Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Epson scanner 4490 [OPGELOST]  (gelezen 2233 keer)

Offline roeland

  • Lid
Installatie Epson scanner 4490 [OPGELOST]
« Gepost op: 2009/07/30, 12:59:31 »
Ik heb de nieuwe versie van ubuntu 9 geinstalleerd.  Alles lijkt te werken behalve mijn Epson 4490 scanner.

Ik via de site van Avasys de linux driver gedownload (deb bestand).  Bij installatie krijg ik de volgende boodschap:
- Error: Aan de volgende benodigdheid kon niet voldaan worden: libltdl3 (>= 1.5.2-2)

Wat gaat hier mis?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/04, 17:55:41 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Installatie Epson scanner 4490
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/30, 13:39:22 »
Probeer dit pakket eens te installeren. Ga naar Applicaties > Hulpmiddelen > Terminalvenster.

Typ nu in :

sudo apt-get install libltdl3[Enter].

Opmerking : er zal om je wachtwoord worden gevraagd, typ dit in, je ziet dit niet, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo, druk nu op [Enter].

Wel raar, trouwens, hier op Xubuntu 8.04 Hardy Heron is dit pakket aanwezig.

Tip : als dit pakket al geïnstalleerd moest zijn, herhaal je de gegeven instructies, maar vervang je libltdl3 door libltdl3-dev

Offline roeland

  • Lid
Re: Installatie Epson scanner 4490
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/30, 14:19:15 »
Heb je advies opgevolgd met toevoeging dev (zonder werkte het niet) maar de foutboodschap blijft hetzelfde.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Installatie Epson scanner 4490
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/30, 19:43:35 »
Verder geprobeerd en met alien van een rpm bestand een deb bestand gemaakt (dit werd wel zonder foutboodschap uitgepakt), maar nu wordt de scanner niet gevonden (wel de TV kaart).  Ik heb dit eerder meegemaakt maar weet even niet meer hoe ik het toen heb opgelost.

Suggesties?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Installatie Epson scanner 4490
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/30, 21:33:26 »
Heb je misschien iets aan dit draadje ?

Het is wel in het Engels, maar ik denk dat het zal werken.

Offline roeland

  • Lid
Re: Installatie Epson scanner 4490
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/02, 14:16:40 »
Het engels is geen probleem maar ik heb nog geen werkende oplossing.  Bij beheer (optie ben ik even kwijt) wordt de scanner wel herkend.  Maar als ik XSane scannerprogramma aanklik wordt alleen maar de TV kaart gezien.

Wie kan een mogelijke logische oplossing puntsgewijs leveren?

Onder 8.04 werkte de scanner wel, een idee om de oudere iscan bestanden te gebruiken (en werken die onder versie 9)?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Installatie Epson scanner 4490
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/02, 18:59:52 »
De scanner wordt helemaal niet ondersteund door XSane, zoals in het draadje op de forums van Linux Format te lezen was.

Iscan zou moeten compileren op Ubuntu Jaunty Jackalope.

Offline roeland

  • Lid
Re: Installatie Epson scanner 4490
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/04, 13:37:26 »
Joshua822; wat bedoel je met dit antwoord?  Kan ik dit doen en hoe of is het een verzoek naar de ontwikkelaars?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Installatie Epson scanner 4490
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/10, 13:29:10 »
Het is stil rond een oplossing van mijn probleem.
Ik ben verder aan het ´prutsen´ gegaan.
De drivers lijken geinstalleerd (geen foutboodschappen meer) maar de scanner wordt niet herkend (alleen de TV kaart van Pinnacle).

Ik heb het volgende verder geprobeerd:
- scanner op andere usb poort
- Sane opnieuw geinstalleerd
Allemaal met geen resultaat.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Installatie Epson scanner 4490
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/04, 17:54:35 »
Ik heb mijn probleem opgelost! Ik had al mijn scanner op alle vier usb aansluitingen aan de achterzijde van mijn PC aangesloten, niets werkte.  Nu probeer ik aan de voorzijde en de scanner wordt gevonden en werkt!

Misschien een verschil tussen usb 1 en usb2.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.