Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken  (gelezen 3337 keer)

Offline soppel

  • Lid
Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Gepost op: 2023/11/22, 18:20:15 »
Op dit moment staat hier een 4G router, een Huawei B593-22.

Ding is van 2013. En in september 2018 is de laatste firmware update geweest.
Als ik hier en daar zoek moet ik 'm allang weggooien want de WIFI heeft geen WPA3.
Nou is de WIFI beveiliging nou net niet interessant voor me want er is of komt niemand in de buurt.

Maar uiteraard is er wel een ingang via de 4G die veilig moet blijven.

Wat denken jullie, doorgaan met deze router, of toch maar investeren in iets nieuws?
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2023/11/23, 11:22:53 »
Ik heb ook zo'n oud routertje, achter een ziggo connect box. Omdat ik ook een ziggo prive netwerk heb parallel aan de ziggo hotspot ga ik over naar een switch.

Reden: de doorvoersnelheid via mijn oude routertje is (met bekabelde desktop) inmiddels 7x trager dan met telefoon via wifi en het prive ziggo netwerk!

Jouw situatie zal anders zijn maar zeker is dat nieuwe routers een veel hogere doorvoersnelheid kunnen hebben.

Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2023/11/23, 11:46:20 »
Jij zit dus 'veilig' achter je ziggo box.
Mijn router is direct verbonden met het mobiele netwerk ( met SIM-kaart dus)

De snelheid zoals die nu is is niet echt een probleem.
De router is verbonden met 4G. En ja inmiddels hebben we 5G dekking in dit gebied dus dat is sneller.
En inderdaad de WIFI en LAN zijn ook niet het snelste, maar we kunnen gewoon een youtube streamen.
Afgelopen weekend MMA in HD. Dat draait gewoon.

Dus meer snelheid is niet zo heel interessant (totdat je het hebt natuurlijk dan weet je ineens wat je miste)

Maar mijn eerste angst is dus het modemdeel van de router. Hoe (on)safe is dat?


Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2023/11/24, 20:07:47 »
Maar mijn eerste angst is dus het modemdeel van de router. Hoe (on)safe is dat?

De modem-router wordt hier niet intensief gebruik. Hooguit voor wifi voor de feestgasten en soms gasten. Daarachter (gescheiden) draaien onze eigen routers met daarover het netwerk.
Modem en router zijn hier dus gescheiden.

 =D Een router hier is Firmware Version 2006. Werkt nog perfect.
Heb nog ergens een router van 20+ jaar oud liggen zonder wifi en die werkt ook nog steeds (onlangs nog even gebruikt).

Je kunt ze zo lang gebruiken als ze werken. Wel leuk als de wifi systemen aan hedendaagse veiligheid voldoen.
« Laatst bewerkt op: 2023/11/24, 20:10:58 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Oesje

  • Lid
Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 2023/11/24, 22:40:18 »
Citaat
Op dit moment staat hier een 4G router, een Huawei B593-22.

Dat is iets nieuw voor mij
Alle G netwerken zijn wifi mobiele netwerken die werken zonder enige tussenkomst van modem/router !

https://nl.wikipedia.org/wiki/4G#Downloadsnelheid_4G_(LTE_Advanced)_en_dekking

Een 4 G router is eigenlijk een mobiele router die je overal kan meenemen zodat je nooit zonder mobiel internet valt .

Je smartphone (mobiele telefoon waarmee je op internet kan) kun je ook laten fungeren als mobiele router .

https://www.samsung.com/be/support/mobile-devices/hoe-kan-ik-mijn-telefoon-als-wifi-hotspot-of-modem-gebruiken-voor-mijn-pc/
« Laatst bewerkt op: 2023/11/24, 22:52:17 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 2023/11/24, 23:38:00 »
Volgens mij hebben we een babelonische spraakverwarring.

Die Huawei is een router met 4 LAN poorten. En antennes voor WIFI in huis.
En er zit in datzelfde kasttje een SIM waarmee ik via 4G internet.
De meest gebruikte term is een 4G router. Maar het schijnt ook een gateway genoemd te worden.
MIFI is nu een beetje in opkomst dat is dus een kleinere versie van mijn systeem.


Citaat
Wel leuk als de wifi systemen aan hedendaagse veiligheid voldoen.
Volgens mij niet. Het enige wat hier rond het huis loopt, zijn elanden, reeën, vossen etc. Niemand gaat hier in de tuin proberen mijn wifi te hacken. Als ik niet thuis ben zet ik zelfs de boel uit.
Dus daar zie ik geen voordeel in.

Een 20+ jaar oude router met 8 poorten heb ik ook naast me liggen. Een 3com. En dat heette in die tijd een switch :-)

Inderdaad ik kan die Huawei overal mee naartoe nemen en terplekke internetten. (kan ook met een 12V voeding)

In de Huawei zit een firewall maar die is dus al 5 jaar niet meer geupdate, en daar zit dus mijn angst. Want daarvoor hoef je niet in de tuin te staan om dat te hacken.
De 4G is dus in principe dezelde connectie met het wereld wijde web als bij jullie de ADSL of fiber etc.




Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline peer

  • Lid
Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: 2023/11/25, 09:36:47 »
een optie is wellicht om de router firmware te vervangen door dr-wrt (https://dd-wrt.com/). Maar dat is niet eenvoudig. Zou ik niet doen als dit je enige router is.

Maar je kan ook kijken in hoeverre je de firewall kunt instellen. Ik weet niet of dit kan.
Ook kan je een firewall installeren op je pc's.

Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: 2023/11/25, 09:49:11 »
Die firmware vervangen is zo'n gekke niet. Daar ga ik nog eens naar kijken . Ik heb nog een 4G router die nog een paar jaar ouder is. Dat is nu wel de backup uiteraard.
Ik heb er eerder eens naar gekeken maar toen stond er niet een router tussen zoals ik gebruik. Dat was toen nog allemaal wat nieuw.

Ja er zit een firewall in de router, 3 standen: licht, middel, zwaar.  Die staat op middel.
Ik zou 'm op zwaar kunnen zetten, maar dan nog blijft dat een oude zware.

Uiteraard is op alle PC's UFW geïnstalleerd.

Edit: De oude d-link staat niet in de lijst bij dd-wrt, en huawei komt helemaal niet voor.
Ik zoek verder, want er is meen ik ook iets met een tomato.
« Laatst bewerkt op: 2023/11/25, 09:52:03 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Oesje

  • Lid
Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 2023/11/26, 11:16:25 »
Citaat
En er zit in datzelfde kasttje een SIM waarmee ik via 4G internet.

Kende ik nog niet , terug wat bijgeleerd   :D

Misschien wat vreemde vraag van mij ?
Wat is de juiste bedoeling hiervan ? Want  hiermee ga je mobiel internetten .Sneller internet of ?
Ik hoop dat je weet dat mobiel internetten nog altijd duurder is dan gewoon internet .(mobiele data) .
In Belgie zijn providers waar mobiel internet onbeperkt is , maar de mobiele internetpaketten zijn dan ook heel wat fors duurder dan gewoon internet .
« Laatst bewerkt op: 2023/11/26, 11:17:58 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Oesje

  • Lid
Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: 2023/11/26, 11:33:53 »
Citaat
Reden: de doorvoersnelheid via mijn oude routertje is (met bekabelde desktop) inmiddels 7x trager dan met telefoon via wifi en het prive ziggo netwerk!

IUw telefoon is wel voorzien van een wifi adaptar , net zoals een tablet, laptop , notebook voorzien is van een ingebouwde wifi adaptar .
Mag ik uit je bericht afleiden dat jij nog een verouderde klassieke ziggo modem gebruikt , en geen wifi modem die ook voorzien is van 4 Lan-aansluitingen .
https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: 2023/11/26, 11:48:00 »
Geen vreemde vraag hoor.
Dit is gewoon mijn dagelijkse internet.

Toen ik hier kwam wonen was koper vol, dus konden we helenmaal geen internet (zoals ADSL) hebben, Moesten we af en toe naar de biep om mail te versturen of iets uit te zoeken.
Toen kwam hier mobiel internet, paar uurtjes per avond. Was een proef, meteen ingestapt. Was nog G2 ofzo.
Later kon dat de hele dag.
Youtube dingetjes haalde ik eerst binnen met youtube-dl en dan keek ik het zonder hapering,


Daarna gingen ze fiber aanleggen. En je wilt niet weten wat dat kostte :-)
Dus ik heb toen gegokt: mobiel wordt ook nog sneller als nu, en ik kan toch niet sneller lezen.
En zowaar we zijn nu bij 5G aangeland.
Ik kan nu (heb nog een 4G router) gewoon HD streamen als ik dat wil.
De clou is dat wij heel ouderwets zijn: "zullen we vanavond MMA kijken?"
En dan kijken we met zijn tweetjes. Andere PC en tablet zijn dan levenloos.

Hier ook een profiteur gevonden die onberkt mobiel aanbiedt op een snelheid van 25Mbps. (dit is dus iets waar ik echt een antwoord op zoek
Volgens mij zou dat genoeg zijn voor ons, maar elke uileg die je vindt op het net gaat er vanuit dat 3 man allemaal wat anders aan het doen zijn op het net.
Gaming is een sleutelwoord in elke uitleg, maar gamen doen we niet.


En omdat we in principe geen TV kijken. Alleen MMA, F1 of soms een liveconcert van youtube (wat ik eerst kan binnenhalen) is wat we kijken.
Hangt wel een TV aan de muur, als monitor aan de PC. Heb geen zin om uit te zoeken hoe het TV deel werkt, en met een liveconcert heb ik ook niks aan die speakertjes.

Oh en omdat fiber hier direct gecombineerd wordt met TV is dat voor ons duurder.
LOL die verkoper toen probeerde nog nadat ik zei dat ik niet sneller kon lezen; "ja maar je hebt een veel scherper TV-beeld"
"ik heb geen TV"
Probeerde ie nog: "En telefoon is een veel duidelijker geluid."
Kon ik mijn lachen niet meer houden: "wie heeft er in hemelsnaam nog een vaste telefoon?"

Nog vragen? Ik antwoord wel hoor, heb geen geheimen.  :)


Edit: nee dus geen Ziggo. Voor de duidelijkheid ik woon in Noorwegen en niet in een stad....ook niet in een dorp.....of buurtschap.











« Laatst bewerkt op: 2023/11/26, 11:50:53 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #11 Gepost op: 2023/11/26, 12:48:37 »
Hier heb ik ook een G4 Mifi systeem, dat ik alleen in de zomer gebruik, op de camping.
Dit kost minder dan €30,00 per maand met onbeperkt internet, en aan het einde van het camping seizoen zeg ik het gewoon weer op.
De snelheid die ik er mee haal varieert nogal, maar het is ongeveer 15 á 20 MB.
De Wifi op de camping zelf is vaak maar een paar kB (met een k dus).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #12 Gepost op: 2023/11/26, 17:16:18 »
Citaat
Wel leuk als de wifi systemen aan hedendaagse veiligheid voldoen.
Volgens mij niet. Het enige wat hier rond het huis loopt, zijn elanden, reeën, vossen etc. Niemand gaat hier in de tuin proberen mijn wifi te hacken. Als ik niet thuis ben zet ik zelfs de boel uit.
Dus daar zie ik geen voordeel in.

Helemaal mee eens. Daarom draait die hier ook nog mee. Met alle wifi overal beschikbaar hier, en vaak ook nog open netwerken ... wie hacked er nog wifi? En daar op volgend ... hier, mij, waar niets interessants te halen is?
Overigens in alle wifi routers die ik hier ooit gehad heb (en dat zijn er best wel) heb ik er nog nooit een vreemde op zien zitten. Wel pogingen, maar nooit er in gekomen. De meeste onveiligheid komt toch echt van buitenaf over internet, en daar zijn goede firewalls perfect voor.
De gemiddelde burger weet gewoon niet hoe echt een wifi te hacken  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #13 Gepost op: 2023/11/28, 00:07:36 »
@Ron. Kan jij jouw internet ook in het buitenland gebruiken?  (kennis van me heeft een vakantiehuis in Zweden, die zou daar blij mee zijn)

Ik rommel nog even door met dit spulletje, er is hier nu 1 profiteur die nu ook onberkt data aanbied. Die leveren standaard een 5G geschikte antenne en een slimme router.
Verder geven ze weinig info, maar ik gok dat die router ook 4G is. (vanwge de omschrijving van die antenne) Ik ga die gasten eens uitvragen en wachten tot er wat concurentie komt.

Ik denk dat de conclusie van mijn vraag kan zijn dat het gevaar allemaal wel meevalt.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #14 Gepost op: 2023/11/28, 08:54:02 »
@Ron. Kan jij jouw internet ook in het buitenland gebruiken?
Gebruiken vast wel, maar dan zou ik wel een simkaart van dat land gebruiken.
Zelf heb ik alleen ervaring met KPN in Nederland.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #15 Gepost op: 2023/11/28, 15:53:26 »
Citaat
Reden: de doorvoersnelheid via mijn oude routertje is (met bekabelde desktop) inmiddels 7x trager dan met telefoon via wifi en het prive ziggo netwerk!

IUw telefoon is wel voorzien van een wifi adaptar , net zoals een tablet, laptop , notebook voorzien is van een ingebouwde wifi adaptar .
Mag ik uit je bericht afleiden dat jij nog een verouderde klassieke ziggo modem gebruikt , en geen wifi modem die ook voorzien is van 4 Lan-aansluitingen .
https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems

Nee hoor, de meting met de iphone is via wireless gegaan, mijn desktop is bekabeld, verbonden met het ziggo wifi/4 aansluitingen modem. De bekabelde pc is dus 7x trager dan de iphone/wifi omdat die via een oud routertje communiceert. Binnenkort vervang ik die door een switch.

Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #16 Gepost op: 2023/11/28, 23:55:06 »
@Ron. Kan jij jouw internet ook in het buitenland gebruiken?
Gebruiken vast wel, maar dan zou ik wel een simkaart van dat land gebruiken.
Zelf heb ik alleen ervaring met KPN in Nederland.

Ja technisch doet ie het in het buitenland.
Ik hooptje dat je abonnement ook in het buitenland werkte. Dat zou dan interessant zijn voor mijn kennis.
Hier in Noorwegen zijn er wel abonnementen die ook in het buitenland werken. De een alleen in Zweden, Finland, Denemarken, een ander heeft ook Balkan erbij, en weer een ander heeft heel EU.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #17 Gepost op: 2023/11/30, 15:56:04 »
Gebruiken vast wel, maar dan zou ik wel een simkaart van dat land gebruiken.
Zelf heb ik alleen ervaring met KPN in Nederland.

Met of zonder sim lock?

Ik heb de nare ervaring met kpn dat ze nog weleens graag hardware kpn only houden met locks.
Het leuke is dan wel dat ik ooit prima snel maar wel voor kpn-gebruikers afgeschreven kpn-dedicated Netgear routertjes (twv €150-200 nieuw en €50-75 gebruikt) toen gekocht heb voor enkele euros  :evil: (€5 max), terwijl ze prima te flashen waren. Bey kpn  =D

Meerdere nog heel wat jaren met plezier gebruikt  8-) Waren goede hoogwaardige apparaatjes, want kpn levert zijn klanten geen rommel.

Misschien breng ik met deze anecdote iemand op ideeën!? :evil:


Ps: Flashen is legaal zolang het jouw eigendom is. Niet als ze nog in bruikleen zijn van een toeleverancier. Want je mag natuurlijk niet rommelen in andermans eigendom (of als er nog garantie op zit!!)
In mijn geval netjes gekocht, dus mijn eigendom, dus legaal.
« Laatst bewerkt op: 2023/11/30, 16:43:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bart85

  • Lid
Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #18 Gepost op: 2023/11/30, 18:28:14 »
Cisco routers zijn goed te flashen naar Tomato RAF firmware. Model kun je opzoeken in een lijst. Vervolgens weer je vantevoren wat er mogelijk is.
Met de juiste handleiding gaat het flashen zonder problemen. De handleiding ben ik ondertussen kwijt.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Hoe lang kan je een router blijven gebruiken
« Reactie #19 Gepost op: 2023/12/04, 14:41:37 »
Met de juiste handleiding gaat het flashen zonder problemen. De handleiding ben ik ondertussen kwijt.

Handleidingen voor flashen staan heel vaak online makkelijk te vinden.
Maar zo moeilijk is het niet. Nieuwe software downloaden en in de router installeren zoals je ook een upgrade installeert.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore