Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mailserver configuratie  (gelezen 2990 keer)

patd

  • Gast
Mailserver configuratie
« Gepost op: 2007/03/16, 14:25:09 »
Hallo allemaal,

Allereerst: ik gebruikt voor de eerste keer een linux systeem. Ik ben hier dus nog niet zo heel bekend mee.

Ik ben begonnen met het opzetten van een mailserver. Ik heb howto's gelezen, en ook toegepast. Ik heb het geheeld ingesteld,  maar het wil niet werken.
Als ik een mail verstuur naar bijvoorbeeld iemand@hotmail.com of iemand@yahoo.com, dan blijft de mail in de qeue staan (dat zie ik via webmin). Ik weet niet hoe ik dit kan oplossen. De mail wordt dus niet naar buiten verstuurd.

Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat poort 25 dicht zit. Ik zal hem nog even proberen te openen, maar ik denk dat de provider deze dichthoudt.

Om het poort 25 probleem te omzeilen, heb ik een account aangemaakt bij rollernet, alleen dan loop ik daar weer tegen het probleem aan dat als ik daar de domeinnaam intik, dat er dan 2 dezelfde domeinnamen zijn op internet. Is dit juist...???

Mail versturen naar een locale gebruiker dat gaat allemaal wel. Ook als ik telnet in terminal intik, blijkt dat ook te werken. logisch, want net zoals in de howto's ;))

Ik kan er maar niet achterkomen wat er verkeerd is. Ik heb hier al meerdere keren mijn hoofd over gebroken en ben er lang mee bezig geweest. Dit is zegmaar mijn laatste redmiddel, want ik kom er niet meer uit.

Voor het gemak, zo ziet mijn postfix.main.cf eruit:

# See /usr/share/postfix/main.cf.dist for a commented, more complete version


# Debian specific:  Specifying a file name will cause the first
# line of that file to be used as the name.  The Debian default
# is /etc/mailname.
#myorigin = /etc/mailname

smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Ubuntu)
biff = no

# appending .domain is the MUA's job.
append_dot_mydomain = no

# Uncomment the next line to generate "delayed mail" warnings
#delay_warning_time = 4h

# TLS parameters
smtpd_tls_cert_file = /etc/postfix/ssl/smtpd.crt
smtpd_tls_key_file = /etc/postfix/ssl/smtpd.key
smtpd_use_tls = yes
smtpd_tls_session_cache_database = btree:${queue_directory}/smtpd_scache
smtp_tls_session_cache_database = btree:${queue_directory}/smtp_scache

# See /usr/share/doc/postfix/TLS_README.gz in the postfix-doc package for
# information on enabling SSL in the smtp client.

myhostname = iets.nl
alias_maps = hash:/etc/aliases
alias_database = hash:/etc/aliases
myorigin = /etc/mailname
mydestination = iets.nl, mailserver.iets, localhost.iets, localhost
relayhost =
mynetworks = 127.0.0.0/8
mailbox_size_limit = 0
recipient_delimiter = +
inet_interfaces = all
inet_protocols = all
smtpd_sasl_local_domain =
smtpd_sasl_auth_enable = yes
smtpd_sasl_security_options = noanonymous
broken_sasl_auth_clients = yes
smtpd_recipient_restrictions = permit_sasl_authenticated,permit_mynetworks,reject_unauth_destination
smtpd_tls_auth_only = no
smtp_use_tls = yes
smtp_tls_note_starttls_offer = yes
smtpd_tls_CAfile = /etc/postfix/ssl/cacert.pem
smtpd_tls_loglevel = 1
smtpd_tls_received_header = yes
smtpd_tls_session_cache_timeout = 3600s
tls_random_source = dev:/dev/urandom

ik heb de hostname ff veranderd in IETS, dus overal waar IETS staat daar staat de hostnaam :).

Dingen waar ik verder niet zeker over ben, dat is de hostnaam. Als ik hostname in terminal intik, dan krijg ik de naam van de computer te zien. Moet die naam op die plaats staan van hostname in postfix (computernaam.iets.nl?)
Ik dacht eerst dat ik daar gewoon het domein moest intikken, maar dat is geloof ik verkeerd.

En de relayhost, ik dacht dat ik daar mail.provider.nl moet intikken....
Dit weet ik ook niet zeker, want het is de bedoeling om een eigen mailserver op te zetten (niet meer afhandelijk te zijn van de provider).

Dit zijn dus de problemen waar ik nu tegenaanloop....

ik weet het, het is een stuk tekst, maar ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen. Ik weet anders echt niet meer waar ik het zoeken moet :).

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

wr19026

  • Gast
Mailserver configuratie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/16, 21:24:49 »
Wie is je provider? Wat je zal moeten doen is kijken of ze een relay host hebben. Dat is wat ze inzetten om het spammen vanuit hun WAN tegen te gaan.

Die relay host moet je om te beginnen in je main.cf er bij prikken.

Daarnaast moet je naast voor je mailserver (bijv. mail.bla.dom) ook nog een MX record voor de relayhost creeeren bij je hosting company.

patd

  • Gast
Mailserver configuratie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/17, 19:41:21 »
Hoi wr19026,

De provider is speedlinq, ik heb i-provide erin gezet als relayhost, en ik kan nu mails versturen die aangemeld zijn bij het domein (iemand@domein.nl). Het domein is  afkomstig van i-provide (ik weet niet zeker of dat mailen ook eerder kon zonder relayhost, had dat niet getest namelijk).

Dat MX record, hoe maak ik dat aan dan? Ik weet nl niet echt wat dat is....

De mailserver moet ook kunnen ontvangen en aan de gebruikers doorgeven, daar kan ik fetchmail en procmail voor gebruiken denk ik?

Groets,

wr19026

  • Gast
Mailserver configuratie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/18, 12:58:03 »
Heb je een eigen domeinnaam? Zo ja, moet het bedrijf waar je je domein geregistreerd hebt je MX record doorverwijzen naar jouw eigen IP adres (thuis) wat je van speedlinq gekregen hebt. Ik neem tenminste aan dat het een statisch IP adres is?

Ook moet je er voor zorgen dat al het verkeer wat naar jouw modem gestuurd wordt naar je server gaat. De meeste modems kan je dit zelf op instellen, hetzij met een "server" doorverwijzing (alles gaat naar 1 intern IP adres (je server) of met NAPT (alleen specifieke ports worden doorgelinkt).

Postfix, proxmail, Courier...Er zijn heel veel howtos voor te vinden. Je moet zelf kijken wat je het beste past (en wat werkt ;))

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Mailserver configuratie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/18, 14:57:46 »
En let wel, die port 25 geldt voor de ONTVANGENDE server. Dus als je zelf naar buiten verstuurt, dan heeft dat dus niks met JOUW port 25 te maken. Je kunt ook in debug mode mail versturen, dan zie je iets meer wat er gebeurt. In een terminal window:

mail -v pietje@test.nl

En verder zijn er een stel logs die je even moet bekijken: /var/log/messages in elk geval en postfix heeft een eigen log in de directory /var/l;og/postfix dacht ik uit me hooffie. Verder even controleren of je provider verkeer van/naar port 25 wel toestaat. De mijne, Planet, doet dat dus niet. Er zijn wel mogelijkheden om het te omzeilen, maar daar helpt je provider je dan wel mee.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline ruujan

  • Lid
Mailserver configuratie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/18, 21:20:39 »
Om je mail de deur uit te krijgen kun je twee dingen doen.
Je kunt postfix meteen de mail af laten leveren bij de doelhost, dat is de mailserver van de geadresseerde. Dit wordt soms door providers tegengehouden. Ze zetten al het uitgaande verkeer op poort 25 dicht dat niet voor hun eigen relayservers is bedoeld. Hoewel dit wat lomp lijkt, is dit een aardig middel om allerlei virussen met ingebouwde mailservers tegen te gaan.

Je kunt dit testen door een telnet-sessie te openen naar een mailserver op het internet, bijvoorbeeld telnet mail.planet.nl 25. je kunt hier iedere mailserver voor keizen, behalve die van je eigen provider. Als er een reactie komt van de mailserver, dan vindt er dus verkeer plaats op poort 25 en kun je mail versturen.

Als dit niet werkt kun je de relayserver van je eigen provider opnemen in je postfix-configuratie. Deze kun je ook testen op de bovenstaande manier. Op zich is er geen bezwaar om dit te doen, alleen komt de mail via een omweg aan bij de geadresseerde, want de realy doet precies wat je van zijn naam verwacht. Hij is doorgeefluik voor de mail.

Het versturen van mail is vaak niet zo lastig, want de optie van de relayserver werkt bijna altijd.

Het ontvangen van mail is wat lastiger. Ideaal is het opzetten van je eigen domein, waarbij alle mail voor het domein afgeleverd word op de mailserver die in het MX-record van de DNS van het domein genoemd wordt. Denk er wel om dat je hiervoor port 25 van je router zult moeten forwarden naar het interne ip-adres van je mailserver. Dit heeft tot gevolg dat je wel op moet letten dat je geen open mailrelay creƫert, want anders word je binnen de kortste keren misbruikt door spammers.
Nu kan het ook zijn dat je wel een eigen domein hebt ergens, mar dat de bijbehorende mail wordt afgeleverd op een mailserver van de domeinhoster. Dan kun je de mail daarvandaan ophalen via fetchmail. Dit gebeurt dan met het POP3-protocol, net als de meeste mailclients dat doen. Je kunt fetchmail zo instellen dat alle binnenkomende mails doorgestuurd worden naar je eigen mailserver, die het dan over je verschillende postbussen verdeelt. Dit heet multidrop mode.

Nog een dingetje. In je main.cf staat 127.0.0.1 als allowed relay. Dat heeft twee dingen tot gevolg. Je kunt alleen mail versturen vanaf een mailclient die draait op je server. Daarnaast heb ik zelf eens domweg localhost ingevuld in mijn mailclient als SMTP-server.  De client vertaalde dat naar mijn ipv6 adres en dus kon ik geen mail versturen. Dat kostte me even tijd voor ik dat door had.

Succes.

Ruud.

patd

  • Gast
Mailserver configuratie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/20, 21:58:34 »
Hallo allemaal,

Ruud, dank voor de uitleg, snap er nu wel wat meer van.
Ik vind die multidrop mode een goed idee, is fetchmail moeilijk in te stellen? Ik heb namelijk al wat howto's gezocht voor fetchmail, maar helaas nog niets (bruikbaars) gevonden.

Ik heb de relayserver opgenomen in de configuratie, en het is gelukt om een mail te versturen vanaf de machine met het adres @domeinnaam.nl  (ik moet nog even nagaan of ik de relayserver juist heb ingevoerd, maar ik denk van wel; daarvoor ga ik even telnetten zoals je al aangaf).

De situatie moet als volgt worden:
De mail wordt afgeleverd op de machine, en de machine stuurt het door naar de mailboxen van de gebruikers. De gebruikers moeten kunnen terugmailen, ik geloof dat dat alleen vanaf de werkplek moet gebeuren. Die 127.0.0.1 kan ik dus laten staan..??

Ik moet dus nog even die mailboxen voor de gebruikers instellen; er is een netwerk bij ons, we hebben 2 machines met windows en de rest met ubuntu, iedereen heeft een eigen login op de windows machines. Dit gaat geen problemen opleveren met de toewijzing van de mailboxen?

--Ideaal is het opzetten van je eigen domein, waarbij alle mail voor het domein afgeleverd word op de mailserver die in het MX-record van de DNS van het domein genoemd wordt. Denk er wel om dat je hiervoor port 25 van je router zult moeten forwarden naar het interne ip-adres van je mailserver--

Wij hebben een eigen domein, maar waar kan ik het MX record van de DNS vinden? En als ik het heb gevonden, waar moet ik het dan (bij postfix) invoeren?

Dank voor de reacties, het een en ander is weer wat duidelijker geworden :).

patd

  • Gast
Mailserver configuratie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/22, 17:26:19 »
Hallo iedereen,

Het versturen van mail heb ik getest dat lukt allemaal :). Weliswaar  in terminal vanaf deze machine maar dat maakt niet uit omdat de mail vanaf andere pc's zal worden verzonden.
Ik moet nu dus de machine instellen zodat er mail ontvangen kan worden.

Als ik het ip adres intik in firefox, dan kom ik bij mn router. Daar kan ik inderdaad een DNS naam opgeven. Voor de naam zelf d8 ik aan 'mailserver'. De IP die ik daaraan moet verbinden is het interne IP adres van de mailserver neem ik aan?

Als ik dat eenmaal heb ingesteld, dan moet ik  poort 25 nog forwarden. Hoe doe ik dat via NAPT? Ik zie dat namelijk wel in het menu staan. Als ik NAPT aanklik dan kan ik 5 dingen invullen:

Protocol (tcp of udp)

Inside IP en inside port (Inside IP moet ik dan dezelfde IP opgeven als bij de DNS van 'mailserver'?)
Wat moet ik bij inside port instellen?

Outside IP en outside port. Wat moet ik hier instellen?

Dit zijn dus de mogelijkheden voor NAPT bij mij.

Ik ga ook rollernet gebruiken om de mail die dan binnenkomt op poort 25 door te sturen naar een andere poort waardoor ik de mail dan kan ontvangen. Hiervoor moet ik postfix dan op de desbetreffende poort laten luisteren neem ik aan.
Ook moet ik nog steeds mailboxen aanmaken voor de verschillende gebruikers en zorgen dat de mail daar aankomt, maar daarvoor moet het ding wel eerst kunnen ontvangen :).

Hier kom ik dus echt niet uit.

Ik hoop dat jullie me weer snel op weg kunnen helpen  :)!

wr19026

  • Gast
Mailserver configuratie
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/22, 17:37:55 »
Kan je niet makkelijker gewoon alle ports forwarden naar je mailserver, dus de serverinstelling die je router waarschijnlijk heeft gebruiken?

patd

  • Gast
Mailserver configuratie
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/22, 20:10:24 »
Ik kan niet alles forwarden, want er zijn ook andere poorten in gebruik.... En die moeten zo blijven wil de rest functioneren. Dat is dus geen oplossing helaas...

wr19026

  • Gast
Mailserver configuratie
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/22, 21:20:34 »
Even gegoogle't, kijk hier eens:

http://www.duken.nl/content/view/393/8/