Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: numlock  (gelezen 1560 keer)

numlock
« Gepost op: 2017/06/22, 09:09:01 »
Sinds kort zit ik op Gnome 3.22. Daarmee treedt weer een vervelend aspect op: bij het inloggen staat de Numlock niet aan. Bij het opstarten springt Numlock wel aan, om vervolgens bij het presenteren van het inlogscherm uit te springen.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Uiteraard heb ik Numlock wel geinstalleerd..
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: numlock
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/22, 09:48:31 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: numlock
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/22, 10:53:54 »
Pjotr, daar heb ik een aanvulling op.
Het commando numlockx zet het aan als het uit was en uit wanneer het aan stond.
Het commando numlockx on zet de numlock altijd aan, ongeacht de vorige stand.
Het commando numlockx off zet het altijd uit.

In mijn UEFI kan ik kiezen, om hem aan te zetten, maar dat werkt in 9 van de 10 gevallen goed, maar ja, de 10e hé........
Dus bij het opstarten doe ik voor de zekerheid numlockx on dan heb ik zekerheid.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: numlock
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/22, 13:47:29 »
Pjotr, daar heb ik een aanvulling op.
De default optie die wordt meegegeven, is "on". Eenvoudig het commando typen is dus equivalent aan "numlockx on". Om te wisselen moet je expliciet de optie "toggle" meegeven. Zo was het toch in versie 1.2 van 2001, die naar ik begrijp de meest recente is  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: numlock
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/22, 14:02:24 »
Misschien nog het belangrijkste, hoe doe je dat in Gnome Shell, want het is niet zo eenvoudig als in Cinnamon - er is geen grafisch tooltje om opstart commando's toe te voegen. Maak een .desktop bestandje aan met volgende inhoud:
[Desktop Entry]
Name=Numlock
Comment=Zet numlock aan
Exec=sh -c "sleep 9 && numlockx"
StartupNotify=true
Terminal=false
X-GNOME-Autostart-enabled=true
Type=Application
Bewaar het bestand in de folder ~/.config/autostart onder een naam van je keuze, vb. numlock.desktop
De 9 seconden in het "sleep" commando kan je aanpassen naar wens.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: numlock
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/22, 14:24:41 »
Om te wisselen moet je expliciet de optie "toggle" meegeven.
Net even getest.
Op mijn I7 en I5 laptop met Xubuntu klopt je verhaal, op een antieke 32 bits laptop met Lubuntu klopt je verhaal niet, daar is toggle de standaard.
Het kan aan de 64bit/32bit liggen, maar ook aan XFCE/LXDE en mogelijk ook aan problemen met de hardware.
Wel is het zo, dat de 32bit laptop met Lubuntu geen numeriek gedeelte heeft...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: numlock
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/22, 15:47:47 »
Hallo, zie je bij Instellingen - Toetsenbord niet een optie 'Herstel de numlock-status bij opstarten'? Bij Xubuntu wel (en die staat standaard aangevinkt).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: numlock
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/22, 15:50:48 »
Hallo, zie je bij Instellingen - Toetsenbord niet een optie 'Herstel de numlock-status bij opstarten'? Bij Xubuntu wel (en die staat standaard aangevinkt).
Da's een goeie......... bedankt !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: numlock
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/22, 16:01:31 »
Misschien nog het belangrijkste, hoe doe je dat in Gnome Shell, want het is niet zo eenvoudig als in Cinnamon - er is geen grafisch tooltje om opstart commando's toe te voegen.
:o

Offline vanadium

  • Lid
Re: numlock
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/22, 17:10:09 »
Misschien nog het belangrijkste, hoe doe je dat in Gnome Shell, want het is niet zo eenvoudig als in Cinnamon - er is geen grafisch tooltje om opstart commando's toe te voegen.
:o
Nope  O0 Je kan bestaande programma's, d.w.z. bestaande desktop bestanden, met gnome-tweak-tool (dus ook al buiten de "officiële" gnome om) in automatische opstart zetten , maar geen eigen commandolijn invoeren. 

Re: numlock
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/22, 23:19:25 »
Bedankt voor alle reacties, maar de gouden tip zat er niet bij.
In Debian 8 heb ik het (Numlock aan bij het inlogscherm) ooit aan de praat gekregen, maar nu in 9 lukt het (nog?) niet. Ik stop er ook mee, na weer een hele avond prutsen. In het vervolg is het op een dag een toetsaanslag extra...
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: numlock
« Reactie #11 Gepost op: 2017/06/23, 15:42:31 »
Da's een goeie......... bedankt !
Maar Ron, dat ding staat standaard aangevinkt! Hoe kan het dan dat je die over het hoofd hebt gezien?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: numlock
« Reactie #12 Gepost op: 2017/06/23, 16:07:48 »
Maar Ron, dat ding staat standaard aangevinkt! Hoe kan het dan dat je die over het hoofd hebt gezien?
Bij toetsenbord heb ik nog nooit gekeken, sorry ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.