Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Handleiding voor herinstalatie Grub?  (gelezen 1690 keer)

[Opgelost] Handleiding voor herinstalatie Grub?
« Gepost op: 2010/02/18, 08:25:55 »
Een dual boot pc bij een vriend, heeft vastgelopen onder Windows XP Homeversion. Daarom heeft hij zijn pc geforceerd afgesloten. Als hij nu zijn pc opstart, krijgt hij een foutmelding die zegt dat grub niet kan geladen worden. Hoe kan ik de Grub herinstaleren vanuit de live cd van Ubuntu 8.04, zodat hij ook zijn Xp terug kan opstarten? Bestaat er voor zoiets een Nederlandstalige handleiding?

Daar het hier gaat over Ubuntu 8.04, is het nog geen Grub2. Hartelijk dank!

Nederlandstalige handleiding gevonden op : http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubHerstel
Er rest mij wel nog één vraag bij deze handleiding: over welk wachtwoord gaat het hier? Dat van de live cd?

Heeft er iemand een uitleg hoe het mogelijk is dat Windows een Linux bestand zoals Grub corrupt kan maken? Hartelijk dank!
« Laatst bewerkt op: 2010/02/18, 09:24:59 door Pattattezak »

Re: [Opgelost] Handleiding voor herinstalatie Grub?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/18, 10:20:29 »
Citaat
Er rest mij wel nog één vraag bij deze handleiding: over welk wachtwoord gaat het hier? Dat van de live cd?

Heeft er iemand een uitleg hoe het mogelijk is dat Windows een Linux bestand zoals Grub corrupt kan maken?

Een live cd heeft in principe géén wachtwoord, dus het gevraagde wachtwoord is datgene dat men tijdens het installeren heeft ingevoerd.

Grub is de bootloader, géén bestand, die zorgt voor het opstarten van de pc, en dat kan bij een dualboot zowel gedaan worden door Grub (Linux) als eventueel ook door de bootloader van Windows. Deze bootloader staat normaal gezien in de MBR (master Boot Record).
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: [Opgelost] Handleiding voor herinstalatie Grub?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/22, 08:17:19 »
Gisteren eens langs geweest en de handleiding uitgevoerd. Er moest geen wachtwoord opgegeven worden. Bij de eerste poging kreeg ik als antwoord: disk error. Nogmaals geprobeerd en toen ging alles zoals de handleiding het aangaf. Daarna de pc opnieuw opgestart en kreeg ik opnieuw een scherm <GRUB error 17>. Blijkbaar is Linux niks voor een Pattattezak zoals ik?  :'(

Offline Mikkel

  • Lid
Re: [Opgelost] Handleiding voor herinstalatie Grub?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/22, 16:08:44 »
Nogmaals geprobeerd en toen ging alles zoals de handleiding het aangaf. Daarna de pc opnieuw opgestart en kreeg ik opnieuw een scherm <GRUB error 17>.

GRUB error 17 staat voor: 'Kan geselecteerde partitie niet mounten
Deze fout treedt op wanneer de partitie een geldige partitie is, maar het bestandssysteem niet gekend is door GRUB. Deze fout komt niet vaak voor, tenzij je partitietabel corrupt is, of dat je je partities herordend hebt en een ongekende partitie komt nu in de plaats van je Linux-partititie.'

Heb je die handleiding letterlijk gevolgd? Want het stukje 'Typ root (hd0,4) en druk op Enter (als de actieve Linux partitie op sda5 staat.' geldt dus alléén maar wanneer Linux dus ook echt op sda5 staat. ^-^ Staat Linux op die betreffende pc op een andere partitie, dan moet je (hd0,4) dus wél aanpassen naar de bestaande situatie.

Ik gebruik ook Ubuntu 8.04 en heb GRUB al eens hersteld op deze manier:
om de namen van de partities te weten te komen, start je de pc op met de Live-cd.
Open de terminal, typ sudo fdisk -l en druk op Enter.

GRUB repareren gaat erg makkelijk met de Gparted LiveCD. Hier te downloaden: http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/ Kies het bovenste (nieuwste) van de .iso-bestanden en brand het als image op een cd.
Start de pc op vanaf de Gparted Live-cd. Open de terminal, typ: grub en druk op Enter om GRUB te starten.
Typ: root (hd0,0) en druk op Enter.
Let op: typ hd0,0 als de rootpartitie op hda1 staat.
            Staat de rootpartitie bijvoorbeeld op hda6, dan typ je root (hd0,5)
            Hiermee vertel je GRUB wat de actieve Linuxpartitie is.
            Dus staat de rootpartitie op hda1, dan typ je hd0,0
            Staat hij op hda6 dan typ je hd0,5
            Dus altijd één lager.
Typ: setup (hd0) en druk op Enter. Hiermee installeer je GRUB (opnieuw) in de MBR.
Typ: quit en druk op Enter. Hiermee verlaat je GRUB.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2010/02/22, 16:11:25 door Mikkel »

Re: [Opgelost] Handleiding voor herinstalatie Grub?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/22, 21:08:23 »
Hartelijk dank voor uw reactie. Ja, ik heb de handleidng gevolgd zoals het hoort. root (hd0,4) heb ik aangepast naar root (hd0,5) daar Ubuntu 8.04 op sda6 stond. Het heeft dus niet geholpen.  :-[

Ubuntu gebruikt standaard een qwerty klavier. Het is bijgevolg zoeken geweest naar de juiste toetsen.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/22, 21:10:28 door Pattattezak »

Re: [Opgelost] Handleiding voor herinstalatie Grub?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/22, 23:31:58 »
Citaat
Ubuntu gebruikt standaard een qwerty klavier. Het is bijgevolg zoeken geweest naar de juiste toetsen.

Als je een azerty klavier hebt dat (per ongeluk) in qwerty staat, dan zijn enkel volgende toetsen anders:

a = q
z = w
q = a
w = z

alle andere toetsen blijven hetzelfde.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: [Opgelost] Handleiding voor herinstalatie Grub?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/23, 09:25:14 »
Dan zal het wel aan mijn onhandigheid liggen dat ik problemen had om , ( en ) te vinden.  :-[