Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?  (gelezen 1955 keer)

Offline Maru

  • Lid
knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?
« Gepost op: 2013/01/29, 17:26:31 »
Ik heb Ubuntu 12.4 geinstalleerd. Ik had eea mooi getweaked, met de laucherknoppen verkleind. Nu heeft iTunes in de Windows-modus (dualboot) mijn fijne Ubuntu setup vernaggeld, en nu krijg ik de laucherknoppen niet meer verkleind.
Onder settings-->appearance is er geen optie voor

Weet iemand raad, want ik vind die grote knoppen echt een ramp!

Offline wowo

  • Lid
Re: knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/29, 17:53:09 »
Als je Unity in 2d draait dan kan je de grootte van de launcher niet aanpassen.
Alleen al Unity in de 3d modus draait lukt het.
Om dit te testen:
Ga naar terminalvenster. (type terminal in de dash)
Voer het volgende commando uit:
/usr/lib/nux/unity_support_test -pWat staat bij jou bij "Unity 3D supported" ?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/29, 20:09:05 »
Unity 2D: http://www.omgubuntu.co.uk/2012/04/how-to-change-unity-2d-launcher-icon-size-with-a-script
Unity 3D: rechtsklik op bureaublad --> Werkbladachtergrond wijzigen --> tabblad Starter

Offline wowo

  • Lid
Re: knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/29, 23:36:17 »
@vistaus ik wist niet dat je met unity 2d ook de launcher knoppen kon verkleinen. Thanks.
Dat heeft zoals je schrijft wel meer voeten in de aarde dan het verkleinen als je werkt in Unity 3d.

Maru schrijft echter  "Onder settings-->appearance is er geen optie voor".
Dan ga ik er vanuit dat hij eerst Unity 3d had en dat op een of andere manier zijn computer in de Unity 2d fallback stand is gegaan.
Om dat te verifiëren heb ik om een antwoord op het gegeven commando gevraagd.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Maru

  • Lid
Re: knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/30, 10:39:41 »
Bedankt voor de antwoorden, ik ga het vanavond testen! Ik heb inderdaad geen 3D, maar 2D. Een andere optie is dus 3D installeren? Kan dat via het Ubuntu software center? (Ga ik ook eerst wel even proberenm hoor)
;-)

Re: knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/30, 13:45:11 »
Minimale grootte in 2d is 32 pixels
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline wowo

  • Lid
Re: knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/30, 14:15:18 »
Bedankt voor de antwoorden, ik ga het vanavond testen! Ik heb inderdaad geen 3D, maar 2D. Een andere optie is dus 3D installeren? Kan dat via het Ubuntu software center? (Ga ik ook eerst wel even proberenm hoor)
;-)
Kan aan mij liggen maar ik begrijp het volgende nog steeds.
Vóór je iTunes Windows perikelen, had je de launcherknoppen van Ubuntu Unity via "settings-->appearance" kleiner gemaakt ?
Als dat zo was dan draaide je toen Unity 3d en is daarna Ubuntu teruggevallen in de Unity 2d modus.
Om weer in de 3d modus te komen kan je bij het inloggen daarvoor kiezen.
Klik voordat je inlogt op het ubuntu icoontje en maak een keuze:
Kies Ubuntu ipv Ubuntu 2d
Tenminste zo werkt het bij mij.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/30, 14:19:48 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/30, 19:08:58 »
En als je niet hoeft in te loggen,omdat je dat bij de installatie daar voor gekozen hebt?Zou eigenlijk best wel eens willen zien hoe dat 3D er uit ziet..Of is dat alleen maar schaduwranden aan de knoppen? =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/30, 20:22:25 »
En als je niet hoeft in te loggen,omdat je dat bij de installatie daar voor gekozen hebt?Zou eigenlijk best wel eens willen zien hoe dat 3D er uit ziet..Of is dat alleen maar schaduwranden aan de knoppen? =D

Je hebt een paar extra animaties en je hebt geen kinetic scrolling in de Dash en je kunt makkelijker o.a. de grootte van de launcher aanpassen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/31, 09:42:54 »
Visueel is er bijzonder weinig verschil tussen Unity 2D en Unity 3D. Alleen aan de effecten merk je het verschil.

Re: knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/31, 10:37:31 »
Nou dan laat ik het maar... :rolleyes:
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Maru

  • Lid
Re: knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/31, 20:28:34 »

Kan aan mij liggen maar ik begrijp het volgende nog steeds.
Vóór je iTunes Windows perikelen, had je de launcherknoppen van Ubuntu Unity via "settings-->appearance" kleiner gemaakt ?

-->nee, op en andere manier, het zat erg ver weg, maar ik weet het niet meer want het is alweer even geleden...

Als dat zo was dan draaide je toen Unity 3d en is daarna Ubuntu teruggevallen in de Unity 2d modus.

--> ik weet niet hoe ik 3D zou moeten installeren, ik zie het niet in het software center, en inloggen met unity ipv unity 2D heeft geen enkel effect... (geen verschil)

ik ben er dus nog niet uit. het script kan ik niet ophalen, en de check van het eerste antwoord levert ook geen info op...
misschien dan maar weer naar Gnome, alhoewel ik daar weer andere problemen ondervind... of wachten op 13.4? :-)

Re: knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/31, 22:11:28 »
Het kan ook zijn dat er wat instellingen fout zijn in de configuratiebestanden.
Maar voor je deze verwijderd kan je dit 'testen' door eerst een andere gebruiker aan te maken.
Log hierna in als andere gebruiker en kijk of je de instellingen nu wel kan aanpassen.


Offline wowo

  • Lid
Re: knoppen launcher verkleinen Unity: hoe?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/01, 00:01:46 »
->nee, op en andere manier, het zat erg ver weg, maar ik weet het niet meer want het is alweer even geleden...
Dan trek ik de conclusie dat je Unity 2d altijd al in 2d draaide.
Als je dan de launcher knoppen wilt aanpassen zal je de link die Vistaus je gaf kunnen volgen.
In het blog van Leo Cardinaals wordt ook een handmatige methode gemeld waarmee je de iconen van de launcher kan verkleinen. http://lcardinaals.wordpress.com/2012/04/25/ubuntu-12-04-myunity/
Als je computer alleen in 2d kan werken is het aanpassen van de grootte van de launcher helaas lastiger.
--> ik weet niet hoe ik 3D zou moeten installeren, ik zie het niet in het software center, en inloggen met unity ipv unity 2D heeft geen enkel effect... (geen verschil)
Unity 3d is niet iets wat je via het software centrum installeert.
Standaard probeert Ubuntu 3d te draaien maar als dat niet kan (vanwege dat de hardware dat niet aankan met name het video-gedeelte) zal het terugvallen op Unity 2d.
Het klopt dat als je laptop/pc het niet aankan het niet uitmaakt wat je kiest. Bij de keuze van Ubuntu zal toch Ubuntu in de Unity 2d modus gekozen worden.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS