Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht  (gelezen 2215 keer)

In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Gepost op: 2016/03/17, 21:45:50 »
Dag, iedereen,

Willen jullie eens de inhoud bekijken van volgende url: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2603518 ?
Mijn vraag is dan ook: kunnen ze, wat ze van zins zijn in België, zomaar doen op een pc met Ubuntu erop?

Norbert

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/17, 21:58:46 »
kunnen ze, wat ze van zins zijn in België, zomaar doen op een pc met Ubuntu erop?
Ja, waarom niet? Het maakt voor de wet niet uit of je Windows, Ubuntu, ChromeOS of FreeBSD op de computer hebt staan.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/17, 22:16:00 »
Leuk feitje: men mag al stiekem doorzoeken. Heel veel verschil gaat dit wetsvoorstel dus niet maken. Testcees heeft verder gelijk; voor de wet maakt het niets uit wat voor PC je hebt.

Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/17, 22:16:26 »
Dag, iedereen,
Willen jullie eens de inhoud bekijken van volgende url: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2603518 ?
Mijn vraag is dan ook: kunnen ze, wat ze van zins zijn in België, zomaar doen op een pc met Ubuntu erop?
Norbert

Dat is de berucht snif methode die het gerecht van België kan en mag gaan uitvoeren. Ze vinden nu afluisteren van je PC niet meer dan normaal a) wat je surft en b) wat op je computer allemaal staat .
"Een aanpassing van de moderne tijd , geen Big Brother *kuch*".

Soit, ik zou het wel willen zien dat ze op een pure Ubuntu met UFW actief zomaar binnen kunnen. Let wel: pure Ubuntu = geen Java Runtime en plugin, geen Flash, enzovoort (de riskante soort software op je pc) .
Norbert, wil je nog zekerder spelen; installeer dan Ubuntu opnieuw en gebruik dan de versleuteling van je Home map (via een wachtwoord).

Geen zorgen maken, Microsoft heeft het ons gerecht erg makkelijk gemaakt; voor Ubuntu te kraken moet je verdomd goed weten wat je doet. Maar ik kan ook mis zijn ...........  :P  O0  :police:
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/17, 22:44:59 »
wil je nog zekerder spelen; installeer dan Ubuntu opnieuw en gebruik dan de versleuteling van je Home map (via een wachtwoord).
Een goede maatregel maar door stiekem een keylogger te plaatsen is dat wachtwoorden te achterhalen (ongeacht het besturingssysteem).
Zo zal de politie zonder dat de bewoner het weet een woning kunnen binnendringen waar een geviseerde computer zich bevindt
Klik links bovenin op Documentatie

Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/17, 22:57:29 »
@testcees:
Citaat
Een goede maatregel maar door stiekem een keylogger te plaatsen is dat wachtwoorden te achterhalen (ongeacht het besturingssysteem).

I
s een keylogger dan zo gemakkelijk stiekem te plaatsen op een Ubuntu-pc, testcees?

Norbert

Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/17, 22:58:46 »
Citaat
Software voor keyloggers staat niet standaard op een computer, maar wordt veelal geïnstalleerd door de hacker zelf, weliswaar via een omweg. Keyloggers kunnen doorgegeven worden via het installeren van software of via virussen en wormen. Vaak gebeurt dit zonder dat de gebruiker zich van kwaad opzet bewust is. Daarom is het voor gebruikers belangrijk de computer goed te beveiligen. Hier zijn enkele suggesties:

    Maak gebruik van de firewall. Keyloggers verspreiden hun informatie via het internet. Een firewall kan onbekende programma’s die contact zoeken met het internet opmerken, om dan de gebruiker te waarschuwen.
    Installeer antivirussoftware en een programma dat spyware tegengaat. Deze zijn in staat om de aanwezigheid van keyloggers op te sporen. Eenmaal ze de aanwezigheid van keyloggers ontdekt hebben, kunnen ze ook gebruikt worden om deze keyloggers te verwijderen van de computer.
    Tegenwoordig bestaat er specifieke software om keyloggers op te sporen. Dewasoft bracht eerder al twee tools op de markt die deze taak op zich nemen.
    Voorzichtig zijn bij het installeren van software die nieuw voor je is. Het kan zijn dat bij deze software een virus zit of bij de installatie ervan ook een keylogger wordt geïnstalleerd.
    Het is zeer belangrijk om je browser up-to-date te houden. Deze updates kunnen hun inbreng hebben in het veiliger surfen.

Dat komt van die link van Wikipedia. Dus volgens mij staat standaard er toch geen logger op je Ubuntu vers uit de doos ? En je kan ook Ubuntu beveiligen met een sterk wachtwoord, zodat niet zomaar pakketten kunnen geïnstalleerd worden achter je rug?

Ik ken trouwens niemand (ook niet bij Debian) die last heeft gehad van een keylogger op zijn systeem te hebben.
Maar gewoon aankloppen en jouw en de pc meenemen voor verhoor is een Bosnië methode, maar ook effectief.  :evil:  :police:
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/17, 23:13:34 »
Dat komt van die link van Wikipedia. Dus volgens mij staat standaard er toch geen logger op je Ubuntu vers uit de doos ? En je kan ook Ubuntu beveiligen met een sterk wachtwoord, zodat niet zomaar pakketten kunnen geïnstalleerd worden achter je rug?

Ik ken trouwens niemand (ook niet bij Debian) die last heeft gehad van een keylogger op zijn systeem te hebben.
De verkeerde tekst, als de politie stiekum je huis binnen gaat plaatsen ze een hardware-keylogger.
Een hardware-keylogger werkt zeker ook op Debian (en Ubuntu). :evil: :police:
Klik links bovenin op Documentatie

Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/18, 00:29:34 »

De verkeerde tekst, als de politie stiekum je huis binnen gaat plaatsen ze een hardware-keylogger.
Een hardware-keylogger werkt zeker ook op Debian (en Ubuntu). :evil: :police:

Een hardware keylogger valt voor een beetje computergebruiker op, en om nu overal in te gaan breken om zo'n ding te plaatsen lijkt mij ook niet echt handig.
Eigenlijk is de oplossing vrij simpel, installeer geen flash, java of andere dingen. Ben je bezig met privezaken die niks met online dingen te maken heeft, zet de netwerkverbinding uit.  Zet je dingen op bijv. een USB stick en berg deze daarna op en herstel daarna de internetverbinding.  Komen ze dan binnen via het netwerk (wat ik eerst nog moet zien) dan valt er voor de rest geen privezaken te lezen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #9 Gepost op: 2016/03/18, 05:13:12 »
Hoe vaak kijk jij naar de achterkant van je computer? En zou het je opvallen als 1 usb-stekker een paar millimeter extra uitsteekt? Maak jij je toetsenbord regelmatig open en zou je dan een extra chipje herkennen? Zou een andere kabel met een aangepaste "ferrietkraal" opvallen?
Ik denk dat er vrijwel niemand is die dit consequent altijd nakijkt voordat de computer aangezet wordt. Dus een hardware keylogger hoeft echt niet op te vallen. Je computer opbergen in een goede kluis, met externe videobewaking en een grote waakhond is een redelijk begin voor verdediging tegen dit soort aanvallen.

Zoek maar eens op wat professionals doen tegen "evil maid" aanvallen. Ben jij bereid om alle aansluitpunten van je computer zoals USB, FireWire, PCI, PCI Express enz. dicht te smeren met epoxy? En glitter nagellak op de schroeven zodat je kan zien of er mee gerommeld is?

En stel nou dat je dit wel allemaal doet, ben je bereid om een uur of meer uit te trekken om iedere keer je computer en alle randapparaten na te kijken voordat je hem aanzet?

Als ze echt willen weten wat er op je computer staat dan gebeurt er dit: https://www.xkcd.com/538/ Niet heel stiekem maar het werkt gegarandeerd ;)

Offline palm

  • Lid
Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/18, 13:41:34 »
Dag, iedereen,

Willen jullie eens de inhoud bekijken van volgende url: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2603518 ?
Mijn vraag is dan ook: kunnen ze, wat ze van zins zijn in België, zomaar doen op een pc met Ubuntu erop?

Norbert
Vanop afstand zal het moeilijk zijn om in een ubuntu pc in te breken (dit in schril contrast met Windows).
En als je dit nog onvoldoende is, kan je je home encrypteren.
Dus iedereen op ubuntu voordat de politiestaat er aankomt.

Offline Bloom

  • Lid
Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #11 Gepost op: 2016/03/18, 13:58:58 »
Willen jullie eens de inhoud bekijken van volgende url: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2603518 ?
Mijn vraag is dan ook: kunnen ze, wat ze van zins zijn in België, zomaar doen op een pc met Ubuntu erop?
Dit kan het Belgische gerecht alleen maar doen in het kader van een gerechtelijk onderzoek en nadat ze toestemming hebben gekregen van een onderzoeksrechter, dus zeker niet in het wilde weg en als ze toevallig eens zin hebben om wat rond te neuzen op pc's van burgers.

En op afstand hebben ze geen schijn van kans om in te breken op Linux pc's. Het kan alleen met Windows.
In je huis inbreken zonder sporen na te laten en dan spyware op je computer installeren zal ook weinig succes hebben met Linux. Ik zou er me dus zeker geen zorgen over maken. Dat soort persaankondigingen dienen meer om het publiek de indruk te geven dat er hard gewerkt wordt en het gerecht en de politie echt wel bij de pinken zijn.

Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #12 Gepost op: 2016/03/18, 14:58:11 »
@Bloom:

Ik ben al een beetje meer gerustgesteld wat betreft het gebruik van Ubuntu op de pc, niet enkel door anderen maar ook door jou.
Nu is mijn probleem niet zozeer dat ik op mijn pc dingen staan heb die 'heet van de naald' zouden zijn voor eventuele gerechtelijk acties en ook houd ik mij met geen criminele activiteiten bezig.
Maar ik ben wel "politiek actief" en uit dien hoofde weet ik uit ervaring dat je je tegenstanders nooit moogt onderschatten, waaronder ik versta dat je ze eigenlijk helemaal niet moogt vertrouwen. Want, als het in hun kraam te pas komt dan benen  ze je uit tot op het bot en, als ze dat kunnen, maken ze misbruik van alle gegevens die ze over je kunnen vinden!!
Om die reden ben ik niet zozeer bevreesd voor het eigenlijke gebruik door de Belgische justitie van hun geplande spionage-activiteiten maar wel voor het misbruik ervan dat eventueel zou kunnen optreden. In onze landen zijn justitie en politiek wel grondwettelijk volledig gescheiden, maar de vraag is altijd maar: hoe ver staan ze feitelijk wel van mekaar, is het niet?  Je hebt immers altijd met mensen te maken, begrijp je?
Ik kan de redenering van onze Belgische justitie nog ergens volgen als het hem zou gaan over terroristische aanslagen, moorden, kindermisbruik, e.d. Maar als ze op je pc zitten te snollen en daarbij, zonder dat je dat weet, je familiegeheimen (die iederéén toch heeft?) eventueel zitten door te sluizen naar andere mensen die je van haar noch pluimen kent.. Ah, neen, dààr ga ik niet meer mee akkoord! En als je iemands pc kunt afstruinen dan wil dat ook zeggen dat ze dan in staat zijn om daarop zaken achter te laten die je achteraf dik in de problemen kunnen brengen!
Ik zou het hard op prijs stellen van de Ubuntu-ontwerpers indien zij ons konden garanderen dat zij aan dergelijke loense inkijk-operaties paal en perk konden stellen. Ik zal hun inspanningen daartoe erg waarderen.

Norbert


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #13 Gepost op: 2016/03/18, 15:38:51 »
En op afstand hebben ze geen schijn van kans om in te breken op Linux pc's. Het kan alleen met Windows.
Op afstand kan je ook niet zomaar inbreken op een pc met Windows. Anders verneem ik graag hoe.

Zowel voor Linux als voor Windows worden bekende kwetsbaarheden waarmee eventueel kon worden ingebroken verholpen met security-updates (ook voor mijn Ubuntu zie ik wel eens een security-update langskomen :P)
Zowel voor Linux als voor Windows zijn er onbekende (Zeroday) kwetsbaarheden waarmee mogelijk toch kan worden ingebroken en waarvoor nog geen update is. Daar is niets zinnigs over te zeggen, niet voor Windows, niet voor Linux (de politie doet er verstandig aan kwetsbaarheden niet te melden bij een opensource project team om hier zo lang mogelijk gebruik van te maken :police:).
In je huis inbreken zonder sporen na te laten en dan spyware op je computer installeren zal ook weinig succes hebben met Linux.
Waarom niet? Ook voor Linux zijn er rootkits die moeilijk zijn te detecteren en lastig of niet zijn te verwijderen (anders dan formateren en opnieuw installeren). Er zijn bedrijven zoals FinFisher die kan-en-klare spyware producten leveren aan overheden, ook voor Linux:
Support most common Operating Systems (Windows, Mac OSX and Linux)
Ik zou er me dus zeker geen zorgen over maken.
Doe ik ook niet, het zal alleen worden gebruikt tegen criminelen.
Ik zou het hard op prijs stellen van de Ubuntu-ontwerpers indien zij ons konden garanderen dat zij aan dergelijke loense inkijk-operaties paal en perk konden stellen.
Helaas, Ubuntu (GNU/Linux) is zonder enige vorm van garantie
Klik links bovenin op Documentatie

Offline koos4401

  • Lid
Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #14 Gepost op: 2016/03/18, 16:08:40 »
Citaat
Doe ik ook niet, het zal alleen worden gebruikt tegen criminelen.
En omdat men in de ogen van de staat schuldig is, tot men zelf - ten genoege van de staat - het tegendeel heeft bewezen, is dat een vrijbrief voor algemeen gebruik tegen álle burgers.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #15 Gepost op: 2016/03/18, 17:29:16 »
Maar ik ben wel "politiek actief" en uit dien hoofde weet ik uit ervaring dat je je tegenstanders nooit moogt onderschatten, waaronder ik versta dat je ze eigenlijk helemaal niet moogt vertrouwen.
Dat kan ik alleen maar beamen, gelukkig zijn mijn "tegenstanders" allemaal ICT onkundig, de meesten zijn al blij wanneer ze weten hoe de PC veilig uitgezet moet worden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

JohPoe

  • Gast
Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #16 Gepost op: 2016/03/18, 18:00:35 »
Maar ik ben wel "politiek actief" en uit dien hoofde weet ik uit ervaring dat je je tegenstanders nooit moogt onderschatten, waaronder ik versta dat je ze eigenlijk helemaal niet moogt vertrouwen.
Dat kan ik alleen maar beamen, gelukkig zijn mijn "tegenstanders" allemaal ICT onkundig, de meesten zijn al blij wanneer ze weten hoe de PC veilig uitgezet moet worden :lol:

Zielig ... waar kan ik doneren?

Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #17 Gepost op: 2016/03/18, 18:59:05 »
Hoe vaak kijk jij naar de achterkant van je computer? En zou het je opvallen als 1 usb-stekker een paar millimeter extra uitsteekt? Maak jij je toetsenbord regelmatig open en zou je dan een extra chipje herkennen?

Dat ben ik hier niet nodig, net zo min als een kluis.
Als ik niet thuis ben en iemand wil met mijn pc rommelen adviseer ik ze eerst om bloed te doneren.
Punt 1, vanwege de verkwisting (het is zonde om het zomaar weg te laten stromen.
Punt 2 het scheelt mij dweilen en schoonmaken.

Dus het zou mij sowieso opvallen als er iemand in mijn huis is geweest, ik heb 2 uitstekende waakhonden :)
Ze zijn hartstikke lief, mits ik thuis ben. Bij afwezigheid zijn zij de baas (zoals het denk ik ook hoort).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: In België binnenkort uw pc stiekem doorzocht
« Reactie #18 Gepost op: 2016/03/18, 23:51:53 »
Maar ik ben wel "politiek actief" en uit dien hoofde weet ik uit ervaring dat je je tegenstanders nooit moogt onderschatten, waaronder ik versta dat je ze eigenlijk helemaal niet moogt vertrouwen.
Dat kan ik alleen maar beamen, gelukkig zijn mijn "tegenstanders" allemaal ICT onkundig, de meesten zijn al blij wanneer ze weten hoe de PC veilig uitgezet moet worden :lol:

Dag, Ron,

Ik zou zeggen:"Onderschat jouw politieke tegenstanders toch maar niet!" Ik bedoel daarmee niet de tegenstanders die jij goed kent en die dus niet bekwaam zijn om software diepgaand te doorgronden. Neen, kijk, ik heb de indruk dat bepaalde politieke partijen de laatste jaren hard inzetten op mensen die een grondige beroepskennis hebben van informatica. Politiek is, zoals het altijd al geweest is, een soort dagelijkse oorlog en, wil je je vijand verslaan, tracht dan zoveel mogelijk over hem/haar te weten te komen. Lees daarvoor desnoods alles wat je maar op zijn pc kunt vinden dan kun je hem of haar daar later lekker mee chanteren. Begrijp je? Het is in dàt licht dat ik de zaken zie. Daarvoor hoeven jouw tegenstanders niet zelf pc-deskundig te zijn. Neen, het is voldoende dat ze daarvoor goed getrainde partijgenoten hebben die wèl hun weg weten te vinden naar jouw pc.
Misschien vind je wat ik hier vertel een beetje ver gezocht, maar ik denk dat ik beter weet  :-X . Voor mij is de politiestaat al verder gevorderd dan je zelf zou willen aannemen.

Norbert