Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Introductiecursus Ubuntu  (gelezen 5236 keer)

Introductiecursus Ubuntu
« Gepost op: 2009/06/11, 17:30:40 »
Bij de Jaunty Release Parties is gebleken dat bezoekers behoefte hebben aan een vervolg op de party. Na het installeren en het gezien hebben wat er mogelijk is willen mensen hiermee onder begeleiding zelf aan de slag. Om in deze behoefte te voorzien willen we in de toekomst in samenwerking met lokale computerclubs Ubuntu Introductiecursussen laten volgen op Release Parties. Hiervoor kunnen mensen zich dan op de party inschrijven.

Om ervoor te zorgen dat dit zo makkelijk mogelijk geregeld kan worden willen we voorzien in een kant-en-klare oplossing zodat iedereen met een aardige Ubuntu ervaring zo'n cursus kan geven. Het maken van zo'n cursus is vrij veel werk, daarom is het handig als we dit met veel mensen oppakken zodat iedereen een stukje kan doen.

Dus hierbij de oproep om mee te helpen!  :)

Om niet helemaal uit het niets te beginnen is hier een eerste voorstel om de boel op poten te zetten:

http://docs.google.com/View?id=dff63x3t_29t79fvcm

Dit voorstel is door iedereen die mee wil doen te bewerken. Stuur me dan even een email: thomasdegraaff apestaartje planet.nl Zorg dat je als titel van het bericht "cursushulp" invult, en in het bericht je emailadres. Dan stuur ik je een invite voor het google document zodat je deze kan wijzigen.
De veranderingen die je doet worden automatisch op bovenstaande pagina aangepast zodat deze altijd actueel is.

In deze draad kan natuurlijk het een en ander besproken worden. Dus graag commentaar!  :D
« Laatst bewerkt op: 2009/06/12, 09:52:57 door tommie74 »

Offline Double12

  • Lid
Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/11, 17:59:57 »
Goed plan en mooie opzet.
Ik zie in de cursus erg veel Ubuntu-vaardigheden terug, minder gericht op Xubuntu en Kubuntu. Misschien is het handig vaardigheden te veralgemeniseren en minder toe te spitsen op bepaalde programma's voor bepaalde taken. Het grote voordeel van open source software is namelijk dat je zoveel software bij kunt installeren en precies het programma kan kiezen wat bij je past.
Maar misschien is dit ook te hoog gegrepen voor de doelgroep van de cursus en moeten we alles aan de hand van de standaard aanwezige software uitleggen.

Misschien is het wel gemakkelijk om in plaats van een Google-document een pagina op de wiki aan te maken. Een wiki-pagina hoeft ook niets definitiefs te zijn, het is ervoor gemaakt om te brainstormen over iets als dit.

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/11, 19:14:59 »
Ik wou het zelf eerst zelf op ook de wiki zetten. Maar probeer dat maar eens met dit document (tabellen), dat is vrij lastig. De wiki is eigenlijk te gebruiksonvriendelijk voor een werk-document waaraan iedereen makkelijk moet kunnen meewerken vind ik. Google-docs werkt gewoon als een tekstverwerker, heel makkelijk dus. Ik geef er dus voorkeur aan om google-docs te gebruiken. Pure luiheid.   :D Maar als er meer mensen voorkeur geven aan de wiki, dan mag het document wat mij betreft overgezet worden naar de wiki.

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/12, 09:16:53 »
Ik kan niet echt meehepen met het te maken, maar ik wil het best wel volgen als het klaar is  :)
Cha-no-yu If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty.  ~Japanese Proverb


Offline Dave

  • Lid
Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/12, 09:25:08 »
soort Teleac cursus dus, moet zegen dat ik het een mooi initiatief vind


Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/12, 19:11:53 »
Je zou natuurlijk ook direct gebruik kunnen maken van de Ubuntu Desktop Course waarbij de training community al een compleet lesboek heeft gemaakt voor beginnende gebruikers.

Volgens mij is de cursus nog niet vertaald in het Nederlands, maar dat is sneller te realiseren dan het maken van een compleet nieuwe cursus.

Offline Dave

  • Lid
Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/12, 19:16:23 »
Je moet er weet van hebben  ???

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/12, 19:30:36 »
Je moet er weet van hebben  ???

Even vragen  ;)

https://wiki.ubuntu.com/Training

Er komt, binnenkort, in Nederland de mogelijkheid bij een opleider de Ubuntu Desktop Course te volgen.
http://www.livre.nl/200905182468/nieuws/bedrijfskundig-/-economisch/-at-computing-vergroot-succeskansen-open-source-migraties.html

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/12, 20:16:43 »
Ik wou het zelf eerst zelf op ook de wiki zetten. Maar probeer dat maar eens met dit document (tabellen), dat is vrij lastig. De wiki is eigenlijk te gebruiksonvriendelijk voor een werk-document waaraan iedereen makkelijk moet kunnen meewerken vind ik. Google-docs werkt gewoon als een tekstverwerker, heel makkelijk dus. Ik geef er dus voorkeur aan om google-docs te gebruiken. Pure luiheid.   :D Maar als er meer mensen voorkeur geven aan de wiki, dan mag het document wat mij betreft overgezet worden naar de wiki.

Maar hoe kan ik het nou veranderen?

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/12, 20:18:08 »
Je zou natuurlijk ook direct gebruik kunnen maken van de Ubuntu Desktop Course waarbij de training community al een compleet lesboek heeft gemaakt voor beginnende gebruikers.

Volgens mij is de cursus nog niet vertaald in het Nederlands, maar dat is sneller te realiseren dan het maken van een compleet nieuwe cursus.

Lees het voorstel eerst maar even door, daarin had ik namelijk al verwezen naar dit document..   ;)

Deze bestaande cursus is volgens mij vooral gericht op zelfstudie, en is daarom in de toepassing zoals hier gewenst niet direct één op één inzetbaar. Verder vind ik dat er een aantal inhoudelijke tekortkomingen aan zitten. Daarom heb ik gekozen voor een iets andere opzet. Deze is voor een groot deel uitwisselbaar met het document van de Ubuntu Desktop Course, die, zoals in het voorstel gemeld, dan ook als uitgangspunt kan worden genomen. Toch is het vertalen en maken van Nederlandstalige screenshots een hele berg werk. Dus als er mensen willen helpen, meld dat dan even!

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/12, 20:24:18 »
Maar hoe kan ik het nou veranderen?
Lees het eerste bericht in deze draad maar eens goed.

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/12, 20:39:16 »
Ietst te snel gelezen XD

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/12, 20:56:01 »
Ietst te snel gelezen XD
Heb je mail binnen, je hebt nu toegang tot het document als het goed is. Graag wel even goed lezen en eventueel bij twijfel overleggen voor je dingen wijzigt.  ;)

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/12, 21:03:30 »
Ik heb niet eens het recht om te wijzigen

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/12, 22:47:38 »
Ik heb niet eens het recht om te wijzigen
Als het goed is heb je een uitnodiging ontvangen in je email. Daar moet je denk ik eerst op in gaan. Je staat idd. nog niet bij de collaborators..

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/12, 22:56:42 »
Heel goed plan,ik denk vooral ook voor de oudere nieuwe gebruiker die meer visueel ingesteld zijn.
Kubuntu 20.04

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/14, 00:15:45 »
het plan is prima!  ^-^

Maar waarom gebruiken we niet het boek "Basiscursus Ubuntu"?
Dat ziet er perfect en professioneel uit, is logisch opgebouwd en is uitstekend voor cursisten te gebruiken als naslagwerk.
Echt een boek om goed mee voor de dag te komen als Ubuntu gemeenschap.



Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/14, 00:21:20 »
maarten123 +1

Offline mrGee

  • Lid
Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/14, 00:23:53 »
inderdaad chris vind ik ook; wordt het Maarten124 dus  ;)

edit;  oeps Maarten125  and counting .....
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/14, 00:33:27 »
In Oss was er iemand die dat boek 'basiscursus ubuntu' bij zich had.Erg mooi en erg handig.
Kubuntu 20.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/14, 00:35:49 »

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2009/06/14, 09:42:02 »
Het aanbieden van een bestaande cursus is natuurlijk een mogelijkheid. Maar de twee cursussen die genoemd worden, die van Jan Stedehouder, en die van Machteld Garrels zijn volgens mij toch niet helemaal geschikt. Het is namelijk de bedoeling om een kant en klare cursus aan te bieden die bedoelt is om gegeven te worden in een 'klassikale' situatie, een bepaald aantal bijeenkomsten, lessen. D.w.z. met presentaties voor de docent, werkopdrachten voor in de klas, en huiswerkopdrachten. Met behulp van de cursus moet het voor iedere gevorderde Ubuntugebruiker eenvoudig zijn om zo'n cursus te kunnen geven. Een kant en klaar oplossing dus. Deze zijn er vast, en je kan deze waarschijnlijk inclusief docent e.d. gewoon inkopen. Dat wordt alleen wel een dure grap denk ik, maar misschien ook niet. Als iemand een goede kant en klare cursusoplossing weet die niet te duur is, en overal ingezet kan worden dan zou dat ideaal zijn.

Nu is het natuurlijk wel mogelijk om zelf met een aantal vrijwilligers een cursus te maken en deze te baseren op een bestaand boek. Dan kunnen er een opdrachtenboek, presentaties en docentenhandleiding bij gemaakt worden. Dit is nog steeds een hele berg werk. Zeker ook omdat voor de presentaties voor de docent toch het merendeel van het theorieboek "opnieuw" gemaakt moet worden. Dus het voordeel van het gebruik van een bestaande oplossing is daarmee vrij beperkt denk ik.

Het belangrijkste nadeel van het baseren van de cursus op één van de twee genoemde bronnen is echter dat deze een gesloten licentie hebben. De nadelen van het maken van een cursus voor een deel gebaseerd op een gesloten bron zijn goed vergelijkbaar met de nadelen van het gebruik van software met een gesloten bron. De meesten hier hopelijk wel bekend, maar om toch maar wat voorbeelden te geven van nadelen:
  • Je bent afhankelijk van de uitgever. Wanneer deze besluit het boek te wijzigen, niet meer te continueren, de prijs aan te passen e.d. is je cursus die op die gesloten bron is gebaseerd onbruikbaar geworden zonder dat je hier wat aan kan doen.
  • Vrijwilligers stoppen onbetaald een hoop werk in de ontwikkeling van een cursus. De makers van het gesloten deel van de cursus krijgen meestal wel betaald. Dit kan het voor vrijwilligers minder aantrekkelijk maken om zo'n cursus vrijwillig te gaan maken. Ze kunnen dan het gevoel krijgen gratis een hoop werk te verzetten waar een ander geld mee gaat verdienen.
  • De cursus kan niet mee kostenloos worden aangeboden.
  • De distributie van de cursus wordt lastiger. Je moet boeken gaan aansschaffen, bestellen e.d. met administratiele romslomp, financieel gedoe (wie schiet de kosten voor e.d.)
  • Als er een nieuwe long term support Ubuntu versie uitkomt en je wilt je cursus 'updaten', dan kan het goed zijn dat je helemaal opnieuw kan beginnen omdat het gesloten deel niet geupdate wordt, of je moet een hele tijd wachten voordat het gesloten deel geupdate is alvorens je de rest van de cursus kan updaten.

Al met al zou ik een cursus gemaakt met vrijwilligers graag in zijn geheel een open licentie geven met alle voordelen van dien. Dat betekend dan dat er alleen andere open bronnen kunnen worden gebruikt, of dat indien dat niet gebeurt de voordelen die gepaard gaan met "open" ontwikkeling verloren gaan.

Maar als er een kant en klare gesloten oplossing is waarvoor niet alsnog een hoop werk verzet hoeft te worden door vrijwilligers en die niet al te duur is, dan is dat wat mij betreft natuurlijk ook prima.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2009/06/14, 09:51:44 »
Belangrijke correctie: het werk van Machteld Garrels is onderworpen aan de GNU Free Documentation License en derhalve "Free as in Freedom".

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2009/06/14, 10:20:34 »
@Thomas

Volgens mij maak je hier een paar denkfouten.

Op de eerste plaats is het geen enkel probleem om de genoemde boeken/publicaties (plus nog een hele collectie ander materiaal) in een lessituatie te gebruiken. De Ubuntu Desktop Course is ontwikkeld door de Ubuntu gemeenschap, door een groep mensen die én verstand van Ubuntu én verstand van lesgeven hebben, én de cursus hebben ontwikkeld met de inzet van LoCo-docenten in het achterhoofd. Je schuift al dat werk iets te makkelijk opzij.
Je kunt je dan beter richten op het ontwerpen van lesinstructies voor eventuele vrijwillige docenten. Dat scheelt heel wat tijd, tijd die beter gestoken kan worden in het lesgeven zelf.

De kant en klare oplossing komt na de zomervakantie, namelijk de al eerder genoemde Ubuntu Desktop Course. Ik weet de prijzen nog niet, maar het zal wel meevallen. Deze cursus wordt webbased, in te zetten in klassituaties. Dan heb je in ieder geval een cursus die door de wereldwijde Ubuntu Community is ontwikkeld en door hen in de gaten wordt gehouden. Zekerheid van kwaliteit is dan gewaarborgd.

Machteld Garrels loopt ook niet sinds gisteren mee en haar materiaal klopt didactisch prima. Ook daar hoef je niets nieuws voor te ontwikkelen, anders dan wellicht de instructies voor de docenten. Het is ook open, dus waar doen we moeilijk over.

Over de Basiscursus hebben anderen al wat gezegd (waarvoor dank ;) ) en ik kan je echt even aanmoedigen om naar de opbouw van het boek te kijken voordat je het afwijst als kant-en-klare cursus met lessen. Ook daar geldt dat er aanvullend instructiemateriaal voor de docenten moet komen, maar dat kan heel goed onder een open licentie. Immers, dat docentenmateriaal staat los van het boek.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over het materiaal dat Pjotr al zo nauwkeurig bij houdt. Helemaal vrij beschikbaar, praktisch, gericht op de eerste stappen voor beginnende gebruikers, helder geschreven, didactisch verantwoord.

Kortom,

Citaat
Maar als er een kant en klare gesloten oplossing is waarvoor niet alsnog een hoop werk verzet hoeft te worden door vrijwilligers en die niet al te duur is, dan is dat wat mij betreft natuurlijk ook prima.

er ligt genoeg.

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2009/06/14, 10:36:40 »
@Thomas

Volgens mij maak je hier een paar denkfouten.

De Ubuntu Desktop Course is ontwikkeld door de Ubuntu gemeenschap, door een groep mensen die én verstand van Ubuntu én verstand van lesgeven hebben, én de cursus hebben ontwikkeld met de inzet van LoCo-docenten in het achterhoofd. Je schuift al dat werk iets te makkelijk opzij. Je kunt je dan beter richten op het ontwerpen van lesinstructies voor eventuele vrijwillige docenten. Dat scheelt heel wat tijd, tijd die beter gestoken kan worden in het lesgeven zelf.
Lees maar even de draad goed door. Vanaf het eerste begin is de Ubuntu Desktop Course al meegenomen als basis waarop de cursus gebaseerd kan worden. Dit heb ik al eerder in een reply op het vorige bericht van jou gezegt.  ;)  Dit is dus nooit door mij opzij geschoven. Wel goed lezen he...

Citaat
De kant en klare oplossing komt na de zomervakantie, namelijk de al eerder genoemde Ubuntu Desktop Course. Ik weet de prijzen nog niet, maar het zal wel meevallen. Deze cursus wordt webbased, in te zetten in klassituaties. Dan heb je in ieder geval een cursus die door de wereldwijde Ubuntu Community is ontwikkeld en door hen in de gaten wordt gehouden. Zekerheid van kwaliteit is dan gewaarborgd.
Dat is mooi, dus deze draad kan dan wat mij betreft afgesloten worden.   :)

Citaat
Machteld Garrels loopt ook niet sinds gisteren mee en haar materiaal klopt didactisch prima. Ook daar hoef je niets nieuws voor te ontwikkelen, anders dan wellicht de instructies voor de docenten. Het is ook open, dus waar doen we moeilijk over.
Op de gegeven link staat een copyright vermelding, ik dacht dat dit betekende dat het niet open was.. :
http://tille.garrels.be/training/ubuntu/index.html

Citaat
Over de Basiscursus hebben anderen al wat gezegd (waarvoor dank ;) ) en ik kan je echt even aanmoedigen om naar de opbouw van het boek te kijken voordat je het afwijst als kant-en-klare cursus met lessen. Ook daar geldt dat er aanvullend instructiemateriaal voor de docenten moet komen, maar dat kan heel goed onder een open licentie. Immers, dat docentenmateriaal staat los van het boek.

Ik zou graag zien hoe je docentenmateriaal ontwikkeld dat losstaat van het lesboek dat je gebruikt. Dat lijkt me niet erg makkelijk. Dat zou namelijk betekenen dat leerlingen zelf kunnen kiezen welk lesboek ze aanschaffen.