Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Opstarten van Ubuntu gebeurt nu totaal anders  (gelezen 1236 keer)

Offline Merel

  • Lid
(Opgelost) Opstarten van Ubuntu gebeurt nu totaal anders
« Gepost op: 2010/03/28, 12:13:44 »
Bij dual boot met XP-Pro gebeurde het opstarten steeds op dezelfde klassieke wijze.
Nu is er een nieuwe opstart die wel met succes verloopt maar veel trager,omwille van een bijkomende tussenfaze:

Zoals voorheen zie ik op het scherm het kleurloos icoon (wit) op zwarte achtergrond voor tamelijk lange tijd. Maar daarna verschijnen (op zwarte achtergrond) een hele resem commando's die achter elkaar worden uitgevoerd. Dit neemt een vol scherm in beslag, wat teveel om alles over te schrijven met de hand. Het is voor mij toch puur chinees !

Aan het begin van elke commandoregel staat een asterisk *
Een paar van die * zijn rood gekleurd. Elk van die commando's duurt een tijdje , waarbij de laatste, onderaan het scherm : * nmbd is running (nog gevolgd door enkele regels). Bij de uitvoering van meerdere van die commando's zie ik regelmatig rapportmeldingen van zaken die niet werden gevonden. Het ganse gebeuren verloopt zonder halt of interventie, maar blijft hier en daar wat hangen (men heeft dan de indruk dat er niets meer gebeurt).

Ten lange laatste verloopt alles opnieuw normaal, zoals ik het voorheen zag gebeuren ....
Ubuntu "verlichting" , inloggen enz..

Wat is hier aan de hand ? Als het booten nu even lang moet gaan duren als bij Windows dan zijn we goed af ! Bedankt  
« Laatst bewerkt op: 2010/04/22, 21:59:09 door Merel »
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Drummies

  • Lid
Re: Opstarten van Ubuntu gebeurt nu totaal anders
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/28, 12:23:31 »
Is er recentelijk iets gewijzigd of aangepast mogelijk iets met ¨samba¨
Citaat van: Merel
* nmbd is running (nog gevolgd door enkele regels)
nmbd is n.l daarvan een onderdeel.
http://manpages.ubuntu.com/manpages/karmic/man8/nmbd.8.html
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Merel

  • Lid
Re: Opstarten van Ubuntu gebeurt nu totaal anders
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/28, 22:44:00 »
Is er recentelijk iets gewijzigd of aangepast mogelijk iets met ¨samba¨
Citaat van: Merel
* nmbd is running (nog gevolgd door enkele regels)
nmbd is n.l daarvan een onderdeel.
http://manpages.ubuntu.com/manpages/karmic/man8/nmbd.8.html

Ik heb zelf niets veranderd, tenzij regelmatig alle reguliere updates.
Bij de laatste opstart kreeg ik wel een ganse sliert bijkomende regels (na "*nmbd is running")
Verder merk ik niet abnormaals na heel die poespas en werkt Ubuntu evengoed als voorheen.

Ik zal proberen enkele van die commandoregels te noteren, voor zover het niet al te snel over het scherm rolt.

Het is precies een soort algemene controle van het systeem (na de Grub opstartkeuze), waarbij veel te veel teveel verkeerd wordt bevonden, maar waarna Ubuntu blijkbaar geen hinder van heeft. Ik zal eens opstarten zonder USB- thumbdrives.   
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Merel

  • Lid
Re: Opstarten van Ubuntu gebeurt nu totaal anders
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/01, 21:56:13 »
Het opstarten is vanzelf terug normaal (dan toch voorlopig).

Onder System/Administration vond ik een "Computer Janitor" en die heb ik maar eens aan het werk gezet. Blijkbaar zou dat een goede onderbetaalde werkkracht zijn.
Hopelijk blijft het zo ; maar daarmee is er geen uitleg gevonden voor wat er aan de hand is (of is geweest)
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Stijnen

  • Lid
Re: (mogelijk opgelost) Opstarten van Ubuntu gebeurt nu totaal anders
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/02, 12:10:13 »
Geen goed idee! Die Computer Janitor hadden ze nooit mee moeten leveren.
zie ook deze topic: http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/computer-janitor/

In dat topic staat één voorbeeld van waarom het zo gevaarlijk/slecht zou zijn. Heb zelf het programma nu meerdere malen gebruikt (vanzelfsprekend wel alles even checken) en geen één probleem tegengekomen.

Als je niet weet wat je doet, moet je het ook gewoon NIET doen. En over welke software je ook een discussie hebt, gebruikers met problemen of fantastische ervaringen zullen er altijd blijven.

Blijkbaar doet het toch iets 'goed' want het probleem lijkt verholpen te zijn.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Merel

  • Lid
Re: (mogelijk opgelost) Opstarten van Ubuntu gebeurt nu totaal anders
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/22, 21:58:01 »
IK heb geen gekke toeren meer tijdens het opstarten.

Of Janitor nu al dan niet de zaak heeft heeft opgelost is natuurlijk niet met zekerheid te bepalen.
Maar dan is het wel een groot toeval geweest dat de zaken weer normaal werden en gebleven zijn tot nu.

Dus ...opgelost. Bedankt iedereen.
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04