Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie op een DEL computer  (gelezen 1886 keer)

Installatie op een DEL computer
« Gepost op: 2019/10/18, 10:43:58 »
Ik heb een verzoek gekregen om een dual-boot te maken op een Dell laptop met W10 en Ubuntu 18.04.2
Op zich heb ik een werkend systeem gekregen alleen de manier waarop het gaat vind ik een beetje vreemd
Ik heb het volgende gedaan:
1. Middels G-Parted Windows partitie kleiner gemaakt
2. Herstelpartitie op verzoek verwijderd en daarvoor in de plaats middels de Windows Migration Tool een opstartbare USB stick met W10 gemaakt
3. Uitgebreide partitie aangemaakt
4. UEFI in de bios ingeschakeld
5. Enable Legacy Option ROM uitgeschakeld
6. Secure boot uitgeschakeld
7. Ubuntu installatie gestart en in het begin gekozen voor iets anders
9. EFI partitie gemaakt (primary en 150 mb)
10. Ubuntu partitie gemaakt en verdere installatie

Na installatie en terugzetten BIOS krijg ik bij het opstarten grub rescue te zien en los dit op met boot-repair disk (mooie tool!)

Nu start Ubuntu wel goed op maar staat W10 niet in het grub-menu en dit wordt weer opgelost door via de terminal sudo update-grub in te geven.

Mijn gevoel zegt dat dit anders moet maar hoe?
« Laatst bewerkt op: 2019/10/18, 10:45:35 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Installatie op een DELL computer
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/18, 11:07:58 »
Volgens mij moet Grub / Grub conf opnieuw geïnstalleerd worden vanuit een live sessie van Ubuntu, niet vanuit Boot-repair (wat ook aangeeft wat het doet: herstellen van Grub) .

Dat zou de oplossing moeten zijn; Grub zal een nieuwe /boot conf maken en 'normaal gesproken' W10 oppikken in het keuzemenu.

Maar Grub opnieuw installeren is volgens mij noodzakelijk (niet vanuit de install, maar wel fysiek vanuit de live cd of stick)

Als update-grub tenminste inderdaad W10 'plots' wel ziet (daar ga ik nu van uit)
« Laatst bewerkt op: 2019/10/18, 11:11:30 door Joshua Orbit »

Offline loti

  • Lid
Re: Installatie op een DEL computer
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/18, 13:31:56 »
Waarschijnlijk heb je tijdens de installatie niet gekozen om de Grub op de harde schijf op te slaan, maar is deze per ongeluk op de installatie dvd(usb-stick) terecht gekomen.

Re: Installatie op een DEL computer
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/18, 13:38:50 »
Ik heb al zo vaak een installatie gedaan en let daar altijd extra op.
Overigens heb ik deze installatie voor de zekerheid 3x gedaan en iedere keer hetzelfde euvel.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

nahjo

  • Gast
Re: Installatie op een DEL computer
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/18, 19:26:51 »
Vraag mij af waarom al die stappen nodig zijn.....
opstarten vanaf USD of DVD (dat moet je natuurlijk wel mogelijk maken)
Dan installeren naast Windows
Even checken of de voorgestelde partitie grootte naar behoefte is.
Installeren
Klaar  dualbooten maar.

*) Als Windows is geïnstalleerd zonder EUFI dan kan/moet Ubuntu ook zonder UEFI geïnstalleerd worden.
Is Windows met UEFI geïnstalleerd dan zal de installatie van Ubuntu (mits 64 bits) dat ook gebruiken.


Re: Installatie op een DEL computer
« Reactie #5 Gepost op: 2019/10/19, 08:50:24 »
Ik vermoed dat jou laatste opmerking bij het sterretje weleens de oorzaak zou kunnen zijn.

Dus W10 in legacy mode geïnstalleerd (wat ik ga navragen) en Ubuntu in UEFI mode.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatie op een DEL computer
« Reactie #6 Gepost op: 2019/10/20, 09:10:10 »
Of Windows 10 geïnstalleerd was in legacy- of UEFI modus, zou je kunnen checken in Windows applicatie Systeeminformatie/ System Information.. Dat check je dan ook in Ubuntu. Dat staat beide beschreven in deze hyperlink How to Check if Your Computer Uses UEFI or BIOS. Check in Ubuntu applicatie Schijven/Disks of je harddisk MBR of een GUID-partitietafel heeft.

Zo nodig kan de Opdrachtpromp in Windows 10 als Administrator dit geconverteerd worden van MBR naar een GUID-partitietafel. Dat staat onder andere beschreven in deze hyperlink https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-gpt (Ik heb dit met succes kunnen uitvoeren op de HP Compaq Elite 8300 pc uit mijn onderschrift.) Maak voor alle zekerheid van te voren een back-up van data. Alleen als er vragen zijn over dat converteren, kun je die waarschijnlijk beter stellen op een forum met een Windows categorie.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Installatie op een DEL computer
« Reactie #7 Gepost op: 2019/10/22, 16:48:32 »
Inmiddels schijf omgezet naar GPT en Ubuntu zonder kunstgrepen opnieuw geïnstalleerd.

Beide systemen starten nu op in UEFI mode.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"