Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Come togheter right now , over Linux  (gelezen 7156 keer)

Offline aartje

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #25 Gepost op: 2018/12/08, 19:21:44 »
Daar ben ik het wel mee eens, maar er is geen ander OS dan Windows dat zo goed alle hardware
ondersteunt.
Dat is een veelgehoorde uitspraak en het is een misvatting. Windows ondersteunt zo goed als NIETS van hardware. Microsoft vertrouwt erop dat de hardwarefabrikanten zelf alle benodigde drivers maken en ter beschikking stellen voor Windows.
Nee dat bedoelde ik natuurlijk niet. Ik bedoel alleen te zeggen dat er geen of nauwelijks fabrikanten te verzinnen zijn
die hardware op de markt brengen die niet door Windows ondersteund wordt ( natuurlijk niet tot in de eeuwigheid)
Die paar procent van de gebruikers die Linux op hun desktop of laptop hebben zijn lang niet zo interessant voor die
fabrikanten om daar drivers voor te ontwikkelen.
Ik kan er niet zo goed tegen als Linux-gebruikers Windows zitten af te kraken en alleen Linux zaligmakend vinden.
Professionele gebruikers hebben wel wat beters te doen dan te klooien met een operating system.
En vergis je niet ik ben ook een Unix (Linux) -gebruiker/ systeembeheerder sinds de jaren 70 (jawel) en gebruik zo'n 99 procent van
de tijd een Unix-variant (op een paar dingen na).
« Laatst bewerkt op: 2018/12/08, 19:24:31 door aartje »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #26 Gepost op: 2018/12/08, 22:32:07 »
Citaat
Ik bedoel alleen te zeggen dat er geen of nauwelijks fabrikanten te verzinnen zijn
die hardware op de markt brengen die niet door Windows ondersteund wordt
Vrijwel alle fabrikanten brengen hardware op de markt die niet door Windows ondersteund wordt, daarom leveren ze er drivers bij zodat die hardware ook door Windows gebruikt kan worden. Zoals ik eerder schreeft ondersteunt Windows zelf zo goed als niks.

Offline Phil II

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #27 Gepost op: 2018/12/09, 03:39:52 »
Citaat
Ik bedoel alleen te zeggen dat er geen of nauwelijks fabrikanten te verzinnen zijn
die hardware op de markt brengen die niet door Windows ondersteund wordt
Vrijwel alle fabrikanten brengen hardware op de markt die niet door Windows ondersteund wordt, daarom leveren ze er drivers bij zodat die hardware ook door Windows gebruikt kan worden. Zoals ik eerder schreeft ondersteunt Windows zelf zo goed als niks.
ik kan niet meer volgen , als het enkel en alleen een " driver " verhaal betreft ...
waarom kan ik dan de beveiligingssoftware van mijn bewakingscamera's niet onder Linux installeren , alleen Windows of Mac ?
immers , wie veiligheid denkt , denkt Linux ... ja toch ?
zijn die fabrikanten dan echt zo idioot ?   
achteraf bekeken ben ik er eigenlijk niet kwaad voor , beeldregistratie en sturing gebeurt nu op / via een onafhankelijk NVR systeem , cameraatjes gewoon klassiek bekabeld niets WIFI , niets over het internet ( en dan nog eens met de " hulp " van Windows ? ! ik ben niet gek )
... en dan heb ik nog niet eens over het debiele .DAV formaat waaronder de beelden opgenomen worden
« Laatst bewerkt op: 2018/12/09, 04:22:21 door Phil II »

Offline aartje

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #28 Gepost op: 2018/12/09, 09:41:42 »
Citaat
Ik bedoel alleen te zeggen dat er geen of nauwelijks fabrikanten te verzinnen zijn
die hardware op de markt brengen die niet door Windows ondersteund wordt
Vrijwel alle fabrikanten brengen hardware op de markt die niet door Windows ondersteund wordt, daarom leveren ze er drivers bij zodat die hardware ook door Windows gebruikt kan worden. Zoals ik eerder schreeft ondersteunt Windows zelf zo goed als niks.
Ja, je moet wel een idioot zijn om dat niet te begrijpen, tjonge, jonge wat een komman??ers. Iedereen snapt wel
dat Microsoft geen drivers voor fabrikanten schrijft, maar dat dat de taak van de hardware-maker zelf is.....pfffff
« Laatst bewerkt op: 2018/12/09, 09:43:13 door aartje »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #29 Gepost op: 2018/12/09, 10:57:15 »
Door het zo te stellen als jij deed wek je wel de indruk alsof Windows een magische doos is die standaard alle hardware ondersteunt terwijl Linux dat niet doet en dus niet voldoet. Zo begreep ik althans je allereerste bericht.

Windows is echt wel véél slechter dan Linux hoor. Als Microsoft de volledige medewerking van de hardwarefabrikanten niet had, zou het een heel ander verhaal zijn. En dat commerciële softwarebouwers Linux meestal niet ondersteunen, heeft puur met marktaandeel te maken. Windows en Apple samen hebben 99% van de desktopmarkt in handen, dus dan ga je als softwarebouwer daarvoor ontwikkelen en niet voor Linux. Daar kunnen we met zijn alleen (Linux-lovers) pas verandering in brengen als we van politici gedaan krijgen dat ze de wet veranderen zodat een computer en een besturingssysteem twee losse producten zijn en een koppelverkoop illegaal wordt. Als mensen steevast bij aankoop van een computer te horen krijgen dat ze nog 150 euro extra moeten betalen voor Windows of niets als ze voor Linux kiezen, denk ik dat het marktaandeel van Linux op de desktop wel eens heel snel zou kunnen stijgen. Maar momenteel kan dat niet, omdat Microsoft speelt met een oneerlijk voordeel en het bedrijf daar zelf natuurlijk nooit afstand van zal doen.

Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #30 Gepost op: 2018/12/09, 11:13:37 »

[/quote]
Dat kan vroeg of laat wel eens gebeuren mocht ik een distro tegen komen die ik kan gebruiken op de Lenovo Thinkpad T410 voor audio werkzaamheden. Tot nu voldoen Ubuntu Studio en AV Linux niet echt.]

Kun je het Linux kwalijk nemen dat recente software niet of moeizaam werkt op oude hardware?
Werkt Ubuntu Studio & AV Linux wel op nieuwe(re) hardware?

In Windows werkt hardware wel onder win xp, win7,win8, niet onder win10.

Het is aan de gebruiker om zich vooraf te informeren of hardware wel of niet door Linux ondersteund wordt,

Hier werkt oude hardware uit winxp tijdperk, probleemloos en sneller in Ubuntu 16.04 dan in Win7.
Sneller werken, sneller met installeren.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #31 Gepost op: 2018/12/09, 17:16:15 »
Dat men "nooit" problemen heeft of heeft gehad word wel eens vaker gezegd maar dat maakt men niemand met een beetje verstand wijs. Het komt over alsof men iets goed wil praten wat er niet is. Kijk eens op het forum hoeveel mensen er tegen problemen aan lopen en je zult er ongetwijfeld ook hebben gehad. GEEN besturings systeem is 100% perfect en veilig en draait nooit 100% feilloos. Vergeet ook niet dat soms bepaalde hardware onder Linux, al duurt soms wat langer, ook niet meer ondersteund kan gaan worden en de drivers uit de kernel worden gehaald.

Je kunt hier op het forum zien tegen welke problemen ik aangelopen ben, en dat zijn er echt niet veel. Ondertussen draaien hier op dit moment 5 computers op linux stabiel en vrijwel probleemloos werkend.
De paar kleine puntjes wat nu dan 'problemen' genoemd wordt wegen geheel niet op tegen wat en hoe vaak ik allemaal op kon lossen voor ik linux had. En met linux nog nooit serieus dataverlies of crash gehad wat ook voor linux wel anders was.
En dan sta ik nu niet anders in computerbeheer als voorheen. Ik streef altijd na de boel gewoon zo clean mogelijk te draaien zoals het bedoeld is en gemaakt is en zichzelf installeert.

Sorry, tis echt zo hier. Dat is geen (goed-) praatjes. Vraag me niet wat ik dan 'fout' doe om het zo stabiel te krijgen.

Vergeet de malware niet. Linux is NET zo vatbaar als Windows en Mac OS voor Ransomeware, Wannacry en al die andere meuk die er is geweest en nog is. En ook niet te vergeten dat bepaalde software al 10 jaar of langer veilgheidslekken bevatten waar ze pas na jaren mee af komen en dan pas fixen.... Linux is ook niet beschermd tegen malware. Het vermijden van PPA's, Flatpak en Snappy is daar aan orde.
Mij bekend. Maar dan nog zit linux stukken veiliger in elkaar waardoor er amper sprake van is.
Mallware kan zich niet zomaar installeren via een website, wat toch wel de gebruikelijke manier van infecteren is.
Via software kan het ook niet, want ik gebruik gecontroleerde en goedgekeurde repro programma's.
Een backdoor? Daar komt ook zomaar niemand in want hier draait nog altijd een router met firewall waar ze dan eerst langs moeten zien te komen.
En dat wat lek is wordt zodra het bekend is ook meteen gepatched.
Vergeet ook niet dat hackers er ook belang bij hebben linux dicht te houden omdat zij zelf ook vertrouwen op linux.

Probeer maar eens één daadwerkelijke actieve dreiging te noemen van mallware of virus op dit moment?
Voor 'die andere' zijn er op dit moment tienduizenden actueel dreigend.

Geen last van. Je moet weten wat je doet net als bij Linux waar je voorzichtig moet zijn met wat je binnen haalt zoals eerder aangegeven.

Klopt.
Met dat verschillletje dat een bij een moment van onoplettendheid je bij win meteen de @#$% bent, waar je met linux eerst nog blokkades tegen komt en er nog niets aan de hand is.
Gehad hier. Kids op spelletjessite. Scriptje geactiveerd wat iets wilde installeren. Bij win was je allang de pineut. Linux gaf het netjes aan en vroeg het wachtwoord.

Ik weet wat je gaat zeggen. Virusscanner. Maar dat vreet weer extra computercapaciteit en vertraagt de boel behoorlijk waardoor je om snelheid te behouden elke twee jaar een nieuwste pc kunt gaan kopen. Linux draait nog prima en volkomen veilig op pc's van 10 jaar oud, waar win 7 meet virusscanner al amper meer op kan werken.
[/quote]

Ik heb nog synth plugins liggen waarvan er zelfs twee uit 2004 en 2006 stammen en wonderbaarlijk blijken te werken op W10 onder Cakewalk. Daarnaast kan je ook nog free plugins downloaden van bijvoorbeeld Native Instruments waarmee je aan de slag kan, geen reclame/ads. De nu volledig functionerende en gratis beschikbare DAW Cakewalk wordt geleverd met Studio Instruments (downloadbaar) en Effects Plugins.
Hier een paar honderd plugins en groeiend.
Het dure Autotune gratis voor win? Mmmm, niet echt, of je komt bij opensource versies terecht (vaak weer met problemen rondom competabiliteit).

Jack..... waarom moet er een extra progje geopend worden om volledig gebruik te kunnen maken van bepaald functies of programma's same te laten werken.... of is het tegenwoordig zodanig verandert dat je net als in Windows je DAW kan openen en kan beginnen?
Daws en software kun je gewoon openen en werkt. Zelfs tegelijk.
Alleen als je de programma's op elkaar wilt synchroniseren op tijdsverloop dan heb je echt Jack nodig.

Ik zeg niet dat Windows beter is voor in een studio maar het werkt. Latency? Virusscanner uit zetten (Windows Defender op Windows 10)? Internetverbinding verbreken? Nope, ik werk gewoon met alles aan, geen latency problemen ondervonden tot nu toe.
Kan. Als je een dure snelle pc hebt. Ik zie op studioforums toch wel vaak dat probleem opduiken.
Hier geen latency problemen op een dual core met tientallen tracks. Dat gaat met win echt niet lukken.

Ieder heeft zijn of haar mening daarover. :)

En dat mag.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #32 Gepost op: 2018/12/09, 17:36:19 »
Verfrissend om eens iets anders te lezen dan de gebruikelijke Linux fanboy teksten die hier normaal voorbij komen, Maik. Je hebt natuurlijk gelijk. Je moet de tool gebruiken waar je je het beste bij voelt. En wat je het minst in de weg zit.

Zelf heb ik een grote voorkeur voor controle. En ik vindt de Linux methode waarbij alles geconfigureerd wordt met makkelijk te vinden tekst bestanden in een logische structuur beter dan de Windows methode waarbij alles achter een wizard zit en configuraties worden bijgehouden in een monolithische database ( registry). Dat is voor mij de belangrijkste reden om niet terug te gaan naar Windows. Dit en het onmogelijke update proces.

Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #33 Gepost op: 2018/12/09, 18:30:50 »
Verfrissend om eens iets anders te lezen dan de gebruikelijke Linux fanboy teksten die hier normaal voorbij komen, Maik. Je hebt natuurlijk gelijk.

Beetje vreemd. Is het objectief benoemen van feiten fanboy tekst?
Ik heb in beginsel helemaal geen voorkeur en zou zo weer een andere OS gaan gebruiken als deze nog beter/veiliger/sneller zou werken.
Maar puur of objectieve vaststelling van feiten heeft op dit moment linux mijn voorkeur. Mijn voorkeur gaat gewoon heel pragmatisch naar de stabielste optie wat mij het minste problemen geeft. Linux blijkbaar en tot nog toe. En als morgen linux uiterst gevaarlijk gaat zijn en win flink veilig dan stap ik overmorgen over.
Dat heeft allemaal niets met fanboy zijn te maken.

En ik begrijp ook wel dat er hier op het forum de nodige problemen voorbij komen, maar dat is iets wat ik persoonlijk toch echt niet zo ondervindt. Daarnaast lees ik in probleemstellingen toch ook heel vaak (meestal?) een naar mijn mening onderliggend experimenteergedrag als bijprobleem, want het zijn toch bepaalde settings waarbinnen wel vaker problemen voor komen (dual-boot bijvoorbeeld, maar dat mag nooit gezegd worden).

Het is voor mij persoonlijk dan ook niet goed te bevatten waarom het hier dan wel stabiel draait, al gaf ik daar wat vermoedelijke redenen voor. Veel problemen komen ook voor binnen een dual-boot setup, dus misschien heb ik daarom niet al die problemen. Ik hoef niet de allernieuwste doch béta-versies te hebben wat ook problemen brengt. Ik heb geen wine om win VST's te kunnen draaien maar neem genoegen met de LV2's en LADSPA's en zo.
Dus het is toch echt, ik hoef nooit meer "uren uitzoekwerk te verrichten om iets terug werkende te krijgen als er door een update eens iets goed mis gaat".

Daarnaast vind ik het juist een beetje vreemd als mensen als een win fanboy op een linux forum gaan gedragen. Lijkt me gepaster om dan op een win forum te gaan fanboyen, al denk ik dat je dan ook meer dan genoeg weerstand kunt verwachten over of het echt allemaal wel zo heerlijk draait. Ik vind er nu al meer dan genoeg win onderwerpen voorbij komen. Dit is en blijft toch een Ubuntu/Linux forum als ik het goed inschat.

Leuke anecdote. Je moet eens op een muziekforum zeggen dat je met linux audio werkt, dan is je werk al afgekeurd en afgekraakt voor je ook maar iets hebt laten horen. Daarentegen als je iets laat horen en verzwijgt dat je het met linux hebt gemaakt krijg je ineens wel complimenten. Vreemd toch?  ^-^
Ondertussen krijg ik dingen simpel en standaard voor elkaar waar diezelfde forums vol staan met geklaag en vragen omdat het onder win zo moeilijk is of ze het zelfs helemaal niet voor elkaar krijgen. Kopen ze weer een snellere nieuwe pc en dan nog komen dezelfde traagheidsproblemen voorbij. Onvoorstelbaar soms.
Wie mag dan het laatste lachen?

Volgens mij weet iedereen wel dat win echt een stuk minder stabiel en ongunstiger draait en technisch onveiliger in elkaar steekt dan linux. Volgens mij zijn dit echt gewoon vaststaande feiten.
Al geef ik net zo hard toe dat win 10 binnen de win-reeks een behoorlijk stabiele versie is zoals XP het uiteindelijk ook was. Nou nog een meertraps installeer-beveiliging zodat de virusscanner niet meer nodig is, en stoppen met privacy schenden, en wie weet ga ik wel weer aan de win. =D

Je moet de tool gebruiken waar je je het beste bij voelt. En wat je het minst in de weg zit.

Uiteraard ben ik het hier helemaal mee eens. Maar ga dan niet op het verkeerde forum lopen fanboyen, en ga anderen die objectief beoordelen niet beschuldigen van fanboy-gedrag.

Jammer Maik dat jij de negatieve ervaringen hebt zoals je ze had. Ik had ook liever gehad dat je de ervaringen had gehad zoals ik ze had. En als je je heil vindt bij win is het mij ook helemaal best.
Misschien heb je iets gehad aan mijn uitleg hoe ik het doe en hier wel de boel stabiel draait....
« Laatst bewerkt op: 2018/12/09, 18:36:55 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #34 Gepost op: 2018/12/09, 21:33:47 »
Het is allemaal afhankelijk van wat je ermee doet. Het is voor sommigen simpel om te zeggen geen enkel probleem te hebben gehad als je het systeem alleen voor wat browsen op het internet, foto's en films originele (DOCUMENTAIRES) bekijken en opnemen en muziek luisteren  af en toe een mailtje tussendoor daarvoor gebruik ik mijn PC.
Dus ergens begrijp ik Maik zijn standpunt wel.

Dit is me niet helemaal duidelijk. Wij doen heel veel met de pc's hier.

-- gebruiksdoelen weggehaald, want blijkbaar te lange uitleg. En ook omdat het enigszins prive is --

De pc's worden hier dus behoorlijk intensief en uitgebreid gebruikt en daarin zeker niet ontzien. Allemaal gekoppelt via huis netwerk. Ver voorbij "simpel browsen en emailen". We doen er 'alles' mee.
En er staat er daarom op zijn minst altijd een de hele dag te draaien, en vaak ook twee of drie.
Wat moet je dan allemaal nog mee doen met een desktop om het buiten "simpel gebruik" te trekken ?? Dit is toch flink intensief en 'simpel' voorbij dacht ik.

Geen problemen. Alles draait al sinds de invoering hier van linux behoorlijk stabiel.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/10, 13:16:52 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline aartje

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #35 Gepost op: 2018/12/10, 09:36:46 »
Wat een ellenlange verhalen om persee je gelijk te krijgen... Het lijkt me heerlijk om alleen
Linux nodig te hebben, daar zou ik me ook veiliger bij voelen (hoewel er in Linux natuurlijk
ook allemaal dingen fout kunnen gaan en een Linux systeem is uiteindelijk ook wel te hacken,
maar is gewoon niet interessant voo hackers omdat het gebruik marginaal is.

In de huiselijke omgeving is Linux  meestal wel voldoende, maar voor veel omgevingen
is dat gewoon niet zo. Bij mij zijn er toch echt nog wel een paar dingen waar Linux niet voldoet
of minder voldoet (en ik gebruik het nu ook alleen thuis)

Ik heb in puur professionele omgevingen gewerkt waar er nu eenmaal een mix van computers
was (Windows/Apples/Unixwerkstations en ook wel Linux computers) en dan heb ik het
over honderden computers...
Toendertijd, ik heb het over meer dan 10 jaar geleden, konden Linux-computers bv niet tippen
aan bv Sun-werkstations met Solaris wat betreft betrouwbaarheid en onderhoudbaarheid.

Linux is natuurlijk ook wel ge-evolueerd, windows ook, maar leer ook eens mee te denken
dat voor heel veel gebruikers een Linux computer echt geen goed idee is in plaats van dat
fanatieke gelijk willen hebben.

Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #36 Gepost op: 2018/12/10, 13:15:08 »
In de huiselijke omgeving is Linux  meestal wel voldoende, maar voor veel omgevingen
is dat gewoon niet zo. Bij mij zijn er toch echt nog wel een paar dingen waar Linux niet voldoet
of minder voldoet (en ik gebruik het nu ook alleen thuis)

Ik heb in puur professionele omgevingen gewerkt waar er nu eenmaal een mix van computers
was (Windows/Apples/Unixwerkstations en ook wel Linux computers) en dan heb ik het
over honderden computers...

Nee dat is me duidelijk. In zakelijke omgevingen werkt linux niet omdat win de maatstaaf is.
Maar het gaat mij om dit topic wat algemeen is. Waar meteen al een algemeen afkrakende reactie op volgde.

Toendertijd, ik heb het over meer dan 10 jaar geleden, konden Linux-computers bv niet tippen
aan bv Sun-werkstations met Solaris wat betreft betrouwbaarheid en onderhoudbaarheid.
Toendertijd en nog een stuk daarvoor was het van een vriend/collega ondernemer zijn dagelijkse werk en inkomen omdat zijn softwarebedrijf vanuit linux werkte en het ook mede implementeerde bij bedrijven.

Wat een ellenlange verhalen om persee je gelijk te krijgen...

Het gaat er helemaal niet om dat ik gelijk wil hebben.  >:(

Het is nu eenmaal een feit dat alles hier al jaren prima draait, en dat gegeven laat ik niet zomaar ondermijnen door wat meningen die zeggen dat dat niet zo zou zijn en daarmee mij als halve kwatsert weg zetten.
Dan wordt gesuggereerd alsof ik geen recht van spreken heb omdat wij hier amper iets op de computer zouden doen, en dan leg ik even uit wat wij er wel allemaal mee doen. Ja, sorry, in tegenstelling tot wat gesuggereerd wordt, dat is nogal een uitgebreide uitleg ja =D (maar hij is alweer verwijderd hoor)

Daarnaast staan wij ook vol in het leven (werk, school, prive), en alles werkt gewoon vrij behoorlijk competible met de systemen waar wij mee van doen hebben. Soms met wat omwegen, maar het gaat ons prima af.
Inderdaad gaat niet alles vlekkeloos van zelf (dat heb ik ook nooit gezegd), maar het gaat vaak wel gewoon. En hier ook nog zonder een hoop problemen.

Ik denk (en lees dat ook bij probleemstellingen) dat sommigen toch echt te ver afwijken van de te volgen weg en daarmee zelf problemen in de hand werken. Als je bijvoorbeeld android apps op een pc af wilt gaan spelen via allerhande rare software dan is dat vragen om problemen, of het nou onder linux is of win.
Ook zie ik veel mensen altijd maar handmatig instellingen veranderen in os-files buiten ubuntu om. Ja dan voer je zoiets niet computerbreed door en nemen updates dat niet mee en krijg je uiteindelijk een keer problemen. Deed ik ook weleens onder win en ook daarbij krijg je dan dezelfde problemen.
En daarbij nog alle niet repro software geklooi, bèta software, en software draaien die niet onder linux hoort (met wine en zo), en ga maar door.
...die problemen creëer je dan toch echt zelf.

Hoe dan ook. Het draait hier gewoon allemaal lekker en daar valt gewoon niets tegen in te brengen. Zeg dat dan ook niet. Ik kwats niet.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/10, 13:37:29 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline aartje

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #37 Gepost op: 2018/12/10, 13:37:49 »



Wat een ellenlange verhalen om persee je gelijk te krijgen...

Het gaat er helemaal niet om dat ik gelijk wil hebben.  >:(

Het is nu eenmaal een feit dat alles hier al jaren prima draait, en dat gegeven laat ik niet zomaar ondermijnen door wat meningen die zeggen dat dat niet zo zou zijn en daarmee mij als halve kwatsert weg zetten.

Daarnaast staan wij ook in het leven (werk, school, prive), en alles werkt gewoon vrij behoorlijk competible met de systemen waar wij mee van doen hebben. Soms met wat omwegen, maar het gaat ons prima af.

Het draait hier gewoon allemaal lekker en daar valt gewoon niets tegen in te brengen. Zeg dat dan ook niet. Ik kwats niet.
Dan zijn we het eens, tenminste bij mij draait niet alles goed onder Linux . Ik heb Windows nog echt nodig
voor een paar zaken(voor minder dan 1 procent of zo). Het lijkt mij ideaal als alles goed zou werken onder Linux, maar dat is nu eenmaal niet zo en dat is natuurlijk wel logisch met de monopoly-positie van Windows.

Als iemand mij vraagt om hulp bij een probleem op een windows-computer dan help ik hem er wel bij, tenminste
zover ik het kan. Omdat mijn ervaring met Unix(achtige) computers veel groter is en dat zeg ik dan ook en soms laat
ik het dan ook zien, zeg ik , ondanks mijn meer dan 30 jarige ervaring dat ik niet veel verstand van Windows heb ;)

Maar ik laat iedereen wel in zijn waarde...
En ik twijfel er niet aan dat alles bij jou wel goed werkt (hoe kan ik daar helemaal een oordeel over geven)

DarkEra

  • Gast
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #38 Gepost op: 2018/12/10, 13:50:53 »
Ikzelf ben, gelukkig, geen fanboy van iets en was/is het ook mijn bedoeling niet om iets af te zitten kraken. In tegendeel. De uitleg van partyrabbit en hoe hij het doet heb ik wat aan gehad en neem ik ter harte. Ook de andere reacties zijn behoorlijk verhelderend.

Na wat denken gisteren avond heb ik beslist dat ik het muziekgebeuren met Linux nog een kans ga geven, wel op de Lenovo Thinkpad T410 (hopende dat de specs voldoende zijn), en zal hier dagelijks gebruik van maken. De andere (sterkere) Acer laptop zet ik even aan de kant en laat ik voorlopig zoals het is met W10 als "backup". Mocht het na een langere tijd blijken dat het alsnog goed zit en het soepel draait, dan zet ik de Acer ook weer om naar Linux en wordt dat de "muziek studio" laptop. Tips zijn altijd welkom.

Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #39 Gepost op: 2018/12/10, 13:56:57 »
Ikzelf ben, gelukkig, geen fanboy van iets en was/is het ook mijn bedoeling niet om iets af te zitten kraken. In tegendeel. De uitleg van partyrabbit en hoe hij het doet heb ik wat aan gehad en neem ik ter harte. Ook de andere reacties zijn behoorlijk verhelderend.

Bedankt Maik. Ik stel dit erg op prijs.
Ik geef alleen mijn ervaringen en kennis zodat anderen er ook iets aan hebben. Zo heb ik mijn kennis ook vergaard. Daar zit van mij uit NIETS in van gelijk of discussie willen. En dan is het niet leuk als je informatie bestempeld wordt als niet waar of fanboy praat of zo.

Na wat denken gisteren avond heb ik beslist dat ik het muziekgebeuren met Linux nog een kans ga geven, wel op de Lenovo Thinkpad T410 (hopende dat de specs voldoende zijn), en zal hier dagelijks gebruik van maken. De andere (sterkere) Acer laptop zet ik even aan de kant en laat ik voorlopig zoals het is met W10 als "backup". Mocht het na een langere tijd blijken dat het alsnog goed zit en het soepel draait, dan zet ik de Acer ook weer om naar Linux en wordt dat de "muziek studio" laptop.

Mag ik je aanraden distri versies te gebruiken? Kun je later altijd nog upgraden.
Ik gebruik alleen die, en ik heb nooit xruns of latency problemen of wat dan ook. En mijn studio pc draait gewoon op een core ubuntu kernel.
Ik heb ook geen Ubuntu Studio of zo geinstalleerd, maar ben gewoon begonnen met normale Ubuntu en daar zelf de programma's los onder geinstalleerd die ik nodig had.

Tips zijn altijd welkom.

Vragen zijn ook altijd welkom.
Zit je toevallig in zuidelijk nl? Wie wil is altijd welkom om eens te komen kijken hoe mijn studio draait. Wie een lied wil maken of opnemen ook.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #40 Gepost op: 2018/12/10, 14:01:51 »
ik heb een tijd terug een aantal linux audio distributies geprobeerd, waaronder ubuntu studio, kxstudio en avlinux .

Ik was het meest onder de indruk van kxstudio. kxstudio startte op mijn oude pc erg moeilijk op. Daarom niet verder.

Ubuntu studio vond ik niet prettig werken. Ik had het gevoel dat deze distributie te veel dingen tegelijk wilde. Het is eigenlijk een 'gewone' distributie die geoptimaliseerd is voor audio.   

AVLinux beviel wel goed. Veel mogelijkheden en lichter dan ubuntu studio en kxstudio.

Als jouw laptop krachtig genoeg is dan zou ik kxstudio proberen, anders avlinux.


Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #41 Gepost op: 2018/12/10, 14:37:07 »
Ik ben juist geen voorstander van K X. Veel problemen met xruns en connecties en zo. Daarnaast is KX net op 'on-hold' gezet tot volgend jaar. Reden nog onbekend. https://tinyurl.com/y9w436mf
Citaat
NOTE: The K XStudio project is currently on a break, regular development is expected to return later in 2019. Thanks for understanding.

AV schijn toch ook erg goed aangeschreven te zijn.
Maar ik blijft toch bij de standaard ubuntu met repro software. Iets oudere versies soms, maar wel stabiel en overzichtelijk beheersbaar.

Ik ben ook nog onder de indruk elke keer dat ik er mee bezig ben. Man wat kan daar veel mee en op professioneel niveau.
Maar nogmaals mijn tip, zeg nooit elders dat je in linux opneemt en verwerkt, want dan is het per definitie al afgekeurd.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/10, 14:46:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #42 Gepost op: 2018/12/10, 15:19:25 »
het is ook al weer lang geleden dat ik kxstudio geprobeerd had. Ik wist niet dat het even stop gezet was.

Tegenwoordig zijn de pc's zo krachtig dat ik me afvraag of je wel een echte audio distributie nodig hebt. 

Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #43 Gepost op: 2018/12/10, 16:06:39 »
Ik sta er soms ook versteld van dat ik nog steeds geen limieten bereikt heb. Soms wel 20+ tracks in een sessie, en dan per track nog 3 tot 5 plugins en ook nog op de master een stel. En dan hapert er nog niks. (studio is niet de snelste computer)

Bij video is dat soms anders. Als ik daar veel bewerkingen heb en ik durf iets te snel te willen dan loopt openshot meteen tegen de grens van intern geheugen en crashed daardoor dan.
Aan de andere kant ook weer niet zo vreemd dan, als je ziet bij wat voor formaat en uitgebreid bewerkte lange film ik dan bezig ben.  ^-^

Kort ontopic samengevat. Voor datzelfde wat ik nu doe heb ik bij een win computer toch al snel een hele snelle voor media uitgebreide pc nodig. Dat gaat op de huidige pc maar dan met win écht niet lukken.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/10, 16:09:40 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

DarkEra

  • Gast
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #44 Gepost op: 2018/12/10, 17:39:44 »
Zit je toevallig in zuidelijk nl?

Helaas niet maar ik woon in BE een paar kilometer van de Nederlandse grens af.

ik heb een tijd terug een aantal linux audio distributies geprobeerd, waaronder ubuntu studio, kxstudio en avlinux .

Ik was het meest onder de indruk van kxstudio. kxstudio startte op mijn oude pc erg moeilijk op. Daarom niet verder.

Ubuntu studio vond ik niet prettig werken. Ik had het gevoel dat deze distributie te veel dingen tegelijk wilde. Het is eigenlijk een 'gewone' distributie die geoptimaliseerd is voor audio.   

AVLinux beviel wel goed. Veel mogelijkheden en lichter dan ubuntu studio en kxstudio.

Als jouw laptop krachtig genoeg is dan zou ik kxstudio proberen, anders avlinux.

Ik had de laatste versie van AVLinux vanmorgen even geprobeerd:
AVLinux is een éénmans project gebaseerd op Debian met veel teveel aan boord waaronder ook Wine die opstart  als je Ardour naar plugins laat scannen, Wine zelf zorgde ervoor dat er al ruim over de 1GB RAM in gebruik werd genomen en de CPU op 40% bleef hangen. Nadat ik Wine via de Task Manager beeindigt had viel het RAM verbruik terug naar zo'n 735MB en de CPU terug 2%. Na het updaten kon ik helaas niet meer inloggen, keyboard instellingen waren goed maar het bleef bij het aanmeldscherm en dat was het dan.  Het risico van éénmans of kleinere projecten is dat ze plotsklaps kunnen verdwijnen en daar heb ik het niet zo op gezien de ervaringen uit het verleden zoals beschreven in mijn eerste reactie in dit topic. Ook de vele toegevoegde externe repo's zoals die van KXStudio en andere om de audio programma's up to date te houden is te risico vol.

Daarom heb ik gekozen voor Ubuntu Studio 18.10 en deze later in de namiddag op de Lenovo gezet. Straks de laptop even verder aansluiten op de externe monitor en dan eens kijken wat het beestje nog kan.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #45 Gepost op: 2018/12/10, 19:01:00 »
(...) en een Linux systeem is uiteindelijk ook wel te hacken,
maar is gewoon niet interessant voo hackers omdat het gebruik marginaal is.
Hiermee kan ik het niet meer oneens zijn. Dat is een argument dat letterlijk door Microsoft gebruikt wordt. "Als een ander besturingssysteem even populair als Windows was, zou het ook aangevallen worden door hackers en malware." Het pijnpunt voor Windows is de architectuur. Die maakt malware mogelijk. Die van Linux (en Unix en MacOS X) niet. Dat sluit natuurlijk niet uit dat een idiote gebruiker "password" kan gebruiken als zijn wachtwoord en dat systeem dan met een publiek ip-adres toegankelijk maken vanaf internet, maar het helpt wel geweldig als de het systeem zelf de hackers niet helpt.
Het tegenvoorbeeld voor de bewering van Microsoft bestaat wel degelijk. Wat is de meestgebruikte webserverconfiguratie op deze planeet? LAMP of Linux, Apachen Mysql (of MariaDB) en Php. Maar welke webserverconfiguratie wordt het vaakst gehackt of met malware besmet? Windows met IIS! Terwijl dat systeem slechts in een minderheid van de gevallen gebruikt wordt. Dat logenstraft dus meteen de bewering dat het aan de "populariteit" ligt. Windows is trouwens niet het populairst maar wel het meestgebruikt.

Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #46 Gepost op: 2018/12/10, 19:31:42 »
Het pijnpunt voor Windows is de architectuur. Die maakt malware mogelijk. Die van Linux (en Unix en MacOS X) niet. Dat sluit natuurlijk niet uit dat een idiote gebruiker "password" kan gebruiken als zijn wachtwoord en dat systeem dan met een publiek ip-adres toegankelijk maken vanaf internet, maar het helpt wel geweldig als de het systeem zelf de hackers niet helpt.
Dat was een van mijn punten ook. Zelfs al zou er iets zijn om onder linux te installeren, dan nog lukt dat zomaar niet meteen (wel binnen een gebruiker begreep ik?).

En win kan dat argument wel opgooien maar de hoeveelheid is toch ook bepalend. Ik heb hier op linux alle pc's hier ooit een (1!) poging tot infectie gehad vanaf een website, en toe probeerde een .exe zich te installeren.  =D
Nu door omstandigheden een win pc in huis (standaard installatie, niks veranderd of aparts) en meteen in de eerst maand alweer de eerste besmettingspoging en ook de eerste vastloper al.  :|

AVLinux is een éénmans project gebaseerd op Debian met veel teveel aan boord waaronder ook Wine die opstart  als je Ardour naar plugins laat scannen, Wine zelf zorgde ervoor dat er al ruim over de 1GB RAM in gebruik werd genomen en de CPU op 40% bleef hangen.

Ow nee dan houdt die voor mij ook al op. Er komt hier geen wine binnen, of alleen om te drinken.
Toch weer blij met de bevestiging dat mijn setup zo verkeerd nog niet is. Alles gewoon apart geinstalleerd en daardoor onafhankelijk van een partij.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/10, 19:35:18 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #47 Gepost op: 2018/12/10, 20:22:20 »
Ik heb eigenlijk geen recht van spreken omdat ik nog zo kort met Linux werk maar voor mij is een ding duidelijk. Voor Linux moet je veel meer dingen leren wat je niet nodig hebt voor Windows. Veel meer hardware is geschikt voor Windows oa. TomTom, Teasi, bloeddrukmeters e.d.
Ikzelf gebruik nu 95% linux en ongeveer 5% Windows die ik niet missen kan. Ik zou ook graag Windows in de hoek gooien maar dat kan gewoon niet en ik baal van de opdringerigheid van Microsoft. Meer kan ik hierover niet zeggen. Laat iedereen doen wat hij wil en respecteer dat.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Phil II

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #48 Gepost op: 2018/12/11, 01:23:17 »
al onze huiscomputers die we aangekocht hebben  kwamen met een voor-geïnstalleerde Windows 10
ik heb dit besturingssysteem op al onze computers verwijderd en er LInux Mint opgezet
ok ik geef toe dat je zo'n halve gare niet op iedere hoek van 't straat tegenkomt

nu zet ik mij in de plaats van een brave burger/in die zich een nieuwe computer aangeschaft heeft :
daar zal sowieso Windows 10 opstaan , krijg j'er gratis bij
Windows kan gewoon probleemloos alles aan , wat je je maar inbeelden kan  , Linux niet
het is op de koop toe superveilig dankzij een waslijst aan beveiligingssoftware
de rotzooi die je'r mee binnenhaalt ruimen , ook geen probleem , dankzij een gamma aan uitstekende Windows reinigingsproducten
en is nu haast zo stabiel als het vroegere Windows XP , je houdt de vooruitgang niet tegen  !
géén blue screen's  meer ... ?

wat gaan jullie deze brave man/vrouw  wijsmaken om hen te overhalen van Ubuntu 16.04 LTS of 18.4 LTS (gratis te verkrijgen in de Microsoft shop)... of Wlin (voor een prikje) onder Windows te gaan installeren ?

waarom zouden ze , voor wat te doen ?
ik geef grif toe , Microsoft heeft met het Ubuntu Forum een excellerende dienst na verkoop  , maar dan nog ?
leg dit de lurkers maar eens uit , graag dank U wel

plagieer tot slot graag  de wijze woorden van HWE64 ;
" Laat iedereen doen wat hij wil en respecteer dat. "
en voeg eraan toe ;
en laten we vooral niet vergeten van het almachtige Microsoft te prijzen om er in zijn immense goedheid voor te zorgen dat we in de toekomst van het Dual Boot en Virtualisatie gezever onder al zijn vormen verlost zullen zijn ... ?
Amen

ps ; 'k ben voorlopig nog niet aan dit schietgebedje toe ... 'k draai X-klusief onder Mint 19


« Laatst bewerkt op: 2018/12/11, 08:44:57 door Phil II »

Offline aartje

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #49 Gepost op: 2018/12/11, 09:20:17 »
(...) en een Linux systeem is uiteindelijk ook wel te hacken,
maar is gewoon niet interessant voo hackers omdat het gebruik marginaal is.
Hiermee kan ik het niet meer oneens zijn. Dat is een argument dat letterlijk door Microsoft gebruikt wordt. "Als een ander besturingssysteem even populair als Windows was, zou het ook aangevallen worden door hackers en malware."
Dat bedoel ik met komman???kers en mierenn???kers, iedereen op dit forum weet wel dat Linux in de basis en van
oorsprong veiliger is. Windows is gemaakt om op zo'n gemakkelijk mogelijke manier een computer aan de praat te krijgen
en te houden, Unix is van het begin (ik ken het "pas" sinds Unix6 ;) ) gemaakt met in het achterhoofd veiligheid en
portabiliteit wat processoren betreft.
In mijn omgeving was trouwens de Linux-variant van Unix in het algemeen de minst veilige, tenminste zo werd
het ervaren...  Er zijn wel degelijk heel vergaande veiligheidslekken in Unix geweest ("password"-lek, "wormen").
Maar als Linux voor de gewone burger maar in een paar procent van de gevallen gebruikt wordt is het operating system
dat in 95 % (oeps, aub niet zeuren over deze getallen) van de (huis)computers zit natuurlijk veel interessanter voor
de gemiddelde hacker. Vooral omdat  de gemiddelde Linux gebruiker minder naïef is als de gemiddelde Windows-gebruiker
(volgens mij....)
« Laatst bewerkt op: 2018/12/11, 09:22:00 door aartje »