Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren vanaf 'n ander medium dan de CD-drive  (gelezen 1314 keer)

Ubuntu installeren vanaf 'n ander medium dan de CD-drive
« Gepost op: 2007/01/09, 19:44:51 »
Hai. Ik heb hier een computer staan met de volgende specs: 6GB HDD, 128MB RAM, Intel Pentium II 400MHz en een computer met deze specs: 8,5GB HDD, 256MB RAM, Intel Pentium II 400MHz. Beide zijn een HP Vectra VLI8 en hebben geen cd-drive, wel 'n 3,5" floppydrive. Ze lopen nu nog op Win98 maar ik wil ze graag op ubuntu of xubuntu hebben. Hoe doe ik dit? En hoe kom ik er met iets als de alternate cd achter of de hardware herkent word?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu installeren vanaf 'n ander medium dan de CD-drive
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/09, 19:48:28 »
Citaat van: Florian
Hai. Ik heb hier een computer staan met de volgende specs: 6GB HDD, 128MB RAM, Intel Pentium II 400MHz en een computer met deze specs: 8,5GB HDD, 256MB RAM, Intel Pentium II 400MHz. Beide zijn een HP Vectra VLI8 en hebben geen cd-drive, wel 'n 3,5" floppydrive. Ze lopen nu nog op Win98 maar ik wil ze graag op ubuntu of xubuntu hebben. Hoe doe ik dit? En hoe kom ik er met iets als de alternate cd achter of de hardware herkent word?
Kun je er niet ff tijdelijk een CD-station inhangen van een andere PC? Over de hardware-herkenning hoef je je niet druk te maken, dat gaat ongetwijfeld goed.

Groet, Pjotr.

Ubuntu installeren vanaf 'n ander medium dan de CD-drive
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/09, 20:01:53 »
Euh...dan zou ik een laptop cd-drive moeten kopen, want 'n normale drive is te groot (qua formaat).

Ubuntu installeren vanaf 'n ander medium dan de CD-drive
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/09, 20:05:09 »
Je kunt natuurlijk ook altijd de hd ff in een systeem hangen waar wel een CD-drive in zit... Daarmee een kaal systeem installeren en dan terug plaatsen de HD. Dan kan altijd de rest nog geinstalleerd worden. Neem aan dat er wel een netwerkkaart in zit.

Ubuntu installeren vanaf 'n ander medium dan de CD-drive
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/09, 21:04:25 »
Ja... maar moet ik dan ook wijzigingen aanbrengen in het BIOS van die computer?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu installeren vanaf 'n ander medium dan de CD-drive
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/09, 21:09:18 »
Welke, hd'loze of 2hd'er?
Die cd speler kan je er ook gewoon tijdelijk in zetten, en na installatie eruitnemen.

Ubuntu installeren vanaf 'n ander medium dan de CD-drive
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/09, 21:12:54 »
Als je de HD tijdelijk verplaatst naar een andere pc, dan kan het zijn dat deze even opnieuw gedetecteerd moet worden door de bios. Vaak komt er bij het opstarten van de pc daar wel een aanwijzing voor op het scherm.

Ubuntu installeren vanaf 'n ander medium dan de CD-drive
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/09, 22:42:26 »
Ik heb hier nog wel een pc staan met 512MB RAM en een Intel Pentium III 500MHz CPU. 't Is eigenlijk een server, maar tja, computer is computer. Bij de installatie past Ubuntu toch niks aan in de BIOS e.a.? Deze pc heeft 1 HDD, zonder OS.

Offline eendje

  • Lid
Ubuntu installeren vanaf 'n ander medium dan de CD-drive
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/09, 23:52:14 »
Citaat van: Florian
Ik heb hier nog wel een pc staan met 512MB RAM en een Intel Pentium III 500MHz CPU. 't Is eigenlijk een server, maar tja, computer is computer. Bij de installatie past Ubuntu toch niks aan in de BIOS e.a.? Deze pc heeft 1 HDD, zonder OS.
Volgens mij doe UBuntu ook niets aan in de BIOS, nee. Koppel die HD van de PIII computer af en zit de andere er in.  Als je hem er naast plaatst moet je er voor zorgen dat die bijgeplaatste harde schijf als bootschijf wordt gebruikt ander komt GRUB op die andere schijf te staan.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Ubuntu installeren vanaf 'n ander medium dan de CD-drive
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/10, 00:33:26 »
Okee, dan denk ik dat ik voor het schroef-er-op-los systeem kies (case-modding openschroeven, hdd losschroeven, andere hdd d'rin schroeven, installeren, hdd losschroeven, standaard hdd vastschroeven...) vanavond droom ik van schroefjes..! ;) Is (x)ubuntu trouwens geschikt voor deze pc: HP Vectra VLI8 met 2GB HDD, 128MB RAM en 'n Intel PII 400MHz? (idd, ik heb hier 3 HP Vectra's)

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu installeren vanaf 'n ander medium dan de CD-drive
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/10, 07:36:16 »
Xubuntu van alternateCD lijkt me hier goed voor. (Gebruikt 1.6 of 1.7 gb HDD)

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu installeren vanaf 'n ander medium dan de CD-drive
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/10, 10:41:11 »
Citaat van: Florian
Euh...dan zou ik een laptop cd-drive moeten kopen, want 'n normale drive is te groot (qua formaat).
die hoef je niet in te bouwen, enkel de kabels aansluiten en los op je voeding leggen bijvoorbeeld.