Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van ARW (Ruwe gegevensbestand van foto) naar BMP of TIFF- Hoe? (Hardy en Jaunty)  (gelezen 5620 keer)

Offline Asperger

  • Lid
Hoi,

Ik heb hier enkele duizenden fotobestanden in ARW, dat is een ruwe gegevensbestand die door mijn SONY A-300 camera gemaakt wordt.
Met dat bestand kan ik bewerkingen uitvoeren met belichting, kleuren enzovoorts.
Na een dergelijke bewerking wil iki graag die hele bonk van enkele duizenden bestanden ik EEN klap omzetten naar TIFF of BMP.
Ik wil daarbij wel graag kunnen bepalen welke grootte en kwaliteit.
Iedere keer per één foto omzetten begin ik niet aan met die duizenden fotoś.
Deze bewerking zal ik vaak moeten doen omdat het fotoś betreft van mijn dart trainingen dus graag wil ik weten wat de makkelijkste weg is om massaconversie te doen.
Welk programma kan dit voor mij doen?
Ik werk onder Hardy Heron en Jaunty Jackalope.

Digikam met batch-modus of Phatch?

Rawstudio ?!
You gotta be hungry !

Offline Asperger

  • Lid
Digikam met batch-modus of Phatch?
ik qweet niet of digikam en phatch raw bestanden ondersteunen.
ik denk je het beste ufraw met gimp kan nemen

je hebt dan in totaal nodig
gimp staat al geinstalleerd
ufraw en de ufraw plugin voor gimp, zitten in synaptic
en de gimp batch plugin, zit ook in synaptic

Cannot open file /media/DATA-LAP/DIGITALE CAMERA/Lets Train Darts Systeem Persoonlijke Training/2009-05-31/Oefening 01 met 9 pijlen/_DSC1490.ARW: Toegang geweigerd

En nu?


Offline Asperger

  • Lid
GIMP:

Openen van '/media/DATA-LAP/DIGITALE CAMERA/Lets Train Darts Systeem Persoonlijke Training/2009-05-31/Oefening 01 met 9 pijlen/_DSC1495.ARW' mislukte.

Toegang geweigerd

Offline Asperger

  • Lid
Rawstudio geeft geen krimp.
Geen foutmelding, opent ook niks.

Intussen weet je al dat dit een rechtenprobleem is. Waarom kun je dan zelf geen oplossing verzinnen, of in je andere lopende topic kijken?

Offline Asperger

  • Lid
UFRaw.

kan je mij zo'n foto mailen, dan probeer ik het hier ook effe

Wil ik wel doen, is ongeveer 10 Mb groot, wat is de beste weg?
Meeste progjes tot 5 Mb versturen, daarboven Uuhhh...
Ik gebruik Windows Outlook omdat ik de settings en mails niet over kan zetten naar een Ubuntu programma.

UFRaw.

kan je mij zo'n foto mailen, dan probeer ik het hier ook effe

Wil ik wel doen, is ongeveer 10 Mb groot, wat is de beste weg?
Meeste progjes tot 5 Mb versturen, daarboven Uuhhh...
Ik gebruik Windows Outlook omdat ik de settings en mails niet over kan zetten naar een Ubuntu programma.

Exporten als PST en importeren naar Evolution of Thunderbird?

Offline Asperger

  • Lid
Exporten als PST en importeren naar Evolution of Thunderbird?
[/quote]
Is gelukt in Thunderbird voor Windows.

Maar mijn settings.OPS dan?
Hoe trek ik dat binnen?
Mijn email accounts en ingetikte emailadressen.
Zijn namelijk NIET meegenomen uit Outlook ook al claimt hij dat dit wel gebeurt...
« Laatst bewerkt op: 2009/06/04, 18:39:19 door Martie Schellekens »

Offline Asperger

  • Lid
Ik heb zo'n raw-bestand overgejast met de email. (vanuit MS)

Offline Asperger

  • Lid
Ik vind het prima, hier in MS is het bestand gewoon goed.
Ik kan het nog eens vanaf een andere plek opzenden, misschien is dat beter dan.
Het bestand moety minstens 8 Mb groot zijn.

Offline Duckie

  • Lid
Ik ben zo vrij geweest om die foto ook even te downloaden en kan 'm gewoon openen met rawstudio.
Met ufraw lukte het eerst niet maar nu lijkt dat ook goed te gaan.
Ik heb wel libtiff4 en libtiff-tools geïnstalleerd.
____________________________________________

Offline Duckie

  • Lid
Voor de nieuwsgierigheid ook nog een keer in Gimp geopend en ook daar doet ie het nu goed.
Ik zit nu te twijfelen of ik niet nog wat meer geïnstalleerd heb. Was er niet een manier om terug te zien wat je de laatste keer hebt geïnstalleerd met synaptic? Dan wil ik dat nog wel even nakijken.
____________________________________________

Was er niet een manier om terug te zien wat je de laatste keer hebt geïnstalleerd met synaptic? Dan wil ik dat nog wel even nakijken.

Synaptic - Bestand - Geschiedenis

Welk programma kan dit voor mij doen?

Hallo, ik raad je RawTherapee aan (www.rawtherapee.com, voor Linux en Windows, gratis maar geen open-source). Dat programma opent je ARW's probleemloos (in elk geval die foto die je in deze thread ergens geplaatst hebt, de link althans). Je hoeft hiermee maar één keer één foto te bewerken (*) (helderheid, contrast, scherpte, grootte, uitvoerformaat en -kwaliteit, etc.), waarna je al je duizenden foto's in batch kunt laten omzetten (duurt wel even). Je moet hiervoor een profiel gebruiken. Na die eerste foto bewerkt te hebben, sla je deze bewerkingen op als een nieuw profiel (linksboven in het scherm). Vervolgens selecteer je al je thumbnails en door met de muis rechts te klikken, kun je dat profiel op al die foto's toepassen.  

(*) Ervan uitgaande dat ze allemaal min of meer hetzelfde zijn belicht.

Groet, Paul.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/05, 11:03:20 door Paul Matthijsse »

Offline Asperger

  • Lid
Dat zal ik eens gaan proberen.
Ik heb 1500 fotoś van mijn darts train8ing.
Dezen hoeven niet bewerkt te worden maar moeten worden omgezet naat TIFF en eventueel BMP.
Ik wil dan die hele bonk ineens kunnen omzetten naar een door mij te bepalen kwaliteit en ze dan op DVD stoken.
Ik neem aan dat ik voor de conversie alleen geen profiel hoef te maken?
Ik hoor het wel, in elk geval vast dat progje ophalen....
Alvast bedankt!

Heb de download binnen maar kan niet installeren.
Heb waarschijnlijk een termenal commando nodig?
Heb nog nooit een tgz geinstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/05, 11:30:32 door Martie Schellekens »

Ik neem aan dat ik voor de conversie alleen geen profiel hoef te maken?
Als je louter wilt converteren, is dat niet nodig.

Heb de download binnen maar kan niet installeren. Heb waarschijnlijk een termenal commando nodig? Heb nog nooit een tgz geinstalleerd.
Dubbelklikken op die tgz, dan word je gevraagd waar je het programma wilt installeren. Geef een map op (bv. gewoon in je home-dir) en klik op ok. Vervolgens ga je naar die map en daar staat een bestandje rtstart. Dat moet je dubbelklikken/activeren/draaien.

Offline Asperger

  • Lid
Ik heb het progje in Windows geinstalleerd...
Nou nou, kan het niet iets moeilijker?
Ik kan wel selecteren, maar wegzetten....
Als ik dat doe gebeurt er helemaal niks.
Als er al wat gebeurt kan ik de TIFF NERGENS terugvinden !!
Als het alleen op universitair niveau kan haak ik af...

Offline Asperger

  • Lid
Welk programma kan dit voor mij doen?

Hallo, ik raad je RawTherapee aan (www.rawtherapee.com, voor Linux en Windows, gratis maar geen open-source). Dat programma opent je ARW's probleemloos (in elk geval die foto die je in deze thread ergens geplaatst hebt, de link althans). Je hoeft hiermee maar één keer één foto te bewerken (*) (helderheid, contrast, scherpte, grootte, uitvoerformaat en -kwaliteit, etc.), waarna je al je duizenden foto's in batch kunt laten omzetten (duurt wel even). Je moet hiervoor een profiel gebruiken. Na die eerste foto bewerkt te hebben, sla je deze bewerkingen op als een nieuw profiel (linksboven in het scherm). Vervolgens selecteer je al je thumbnails en door met de muis rechts te klikken, kun je dat profiel op al die foto's toepassen.  

(*) Ervan uitgaande dat ze allemaal min of meer hetzelfde zijn belicht.

Groet, Paul.

BATCH:
Ik heb ehlaas geen universitiet gedaan en kan met geen mogelijkheid vinden waar ik die batch moet optrekken om het vervolgens te executeren.
Het wordt de mensen niet makkelijk gemaakt...
Met geluid is dat anders, je zooi selecteren, aangeven wat je wilt, stampen.
Wachten en dan ben je klaar.
In dit progje kan ik wel netjes aangeven waar de bestanden heen moeten bij opslaan maar als ik dan opsla is het nergens meer te vinden, ook niet met de zoekfunctie in Windows. (daar heb ik het progje nu staan)

Offline Asperger

  • Lid
Dubbelklikken op die tgz, dan word je gevraagd waar je het programma wilt installeren. Geef een map op (bv. gewoon in je home-dir) en klik op ok. Vervolgens ga je naar die map en daar staat een bestandje rtstart. Dat moet je dubbelklikken/activeren/draaien.
[/quote]

Ik heb kennelijk een heel speciale Jaunty...
Opent archiefbeheer ipv de installatie te starten.

Offline Asperger

  • Lid
Hier perfect, downloads gewoon binnen, in Windows geinstalleerd.
In Jaunty geen install op tgz maar archiebeheer opent.
Kon geen print screen plaatje hier poten omdat bestand te groot is voor het forum.
Is toch een fundamenteel en ook een eerste levensbehoefte op dit forum.
Hoe kan ik de te grote plaatjes gemaakt door print schreen hier neerplanten zodat er gezien kan worden wat er gebeurde toen ik de tgz dubbelklikte?

Ik heb het progje in Windows geinstalleerd...
Nou nou, kan het niet iets moeilijker?
Ik kan wel selecteren, maar wegzetten....
Als ik dat doe gebeurt er helemaal niks.
Als er al wat gebeurt kan ik de TIFF NERGENS terugvinden !!
Als het alleen op universitair niveau kan haak ik af...

Even de processing queue activeren: onderaan je scherm (boven de miniaturen/thumbnails) zie je een drukknop met tandwielen. Klik daarop en klik vervolgens Start verwerking. De toestand van deze drukknop wordt bij afsluiten onthouden. In de volgende versie 2.5 is deze onhandigheid waarschijnlijk/hopelijk verwijderd.


In Jaunty geen install op tgz maar archiebeheer opent.
Dat moet je ook precies hebben ja, tgz is een gecomprimeerd bestand, zoals zip. Dat uitpakken - met archiefbeheer - zoals vermeld en dan heb je de complete map op je schijf staan. Niets te installeren dus.