Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 12.10 beta - review  (gelezen 4195 keer)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
ubuntu 12.10 beta - review
« Gepost op: 2012/09/22, 09:36:19 »
beste allen.
ik kan zoals velen niet wachten op nieuwe versies dus ik heb op mijn desktop de beta van 12.10 erop gezet (mijn klaptop is een "production-machine" dus daar wacht ik nog ff mee)
het upgraden van 12.04 liep halverwege vast! dit is mij al 3 keer overkomen en dat is niet zo erg. gewoon in recovery-mode opstarten en kiezen voor "dpkg" dan maakt hij de upgrade netjes af en is alles in orde.  =D
de eerste keer opstarten had ik geen internet en geen ia-32-libs (de upgrade verwijdert die) waardoor trine en trine 2 niet meer werkten. 2x rebooten en ik had plots weer internet  ??? ??? ???
heb daarna ia-32-libs opnieuw geinstalleert en alles werkt nu naar behoren.

pluspunten aan ubuntu 12.10:
+ opstarttijd 1 seconde sneller (scheelt niet veel maar toch).
+ unity-previews met mooie animaties
+ klikken op een toepassing bij "toepassingen gereed om te downloaden" in de dash start niet meer t hele software-center op.
+ gimp 2.8.2
+ libreoffice heeft menu-integratie en ziet er een stuk professioneler uit
+ eclipse 3.8 heeft een nette GTK-interface (en niet die ver**&&& interface die je krijgt als je m van de website download)
+ apparaatmenu en gebruikers-menu zijn weer samengevoegd
+ de workspace-switcher kun je nu verplaatsten.
+ in het apparaatmenu staat "Ubuntu-hulp" die gelijk een overzichtelijke handleiding presenteert.
+ gallium LVVM-pipe
- die heel traag werkt...

minpunten:
- mp3tjes afspelen in de dash met unity previews werkt NIET.
- al mijn compiz-instellingen zijn gereset!
- compiz is nog trager (http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_unity_64&num=1:'( :'(
- deze bug is alleen maar erger geworden: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/compiz/+bug/996343
- compiz-plugins extra zit niet meer in de repo's,  :'( dag domino en airplane-effecten  :'( :'(
- mijn humble-bundle staat nog niet in t software-center

bij deze kan ik dus zeggen dat het terecht een BETA is dus ik kan jullie van harte aanraden om nog even te wachten.
dat compiz geen extra-plugins pakket meer heeft, heeft te maken met wayland.
compiz is namelijk geport naar openGL ES2 omdat wayland dat ook gebruikt. op deze manier word het gemakkelijker om over te stappen naar wayland.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu 12.10 beta - review
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/22, 10:38:06 »
Veel vooruitgang, maar Compiz blijft een problemenkindje, zo te zien....  :(

Re: ubuntu 12.10 beta - review
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/22, 10:54:04 »
Veel vooruitgang, maar Compiz blijft een problemenkindje, zo te zien....  :(

Ja maar dat viel te verwachten want het is een bèta...

Overigens draait Compiz hier op 12.10 wel goed en zelfs een tikkeltje sneller en het opstarten is 50% sneller geworden op mijn laptop :)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: ubuntu 12.10 beta - review
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/22, 12:00:38 »
Ja maar dat viel te verwachten want het is een bèta...

Overigens draait Compiz hier op 12.10 wel goed en zelfs een tikkeltje sneller en het opstarten is 50% sneller geworden op mijn laptop :)

dat er flink aan gekloot moet worden omwille wayland begrijp ik, maar wacht dan even met het in de repo's gooien en lever dan even de oude compiz!

if it ain't broken, don't fix it!

Re: ubuntu 12.10 beta - review
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/22, 12:48:18 »
Nuja, ik heb geen problemen met Compiz hier dus ik denk dat het gewoon per videokaart verschilt. Niettemin vervelend natuurlijk voor de gebruikers die problemen ervaren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu 12.10 beta - review
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/22, 20:50:52 »
Hier heb ik een schone installatie gedaan (Xubuntu) en de /home mappen overschreven met een backup van 12.04.
Het loopt hier als een zonnetje, met een paar kleine (schoonheids) fouten, maar de huidige versie bevalt mij goed !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: ubuntu 12.10 beta - review
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/09, 14:33:56 »
Xubuntu op mijn pc draaien.
Draait zonder problemen en is op een aantal punten flink sneller. Zo opent nu Thunar wel gelijk.
Opstarten was heel snel tot ik de Nvidia drivers er op zette, toen viel die snelheid weer terug tot net onder die van 12.04 maar vanaf de grub in 10 seconden is niet slecht.
Na het inloggen gelijk klaar.

Thema ziet er strak uit en ook het instellingen menu is flink beter geworden.
Blijft er dus op staan en laptop word of Xubuntu 12.10 of Voyagr 12.10.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: ubuntu 12.10 beta - review
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/13, 11:26:27 »
mijn grafische problemen zijn nu compleet opgelost!
installeer gewoon de Nvidia-experimental-304 driver en je hebt meteen een enorme performance-boost voor je videokaart!

Re: ubuntu 12.10 beta - review
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/14, 17:52:14 »
mijn grafische problemen zijn nu compleet opgelost!
installeer gewoon de Nvidia-experimental-304 driver en je hebt meteen een enorme performance-boost voor je videokaart!
Heb dat via de PPA van x-swat gedaan of anders?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: ubuntu 12.10 beta - review
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/14, 19:35:14 »
Heb dat via de PPA van x-swat gedaan of anders?

deze zit bij 12.04 en 12.10 in de repositories!
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/10/steam-for-linux-to-arrive-in-a-few-days

dit is omdat Steam / L4D2 deze nodig heeft, de 304-driver bevat namelijk multithreading support voor je GPU....

Citaat
“Could an archive or SRU admin accept nvidia-common and jockey from the upload queue?

These are needed for the Valve Steam release that happens in a few days.”

Offline emiel1976

  • Lid
Re: ubuntu 12.10 beta - review
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/14, 20:50:33 »
Dan ga ik dat eens proberen, de laatste keer dat ik die probeerde crashte compiz in Ubuntu 12.10 en in Xubuntu niet geprobeerd maar wel de drivers van Nvidia zelf maar die update ging ook niet helemaal goed en daar een bug voor gemeld en die zou opgelost moeten zijn.

Zal zo eens proberen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: ubuntu 12.10 beta - review
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/14, 22:04:25 »
Heb gelijk getest wat de prestatie is en als ik 1 kaart gebruik (Laat alleen van kaart 1 de beeldschermen zien) dan draait het prima alleen is er totaal geen verbetering. Prestaties zijn precies gelijk.

Zodra ik mijn 3de en dus mijn 2 videokaart mee laat werken is het totaal geen verbetering en zelfs een verslechtering aangezien ik dan niet de OpenGL drivers kan gebruiken. Zodra ik die wel gebruik dan zie ik wel 3 monitoren met beeld maar ik kan er maar op 1 met mijn muis en meer ook niet.

Totaal geen prestatie verbetering of dit moet in Ubuntu wel werken want in Xubuntu werkt het niet.

De drivers zijn geen verbetering en ik zou zeggen houd het bij de geteste drivers want deze werken minder goed en geven geen betere prestaties, in ieder geval niet als je meerdere videokaarten gebruikt.

Misschien dat Steam het nodig heeft om op je systeem te kunnen draaien maar meer dan dat doen de drivers niet helaas.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/14, 22:06:16 door emiel1976 »