelijk niet zeker hoe dat ook weer zat op mijn machine. En waar en hoe ik die informatie kan vinden is een stukje ubuntu wat ik nog niet heb uitgevogeld.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/18, 13:22:50 »
Mogelijk staan de muziekbestanden op een partitie, die niet automatisch aangekoppeld wordt.
- Open een terminal en geef de volgende commando's in; post de uitkomst hier (kopieer en plak).
sudo blkid
mount
cat /etc/fstab
Hiermee zie ik welke partities hebt, welke voor het ogenblik aangekoppeld zijn, en welke automatisch bij de opstart worden aangekoppeld.

Kan je ook eens beschrijven hoe je in Clementine muziek importeert, want zelf heb ik Clementine niet. Als je muziek immers steeds aangekoppeld is, dan is de manier waarop je importeert misschien niet goed.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/18, 15:38:52 »
Je kan bij de voorkeuren gewoon meerdere mappen opgeven als je dat wil.

Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/20, 07:58:08 »
Aan Johan van Dijk: uit jouw screenshot blijkt dat alles al gewoon goed stond bij mij, bedankt.

Vanadium: de gegeven commando's kom ik later vandaag nog op terug, dus reactie volgt. Omtrent muziek importeren in Clementine: De screenshot van Johan van Dijk
is een manier. Je selecteert een of meerdere mappen en die worden in het programma opgeslagen. Dan zou bij steeds opnieuw opstarten deze mappen weer gelezen moeten worden om direct toegang tot de muziek te hebben. Dit gebeurd echter niet en zou ik dus steeds weer opnieuw moeten importeren.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/20, 09:02:51 »
Dan zou bij steeds opnieuw opstarten deze mappen weer gelezen moeten worden om direct toegang tot de muziek te hebben. Dit gebeurd echter niet en zou ik dus steeds weer opnieuw moeten importeren.
Dat is dus waarschijnlijk omdat de mappen waar de muziek op staan niet automatisch aangekoppeld zijn bij de opstart.

Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/19, 18:18:09 »
Het duurde "iets" langer dan gepland, maar ik neem aan dat u allen niet bij de computer heeft liggen wachten. Ik hoop wel dat u mij nog kan en wil helpen.

/dev/sda7 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
udev on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,size=10%,mode=0755)
none on /run/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,size=5242880)
none on /run/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)

proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
UUID=e66318eb-32ee-46e9-9c98-d55252aa8a28 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
UUID=30f9cc9c-69ac-411d-a5c5-07a750e38615 none            swap    sw              0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0

Dit kwam er uit....... wat maakt u hier van?

Groeten van Zijnebalorigheid
« Laatst bewerkt op: 2013/03/20, 10:52:47 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/20, 09:53:11 »
Daar komt uit dat partitie /dev/sda4 wel aangekoppeld is op /media/backup op het moment dat je de commando's uitvoert, maar niet automatisch tijdens de opstart aangekoppeld wordt. Voor mij is het allemaal wat raden, maar ik vermoed dat die /media/backup is waar de muziek op staat?

Hoe dan ook, met het programma "Disks" (gnome-disk) (standaard geinstalleerd) kan je tegenwoordig grafisch een partitie zodanig configureren dat ie automatisch tijdens de opstart wordt aangekoppeld.

Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/20, 09:56:11 »
Daar komt uit dat partitie /dev/sda4 wel aangekoppeld is op /media/backup op het moment dat je de commando's uitvoert, maar niet automatisch tijdens de opstart aangekoppeld wordt. Voor mij is het allemaal wat raden, maar ik vermoed dat die /media/backup is waar de muziek op staat?

Hoe dan ook, met het programma "Disks" (gnome-disk) (standaard geinstalleerd) kan je tegenwoordig grafisch een partitie zodanig configureren dat ie automatisch tijdens de opstart wordt aangekoppeld.
Let wel, dit kan alleen in 12.10 en hoger.
http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/opslagmedia-(partities-optische-schijven)-automatisch-aankoppelen/

Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/20, 09:58:07 »
Goedemorgen,

Dat is dan programmaatje nummer 3. Ik ben vlak na mijn laatste post aan het snuffelen geweest en ik kwam o.a. de storage device manager tegen, maar daar kon ik in eerste instantie niet in omdat ik geen "root privileges" had. Ik kon ook geen wijs worden uit dit programma. Vervolgens heb ik ook nog wat gerommeld met de Mount Manager. Via dat programma heb ik inderdaad het voor elkaar gekregen om de betreffende partitie te mounten aan /media/ en na opstart bleek inderdaad dat Clementine de bibliotheek dit keer wel herkende en geen melding gaf: "uw bibliotheek is leeg". Ik zal ook eens naar Disks kijken.

Ik moet zeggen dat ik dit dan eens een keer een wat onhandig onderdeel van Ubuntu vind. Maar ik meen dat het nu is opgelost, al heb ik nog niet helemaal de hoe's en waarom's door........
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/20, 09:58:59 »
en in reactie op Cumulus: 12.10 ben ik nog niet aan begonnen..... maar is mount manager een programma wat jullie aanraden in deze?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #19 Gepost op: 2013/03/20, 10:20:11 »
en in reactie op Cumulus: 12.10 ben ik nog niet aan begonnen..... maar is mount manager een programma wat jullie aanraden in deze?
Nee, bewerk in dat geval je /etc/fstab handmatig.

Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #20 Gepost op: 2013/03/30, 08:58:39 »

Media/backup (sda4) dus is waar de muziek staat. Ik ben inmiddels na wat puzzelen er achter hoe je moet aankoppelen en de mappen in kwestie zijn dus ook aangekoppeld. Hier leek het probleem mee opgelost, maar Clementine doet vervolgens nog steeds niet wat ik wil: de bibliotheek gelijk openen. Deze is dus weer leeg na opnieuw opstarten. Ik besluit het probleem te laten liggen en mij vooralsnog te vermaken met rythmbox dan wel audacious, die doen het ook en die doen het goed. En rythmbox kan wel gelijk bij de bibliotheek ??......door uw assistentie snap ik nu wel de terminal stukken beter dus mijn dank daarvoor.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #21 Gepost op: 2013/03/30, 09:07:57 »
Om dit te vermijden, het automatisch mounten dat niet gedaan wordt, installeer ubuntu met alle partities met de hand, dus alle partities met de hand opgeven.
/
swap
/backup/muziek
etc.
Indien je dit doet dan heb je daar geen last van.
Alleen weet ik niet als je muziek op een partitie hebt, of je dit zonder formateren ook kunt toevoegen aan de installatie.

Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #22 Gepost op: 2013/03/30, 12:58:15 »
Dat is wellicht een te overwegen oplossing voor als ik ooit Ubuntu zou herinstalleren of bij de upgrade naar de volgende versie. Zolang ubuntu 12.04 buiten dit ongemakje nog uitstekend werk verricht lijkt me dat een iets te drastische aanpak voor alleen een mediaspeler.
Uw advies is echter wel weer toegevoegde kennis dus evengoed bedankt.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: mappen uit harde schijf mounten in clementine
« Reactie #23 Gepost op: 2013/04/06, 11:46:40 »
Lieden, ik beschouw dit probleem als opgelost. Hoe moest dat ook al weer met haakjes: [OPGELOST] ?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.