Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boot proces versnellen verloopt niet soepel met grub  (gelezen 1193 keer)

Offline djdg

  • Lid
Boot proces versnellen verloopt niet soepel met grub
« Gepost op: 2011/07/16, 11:39:35 »
http://www.techtipsgeek.com/speed-up-boot-up-process-ubuntu-10-04-lucid-lynx/9496/

Ik ben in 11.04 bezig met het versnellen van het bootprocess zoals in bovenstaande link. Alleen verloopt het niet helemaal vlekkeloos.

update-grub kon menu.lst niet aanpassen. Dus heb ik gedaan wat deze meneer zei. Maar nu is die menu.lst leeg. Hoort dat? Ik durf niet te rebooten :S
« Laatst bewerkt op: 2011/07/16, 11:49:49 door djdg »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Boot proces versnellen verloopt niet soepel met grub
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/16, 11:57:05 »
Ubuntu 10.04 gebruikt standaard toch GRUB2 ipv de "oude" GRUB?
Die nieuwe versie heeft geen menu.lst meer, maar gebruikt een ander bestand.

Verder is de tip die het artikel geeft gewoon niet goed. "profile" in de opstartopties meegeven werkt alleen maar averechts sinds er upstart en ureadahead gebruikt worden.

Kortom: die hele handleiding gewoon vergeten, want er klopt niets van.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Boot proces versnellen verloopt niet soepel met grub
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/16, 12:08:40 »
... zoals Johan al zei: gebruik voor veranderingen aan nieuwere Ubuntu-versies nooit oudere handleidingen.
Dat werkt bijna hetzelfde als bij een viertakt-motor conform de oude handleiding een 0,2 liter olie op 10 liter benzine te mengen.
Een viertakt-motor heeft echter geen mengsmering zoals een tweetakt-motor.

Bovendien is het ook zo dat de oudere Ubuntu-versies ook opgewaardeerd worden. Ook hierbij is het de vraag of tips van 1-2 jaar geleden nog werken.

Als booten traag wordt uitgevoerd, zou ik willen weten hoeveel seconden nodig zijn om tot aan het login-scherm te komen?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline djdg

  • Lid
Re: Boot proces versnellen verloopt niet soepel met grub
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/16, 12:21:03 »
Euhm, ongeveer 23 seconden. Dat is weinig, maar ik was benieuwd of het trucje zou werken.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Boot proces versnellen verloopt niet soepel met grub
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/16, 12:43:45 »
Deze 23 seconden lijken mij snel genoeg. Als je naar 2,3 seconden wilt, is de pauze/slaap-stand een optie, daarmee ben je heel snel terug.

Mijn advies: geen trucjes te proberen die het systeem beschadigen en je uren kunnen kosten voor het herstel.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Boot proces versnellen verloopt niet soepel met grub
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/16, 13:28:42 »
Deze 23 seconden lijken mij snel genoeg. Als je naar 2,3 seconden wilt, is de pauze/slaap-stand een optie, daarmee ben je heel snel terug.

Mijn advies: geen trucjes te proberen die het systeem beschadigen en je uren kunnen kosten voor het herstel.
Pauze/slaapstand werken in 9 van de 10 gevallen niet.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Boot proces versnellen verloopt niet soepel met grub
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/16, 13:32:07 »
Pauze/slaapstand werken in 9 van de 10 gevallen niet.

Misschien op bepaalde hardware(combinaties), maar over het algemeen zou dit gewoon moeten werken.

Re: Boot proces versnellen verloopt niet soepel met grub
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/16, 14:16:44 »
Op redelijk wat hardware combinaties niet ;)
En het blijft wel een lichte feit: in Windows zijn die 2 functies veel beter dan in Linux.

Verder is uitzetten slimmer dan die 2 standen. Beter voor je systeem, scheelt energiekosten en voorkomt mogelijke problemen (ook al is die kans klein) in de preis van 20 seconden langer opstarten.
Ik zou alleen zo een stand gebruiken al is er echt een programma ofzo open staat die je makkelijker open kunt laten staan ofzo. (Of al zit ik in Windows, want dan wordt ik ongeduldig bij het opstarten :P)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Boot proces versnellen verloopt niet soepel met grub
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/16, 14:39:37 »
Ik heb dat technisch hoogstandje eens uitgeprobeerd op mijn testbak met 10.04LTS.

Buiten dat het niet verstandig is om in dergelijke files te rotzooien, zie ik als resultaat eigenlijk geen verschil. De boottijd is niet wezenlijk veranderd (geen chrono gebruikt XD).

Ik zou adviseren dat trucje gewoon NIET te gebruiken ! In geen een versie. (Hoewel er duidelijk staat dat het voor de LTS-versie bedoeld is)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline djdg

  • Lid
Re: Boot proces versnellen verloopt niet soepel met grub
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/16, 17:20:12 »
Heb alles wat ik had gedaan teruggedraaid, voor zover ik het me herinner. Alleen is het Auto ethernet niet helemaal auto meer. Lijkt wel alsof hij naaar draadloos netwerk gaat zoeken, terwijl ik die heb uitgezet omdat ik altijd op kabel zit, maar die laatste pakt hij dus niet direct meer bij het opstarten. Hoop niet dat het verband houdt met wat ik vanochtend heb zitten kloten.

Heb trouwens wel geleerd dat als ik iets van plan ben om te wijzigen dat ik het eerst even hier vraag of het wel goed is om te doen.