Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen geluid bij Ubuntu  (gelezen 1930 keer)

Offline Hij

  • Lid
Geen geluid bij Ubuntu
« Gepost op: 2006/07/26, 18:56:47 »
Nadat het me gister eindelijk is gelukt om beeld te krijgen op Ubuntu heb ik het volgende probleem, ik heb geen geluid! Ik heb al vanalles geprobeerd in alsomixer enzo maar het lukt me niet.
Ik heb een surround systeem van Creative, deze is met aparte kast om vanalles te bedienen. Ik weet niet welke geluidskaart in de pc zit, waar kan ik dat ergens zien?
alvast heel erg bedankt!

Rroet

  • Gast
Geen geluid bij Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/28, 15:55:51 »
Voer het volgende commando eens uit: lspci -vDat geeft een lijst met pci devices in de computer. Hier moet je het een en ander aan informatie uit kunnen lezen.

Jelle

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen geluid bij Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/28, 16:14:46 »
Ja, "lspci|grep Multimedia" zou de geluidskaart moeten vinden,
tenzij het een ISA geluidskaart is, dan kan je eens proberen met: "lshw|grep Multimedia -A 10"
maar ik ben niet zeker of die zo ook ISA geluidskaarten gaat listen, en anders moet je exact weten wat voor ISA geluidskaart je hebt

maar aangezien je een surround systeem hebt zal dat wel PCI zijn, ISA is al erg verouderd
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Hij

  • Lid
Geen geluid bij Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/31, 19:59:06 »
de geluidskaart zit op het moederbord en ondersteund de dolby surround set niet. Als ik oordopjes inplug krijg ik daar wel gewoon geluid uit.
iemand een id hoe ik ook geluid over de boxen kan krijgen?
alvast bedankt!

budster

  • Gast
Geen geluid bij Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/31, 20:12:39 »
Citaat van: Hij
de geluidskaart zit op het moederbord en ondersteund de dolby surround set niet. Als ik oordopjes inplug krijg ik daar wel gewoon geluid uit.
iemand een id hoe ik ook geluid over de boxen kan krijgen?
alvast bedankt!
Als je over je oordopjes wel geluid krijgt dan is er ergens iets mis met je speakers en heeft helemaal niets met je computer te maken. Dolby surround is iets dat helemaal niet software matig ondersteund hoeft te worden, dat is gewoon een slim truukje om uit twee muziek kanalen 4 of 5 kanalen te halen. Maar dat gebeurt hardwarematig in de speakers, (er gaat toch maar 1 stereo plugje in je computer, of niet?)

Offline Hij

  • Lid
Geen geluid bij Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/31, 20:36:14 »
de speakers doen het in windows wel gewoon.
er gaat indd 1 kabeltje naar de pc. Deze heeft een gele plug en is wat dikker, hij heeft aan alle 2 de kanten maar 1 plug dus ik weet niet of dit een stereo kabel is. Het is trouwens de digital ingang

Offline Hij

  • Lid
Geen geluid bij Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/02, 23:34:30 »
echt niemand die me kan helpen?
het geluid is het enigste wat me tegenhoudt om windows eraf te gooien en volledig over te gaan op Linux. Het moet toch wel te fixen zijn?

Azalin

  • Gast
Geen geluid bij Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/02, 23:59:14 »
Je zou in je system tray (dat plekkie met al die kleine icoontjes) eens met de rechter muisknop op het speakertje moeten klikken en dan Volumeregeling openen aan klikken. Dan krijg je de Alsa mixer voor je neus. (Dubbelklik met links werkt overigens ook). Selecteer dan Bewerken in het menu en klik op Voorkeuren. Zoek naar een item dat wijst op digitale uitgang (die moet je volgens mij aan of harder zetten in jou geval) zet die dus even aan. Dit zet de digitale uitgang niet direct aan of uit, maar voegt deze toe aan de Alsa mixer zodat je er wat mee kan doen. Kijk dan eens of deze aan of uit staat (als het een switch is zoals bij mij) of kijk of het volume heel laag staat. Even in de Alsa mixer rond neuzen dus.