Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en games  (gelezen 6900 keer)

brbtrg

  • Gast
Ubuntu en games
« Gepost op: 2008/03/25, 16:39:38 »
Hallo,

Ik heb een paar vragen over gamen onder Ubuntu. Want dat is zowat nog de enige reden waarom windows er nog opstaat.

Ik heb wel Wine, maar er zijn maar weinig games die er echt goed onder werken (vooral mijn games niet). Ik wil dus iets beters en ik heb daar wat vragen over:

-Wat is nou precies het verschil tussen Wine en Cedega? Is Cedega beter compatibel dan Wine ofzo? (zijn daar ook lijsten voor?)

-Zijn er ook nog andere programma's dan Wine en Cedega?

-Hoe duur is Cedega?

-En wordt x64 ook ondersteunt door een van die programma's? (Voor in de toekomst :p)

Ubuntu en games
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/25, 16:51:46 »
kijk hier eens voor een deel vragen: http://www.cedega.com/

de gene die ik ken zijn wine, cedega en crossover, probeer ze alledrie eens uit, dan ziet ge welke het beste voor u werkt...

brbtrg

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/25, 18:21:49 »
Bedankt! Dit heeft me heel wat wijzer gemaakt!

Maar die x64 support is me nog een beetje vaag. Er staat namelijk dat je speciale pakketten nodig hebt voor 32 bits support, anders gaat het niet werken.Meer info moest in de handleiding van je distro staan, die ik niet heb. Ik zoek wel even op de Engelstalige Ubuntu-site.

brbtrg

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/25, 20:21:40 »
Niks gevonden hierover. En voorlopig houd ik het toch nog even bij windows qua gamen, want Cedega is wel wat beter compatibel, maar er is nog genoeg leuks wat niet werkt onder Cedega, en daar ga ik geen $5,- per maand voor neerleggen (al is dat niet veel).

brbtrg

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/01, 18:28:36 »
Het blijft gewoon doodjammer dat er maar weinig windows-games onder Linux werken, en dat er bijna geen Linux-games zijn. Ik had dit graag anders gezien. Bijvoorbeeld een windows-emulator waaronder ALLE windows-games onder werken, of gewoon dat er Linux versies voor die games komen. Want nu kan windows er niet af omdat ik plezier wil hebben.

Offline panzervos

  • Lid
Ubuntu en games
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/02, 16:44:37 »
Waarom denkt iedereen dat je met Linux niet kan gamen?

Er zijn een heleboel games die onder Windows & Linux werken. Ook zijn er een hoop (ja, ook "moderne") games voor Linux.

Zie bv:
- Games voor Linux (niet in de repo's)
- Games | Linux App Finder
- Zoek op dit forum eens op "games"

Je zult versteld staan welke games je allemaal kunt spelen, en de meeste ook nog gratis!

Zelf speel ik al een hele tijd War§ow, een supersnelle first-person-shooter voor Linux, Windows & Max OS X.

brbtrg

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/02, 17:50:42 »
Ja oke, maar voor games als NFS, GTA en Simcity/theSims zijn maar weinig goeie vervangers (LinCity-NG vind ik bijvoorbeeld maar niks).

Trouwens, Wine komt in Juni met een 1.0 versie. Betekent dit dat games ook lekkerder gaan werken?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu en games
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/12, 12:31:07 »
Neen, ze hebben een aantal punten vooropgesteld waaraan een eerste versie moet voldoen en hopen dat tegen juni alle foutjes eruit zijn zodat ze een stabiele versie hebben. Elke 2 weken word er een update vrijgegeven waardoor er meer bugjes gefixed zijn en meer mogelijkheden bijkomen zodat meer games en programma's zullen werken.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

brbtrg

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/03, 20:21:12 »
Ik hoop dat Wine zich wel wat meer op games gaat richten...

Ubuntu en games
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/03, 20:23:44 »
Citaat van: brbtrg
Ik hoop dat Wine zich wel wat meer op games gaat richten...
ik denk toch dat ze (zogoed als alles) doen wat ze kunnen. als het zo simpel was van "wat meer op games richten", dan draaide nu het grootste deel via wine.

Trolleystad

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/03, 20:46:16 »
Games zullen onder een ander OS dan waar ze voor gebouwd zijn nooit zo goed draaien. Er zijn veel mensen die mijn ubuntu zien en het dan ook willen (komt vooral door compiz fusion), maar iedereen die vooral de PC gebruikt voor games laat ik lekker onder windows werken anders krijg je alleen maar gezeur.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/03, 22:54:18 »
Is miss idee om een topic,s te maken met catogorieen? En dan screenshots erbij doen? Want er zijn inderdaad aardige linux games zoals open arena.

brbtrg

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/04, 19:20:20 »
Citaat van: Trolleystad
Games zullen onder een ander OS dan waar ze voor gebouwd zijn nooit zo goed draaien. Er zijn veel mensen die mijn ubuntu zien en het dan ook willen (komt vooral door compiz fusion), maar iedereen die vooral de PC gebruikt voor games laat ik lekker onder windows werken anders krijg je alleen maar gezeur.
Ik gebruik mijn pc voor een heleboel andere dingen dan games. Anyway, als er wat meer commerciële games onder Linux uitkwamen (ik vind het niet erg om voor games te betalen, doe ik al mijn halve leven), hoorde je mij niet klagen. Het wordt je zowat verplicht om Windows te gebruiken, en daardoor zijn er zo weinig programma's (en dus games) voor andere besturingssystemen. Ik bedoel, er zijn maar weinig winkels waar je ook voor Linux op je PC kan kiezen. Er moeten gewoon meer vette games gemaakt of geport worden voor Linux. En zoals ik al zei, ik wil er best wel geld voor neerleggen. Er zijn denk ik wel meer gamers die er geld voor over hebben als er meer games op Linux uitkomen. Misschien is dat wel de rede voor een hoop mensen om eindelijk op Linux over te stappen, of om de Windows-partitie weg te werken...

Mightya

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/09, 09:55:18 »
Citaat van: brbtrg
Citaat van: Trolleystad
Games zullen onder een ander OS dan waar ze voor gebouwd zijn nooit zo goed draaien. Er zijn veel mensen die mijn ubuntu zien en het dan ook willen (komt vooral door compiz fusion), maar iedereen die vooral de PC gebruikt voor games laat ik lekker onder windows werken anders krijg je alleen maar gezeur.
Ik gebruik mijn pc voor een heleboel andere dingen dan games. Anyway, als er wat meer commerciële games onder Linux uitkwamen (ik vind het niet erg om voor games te betalen, doe ik al mijn halve leven), hoorde je mij niet klagen. Het wordt je zowat verplicht om Windows te gebruiken, en daardoor zijn er zo weinig programma's (en dus games) voor andere besturingssystemen. Ik bedoel, er zijn maar weinig winkels waar je ook voor Linux op je PC kan kiezen. Er moeten gewoon meer vette games gemaakt of geport worden voor Linux. En zoals ik al zei, ik wil er best wel geld voor neerleggen. Er zijn denk ik wel meer gamers die er geld voor over hebben als er meer games op Linux uitkomen. Misschien is dat wel de rede voor een hoop mensen om eindelijk op Linux over te stappen, of om de Windows-partitie weg te werken...
Voor mij is dit zkr een reden om mijn windows partitie eraf te pleuren en voor meerdere mensen
in mijn omgeving is dit een reden om over te stappen.

Groetjes Mightya

Dwarrel

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/11, 01:42:31 »
Citaat van: brbtrg
Ja oke, maar voor games als NFS, GTA en Simcity/theSims zijn maar weinig goeie vervangers (LinCity-NG vind ik bijvoorbeeld maar niks).

Trouwens, Wine komt in Juni met een 1.0 versie. Betekent dit dat games ook lekkerder gaan werken?
NFS ligt er aan welke je wilt spelen een paar doen het prima onder wine.
GTA serie heb ik allemaal een keer aan de praat gekregen onder wine.
The sims werken inderdaat niet goed onder wine.
Simcity 4 en classic doen het bijde prima onder wine.

Windows games onder linux is prima mogelijk je moet alleen een beetje puzzelen, van de weet ik niet hoeveel spellen ik heb getest met wine zijn er maar minder dan de helft die ik uiteindelijk niet aan de praat heb gekregen.
Kijk eens op http://appdb.winehq.org/appbrowse.php?catId=2 klik op je spel en kijk wat zijn score is, silver zou ik niet aan beginnen maar als het spel gold of platinum is kan je het prima proberen.
Je kan ook (wat ik meestal makkelijk vind) gewoon in google "spel naam" wine zoeken en dan zit je meestal meteen op de goede wineapp database.

Cedega heb ik zelf vaak geprobeerd maar heb toch sterk het gevoel dat cedega zich voornamelijk richt op een klein aantal zeer bekende spellen. Cedega heeft (vind ik) ook niet echt een handige database om op te zoeken naar je spellen dus zou ik daar ook gewoon voor googlen.

Crossover heb ik weinig ervaring mee, maar zover ik weet doet crossover meer aan office software.

Wel nog een laatste tip, als je van oude spellen houd kan je ook erg goed virtualbox gebruiken. Dat is een programma waarmee je windows in linux kan draaien. Met virtual box kan je geen grote 3d spellen spelen maar veel oudere spellen die niet erg 3d zijn werken er erg goed in. (je moet hiervoor wel windows hebben want die installeer je dus in virtual box, grootste voordeel niet meer hoeven te dualbooten.)

Nou dat is wel weer genoeg, hulp nodig met installeren via wine? Vragen hier mag altijd.

Gr Dwarrel

brbtrg

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/11, 13:01:12 »
Wat ik bedoelde is, dat die games nog niet helemaal perfect werken (veel glitches enz), en de sims werkt helemaal niet. En van die games zijn geen linux-versies of linux-alternatieven te vinden. Lincity is dan nog wel aardig maar toch niet wat ik zoek. en racegames zijn er bar weinig, en gta- en sims-klonen zijn er gewoonweg niet. en dat vind ik gewoon jammer.

En inderdaad, de database van cedega is bagger. Het is vel zoeken voordat je weet of een game nou een beetje werkt of niet.

Dwarrel

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/12, 03:53:19 »
Citaat van: brbtrg
Wat ik bedoelde is, dat die games nog niet helemaal perfect werken (veel glitches enz), en de sims werkt helemaal niet. En van die games zijn geen linux-versies of linux-alternatieven te vinden. Lincity is dan nog wel aardig maar toch niet wat ik zoek. en racegames zijn er bar weinig, en gta- en sims-klonen zijn er gewoonweg niet. en dat vind ik gewoon jammer.

En inderdaad, de database van cedega is bagger. Het is vel zoeken voordat je weet of een game nou een beetje werkt of niet.
Gta en NFS heb ik bijde zonder enige glitches kunnen spelen. Het kost allemaal alleen wat meer moeite.
Maar jah krijg beetje het gevoel dat je al je oordeel al klaar hebt.

Linux is nou eenmaal geen windows, dat heeft zo vele voordelen en inderdaat een paar kleine nadelen.
Gamen op linux gaat prima, alleen je moet er meer moeite voor doen.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/12, 03:57:36 »
Moeten we ons niet schamen voor Wine ????

Quatroking

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/12, 04:04:47 »
Nee? Het kan Windows programma's toch een beetje draaien?

Offline eendje

  • Lid
Ubuntu en games
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/12, 12:22:38 »
Citaat van: kurosaki_ichigo
Moeten we ons niet schamen voor Wine ????
Nee, want het helpt ons om meer mensen naar Linux te krijgen  en geeft de fabrikanten de gelegenheid om in tussentijd hun leven te beteren :)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Speedboy

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/12, 15:27:23 »
Citaat van: kurosaki_ichigo
Moeten we ons niet schamen voor Wine ????
Waarom wel? Mijn games zijn duur genoeg geweest toen ik ze kocht en ik ben blij dat ik ze toch vrolijk kan gebruiken in Linux dankzij wine.

brbtrg

  • Gast
Ubuntu en games
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/20, 15:36:39 »
Citaat van: Dwarrel
Citaat van: brbtrg
Wat ik bedoelde is, dat die games nog niet helemaal perfect werken (veel glitches enz), en de sims werkt helemaal niet. En van die games zijn geen linux-versies of linux-alternatieven te vinden. Lincity is dan nog wel aardig maar toch niet wat ik zoek. en racegames zijn er bar weinig, en gta- en sims-klonen zijn er gewoonweg niet. en dat vind ik gewoon jammer.

En inderdaad, de database van cedega is bagger. Het is vel zoeken voordat je weet of een game nou een beetje werkt of niet.
Gta en NFS heb ik bijde zonder enige glitches kunnen spelen. Het kost allemaal alleen wat meer moeite.
Maar jah krijg beetje het gevoel dat je al je oordeel al klaar hebt.

Linux is nou eenmaal geen windows, dat heeft zo vele voordelen en inderdaat een paar kleine nadelen.
Gamen op linux gaat prima, alleen je moet er meer moeite voor doen.
Hmm, dus GTA Vice City is zonder die te donkere auto's te spelen onder Wine? Leg mij even uit hoe je dat doet. Moet je dan bepaalde scripts voor Wine gebruiken ofzo? Ik ben benieuwd!