Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opnieuw met Windows werken...  (gelezen 709 keer)

Opnieuw met Windows werken...
« Gepost op: 2016/09/25, 21:14:52 »
@ forum,

vanaf 1 september ll. ben ik in herdienstreding ( het is nu een tweede maal dat ik dit doe) in mijn vroegere school (tijdelijke vervanging van een zieke leerkracht).
Ik heb me weer wat moeten inwerken bij het gebruiken van een Windowsbesturingssysteem. Het is nog niet helemaal foutloos (ben al twee jaar Windows-loos), maar het lukt weer aardig en het is maar tijdelijk. Het is ook best leuk om weer ex-collega's te zien en te spreken, alsook om weer tussen het 'jong volk' te staan en hen de knepen van het 'vak' te leren. Ik ben er wel vier jaar uit ( gepensioneerd) en het voelt nochtans wel aan alsof ik er niet 'uit' ben.
(Om met Smartschool te kunnen werken moest ik Windows wel weer gebruiken)
Na de tijdelijke herindiensttreding schakel ik weer over op mijn vertrouwde 'Linux-distro'.
Al bij al, weer een extra leuke ervaring rijker.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Opnieuw met Windows werken...
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/26, 10:00:16 »
Schaam je niet, Spievensterke, het is heel menselijk om juist de slechtste gewoonten het moeilijkst af te leren.
Overigens: dapper om weer voor de klas terug te gaan@!! Hulde.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline HWE64

  • Lid
Re: Opnieuw met Windows werken...
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/26, 12:52:38 »
@Spievensterke, heel veel succes met je nieuwe functie. Misschien hebben wij met zijn allen er ook nog wat aan want kennis is nooit weg.
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Opnieuw met Windows werken...
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/28, 00:05:32 »
Succes en sterkte toegewenst ;) Ik heb iets meer geluk, voor het gemak neem ik mijn eigen laptop mee naar school en zowaar is er een collega die iets weet over linux :) Toen ik hem uit de tas haalde vroeg hij wat er op stond (win 7,8 of 10). Ik vertelde hem dat er een linux-distributie op stond. 'Oh Ubuntu?' was zijn antwoord. Ik antwoordde 'Nee, Xubuntu'. 'Die blauwe dus' was zijn antwoord.

Nu weet ik niet welke modules jullie gebruiken van 'smartschool' (ik meen mij te herinneren dat dit per module betaald moet worden) maar er bestaat een GNU alternatief, genaamd 'schooltool' (staat in de repo's). Zeker voor kleinere scholen, met een beperkt budget is elke besparing meegenomen lijkt mij.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Opnieuw met Windows werken...
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/28, 09:21:32 »
@ Theo1971,

de school waar ik nu in herindiensttreding ben, is een grote technische school. 'Smartschool' heeft bij ons heel veel mogelijkheden: Administratie -->LVS (Leerlingenvolgsysteem), Skorepuntenboek, Schoolagenda, Lesroosters, Intradesk ( alles wat te maken heeft met interne afspraken, documenten voor het personeel, formulieren, briefhoofdingen ), ... Digitaal Prikbord, Nieuws,... Het wordt ook gebruikt als 'leerplatform' voor de leerlingen met een dyslexie, leermoeilijkheden en leerbeperkingen, ... m.a.w. uitgebreid.

Ik heb ook mijn laptop ( met PCLinuxOS ) bij waarop de cursussen digitaal zijn opgeslagen.
Hang deze dan aan de aanwezige beamer in de klas ...en dan maar les geven ...
De leerlingen wrijven even hun ogen uit, weten eerst niet wat ze zien...dan komen de vragen ...wat kan je daarmee?, wat kost dat?,... spelletjes?, ...
Dat is dan het moment om er wat over te vertellen, te demonstreren én verder te doen met de les ...onze hoofdopdracht.
Ik voel me goed tussen het 'jong volk' en ik geniet van het 'les-geven', de communicatie met die 'jonge gasten', ik geef les met een 'big smile'.

'Schooltool' heb ik al eens bekeken en het zelfs al doorgespeeld naar enkele 'bevriende' directeurs van Lagere Scholen. Ik heb trouwens nog de live-dvd van Edubuntu 14.04.4 (staat er in).

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/28, 09:24:04 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.