Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeemtijd Windows 10 verspringt 2 uur terug  (gelezen 3217 keer)

Systeemtijd Windows 10 verspringt 2 uur terug
« Gepost op: 2016/05/02, 23:11:13 »
Sinds kort heb ik op afzonderlijke schijven Windows 10 en Ubuntu 16.04 in een tweevoudige opstart via Grub. Beide systemen lopen behoorlijk. Wanneer ik echter, nadat ik een tijdje Ubuntu heb gebruikt, na een herstart, overga op Windows 10, dan blijkt aldaar de systeemtijd twee uur achter te lopen. De tijd in Ubuntu blijft na herstart prima in orde.
Het merkwaardige is dat wanneer ik Windows weer opstart , zonder dat ik eerst Ubuntu gebruikt heb, de systeemtijd wel goed blijft. Kennelijk gebeurt er iets tijdens de wissel van Ubuntu naar Windows. Andersom dus niet. Naar mijn idee zal het aan de batterij niet liggen, aangezien de tijd in Ubuntu goed blijft.

Ik heb onvoldoende verstand van (systeem)instellingen en van het BIOS e.d. om er verder wat mee te kunnen. Voor het systeem heeft het m.i. niet zo veel consequenties, maar het is wel een beetje lastig. Iemand een idee, dat bovendien voor mij uitvoerbaar is?
« Laatst bewerkt op: 2016/05/02, 23:15:04 door Jijbuntu »
Linux Mint 19 Xfce

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Systeemtijd Windows 10 verspringt 2 uur terug
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/03, 09:05:03 »
Ubuntu gaat er van uit dat je systeem is ingesteld op de UTC tijdzone. Zo blijft de klok altijd gelijk lopen en hoef je alleen maar in de software aan te geven dat je bijv. even in het vliegtuig hebt gezeten en je nu in een andere tijdzone zit.

Windows gaat er van uit dat het systeem staat ingesteld op de lokale tijdzone. Dus iedere keer dat die verandert zal die de systeemtijd aanpassen.

Het makkelijkste is om in Ubuntu  /etc/default/rcS te bewerken en de regel UTC=yes te veranderen in UTC=no.


Re: Systeemtijd Windows 10 verspringt 2 uur terug
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/03, 11:14:48 »
Bedankt voor de reaktie. Er is geen regel UTC. Zie de afbeelding.


Linux Mint 19 Xfce

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Systeemtijd Windows 10 verspringt 2 uur terug
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/03, 11:28:25 »
Ubuntu 16.04 werkt blijkbaar weer anders dan de vorige versies en er is een bug...
Zo kan je het oplossen:
Voer dit uit in een terminal:
sudo dpkg-reconfigure ntp
Waarschijnlijk krijg je dan wat vragen over de configuratie en kan je alles hetzelfde laten. Alleen als hij vraagt of je computer ingesteld is op UTC zeg je nee.

Re: Systeemtijd Windows 10 verspringt 2 uur terug
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/03, 11:54:22 »
In de terminal verschijnt de mededeling dat de ntp niet is geïnstalleerd.
Linux Mint 19 Xfce

Re: Systeemtijd Windows 10 verspringt 2 uur terug
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/03, 13:16:48 »
Geen idee of 16.04 dit commando kent, maar kijk eens wat dit doet:timedatectl
Als je geen foutmelding krijgt maar een opgave van je tijdinstelingen, zou je de hardwareklok op lokale tijd moeten kunnen zetten met:timedatectl set-local-rtc 1

Re: Systeemtijd Windows 10 verspringt 2 uur terug
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/03, 21:59:56 »
Ik heb beide codes ingevoerd in de terminal, Windows 10 opgestart en hoera....... daar was de systeemtijd;   dezelfde als in Ubuntu, d.w.z. de juiste tijd.

Johan van Dijk en grizzler.....hartelijk bedankt.  :)
« Laatst bewerkt op: 2016/05/03, 23:56:44 door Jijbuntu »
Linux Mint 19 Xfce

Re: Systeemtijd Windows 10 verspringt 2 uur terug
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/29, 10:19:04 »
zo  heb ik het opgelost:

Foutieve systeemtijd in geval van dualboot met Linux
http://lifehacker.com/5742148/fix-windows-clock-issues-when-dual-booting-with-os-x
   in W10 → R-klik op Start
   Opdrachtpromt (Administrator)
      regedit.exe
      ga naar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\TimeZoneInformation      
R-klik in de rechter zone en Nieuw / DWORD (32 bit)
Voeg deze toe:         RealTimeIsUniversal
En geef het de waarde:   1
Vervolgens herstarten in Linux, na login de tijd zien stabiliseren, en vervolgens herstarten in W10
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)