Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libre Office Calc: tekst aanpassen aan celformaat  (gelezen 2045 keer)

Libre Office Calc: tekst aanpassen aan celformaat
« Gepost op: 2013/11/17, 08:46:58 »
Hallo allemaal,

Ik heb een Excel bestand van iemand anders gekregen en die ik vervolgens met eigen gegevens moet invullen.

Probleem: als ik een stuk tekst in een cel plak (Ctrl +V) dan vult de tekst de hele cel waardoor deze veel te groot word.

Ik heb voor deze instelling gekozen: opmaak > cellen > uitlijning > automatische tekstomloop/woordafbreking actief.

Werkt altijd alleen deze keer niet  ???

Iemand die een tip/oplossing heeft?

PS. Ik gebruik LibreOfficeCalc.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Libre Office Calc: tekst aanpassen aan celformaat
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/17, 09:38:57 »
Je moet de celhoogte vastzetten als je niet wil dat die zich aanpast aan de tekst.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Libre Office Calc: tekst aanpassen aan celformaat
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/17, 11:33:38 »
De oplossing is m.i. "plakken speciaal" en daarmee je inhoud als platte tekst laten invoegen. De oorspronkelijke celopmaak blijft op deze manier behouden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Libre Office Calc: tekst aanpassen aan celformaat
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/18, 09:04:59 »
Bedankt voor jullie hulp  :)

Als ik speciaal plakken gebruik dan verdeelt de tekst zich over 2 cellen... heel apart  :o

Ik heb ook geprobeerd om de celhoogte vast te zetten. Maar ik kan niet ontdekken hoe dit moet (?). Uiteraard Google geraadpleegd maar niks gevonden.

Kun je vertellen/uitleggen hoe ik de celhoogte vastzet?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Libre Office Calc: tekst aanpassen aan celformaat
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/18, 12:57:32 »
Als ik speciaal plakken gebruik dan verdeelt de tekst zich over 2 cellen... heel apart  :o
Kijk bij de opties van plakken speciaal welk teken als "scheidingsteken" wordt gezien -> daar kan je ook iet afvinken. Het over meerdere cellen plakken overkomt je meestal als er een TAB, een komma of een puntkomma wordt meegenomen (of als je iets uit een HTML-tabel wilt plakken).

De celhoogte wordt afgeleid van de rijhoogte tenzij je met ingewikkelde opmaak werkt en cellen samenvoegt.
De rijhoogte kan je met een rechter muisklik op het rijnummer aanpassen, de 2e optie is de rijhoogte (kies bijv. standaard - dat is 0,45 volgens mij).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Libre Office Calc: tekst aanpassen aan celformaat
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/19, 13:13:55 »
Voor de Engelstalige versie zijn de mogelijkheden:
menu: "Format - Row - height"

of via rechts-klik op een kolomnummer links: "Row height ..."

Offline Jenske

  • Lid
Re: Libre Office Calc: tekst aanpassen aan celformaat
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/19, 20:06:10 »
Als ik speciaal plakken gebruik dan verdeelt de tekst zich over 2 cellen... heel apart  :o

Meer dan waarschijnlijk zit er dan in je tekst een tab of een carriage return (chr$(13)). Calc aanziet dit dan als een veldscheiding en verdeelt de delen over meerdere cellen. Die tab of CR zie je in normale tekst niet, dus ook niet als je plakt.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Libre Office Calc: tekst aanpassen aan celformaat
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/21, 08:49:16 »
Rijhoogte aanpassen is voor mij de simpelste oplossing.



Nu past de tekst wel in de cel zonder dat deze heel erg groot word  :) Maar de celhoogte word wel verkleind naar ongeveer 1/3 van de oorspronkelijke hoogte. Welke waarde (hoogte) ik ook invul de celhoogte blijft ongeveer 1/3 van de oorspronkelijke hoogte.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)