Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardeschijf koppelt niet na grof verwijderen  (gelezen 2008 keer)

Hardeschijf koppelt niet na grof verwijderen
« Gepost op: 2012/08/23, 11:46:39 »
Hallo,

Ik heb naast mijn computer een externe harde schijf liggen waarop ik altijd mijn back-ups maak. Maar tijdens de laatste keer dat ik dat deed (twee dagen geleden) liep halverwege mijn computer vast. Omdat hij niks meer deed heb ik hem maar met het uitknopje uitgeschakeld en daarna weer aangezet. Alles werkt weer, behalve die harde schijf...

Als ik hem nu aankoppel, gaat hij wel aan. (Er zit zo'n ledlampje op ;-)) en je hoort/voelt hem ook draaien. Het rare is dat hij na 5 seconden weer stopt met draaien en het ledje 2 keer snel achter elkaar knippert en dat om de paar seconden herhaalt. Nu doet hij dat op mijn pc onder Ubuntu 12.04 én ook onder W7... Ook op mijn vaders pc doet hij exact hetzelfde. Ik heb inmiddels het kabeltje tussen de harde schijf en de usb poort vervangen, maar nog doet hij hetzelfde... Toch best raar voor een harde schijf van (over 6 dagen) een jaar oud.

Mijn vraag is dus: wat is er mis en wat kan ik eraan doen?

-- Yoram

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hardeschijf koppelt niet na grof verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/23, 12:14:49 »
Bestandssysteem controleren en herstellen. Als de partitie in ntfs was geformatteerd, dan moet je die controle onder MS Windows doen.

Re: Hardeschijf koppelt niet na grof verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/23, 14:15:03 »
Maar dat is dus het probleem... ik kan het bestandsysteem niet zien...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hardeschijf koppelt niet na grof verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/23, 16:04:05 »
Denk dat je aan datarecovery moet gaan beginnen.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1351243

Re: Hardeschijf koppelt niet na grof verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/24, 09:41:19 »
Misschien toch de winkel even bellen en vragen of je na 6 dagen over tijd, toch nog garantie hebt. Sommige winkels kunnen coulance hebben.

Plus: je hebt recht op een deugdelijk product, aflopen van de garantie betekent niet dat de winkel opeens geen verantwoordelijkheid meer heeft. De bewijslast is alleen omgekeerd. Dus je moet aantonen dat het niet jouw schuld is dat de harde schijf niet meer wordt herkend.

Offline jolo

  • Lid
Re: Hardeschijf koppelt niet na grof verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/24, 11:03:12 »
Garantie heb je echter alleen op de hardware. Dus niet op de databestanden. Ik lees overigens nergens dat de databestanden op de interne harddisk zelf ook verloren gegaan zijn. Want de TS heeft het over back-ups. Daarover kun je alleen spreken, als deze databestanden ook nog op de interne harddisk staan. Want databestanden verplaatsen naar een externe harddisk, wordt archiveren genoemd.

Dat er iets mis kan gaan met een externe harddisk is tevens ook de reden, om back-ups op twee verschillende back-up media te maken. Dus behalve op een externe harddisk, ook op een usb-stick. Of online.   

Denk dat je aan datarecovery moet gaan beginnen.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1351243
Van de daar genoemde applicaties heb ik zelf goede ervaring met TestDisk. Maar ook die kan alleen redding brengen, als die externe harddisk nog correct functioneert. Als deze al na vijf seconden stopt met draaien, dan is dat te kort om nog iets mee te doen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Hardeschijf koppelt niet na grof verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/24, 11:25:59 »
Misschien een idee om de disk eens uit zijn behuizing te halen en in een pc rechtstreeks aan te sluiten  ?

- Roc

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hardeschijf koppelt niet na grof verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/24, 14:08:44 »
Kijk eens of Ubuntu je schijf nog ziet. Open een commandoterminal
sudo fdisk -l
Hier verschijnen alle herkende schijven, en alle partities op die schijven.
- Verschijnt je schijf helemaal niet, dan is er wellicht inderdaad een fundamenteel probleem met de hardware (het is alvast het kabeltje niet meer). Schijf vervangen is de enige oplossing.
- Verschijnt de schijf wel, maar zonder partitieinformatie, dan is de hardware (mogelijk) nog in orde, maar dan is de partitietabel beschadigd/corrupt. Kan louter een gevolg zijn van (enstig) softwarefalen, maar maar waarschijnlijk ligt ook hier hardwarefalen aan de oorsprong. In dat geval zou je echter terug kunnen partitioneren. Komt het probleem binnen de kortste keren terug, dan moet je het aan een hardwareprobleem wijten.
- Mocht de schijf wel verschijnen mét geldige partitietabel, dan zit je met een zeer corrupte partitie opgescheept. Ook hier bestaat nog de kans dat dit te wijten is aan iets in de hardware dat niet goed functioneert, maar het kan even goed te wijten geweest zijn aan een ernstig softwareprobleem. Als je een schijf niet correct ontkoppelt, bestaat er een heel kleine kans dat dit gebeurt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hardeschijf koppelt niet na grof verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/24, 15:34:57 »
Voor hard disk recovery, moet de hd altijd op de hoofd sata aansluiting worden aangesloten.
Dus niet op de extra sata aansluiting of via usb.
Dit is omdat recovery software speciale commando's gebruikt om toch iets met de hd te doen.

Re: Hardeschijf koppelt niet na grof verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/24, 22:19:58 »
Als eerste: bedankt voor de reacties ;-)

Ten tweede: Maandag ga ik bellen naar de helpdesk, om nog net binnen de 1 jaar garantie te kijken of ik de disk in elk geval vervangen kan krijgen.

Ten derde: Ik had fdisk al gedraaid. Maar daar zie ik de hele schijf niet...  Dus daarom ga ik maandag maar bellen... Ik hoopte op een andere manier, maar ja. Alsnog heel erg bedankt.

Mvg Yoram

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Hardeschijf koppelt niet na grof verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/25, 12:00:16 »
De minimale garantie op elektronica is in Nederland sowieso twee jaar, dus laat je niks op de mouw spelden door de helpdesk ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hardeschijf koppelt niet na grof verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/25, 13:26:08 »
Dat is de wettelijke default. Als je als klant akkoord bent gegaan met een garantie van slechts één jaar, dan ...