Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland  (gelezen 24627 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Gepost op: 2011/03/01, 12:25:16 »
Zojuist heb ik de belastingaangifte voor 2010 voltooid (inkomstenbelasting). Met vooringevulde gegevens.

Ging prima onder Linux, op de volgende manier: http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-In-Nederland-belastingaangifte-doen

Enige minpuntjes:

- het programmaatje vreet systeemkracht. Dat is natuurlijk helemaal niet nodig voor zo'n simpel dingetje. Toch eens melden bij de Belastingdienst? Blij dat het progje er is natuurlijk, maar enige verbetering is welkom;

- de letters zien er niet uit. Vreselijk. Maar gelukkig nog wel leesbaar.

- de samenwerking tussen programmaatje en webbladeraar (nodig wegens DigiD) verloopt weliswaar goed, maar niet erg soepel of gebruikersvriendelijk. Voor webbladeraar kun je overigens gewoon Firefox gebruiken.

Een ander minpunt is trouwens, dat ik belasting moet bijbetalen.... Enfin, dat ligt niet aan het programma.  :P
« Laatst bewerkt op: 2011/03/01, 12:28:02 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/01, 18:46:35 »
Ik hoop dat het programma niet meer blindelings uitgaat van firefox?
Dat was namelijk voorheen een issue (ik gebruik voor alles Opera en soms Konquerer....geen FF)
Heb toen met pijn en moeite het bestand weten te downloaden en met knip/plak werk in het programma gekregen....

Dat zou ik niet weten.... Het lijkt me, dat het programmaatje gewoon de standaardbladeraar pakt.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/01, 19:52:12 »
Een ander minpunt is trouwens, dat ik belasting moet bijbetalen.... Enfin, dat ligt niet aan het programma.  :P
Gefeliciteerd, (vermoeden:) je hebt een goed beursjaar gehad.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline GerardZZ

  • Lid
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/02, 12:13:57 »
Tsja, de belastingaangfte...
Ieder jaar verbaast het mij weer dat het werkt.
En dat nog wel op Ubuntu, ik voel me zeer vereerd.

Maar wat ziet het er toch knullig uit, en wat zit het vol met fouten.

Hokjes waar de geboortedata en soficodes niet inpassen.

Eurotekens staan over de laatste letter van een zin.

Aanvinkhokjes waar dik streepje links en boven betekent aangevinkt
en waar streepje onder en rechts betekent niet aangevinkt.
Onduidelijker kan ik het echt niet verzinnen.

En als ik een popup krijg waarin de belastingdienst mij aanspreekt en vraagt te kiezen voor ja of nee kan ik klikken op een vak met daarin yes en no.

En dan die mededelingen in de toelichting zoals;
'Let op!
In een aantal gevallen krijgt u geen (voorlopige aanslag) inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. begrijp deze toevoeging niet.  Waarom is dit belangrijk voor de lezer om te weten?#'
Die opmerkingen zijn blijkbaar niet voor mij bestemd...

O ja, het papierformaat staat vooringesteld op 'letter'. Ach ja, wat maakt dat ook uit.

Het is natuurlijk wel de grootste en belangrijkste administratie van het land, pff, waarom zou je daar zorgvuldigheid van verwachten...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/02, 12:33:07 »
Klopt, maar het blijft geweldig dat ze de moeite hebben genomen om voor de Linuxgebruikers, zo'n klein deel van het geheel, überhaupt een programma te ontwerpen....

Ik ben de belastingdienst er beslist dankbaar voor, dat ze daarin tijd en geld hebben gestoken (hopelijk blijven ze dat doen!). Maar dat neemt natuurlijk niet weg, dat er inderdaad verbeteringen mogelijk zijn.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/02, 20:53:55 »
Mooi is het niet maar het werkt goed genoeg: ik krijg weer geld terug :-)
Het downloaden van de informatie lukte prima, maar was helaas niet compleet.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/02, 21:08:33 »
Klopt, maar het blijft geweldig dat ze de moeite hebben genomen om voor de Linuxgebruikers, zo'n klein deel van het geheel, überhaupt een programma te ontwerpen....

Ik ben de belastingdienst er beslist dankbaar voor, dat ze daarin tijd en geld hebben gestoken (hopelijk blijven ze dat doen!). Maar dat neemt natuurlijk niet weg, dat er inderdaad verbeteringen mogelijk zijn.

Als ze dat programma niet hadden gemaakt deed ik geen aangifte. Met papier is er geen doorkomen aan, en Windows koop ik enkel als het aftrekbaar is van de belastingen. Daar dit niet het geval is weiger ik Windows te halen.  XD

Gelukkig was het programma dit jaar sneller dan vorig jaar, toen aangifte doen een echt drama was voor mij  :P Ik deed er toen 2 uur over, terwijl ik nu in nog geen uurtje klaar was  8)
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline ivo

  • Lid
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/02, 22:55:46 »
Ik heb het ding vandaag ook opgehaald (de tar-ball).
Ik zie dezelfde gedragingen als reeds gemeld.
Dan vraag ik me af, op welk merk/type/versie Linux ontwikkelen zij dit?
Bijvoorbeeld, als ze dat op onze Ubuntu doen dan moeten ze toch dezelfde
"problemen" tegenkomen, lijkt me?
En als je dat dan ziet, dan corrigeer je dat toch voordat je het bestand ter
download voor het publiek klaarzet?

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline BaukeP

  • Lid
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/03, 00:01:21 »
Hallo,

Het enige probleem met het linux pakket van de Belastingdienst is (bij mij) het printen. Ik was gewend van de aangiften een .pdf te maken, maar krijg niet de mogelijkheid om naar de pdf printer te printen. Ik kan er alleen .txt of een .ps bestand van laten maken. Gezocht naar ps2pdf maar dat zit niet meer in de repositories.

Hoe krijg ik m'n pdf bestanden?

Alvast bedankt

Bauke


Offline GerardZZ

  • Lid
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/03, 09:32:13 »
De belastingaangifte heeft nog een grappige fout.
Wanneer je in de browser hebt ondertekend en verstuurd geeft de belastingdienst in het bericht met als kop 'opslaan en afdrukken' de mededeling dat 'de aangifte inkomstenbelasting' is ontvangen. Wanneer je op opslaan en afdrukken klikt krijg je een pdf met de mededeling dat de belastingdienst 'een bericht' heeft ontvangen. Da's niet hetzelfde, toch?
Ondertussen prijkt in het belastingprogramma zelf de mededeling dat wanneer hier geen ontvangstbevestiging verschijnt aangenomen mag worden dat de aangifte niet is ontvangen. Advies is dan, knip en plak de volgende link in de browser. Wanneer je dat doet geeft de browser (Firefox hier) aan dat de link niet werkt.
Was netjes geweest dat daar een ontvangstbevestiging op had gevolgd.

Als burger krijg je dit product aangereikt om aan de belastingverplichting te voldoen,
dus hier moeten we het mee doen.
Slordig en onprofessioneel, zo komt het op mij over.
De belastingaangifte werkt, en daar is alles mee gezegd.

Ik zie overigens helemaal geen reden om me als linuxgebruiker nederig op te stellen ten opzichte van gebruikers die willen betalen voor een populair commercieel computersysteem.
Dat de overheid een opensourceversie aanbiedt is een vanzelfsprekendheid.
Dat de overheid de belastingaangifte mogeliijk maakt voor modieuze commerciele besturingssystemen is aardig naar die agressieve producenten toe.
Het is dus gelukkig zo dat de overheid zich niet laat chanteren door een monopolistiesche besturingssysteemverkoper. En dat siert ze.

Offline jabuca

  • Lid
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/03, 10:48:26 »
De belastingaangifte heb ik een maand geleden gedownload, en ook bij mij; niet vooruit te branden, maar het werkt wel. Gisteravond op mijn andere laptop (werkt met Ubuntu 10.10 Macbuntu) de reeds ingevulde belastingaangifte gedownload. Het duurde niet al te lang, maar ik heb het nog niet (goed) kunnen lezen. De tekst die ik lees is compleet aan elkaar geschreven zonder de juiste pagina-opmaak.
Vanavond zal ik daar induiken, en ik ben ook blij dat belastingaangifte kan met Linux.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline chopstick

  • Lid
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/03, 11:14:53 »
En dat allemaal terwijl opensource het voorkeursbeleid van de nederlandse regering is.
Maar goed, het werkt wel. Hoe onbeholpen ook.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/03, 11:39:20 »
Hallo,

Het enige probleem met het linux pakket van de Belastingdienst is (bij mij) het printen. Ik was gewend van de aangiften een .pdf te maken, maar krijg niet de mogelijkheid om naar de pdf printer te printen. Ik kan er alleen .txt of een .ps bestand van laten maken. Gezocht naar ps2pdf maar dat zit niet meer in de repositories.

Hoe krijg ik m'n pdf bestanden?

Alvast bedankt

Bauke

Ik heb hier een cups-pdf printer ingesteld. Deze is te zien als normale printer, maar in plaats van een velletje papier uit de printer krijg je een PDF bestand in de PDF-map in je home.

Als het goed is hoef je alleen het pakket "cups-pdf" te installeren en daarna de printer toe te voegen zoals je dat met een normale printer ook zou doen.
Hierna kan je onderin het scherm van de aangifte kiezen voor printen.
In het schermpje wat je daarna ziet (is om onverklaarbare reden ineens Engelse tekst geworden) moet je op Setup... klikken en daarna dubbelklikken op de PDF printer zodat daar een vinkje komt te staan.
Ik zou de papiergrootte nog even aanpassen naar A4, want die staat standaard op letter.

De PDF die je krijgt is in een lelijk lettertype en de Euro-tekens zijn ook een raar symbooltje geworden.

Je kan ook printen naar een bestandsnaam, dan krijg je een gewoon txt bestand in je documentenmap met de naam die je opgegeven hebt. Bij mij staat die bijvoorbeeld in /home/johan/Documents/belastingdienst.nl/ib2010
Dit bestand kan je gewoon openen met Gedit of een andere teksteditor (ik zou niet OpenOffice gebruiken, dat kan de layout verknoeien).
Vanuit dit programma kan je ook printjes maken als je dat liever hebt, die zien er mooier uit :)

Het programma lijkt wel beter te werken dan vorig jaar. Het is redelijk snel en de letters zijn leesbaar, al passen ze niet altijd in de hokjes. Het is ook nog lelijk en trekt zich niets aan van evt. thema-instellingen, fonts en kleuren.
In de terminal verschijnen ook weer een hoop vreemde waarschuwingen en foutmeldingen, al zijn die niet fataal.

Het ondertekenen en versturen van de aangifte ging de eerste keer niet goed, omdat ik nog een ander tabblad open had staan van digid, om de gegevens te downloaden. Uit nood heb ik maar even een andere browser geprobeerd (Epiphany). Dit leek in eerste instantie goed te gaan, al kreeg ik ook een nietszeggende "bevestiging" net als GerardZZ.
Hoe kan ik controleren of al mijn gegevens wel goed zijn doorgekomen als ik alleen een bericht zie dat "$NAAM heeft op $DATUM om $TIJD ondertekend"
Op de plaatsen van $... stonden wel de goede gegevens, maar ik kon nergens zien welke gegevens naar de belastingdienst gestuurd zijn. Ik neem aan dat het dezelfde zijn die in het programma staan, maar als je dan toch een bevestiging krijgt zet daar dan meteen in wat je precies ondertekend hebt...

Uiteindelijk de aangifte nog een keer gedaan, nu in Chromium en dat verliep nu wel goed omdat ik de eerdere tabbladen van digid gesloten had. Ik kreeg alleen wel weer die nietszeggende bevestiging.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/03, 12:20:22 »
een nietszeggende "bevestiging" net als GerardZZ.
Hoe kan ik controleren of al mijn gegevens wel goed zijn doorgekomen als ik alleen een bericht zie dat "$NAAM heeft op $DATUM om $TIJD ondertekend"
Op de plaatsen van $... stonden wel de goede gegevens, maar ik kon nergens zien welke gegevens naar de belastingdienst gestuurd zijn. Ik neem aan dat het dezelfde zijn die in het programma staan, maar als je dan toch een bevestiging krijgt zet daar dan meteen in wat je precies ondertekend hebt...

Ik heb zojuist maar even gebeld met de Belastingdienst.

De nietszeggende melding ("bericht ontvangen") betekent dat de aangifte is gedaan. De nietszeggende melding is blijkbaar in alle versies van het aangifteprogramma hetzelfde, ook in die voor Windows. De telefoniste heeft gelijk even nagekeken of mijn aangifte ook daadwerkelijk binnen is, en dat is zo.

Mooi, maar dat kan beter. Daarom heb ik gevraagd om deze meldingstekst weer terug te veranderen in de duidelijke melding van voorgaande jaren, toen er simpelweg stond: "De Belastingdienst heeft (.....) de aangifte ontvangen." Maar: hoe meer mensen de Belastingdienst bellen en vragen om wijziging van de huidige nietszeggende melding, hoe beter.

Dus: pak de telefoon en bel! 0800-0543
De wachttijd is op dit moment kort (enkele minuten), en de medewerkers zijn vriendelijk en behulpzaam.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/03, 12:21:54 door Pjotr »

Offline EJ-Sulman

  • Lid
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/06, 16:35:23 »
- de letters zien er niet uit. Vreselijk. Maar gelukkig nog wel leesbaar.

Heb daar bij elke versie ook last van gehad. Heb ergens (hopelijk was dat niet op dit forum :)) gelezen dat je "L -*-DejaVuSans-medium-r-*-*-12-*-*-*-*-*-*-*" achter de opdracht regel kunt zetten. Dat werk bij mij prima.

Offline BaukeP

  • Lid
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/07, 00:19:01 »
Johan, hartelijk dank

Ik maak er wel .txt bestandjes van.

Bauke

Offline NaoMir

  • Lid
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/09, 17:31:16 »
Goedemiddag,

Ik heb een probleem met de voor ingevulde belastingaangifte voor 2010.
Ik heb het programma gedownload en uitgepakt zoals beschreven in http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-In-Nederland-belastingaangifte-doen en ook het bestandje met de voor ingevulde gegevens in de ib2010 map geplaatst.
Als ik nu het aangifte programma open vanuit de ib2010/bin wordt het bestand niet gezien en vraagt het programma mij of ik de gegevens weer wil downloaden??
Wat doe ik fout?

Alvast bedankt,

Groet,

Jan

Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/09, 17:36:43 »
Je moet dan op Nee klikken en dan onderin het programma op Openen en dan het opgeslagen bestand van de Belastingdienst openen :)

Offline NaoMir

  • Lid
Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/09, 17:43:58 »
A bedankt,
Dat was het, ik had het bestand in een zelf aangemaakte ib2010 map gezet maar er werd ook een map door het programma aangemaakt.

Bedankt voor de snelle reactie.

Groet,

Jan

Re: Belastingaangifte 2011 (aangifte over 2010) in Nederland
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/09, 17:49:00 »
Graag gedaan, mooi dat het gelukt is :)

Belastingprogramma
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/13, 11:47:06 »
Het verbaasd me dat er dit jaar nog niks over gevraagd is,althans via de zoekmachine kom ik alleen dat uit 2007 tegen.En het lijkt me dat het dit jaar toch anders is.
Dus mijn probleem:tuurlijk de tar uitgepakt en die maakt meteen prima een map daar voor aan.Als je dan op bin klikt in die map krijg je een streepje te zien,het blijkt dat je dan dat streepje moet moet uit vergroten door te schuiven met de cursor.Beetje gek,maar goed...
Maar ik heb ook mijn gegevens gedownload,heb ze in de map gezet,geen resultaat.Heb ze in de Bin map gezet,geen resultaat ,heb ze in de share map gezet,geen resultaat.
Dus hoe krijg ik nou die gegevens al ingevuld in het programma??Of moet ik daar voor bij de belastingen zijn??

In toepassingen komt hij dus niet voor,betekent dat hij niet geinstalleerd is?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/13, 11:59:17 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.


Re: Belastingprogramma
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/13, 12:17:30 »
Tja,maar nergens staat hoe je je gegevens er in krijgt!Het moet toch een voor ingevulde aangifte zijn?
Ik denk dat ik het maar weer in windows doe... :'(
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Belastingprogramma
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/13, 12:39:37 »
Het kan wel hoor, ik heb het al gedaan. Je kan in het programma de voorgestelde gegevens op laten halen. Alleen worden ze niet automatisch in het programma geladen. Maar als je de gedownloade info in de juiste map zet, volgens mij de programma map, dan wordt de info gewoon ingelezen.

Re: Belastingprogramma
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/13, 12:40:48 »
Het kan wel hoor, ik heb het al gedaan. Je kan in het programma de voorgestelde gegevens op laten halen. Alleen worden ze niet automatisch in het programma geladen. Maar als je de gedownloade info in de juiste map zet, volgens mij de programma map, dan wordt de info gewoon ingelezen.

Klopt. Bij mij werkte het althans zo.  ^-^
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu