Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Zelf programma's toevoegen in de Dash?  (gelezen 795 keer)

Offline Nardon

  • Lid
[Opgelost]Zelf programma's toevoegen in de Dash?
« Gepost op: 2011/11/03, 12:19:12 »
Hallo forum! :D

Ik vroeg me af of het ook mogelijk was om in Ubuntu 11.10 zelf programma's toe te voegen aan de lijst met geïnstalleerde applicaties. Ik wil namelijk de starter van Minecraft onder de "Spelletjes" zetten. In Gnome 2 kon dat vrij makkelijk, maar kan het niet zo snel vinden in Unity..

Iemand een idee?

~ Bart
« Laatst bewerkt op: 2011/11/08, 20:59:25 door Nardon »

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Zelf programma's toevoegen in de Dash?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/03, 12:55:36 »
De makkelijkste manier om applicaties snel toegankelijk te maken in Ubuntu 11.10 is ze in de zijbalk plaatsen, dan kan je, bijvoorbeeld, Minecraft met één muisklik starten. Geïnstalleerde applicaties komen als het goed is automatisch in de Dash te staan, zeker als je ze via het Softwarecentrum installeert. Ik gebruik zelf de verschillende categorieën (zoals "spelletjes") eigenlijk nooit, maar ik zou verwachten dat een nieuw geïnstalleerd spel daar ook tussen verschijnt. De Dash is niet echt bedoeld als directe vervanging van het menu uit Gnome 2, waar alles netjes in categorieën ingedeeld moet zijn, maar is meer een snelle zoekfunctie om een programma of bestand te vinden. Als je Minecraft nodig hebt en het niet in de zijbalk hebt staan, start je het spel het snelste op door de Dash te openen (met de "Windowstoets" om het helemaal snel te doen) en iets als "cra" in te typen. Deze manier gaat, in mijn ervaring, veel sneller dan het zoeken in categorieën.

Offline Nardon

  • Lid
Re: Zelf programma's toevoegen in de Dash?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/03, 13:04:01 »
Bedankt voor de reactie!

Dat weet ik, maar Minecraft komt niet uit het softwarecentrum. Het is gewoon een los .jar bestandje dat je kunt opstarten door met de rechtermuisknop->uitvoeren te drukken. Maar het probleem is dan dat het dan niet tussen de andere applicaties komt te staan (en hem dus ook niet kunt opzoeken in de Dash door de naam in te tikken), wat ik in Gnome 2 had opgelost door gewoon zelf een starter met "java -jar /pad/naar/minecraft.jar" te maken. Maar zoiets kan dus niet in Unity.. :P

Maar in de zijbalk kan ik opzich wel doen,
« Laatst bewerkt op: 2011/11/03, 13:06:16 door Nardon »

Re: Zelf programma's toevoegen in de Dash?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/03, 14:09:26 »
sudo apt-get install alacarte

Dan kun je via Dash --> typ Main en klik op Main Menu
de menu's bewerken :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Zelf programma's toevoegen in de Dash?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/03, 14:21:19 »
sudo apt-get install alacarte

Dan kun je via Dash --> typ Main en klik op Main Menu
de menu's bewerken :)
Goeie tip. Wist niet eens dat het kon, maar eigenlijk ook wel logisch omdat het zoekpaneel (= dash) gewoon gebruikmaakt van een bestaand fundament = .desktop-bestandjes op een bepaalde locatie.

En als je dat weet, ga je een echte diehard natuurlijk met gedit in ~/.local/share/applications grasduinen...  :)

Offline Nardon

  • Lid
Re: Zelf programma's toevoegen in de Dash?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/03, 15:48:47 »
Thanks! Zal dat eens proberen als ik thuis ben! ;)

Re: Zelf programma's toevoegen in de Dash?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/03, 17:34:44 »
@markba: Ja, je kunt ook een .desktop-bestand aanmaken inderdaad, maar voor de niet-diehards is Alacarte daar makkelijker voor :) (in shell wordt ook alacarte gebruikt daarvoor)

@Nardon: Graag gedaan :)