Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tijd weergave in Xubuntu  (gelezen 827 keer)

Online HWE64

  • Lid
Tijd weergave in Xubuntu
« Gepost op: 2016/07/07, 21:04:41 »
Ik heb pas een paar weken via dual boot Xubuntu 16.04 en Windows 10 op mijn desktop. Via de installatie van een livestick die ik op de site van het forum gedownload had. Het moest Xubuntu zijn maar het was Ubuntu. W10 staat op een SSD schijf en Xubuntu staat op een HDD schijf. Heb in het begin last gehad van vast lopers met Ubuntu omdat ik maar een pentium 4 heb. Ik ben op advies van Forumlid overgegaan naar Xubuntu wat eigenlijk altijd mijn bedoeling was. Met een bepaald commando in het terminal ben ik dus overgegaan en dat ging probleemloos. Later kreeg ik in de gaten dat de tijd niet goed liep en heb dit enige keren veranderd in zowel W10 als in Xubuntu maar steeds zat er tussen die beiden 2 uur verschil. W10 heeft nu de officiele tijd en Xubuntu loopt dus 2 uur voor.
Ik heb dit in W10 na laten kijken en men zegt dat die tijd goed staat ingesteld. Hoe kan ik die tijd in Xubuntu aanpassen. Ik heb dit al gedaan via advies van iemand maar dan loopt de klok van W10 weer niet goed (rechter-muistoets op de tijd > Eigenschappen > Tijd- en datuminstellingen > Unlock > wachtwoord invullen.
Kiezen voor Europe/Amsterdam en voor klok synchroon houden met internet servers).

Ik ben pas een beginneling dus helaas snap er nog niet veel van.
Wie kan mij helpen?
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Nero

  • Lid
Re: Tijd weergave in Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/07, 21:40:38 »
Je dient het bestand /etc/default/rcS aan te passen. Ik weet niet welke tekst editor er in Xubuntu staat, zelf gebruik ik leafpad.

Drup op ALT-F2 (werkt dat in Xubuntu?) en geef de opdrachtgksu leafpad /etc/default/rcS
Staat daar een lijn in met UTC=yes? Zo ja, verander die in UTC=no. Indien de lijn niet aanwezig is voeg je deze laatste gewoon onderaan bij. Opslaan en herstarten.

Online HWE64

  • Lid
Re: Tijd weergave in Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/07, 21:57:14 »
Hallo Nero, De UTC stond op Yes en ik heb hem op No gezet en opgeslagen en een herstart gedaan. Moet ik nu de klok met de hand gelijkzetten of wordt dit automatisch gedaan?
Henk
« Laatst bewerkt op: 2016/07/07, 21:59:12 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tijd weergave in Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/07, 22:07:50 »
Dat hoort automatisch te gaan Henk, je laat hem tenslotte synchroniseren met internet toch?
Hopelijk is dit de oplossing voor je.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Online HWE64

  • Lid
Re: Tijd weergave in Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/07, 22:33:28 »
Ron, dit stond in iedergeval fout. Hij stond ook handmatig en heb hem nu via internet server gezet en toen ging hij direct naar de goede tijd. Daarna afgeloten en W10 opgestaart en die tijd stond weer verkeerd. hij stond wel automatisch en heb hem nu op hand gezet. Ik wil kijken of hij dan ook gewoon door blijft lopen want volgens mij kan dat nooit alle twee op automatisch.
Alleen weet ik de instellingen niet van Ubuntu die er eerst op zat of heeft dit geen invloed? We wachten af.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Online HWE64

  • Lid
Re: Tijd weergave in Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/08, 09:22:17 »
Nu Loop Xubuntu op tijd maar W10 loopt 2uur achter.
Henk :'(
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Tijd weergave in Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/08, 10:03:49 »
Kijk eens of dit topic je verder helpt:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=96872.0
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tijd weergave in Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/08, 10:33:20 »
Is er in de BIOS / UEFI niet ergens een instelling?
Normaal staat het in Windows en in *buntu hetzelfde, ergens gaat er duidelijk iets fout nu, maar wat..................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Online HWE64

  • Lid
Re: Tijd weergave in Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/08, 17:25:42 »
Ik ga vanavond het voorstel van Pederoco eens doorlezen en proberen(lijkt er veel op).
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Online HWE64

  • Lid
Re: Tijd weergave in Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/09, 07:41:35 »
Goede morgen allemaal.
De tip van Pederoco (timedatectl set-local-rtc 1) deed wonderen. Zowel W10 als Xubuntu lopen gelijk. Ik neem aan dat ik ze d.m.v dit commando op handbediening gezet heb en dat ik ze ook met de hand moetgelijk zetten. In iedergeval, euvel is opgelost.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de hulp.
gr. Henk :) :)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)