Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7  (gelezen 4481 keer)

Offline 2ndchance

  • Lid
Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Gepost op: 2012/08/10, 10:18:06 »
Ik heb onder Ubuntu een aantal schermafbeeldingen gemaakt die ik onder Windows nodig heb. Heel vreemd, maar ik kan deze niet openen onder windows. Deze geeft dan aan dat de afbeelding is verwijderd of zich bevindt op en locatie die niet beschikbaar is. Alsof ik dus snelkoppelingen heb gemaakt??? Nogmaals gekopieerd naar mijn windows en het zelfde resultaat! Ook heb ik geprobeerd een van de afbeeldingen met Gimp te openen en op te slaan als JPEG. Nog steeds niet te openen.

Wat zou dit kunnen zijn??

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/10, 11:17:57 »
Als je zeg 'naar windows gekopieerd', waar heb je deze schermafdrukken dat precies neergezet? Je zou ook kunnen proberen om de schermafdruk naar jezelf te mailen, kan je deze dan wel in windows openen?

Re: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/10, 13:49:40 »
Bevatten de bestandsnamen tekens als
- / ? \ `
? Windows kan daar niet mee omgaan. Verwijder zulke tekens uit de bestandsnaam, onder Ubuntu, kopieer de bestanden naar de Windows-partitie en probeer het opnieuw.

Re: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/10, 18:51:57 »
Bevatten de bestandsnamen tekens als
- / ? \ `
? Windows kan daar niet mee omgaan. Verwijder zulke tekens uit de bestandsnaam, onder Ubuntu, kopieer de bestanden naar de Windows-partitie en probeer het opnieuw.

Windows kan niet met alles overweg, maar een - lukt hem nog :)
~ word al lastiger
Ik had eens bestanden met een - in de naam en Windows ging erop plat. Je kunt het beste alle bijzondere tekens vermijden als je NTFS tussen Windows en Linux uitwisselt is mijn ervaring.

Re: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/10, 20:17:25 »
Sinds Windows Vista kan je gewoon - in de bestandsnaam zetten.

Re: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/10, 21:32:42 »
Sinds Windows Vista kan je gewoon - in de bestandsnaam zetten.
Dat kan, maar om volledig compatibel te zijn, kun je ze beter vermijden.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/11, 13:30:40 »
Als met X/Ubuntu een schermafdruk wordt gemaakt, stelt het programma standaard een naam voor en dat is "Schermafdruk - dd-mm-jj - uu:mm:ss.png". Volgens mij is het probleem voor Windows de dubbele punt bij de tijdsaanduiding in deze bestandsnamen.

btw.
Het min-streepje wordt al jaren door zovelen gebruikt in bestandsnamen (bijv. voor datum), dat ik dat op een normale pc/server niet als probleem tegenkom. Dat streepje zie ik op Linux/Windows-pc's op kantoor, thuis of op het internet regelmatig zonder strubbelingen verschijnen (kijk maar bijv. naar de URL van het Ubuntuforum).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/11, 14:33:44 »
Als met X/Ubuntu een schermafdruk wordt gemaakt, stelt het programma standaard een naam voor en dat is "Schermafdruk - dd-mm-jj - uu:mm:ss.png". Volgens mij is het probleem voor Windows de dubbele punt bij de tijdsaanduiding in deze bestandsnamen.
Het lijkt logisch idd, dat het : teken niet mag/kunt gebruiken, maar toch is het dat niet. Ik heb een schermafdruk hernoemd (dus de : tekens verwijderd) en nog opent de afbeelding niet.

Wat ik verder uitgeprobeerd heb:
- een standaard schermafdruk (met : in de bestandsnaam) als png: opent NIET
- een standaard schermafdruk (met : in de bestandsnaam) geconverteerd naar jpg: opent WEL
- een standaard schermafdruk (met : in de bestandsnaam) geconverteerd van png naar jpg en weer terug naar png: opent NIET
- een bestaande afbeelding in jpg: : opent WEL
- een bestaande afbeelding geconverteerd naar png: opent WEL

Vreemd dus. Het is niet zo dat een png-afbeelding an sich niet opent in XP (zie de bestaande jpg ik naar png omgezet heb), maar kennelijk is de png die door de schermafdruk-app wordt gegenereerd toch anders waardoor Windows deze niet herkend. Zet je 'm om naar jpg, dan gaat alles goed. Converteer je 'm weer terug naar png, dan kan XP 'm weer niet openen. Heel erg raar allemaal.



Offline Bloom

  • Lid
Re: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/11, 14:38:28 »
Windows aanvaardt geen bestandsnamen met ':' erin. Haal die eruit en de afbeeldingen zullen keurig herkend en geopend worden.
Waarom de jpg met : in de bestandsnaam wel zou werken, is me niet duidelijk. Bij Windows is de dubbelpunt gereserveerd voor driveletteraanduidingen.

Als je de dubbelpunten verwijdert en dus een naam als Schermafdruk-dd-mm-jj-uummss.png hebt, zou het prima moeten werken want dat is ook in Windows een volledig legale naam. Hou er wel rekening mee dat Windows hoofd- en kleine letters in bestandsnamen en directory's als hetzelfde beschouwt en daar dus geen onderscheid in maakt terwijl Linux dat wel doet.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/11, 15:10:05 »
Windows aanvaardt geen bestandsnamen met ':' erin. Haal die eruit en de afbeeldingen zullen keurig herkend en geopend worden.
Waarom de jpg met : in de bestandsnaam wel zou werken, is me niet duidelijk. Bij Windows is de dubbelpunt gereserveerd voor driveletteraanduidingen.
Ik dacht ook dat het dit zou zijn, maar dat is het niet, zie de bijlage waarin ik mark:2.png open in XP.

Verder blijf ik bij mijn conclusie dat de schermafdruk-app er iets raars van maakt (af Windows is gewoon van de wap). Ook dit kun je mooi in de bijlage zien: afbeeldingen die je niet kunt openen, daar worden ook geen thumbnails van gemaakt. Dit staat dus los van de aanwezigheid van : in de bestandsnaam.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/11, 15:33:44 »
Ik gebruik al jaren de schermafdrukapp van Ubuntu en die afbeeldingen werden en worden ook gedeeld met Windows-gebruikers. Zonder enig probleem. En ik bewaar alles in png.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/11, 15:54:03 »
Ik gebruik al jaren de schermafdrukapp van Ubuntu en die afbeeldingen werden en worden ook gedeeld met Windows-gebruikers. Zonder enig probleem. En ik bewaar alles in png.
De TS heeft er niet zoveel aan dat jij geen probleem hebt, toch? Feit is dat er wel een probleem is (zoals ik ook hierboven heb aangegeven), wat mogelijk niet in alle situaties voorkomt.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/11, 15:57:49 »
@markba & bloom: er zijn de verschillen bij de schermafdruk-programma's, hierdoor is het nu pas "een probleem".
In mijn Xubuntu 10.04 wordt de naam aangeboden als Schermafdruk.png en hierna Schermafdruk-1.png door het  schermafdruk-programma.
De 12.04 versie daarvan biedt mij de naam aan met de eerder genoemde tijdsaanduiding waarin dus een dubbele punt voorkomt.

@markba
Dat een Windows-verkenner/viewer aan de png/jpg-extensie herkend dat het een afbeelding is en een voorbeeld kan tonen - prima. De viewer kijkt waarschijnlijk niet naar de naam maar naar de inhoud van het bestand.
In principe zou je bestandsbeheerder (Nautilus, Thunar, Dolphin) je moeten "verbieden" een bestand met een vreemd teken te bewaren op een Windows-NTFS-partitie. Maar volgens mij zien de Linux-"verkenners" dat niet als een probleem. Het wordt pas een probleem als Windows iets moet doen met deze bestanden.

In bestandsnamen op een Windows-systeem mogen de volgende tekens niet voorkomen:
/ \  : * ? " < > |
… probeer maar een willekeurig bestand in Windows een andere naam te geven met 1 van de bovengenoemde tekens. Dat lukt volgens mij niet.

Het bewerken en bewaren wordt wat lastiger want dan wordt het bestand een "vreemde" naam  geopend. Als een tekenprogramma voor een mogelijke bewerking een tmp-file wil maken, kan een "vreemd" teken onverwachte reacties of freezes opleveren. Bovendien kijkt waarschijnlijk het Windows-register er raar van op als bij de "laatst geopende bestanden" iets met een "vreemd teken" bewaard moet worden.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/11, 15:59:21 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/12, 01:34:39 »
In bestandsnamen op een Windows-systeem mogen de volgende tekens niet voorkomen:
/ \  : * ? " < > |
… probeer maar een willekeurig bestand in Windows een andere naam te geven met 1 van de bovengenoemde tekens. Dat lukt volgens mij niet.

Die " die Windows niet in een bestands/mapnaam wil hebben, omzeil ik altijd door twee keer een ' te typen. :P Want dát mag dus wel van Windows. ???

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Schermafbeeldingen niet te openen in Windows7
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/12, 03:05:14 »
Slaat het schermafdrukprogramma de png misschien op in een iets afwijkend formaat? Met bijv. een andere compressie ofzo.