Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot maken van Toshiba Satellite A200-1NH  (gelezen 2738 keer)

KwastjeModus

  • Gast
Dual boot maken van Toshiba Satellite A200-1NH
« Gepost op: 2008/01/17, 11:51:13 »
Beste mensen, ik heb van de week een Toshiba Satellite A200-1NH gekocht en, jelui raden het al, er staat windows vista op. Het liefst zou ik dat er helemaal afgooien (want het is een baggerprogramma), maar ik heb voor werkzaamheden windows nodig.
Ik wil Ubuntu installeren in Dual boot. Loop ik tegen bijzondere dingen aan? Hoe gaat het installeren van de netwerkkaart in zijn werking etc. Ik wil graag wat raad voor ik begin.

Dual boot maken van Toshiba Satellite A200-1NH
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/18, 23:04:17 »
Je loopt niet tegen bijzondere dingen aan.
- zorg dat je eerst windows opschoont (defragmentatie en zo)
- zorg dat je voldoende partities hebt gemaakt - als je dat nog niet hebt gedaan, dan kun je het best de livecd van Gparted downloaden en als image branden:
http://gparted-livecd.tuxfamily.org/
- zorg bij installatie ervoor, dat je bij de schijfindeling kiest voor "handmatig indelen". De schijf waar windows op staat moet je dan dus *niet* formatteren

Heb je trouwens hier al gekeken?
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
Als je doet wat daar staat, kan het niet mis gaan.

Niet om je af te schepen met leesvoer hoor :-) Maar het scheelt een hoop typwerk, dat al door iemand is verricht.

Als je niettemin toch ergens tegenaanloopt, vraag gerust door.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Dual boot maken van Toshiba Satellite A200-1NH
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/18, 23:36:43 »
Neem eerst de live-CD en kijk of alle hardware herkend wordt.
Gebruik voor het indelen van de HD de alternate-CD van Ubuntu of de gparted-live-CD zoals sisosteven schrijft.
Probeer de HD niet in te delen met de live-CD !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline 3rwin

  • Lid
Dual boot maken van Toshiba Satellite A200-1NH
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/19, 00:37:42 »
Ik heb hier ook een Toshiba Satellite A200 met dual boot Windows Vista en Ubuntu 7.10.
De installatie werkt gewoon via de hierboven beschreven manier.
Enigste hardware probleem wat ik tot nu toe ben tegengekomen is de front audio de andere hardware heeft geen aparte installatie nodig.

Offtopic tip: installeer de bios update die Toshiba Tempo in Windows Vista aangeeft niet!

Offline lizardman

  • Lid
Dual boot maken van Toshiba Satellite A200-1NH
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/19, 11:39:52 »
Citaat van: 3rwin
Offtopic tip: installeer de bios update die Toshiba Tempo in Windows Vista aangeeft niet!
Kun je daar iets meer over zeggen? Waarom niet?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline 3rwin

  • Lid
Dual boot maken van Toshiba Satellite A200-1NH
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/19, 14:58:44 »
Citaat van: lizardman
Kun je daar iets meer over zeggen? Waarom niet?
Windows Vista blijkt niet stabiel genoeg voor een bios update. Na het verwijderen van blok 8 blijft Windows Vista hangen bij het herprogrameren van blok 8. Het gevolg dat de laptop uitvalt met een mislukte bios flash zodat deze niet meer opstart. De helpdesk van Toshiba wist mij te vertellen dat ik niet de enigste ben met dit probleem.

KwastjeModus

  • Gast
Dual boot maken van Toshiba Satellite A200-1NH
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/22, 16:03:45 »
Citaat van: r0n.
Neem eerst de live-CD en kijk of alle hardware herkend wordt.
Gebruik voor het indelen van de HD de alternate-CD van Ubuntu of de gparted-live-CD zoals sisosteven schrijft.
Probeer de HD niet in te delen met de live-CD !
Ik ben dan vandaag bezig om de zaak werkend te krijgen, ik probeerde eerst via de life cd de HD in te delen, maar dat lukt inderdaad niet. Zo gauw ik een / (root) partitie heb gemaakt is de rest van de free space onbruikbaar en laat zich niet meer indelen. Ik ga nu aan de slag met de alternate versie, of eerst eens kijken of ik met gparted de zaak kan indelen.

Het is in ieder geval fijn om te weten dat alles gewoon kan werken op de Toshiba. (h mensen, ik heb weer even een weekje op windows gewerkt, ik kan niet anders zeggen dat het hopeloos is. Uiteindelijk gaan ze het niet redden. Let op mijn woorden, binnen 10 jaar is windows geminimaliseerd. Dan zijn ze beslist geen monopolist meer. Open source is gewoonweg superieur)

KwastjeModus

  • Gast
Dual boot maken van Toshiba Satellite A200-1NH
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/22, 16:08:17 »
Citaat van: sisosteven
Heb je trouwens hier al gekeken?
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
Als je doet wat daar staat, kan het niet mis gaan.

Niet om je af te schepen met leesvoer hoor :-) Maar het scheelt een hoop typwerk, dat al door iemand is verricht.

Als je niettemin toch ergens tegenaanloopt, vraag gerust door.
Hoi Sisosteven, natuurlijk heb ik die handleiding ernaast staan, maar zoals R0n al schreef, met de life CD lukt het niet om de HD in te delen, dus de handleiding is niet helemaal correct toegesneden op deze situatie.
Ik ga nu met gparted aan de slag om de zaak draaiend te krijgen. Jullie hoort nog.

KwastjeModus

  • Gast
Dual boot maken van Toshiba Satellite A200-1NH
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/22, 16:20:43 »
Het probleem waar ik nu tegen aan loop is het volgende: De harde schijf kent een WinRe partitie, een Vista partitie en een Data partitie. Zo gauw ik een vierde partitie aanmaak (die ik vooralsnog niet als root partitie kan aanmerken) kan er niet een swap en home meer aangemaakt worden, want meer partities zijn niet mogelijk.
Gparted zegt: het is niet mogelijk om meer dan 4 primaire partities aan te maken.



------------------

Aha, ik zie het nu, in gparted is een heel mooie howto gebouwd die me stap voor stap verder helpt. Ik ga nu aan de slag om de alternate versie binnen te halen omdat me ontraden is om de life cd te gebruiken. (Waarom eigenlijk niet?)

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Dual boot maken van Toshiba Satellite A200-1NH
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/22, 17:12:52 »
Heeft je laptop 1 of 2 harde schijven? In dat laatste geval zou ik zou de image gebruiken, die het zooitje weer terugzet in de fabrieks-setup. Dan de Ubuntu installeren op de tweede harde schijf. Controleer wel even of in Ubuntu je touchpad, standby en slaapstand goed werken, alsmede de hardware.

Enigszins off-topic: Heb je na de eerste keer Vista opstarten, het register en de tijdelijke bestanden opgeruimd? Op mijn Acer-laptop had Vista namelijk een A4'tje aan ongebruikte registersleutels achtergelaten, alsmede een paar Gb aan tijdelijke bestanden. Het scheelt een hoop snelheid als je dat oplost. Vergeet niet, het register en de harde schijf te defragmenteren.
Sluit Vista overigens goed af! Dus via start --> het pijltje naast de vergrendel-knop --> afsluiten. Met die gele "afsluit" knop gaat de boel namelijk in slaapstand heb ik ontdekt (N.B.: ik bedoel de Vista-slaapstand, in XP/Ubuntu heet dat standby).

KwastjeModus

  • Gast
Dual boot maken van Toshiba Satellite A200-1NH
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/22, 19:17:15 »
Ik heb de boel inmiddels weten te installeren. Zoals eerder gemeld staat er in de gparted howto een goede beschrijving. Je kunt met gparted al drie partitities aanmaken. (Staat precies in de howto - klik op de reddingsboei)
Daarna met de life cd de installatie afgemaakt.
Let er wel op dat je in de installatieprocedure van de eerste logical partitie een / partitie maakt, De tweede blijft een swap en de derde partitie moet je een /home partitie maken. Niet vergeten de vinkjes aan te zetten zodat de installatie schijf de juiste formattering toepast. (Ik was eerst vergeten die vinkjes aan te zetten en dan werkt het niet)

Nu is de grote vraag: Hoe vind ik mijn draadloze netwerk kaart?

Offline 3rwin

  • Lid
Dual boot maken van Toshiba Satellite A200-1NH
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/22, 23:36:13 »
Citaat van: burgerleo
Nu is de grote vraag: Hoe vind ik mijn draadloze netwerk kaart?
Op mijn A200 werkte de draadloze netwerkkaart na het aanzetten in Ubuntu zonder (extra) installatie.

Medol

  • Gast
Dual boot maken van Toshiba Satellite A200-1NH
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/23, 09:44:42 »
Ik zou hem eerst met kabel updaten. Het is mogelijk en afhankelijke van de installatie CD die je gebruikt dat de juiste actuele driver nog niet aanwezig is.