Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Processor vervangen?  (gelezen 27419 keer)

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Gepost op: 2008/04/06, 16:54:03 »
Ik heb in een forumbericht hulp gevraagd voor het bevriezen van mijn PC zie: http://forum.ubuntu-nl.org/message/227860#p227860

Nu krijg ik daar verder geen reactie meer op, maar intussen heb ik een ander moederbord gekregen.

Weet iemand of het moeilijk is een processor te overzetten? De computerwinkels vragen hier veel geld voor omdat het zo risicovol is, zeggen ze...

Heeft iemand hier ervaring mee, het plaatsen van een processor op een moederbord, dus?

Groeten John K

Offline Duckie

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/06, 17:10:11 »
Ik heb al tientallen malen een processor op een moederbord geplaatst en het is tot nu toe altijd goed gegaan. Waar je erg op moet letten is statische elektriciteit. Hier kunnen die dingetjes niet goed tegen. Als je het vaker moet/wilt gaan doen dan raad ik je aan een speciale armband aan te schaffen, maar als het maar voor één keer is zou je b.v. kontakt kunnen maken (en houden) met een radiator. En gebruik goede koelpasta. Hierbij geldt: meer is NIET beter. Op de verpakking staat meestal wel hoe je het aan moet brengen, en soms zit er ook een mal bij.
____________________________________________

Processor vervangen?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/06, 17:16:03 »
processor overzetten is op zich niet zo heel moeilijk, maar je moet wel voorzichtig te werk gaan... (probeer een statische omgeving te vermijden!)

Wat voor socket heb je? (of wat voor processor?)

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/06, 18:03:18 »
Socket 478b. Maar hoe zit het met het pinnetjesverhaal? Hoe weet ik of de processor goed zit? Hoe kom ik aan koelpasta, en waar moet dit op?

John k


Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/06, 19:04:53 »
Citaat van: tommie74
hier zie je het met een filmpje:

http://mediatheek.thinkquest.nl/~lld523/index.php?id=pcbouwen_basisonderdelen2
Perfect, dank je!

John k

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Processor vervangen?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/06, 21:09:54 »
Geen bang hebben, gewoon goed kijken en rustig te werk gaan! Er is eigenlijk helemaal niets moeilijks aan hoor, gewoon kijken waar het 'driehoekje' zit waarmee je kan zien of de processor goed zit. Ook niet te veel bang hebben als je de koeler op de CPU zet, er is soms wel een beetje kracht nodig om die krengen er op te krijgen :D
Ik heb al ontelbare keren een CPU gewisseld, tot nu toe is dat steeds goed gegaan (gelukkig :))

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/07, 16:51:50 »
Citaat van: DarkStar
Geen bang hebben, gewoon goed kijken en rustig te werk gaan! Er is eigenlijk helemaal niets moeilijks aan hoor, gewoon kijken waar het 'driehoekje' zit waarmee je kan zien of de processor goed zit. Ook niet te veel bang hebben als je de koeler op de CPU zet, er is soms wel een beetje kracht nodig om die krengen er op te krijgen :D
Ik heb al ontelbare keren een CPU gewisseld, tot nu toe is dat steeds goed gegaan (gelukkig :))
Kan ik dat verhaal met statische electriciteit niet oplossen met latex handschoenen aan? Waar haal ik nou weer een armbandje vandaan?


John k

Processor vervangen?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/07, 16:58:34 »
Niet zo heel erg ongerust zijn.....

Het loopt allemaal niet zo'n verschrikkelijk vaart.

Meeste problemen ontstaan altijd met nylon kleding dus indien je dit hebt probeer alleen katoen aan te trekken.

Vervolgens als je met de pc bezig bent houd je met 1 hand zolang mogelijk (ook tijdens het werken) het metalen frame van de pc vast.
Hierdoor word alles op hetzelfde niveau gebracht kwa statische lading en zal het ook niet zomaar stuk gaan.

2e waar je op moet letten is zo min mogelijk, liefst helemaal niet, de metalen pootjes en kontakjes aan te raken.

Dan gebeurd er echt nix.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Processor vervangen?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/07, 17:05:10 »
Ik heb wel eens gewoon een stukkie ijzerdraad aan de verwarming vastgemaakt, en de andere kant aan het bandje van mijn horloge, zodanig dat het mijn huid raakt. Werkt volgens mij prima. Waarschijnlijk is het beter om de andere kant aan het metalen frame van de pc-kast te bevestigen zoals candyman schrijft.

dedafmonteur

  • Gast
Processor vervangen?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/07, 17:24:06 »
ik doe het altijd gewoon lump.

kast open, processor dr uit, nieuwe dr in.

als 12 keer gedaan en nog NOOIT iets gebeurd

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/07, 17:37:34 »
Dus geen latax handschoenen? Wel ijzerdraad van Kast naar CV?

John K

Processor vervangen?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/07, 18:27:45 »
Citaat van: John K
Dus geen latax handschoenen? Wel ijzerdraad van Kast naar CV?

John K
Van pols naar pc of van pols naar kast, het gaat er om dat eventuele statische lading die je lichaam heeft kan afstromen naar de aarde in plaat van naar de processor. De kast en de cv zijn als het goed is verbonden met de aarde. Maar misschien dat latex handschoenen ook goed werkt, maar het zou ook kunnen dat het wrijven van latex tegen een ander oppervlak juist statische spanning opleverd, dat weet ik niet. Daarom kan je denk ik beter kiezen voor het afvoeren van de statische lading.

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/07, 18:43:10 »
Ik denk dat je bedoelt 'van pols naar CV? Min PC staat op een houten vloer, daarom gaat van pols naar PC niet, lijkt mij. En is de koelpasta nodig? Volgens mij plaats mijn computerwinkel zonder pasta!!!??? Wat kan een tube kosten?

Groeten John K

Processor vervangen?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/07, 19:00:51 »
Tube pasta kost niet zoveel... paar eurootjes
En die computerwinkel werkt denk ik met nieuwe spullen. Op een nieuwe "boxed" koeler zit standaard een soort pasta, dus hoeft dat er niet extra opgedaan te worden.

Processor vervangen?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/07, 19:22:27 »
Als het goed is, dan is je pc aangesloten op een stopcontact met aarde. De kast van de computer is dan dus aangesloten op deze aarde. Is dat niet het geval, dan kan je idd beter een verbinding tussen pols en cv maken, en voor de klus even de metalen kast aanraken zodat eventuele statische lading kan wegstromen.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Processor vervangen?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/08, 08:14:43 »
Citaat van: tommie74
Als het goed is, dan is je pc aangesloten op een stopcontact met aarde. De kast van de computer is dan dus aangesloten op deze aarde. Is dat niet het geval, dan kan je idd beter een verbinding tussen pols en cv maken, en voor de klus even de metalen kast aanraken zodat eventuele statische lading kan wegstromen.
Ik zou de stroom er wel degelijk af halen voordat je een CPU gaat wisselen! Voor alle werken in je case trouwens...
Het enigste wat ik doe is even de radiator of een metalen deel van de case aanraken zodat statische electriciteit afgevoerd wordt, polsbandjes en dergelijk zijn in dit geval toch een beetje 'overkill' denk ik.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Processor vervangen?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/08, 08:21:50 »
Citaat van: DarkStar
Citaat van: tommie74
Als het goed is, dan is je pc aangesloten op een stopcontact met aarde. De kast van de computer is dan dus aangesloten op deze aarde. Is dat niet het geval, dan kan je idd beter een verbinding tussen pols en cv maken, en voor de klus even de metalen kast aanraken zodat eventuele statische lading kan wegstromen.
Ik zou de stroom er wel degelijk af halen voordat je een CPU gaat wisselen! Voor alle werken in je case trouwens...
Het enigste wat ik doe is even de radiator of een metalen deel van de case aanraken zodat statische electriciteit afgevoerd wordt, polsbandjes en dergelijk zijn in dit geval toch een beetje 'overkill' denk ik.
Lijkt me idd beter ja. Mooi he, zo'n forum.

Offline Dave

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/08, 10:50:02 »
Citaat van: tommie74
Ik heb wel eens gewoon een stukkie ijzerdraad aan de verwarming vastgemaakt, en de andere kant aan het bandje van mijn horloge, zodanig dat het mijn huid raakt. Werkt volgens mij prima. .
hahaha zie het al voor me.

Processor vervangen?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/08, 11:55:30 »
Houd er wel rekening mee dat dit alleen in oudere huizen opgaat ???
In de nieuwe huizen zijn de leidingen van kunststof ( Tyleen) en niet van metaal.
Dus ook niet geaard.

In dat geval zal je dus de waterleiding ( kraan) even moeten vastpakken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/08, 13:02:41 »
Maar die chip (ik heb geen idee hoe die eruitziet) kan ik die gewoon met mijn vingers aanraken (na afvoeren statische electriciteit)?

John k

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Processor vervangen?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/08, 13:39:24 »
Ja hoor, geen probleem. Houd 'em gewoon vast aan de zijkanten, dan kan er echt niks gebeuren hoor!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/08, 14:03:20 »
O.k, bedankt.

John

Offline mcgyver

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/04/08, 19:06:32 »
Als je de kast met een stukje ijzerdraad aan een niet geverfd gedeelte van de verwarming vastmaakt is het goed. Processoren hebben niet zo makkelijk last van statische elektriciteit, eerder geheugens. Als je tegelijkertijd de kast EN een ongeverfd stukje verwarming vasthoud is alles ontladen en kan je rustig werken, Draadje hoeft dan niet meer. Wil je helemaal safe zijn, draag dan geen wollen of fleece (dus makkelijk statisch te maken) kleding. Het grootste gevaar zit in teveel of te weinig pasta. De pasta is alleen maar om de oneffenheden op te vullen. Als de 2 dingen volkomen glad waren zou pasta zelfs overbodig zijn. Pasta met een oud bankpasje gelijk uitsmeren.

Pinnetjes: lees even op internet hoe het moet en vooral: NERGENS kracht op zetten. Als je het handeltje goed naar achteren doet moet de processor er makkelijk ingaan. Is dat niet zo dan moet je het steeds een kwartslag keren totdat het wel past. Overigens is er zowel op de proc als de socket op een hoekje aangeven wat bij elkaar hoort.

Ik heb overigens niets meer gezien van je bij de de vorige thread. Ik nam aan dat het goed zat. Waar woon je ergens? Ik ben dol op probleem-computers. Het kost je niets.

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #24 Gepost op: 2008/04/10, 17:49:27 »
Citaat van: mcgyver
Als je de kast met een stukje ijzerdraad aan een niet geverfd gedeelte van de verwarming vastmaakt is het goed. Processoren hebben niet zo makkelijk last van statische elektriciteit, eerder geheugens. Als je tegelijkertijd de kast EN een ongeverfd stukje verwarming vasthoud is alles ontladen en kan je rustig werken, Draadje hoeft dan niet meer. Wil je helemaal safe zijn, draag dan geen wollen of fleece (dus makkelijk statisch te maken) kleding. Het grootste gevaar zit in teveel of te weinig pasta. De pasta is alleen maar om de oneffenheden op te vullen. Als de 2 dingen volkomen glad waren zou pasta zelfs overbodig zijn. Pasta met een oud bankpasje gelijk uitsmeren.

Pinnetjes: lees even op internet hoe het moet en vooral: NERGENS kracht op zetten. Als je het handeltje goed naar achteren doet moet de processor er makkelijk ingaan. Is dat niet zo dan moet je het steeds een kwartslag keren totdat het wel past. Overigens is er zowel op de proc als de socket op een hoekje aangeven wat bij elkaar hoort.

Ik heb overigens niets meer gezien van je bij de de vorige thread. Ik nam aan dat het goed zat. Waar woon je ergens? Ik ben dol op probleem-computers. Het kost je niets.
Het grootste probleem is de koeler los te krijgen. Wanneer ik de handels aan weerszijden omhoog du, wankelt de koeler wel maar is niet los. Weet jij wat ik verkeerd of nog meer moet doen?

John K