Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Na update geen vensterranden meer o.a. (xubuntu)  (gelezen 798 keer)

[opgelost] Na update geen vensterranden meer o.a. (xubuntu)
« Gepost op: 2013/08/09, 11:18:36 »
Beste mensen,

Gisterenavond een udpate uit laten voeren op/van mijn xubunu op de laptop. Vanochtend wil ik een firefox-venster vergroten en bemerk ik ineens dat ik helemaal geen vensterranden meer heb! Wel de gewone menubalk(en) maar geen vensterranden. Vensters reageren ook niet op bijv. Alt+F4, of andere toetscombinaties. Alt+tab werkt ook niet. Een venster klikken om het naar voren te brengen doet het ook niet.
Kan wel binnen een venster min of meer normaal werken.
Dus heb ik ook geen knoppen om vensters te vergroten, te minimaliseren of te sluiten....

Nou moet ik zeggen dat ik gisteren aan het klooien ben geweest met een java-installatie en ik daarbij waarschijnlijk het verkeerde pakket heb gekozen, omdat ik niet zo goed snap hoe dat nou precies zit met java onder linux en/of ubuntu. De MIT appInventor vereist een java installatie en dat wilde ik realiseren.

Het vensterprobleem heeft nu een groter belang.

Hulp is van harte welkom!

pablo k
« Laatst bewerkt op: 2013/08/09, 12:11:09 door blokkendoos »

Offline joop905

  • Lid
Re: Na update geen vensterranden meer o.a. (xubuntu)
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/09, 11:20:35 »
probeer eens  F11

Offline Bloom

  • Lid
Re: Na update geen vensterranden meer o.a. (xubuntu)
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/09, 11:25:03 »
Vermoedelijk is de vensterbeheerder niet gestart.

Tik eens Alt+F2 en in het dialoogvenster xfwm4 en klik op OK.
Als alles weer in orde is, vergeet dan niet om even afmelden te kiezen met "sessie bewaren" en weer in te loggen.
Voortaan zou het weer als vanouds moeten werken.

Re: Na update geen vensterranden meer o.a. (xubuntu)
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/09, 12:10:46 »
xfwm4   is de oplossing.

Afmelden werkt, maar sessiebewaren zie ik nergens voorbijkomen.

Hartelijk dank.

pablo k

Offline Bloom

  • Lid
Re: [opgelost] Na update geen vensterranden meer o.a. (xubuntu)
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/09, 12:59:42 »
Bij een standaard installatie van Xubuntu staat "sessie bewaren" standaard aan.
Doe maar eens een herstart. Als de sessie bewaard wordt, zullen je vensterranden keurig aanwezig zijn. Maar als de sessie niet bewaard wordt, zullen ze weer verdwenen zijn. In dat laatste geval moet je xfwm4 toevoegen aan "Sessie en Opstart", tabblad "Sessie" in Menu/Instellingen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [opgelost] Na update geen vensterranden meer o.a. (xubuntu)
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/09, 15:29:25 »
Bij een standaard installatie van Xubuntu staat "sessie bewaren" standaard aan.
Doe maar eens een herstart. Als de sessie bewaard wordt, zullen je vensterranden keurig aanwezig zijn. Maar als de sessie niet bewaard wordt, zullen ze weer verdwenen zijn. In dat laatste geval moet je xfwm4 toevoegen aan "Sessie en Opstart", tabblad "Sessie" in Menu/Instellingen.
Ik raad altijd af, om de sessie te bewaren.... Is ook niet nodig in dit geval.  :)

Offline Bloom

  • Lid
Re: [opgelost] Na update geen vensterranden meer o.a. (xubuntu)
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/09, 15:53:22 »
Ik heb zelf ook het bewaren van sessies uitgeschakeld staan.
Maar als de vensterbeheerder niet meer tot de sessie behoort, zal hij bij een herstart ook niet meer automatisch gestart worden. Dan moet je dat sessiebewaren even weer aanzetten om dat te herstellen, of het - zoals ik aangaf - zelf invullen bij 'Sessie en Opstart'.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [opgelost] Na update geen vensterranden meer o.a. (xubuntu)
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/09, 18:41:47 »
Ik heb zelf ook het bewaren van sessies uitgeschakeld staan.
Maar als de vensterbeheerder niet meer tot de sessie behoort, zal hij bij een herstart ook niet meer automatisch gestart worden. Dan moet je dat sessiebewaren even weer aanzetten om dat te herstellen, of het - zoals ik aangaf - zelf invullen bij 'Sessie en Opstart'.
Dat denk ik niet.... Ik heb dit probleem zelf ooit ook gehad, en toen volstond het om simpelweg de computer opnieuw op te starten. Probleem was toen weg en bleef ook weg.  :)

Offline Bloom

  • Lid
Re: [opgelost] Na update geen vensterranden meer o.a. (xubuntu)
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/09, 23:11:04 »
Dan stond xfwm4 in de lijst dan te starten programma's. Als dat uit die lijst verwijderd is, wat dus perfect mogelijk is, dan helpt gewoon herstarten niet.