Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Win 2k vervangen door Ubuntu  (gelezen 568 keer)

seppe67

  • Gast
Win 2k vervangen door Ubuntu
« Gepost op: 2008/03/09, 14:06:17 »
Ik heb een oude IBM PL 300 met 250 MB RAM.
Mijn win 2k loopt er niet goed meer op en kan hem nog nauwelijks opstarten (meestal enkel met opstartdiskettes). De hardware is nog perfect in orde, geen defecten op de schijf, ....
Kan ik Ubuntu op deze PC bijplaatsen en de mijn persoonlijke data (documenten, foto's, etc ) benaderen ?
Kan ik nadien, zonder verlies van deze persoonlijke data Win 2k van deze PC verwijderen en verder door het leven gaan met Ubuntu als OS ?

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Win 2k vervangen door Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/09, 14:14:26 »
Ja dat kan zeker. Heb je maar één partitie? Volg dan dit:start op met de live cd, nog niet gelijk op installeren klikken maar eerst bovenaan in het menu klikken op Systeem --> Beheer --> Partitie editor. verklein nu de partitie. In de niet gepartitioneerde ruimte maak je een ext3 bestandsysteem aan. Zorg ervoor dat deze nieuwe partitie niet te groot is, buiten deze partitie moet nog ruimte zijn voor ubuntu straks. Kopieer nu van de win2000 partitie alle bestanden die je wilt houden (foto's) naar de nieuw aangemaakte partitie. Start dan de installatie. Kies bij het partitioneren voor handmatig. Verwijder de win2000 partitie. Nu houd je de eerder gemaakte partitie met documenten en foto's over en niet gepartitioneerde ruimte. Maak in deze ruimte twee partitie's, een ext3 partitie die je aan / koppelt en een swap partitie die twee keer zo groot is als je ram geheugen.

Win 2k vervangen door Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/09, 15:29:04 »
Citaat van: seppe67
Ik heb een oude IBM PL 300 met 250 MB RAM.
Mijn win 2k loopt er niet goed meer op en kan hem nog nauwelijks opstarten (meestal enkel met opstartdiskettes). De hardware is nog perfect in orde, geen defecten op de schijf, ....
Kan ik Ubuntu op deze PC bijplaatsen en de mijn persoonlijke data (documenten, foto's, etc ) benaderen ?
Kan ik nadien, zonder verlies van deze persoonlijke data Win 2k van deze PC verwijderen en verder door het leven gaan met Ubuntu als OS ?
Ik zou Ubuntu er niet zo direct op gaan zetten. Systeemeisen zijn namelijk wel erg laag. Ubuntu zal het wel kunnen, maar ik denk dat Xubuntu of Fluxbuntu sneller zullen lopen :)

Je kunt overigens van je systeem een dualboot maken. Dan kun je zowel windows 2000 opstarten als Ubuntu. Volg de aanwijzingen van Lars op m.b.t. het editten van de partities. Je hebt twee extra partities nodig: eentje voor de swap en eentje voor ubuntu zelf. Maak ze aan en installeer ubuntu op een van de partities (niet op die van win 2000!!!!). Als Ubuntu vervolgens opgestart is, kun je de partitie van Win 2000 benaderen.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."