Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe netwerkprinter installeren?  (gelezen 7388 keer)

pieter27

  • Gast
hoe netwerkprinter installeren?
« Gepost op: 2007/12/12, 12:02:02 »
Op mijn werk zijn er twee netwerkprinters (elk met een eigen ip-adres) en als ik met mijn laptop verbonden ben zou ik moeten kunnen printen (volgens de mensen van mijn werk). Maar aangezien ze daar geen van allen ubuntu kennen, weet niemand precies hoe het moet. Als nieuweling heb ik er zelf ook geen idee van hoe het moet, zo een printer installeren. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, en ook al geprobeerd via system-beheer-afdrukken, maar geraak niet verder. Moet ik ergens de ip-adressen van die printers invullen of wat moet ik doen?

Offline Thom

  • Lid
hoe netwerkprinter installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/12, 12:42:20 »
Ga eerst naar Beheer - Gedeelde mappen - installeer SAMBA en NFS
Voeg een Gebruiker toe voor gedeelde mappen
Ga naar Beheer - afdrukken - Nieuwe printer - selecteer de printer in het netwerk - laadt de driver (via de printernaam)

Komt de printer niet voor op de lijst van printers dan zul je op zoek moeten gaan naar een linux driver voor die printer (veelal via Google te vinden)
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

pieter27

  • Gast
hoe netwerkprinter installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/12, 12:56:22 »
ik moet nergens het ip-adres van de printer opgeven of zo?

Ik heb de stappen die je voorstelde gedaan, maar zonder resultaat. Hij geeft dan: in dat menu (afdrukken) de printer aan (denk ik toch) en bij Apparaat Url: socket://:9100

Kan ik nog iets meer doen?

pieter27

  • Gast
hoe netwerkprinter installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/12, 15:13:55 »
ik kan ondertussen wel al in het interne menu van de printer door het IP-adres in te tikken de browser. Vraag blijft echter hoe ik dan kan printen?

Via printerconfiguratie geraak ik echt niet verder.

Edit: het gaat overigens op een printer die NIET is aangesloten op een pc, maar rechtstreeks op het netwerk

Offline Thom

  • Lid
hoe netwerkprinter installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/12, 17:35:12 »
Ik heb heelaas geen ervaring met een printer die niet is aangesloten op een PC. Ik maak geen gebruik van IP adressen, maar van een thuisnetwerk naam (MSHOME). In dit netwerk vind ik eenvoudig alle PC's en de daaraan gekoppelde printers (ingesteld als netwerkprinter. Kan alleen het advies geven om via Google wat zoekopdrachten te geven hoe een Netwerkprinter kan worden aangesloten in Linux (mogelijk dat je wat Engelse sites moet bezoeken).
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline lizardman

  • Lid
hoe netwerkprinter installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/12, 19:42:32 »
Als het HP printers zijn dan kun je het eens proberen met de hp-toolbox.
Om de hp-toolbox te kunnen gebruiken moet je eerst python-qt3 installeren (in synaptic) en dan geef je in een terminal in:hp-toolboxje kunt dan de hp-toolbox laten zoeken naar HP printers (ook netwerk) en ze vervolgens installeren en gebruiken.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

pieter27

  • Gast
hoe netwerkprinter installeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/15, 14:03:18 »
tis gelukt. Na wat zoeken ben ik eruit: Blijkbaar is het simpelweg Gnome-cups-manager installeren. Dan systeem-beheer-printers: nieuwe printer toevoegen. Dan Netwerk printer aanvinken, TCP/Socket, Hp JetDirect aanklikken en bij host het ip-adres van de printer aangeven (Port laat je onveranderd).

Dat deed het bij mij in ieder geval.

pieter27

  • Gast
hoe netwerkprinter installeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/15, 14:05:27 »
tis gelukt. Na wat zoeken ben ik eruit: Blijkbaar is het simpelweg Gnome-cups-manager installeren. Dan systeem-beheer-printers: nieuwe printer toevoegen. Dan Netwerk printer aanvinken, TCP/Socket, Hp JetDirect aanklikken en bij host het ip-adres van de printer aangeven (Port laat je onveranderd).

Dat deed het bij mij in ieder geval.

groetjes