Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows weg (X)ubuntu erop  (gelezen 1625 keer)

MitchellK

  • Gast
Windows weg (X)ubuntu erop
« Gepost op: 2008/01/16, 21:23:36 »
Hallo, ik ben nogal een beginner als het om linux gaat maar wat ik nu wil is Windows helemaal verwijderen en Xubunu erop zetten als besturing systeem. Dit is wat ik al heb geprobeerd:

Ubuntu(Xubuntu ookal geprobeerd) Gedownload en gebrand(goed als image).
Ik cdtje erin proppen.
Geen resultaat(lag aan bootsequence zeggen ze)
Ik boot sequence aanpassen(CD-ROM,A,C En CD-ROM,C,A).
Geen resultaat.

ik winhoos weer opstarten krijg nu te zien dat ik mijn win98 system disc erin moet doen Dus ik:

Boot CD Windows 98 gedownload en gebrand(goed als het moet).
Ik cdtje erin.
Ik druk op ENTER
Zegt dat ding weer dat ik cdtje erin moet doen terwijl die er al inzit.


Ik ben nu dus radeloos zoals jullie begrijpen en ook omdat ik vrij wienig weet van Windows installatie's
ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen Alvast bedankt, Mitchellk

Offline petervs

  • Lid
Windows weg (X)ubuntu erop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/16, 21:37:06 »
Zoiets heb ik ook gehad. Toen was het zo dat de boot-sequence dus aangaf
als eerste cd-rom,maar op de een of andere manier was dat dus de cd-brander.
Dus probeer het eens om op te starten met de cd in de brander.
Ubuntu MATE 16.04

MitchellK

  • Gast
Windows weg (X)ubuntu erop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/16, 21:42:17 »
Ik heb maar 1 speler en 1 floppy aansluiten ik heb mijn .zip speler geruild voor een hd van 1 gig ofzo :P

Windows weg (X)ubuntu erop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/16, 22:46:37 »
Wat je nog kan proberen is dat hij niet meer de c: schijf in zijn boot volgorde heeft.

Heb dit zelf ook al eens gehad en de bios bleef volhouden totdat ik de c: schijf op disalbe zetten.
Nu moest hij wel booten van of de floppy of de cd.

Het enigste boertje wat je nog dwars kan zitten is dat de cd niet bootable is, dus verkeerd gebrand.
Test dit eens in een andere pc....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline joop905

  • Lid
Windows weg (X)ubuntu erop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/16, 23:03:46 »
over wat voor pc praten we hier
videokaart/MB  
winhoos 98 is oud

Offline Dave

  • Lid
Windows weg (X)ubuntu erop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/17, 15:22:46 »
wind98 is geen boot cd, heb je een diskette bij nodig.
de linux cd kan ook corrupt zijn.

Offline darko

  • Lid
Windows weg (X)ubuntu erop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/17, 15:47:29 »
Controleer of je hardware wel Ubuntu aankan. Ik heb zelf een laptop met Win98, en daar draait van zijn lang zal zijn leven geen Ubuntu op. Het is een AMD K6 met 300 zoveel MHz en 32 Mb intern, 4G harde schijf.

Mocht je vergelijkbare specs. hebben en je wilt een ander grafisch systeem draaien dan moet je kijken naar DSL (Damn Small Linux), heeft ook Live CD. Ik was wel een tijdje aan het pielen om de scherm-aansturing goed te krijgen en geluid is nooit wat geworden.

Rune

  • Gast
Windows weg (X)ubuntu erop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/18, 10:28:04 »
Probeer eens een alternate CD, en dan een text-only install. (of probeer uiteindelijk debian te installeren)
Ook al is een PC een oud beestje, de linux kernel moet er gewoon op kunnen draaien.
Bij oudere PC's is het vaak wel zo, dat een CDROM speler op de secundaire IDE controller niet bootable is. Dat kan misschien een probleem zijn.

Met het risico geflamed te worden ;P
Ik heb zelf gemerkt dat op wat oudere systemen, een andere unix omgeving vaak wat soepeler draait. Denk hierbij aan FreeBSD of OpenSolaris. De leercurve van een dergelijk systeem is echter nog net iets steiler dan die van linux.
Ik heb zelf een AST Ascentia J20 (pentium 100 met 16MB geheugen) en daarop draait NetBSD met Fluxbox als een zonnetje.

Quatroking

  • Gast
Windows weg (X)ubuntu erop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/18, 13:55:56 »
Citaat van: Dave
wind98 is geen boot cd, heb je een diskette bij nodig.
de linux cd kan ook corrupt zijn.
Windows 98 is zeker wel bootcd, ik heb 2 cd'tjes ervan liggen die allebij kunnen booten.


Welk soort cd gebruik je? cd-rw werkt soms niet goed, terwijl cd-r het gewoon normaal doet.

MitchellK

  • Gast
Windows weg (X)ubuntu erop
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/18, 22:45:40 »
computertje is dood nadat mijn vader met de voeding van had's is gaan kloten na 2de hd erin zetten terwijl er stroom opstond...

Offline ThomasC.

  • Lid
Windows weg (X)ubuntu erop
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/18, 22:59:45 »
Met oprechte deelneming......
Onze gedachten gaan uit naar de familie en bekenden van computertje.
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

hosti

  • Gast
Windows weg (X)ubuntu erop
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/18, 23:01:27 »
:) :) :)

MitchellK

  • Gast
Windows weg (X)ubuntu erop
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/19, 11:30:49 »
Ik weet niet hoe maar mijn pa heeft hem weer aan de praat gekregen nu ben ik win 98 aan het installeren van een boot diskette maar het wilt niet helemaal lukken ik krijg vanmiddag een pc waar win 2000 al opstaat eerst ga ik gewoon dualbooten kijken of ubuntu wat is mss dat ik daarna windows volledig ga verwijderen