Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Game design  (gelezen 1453 keer)

Game design
« Gepost op: 2011/07/07, 20:02:23 »
Hallo,

Ik programmeer al jaren onder Windows, Ik begon met Visual Basic, daarna C#, daarna C# XNA. (Games design dus) Nu wil ik graag gaan programmeren voor Ubuntu. En ik kom veel verschillende alternatieven tegen voor de Microsoft talen. Maar nu maakte ik in C# 3D games met shaders en alles er op en er aan, en als ik kijk naar python, wat daar mee gemaakt is dan valt het mij wel tegen.

Verwacht ik nu gewoon te veel? Kan ik in OpenGL hetzelfde effect bereiken als dat ik deed in DirectX? Is er een studio vergelijkbaar met Visual? Wat me wel op valt, is dat Minecraft wel dingen ondersteunt als shaders en HD graphics. Dus is Java dan de handigste stap? En is er dan ook zoiets als een content pipeline zoals je die hebt in C#? Ik weet niet of ik nu allemaal domme vragen stel maar ik zie gewoon door alle bomen het bos niet meer. Ik ben me er van bewust dat ik bij het begin moet beginnen en dat zal ik ook zeker doen, maar ik wil wel beginnen met een taal met potentie.

Zijn er enige tips waar ik kan beginnen met kijken? Ik ben niet opzoek naar een taal met een vergelijkbare syntax als Microsoft talen, want ik wil best het wiel opnieuw uitvinden. Ik wil graag een taal met vergelijkbare potentie als C# XNA. (zelfs als ik daar meer moeite voor moet doen om hetzelfde resultaat te behalen) En het liefst heb ik een programma/pakket met content pipeline en syntax controle.

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn, en dat ik niet te veel verwacht. Elke vorm van hulp is mee genomen.

Met vriendelijke groet,
~Vivid.

Re: Game design
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/07, 21:07:20 »
Volgens mij kun je met OpenGL hetzelfde bereiken als met DirectX.
Veel verstand van programmeren (op dit vlak) heb ik niet, maar als het om spellen en graphics gaat is misschien 'Blender' een optie. Kijk hier eens: http://www.yofrankie.org/ dit spel is gemaakt met Blender (staat overigens ook in de softwarecentrum).
Er bestaan verschillende tutorials wat betreft het programmeren van games met blender (ook voorbeelden op youtube), zelf kan ik daar weinig mee.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Game design
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/07, 21:12:15 »
Een paar goede Open Source 3D Game Engines zijn:
Blender (als origine een 3D animatie/modelling applicatie) heeft ook een gameengine. Voor een voorbeeld zie: http://www.youtube.com/watch?v=c7RRaEvWqJc

Crystal Space (C++ and python,perl,java bindings)
Panda 3D (C++,python)

Met jou achtergrond kan dit framework ook interresant zijn:
http://axiom3d.net/wiki/index.php/Main_Page (C#)

Voor een erg lange lijst met verschillende frameworks, zie
http://www.gpwiki.org/index.php/Game_Engines

CrystalSpace heeft een IDE, Blender zelf is ook een soort van IDE. Voor de rest weet ik zo geen goede IDE's voor game design.

Ik ben wel benieuwd naar wat je gaat maken en al gemaakt hebt. Er zijn niet zo veel game designers ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Game design
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/07, 21:19:20 »
Blender is een leuk programma om modellen in te maken, dat zeker. En ik ben me er van bewust dat er een game engine in zit waar je mee kunt scripten tot op zekere hoogte, maar zoals ik al zei ben ik op zoek naar een taal met potentie (dat heeft dus niet alleen te maken met het grafische aspect, maar bijvoorbeeld controller support, netwerken, ga zo maar door.), en ik ben bang dat als ik hier mee ga beginnen ik toch gelimiteerd ben aan wat het programma mij bied. En bovendien spreekt het echte typen van code me meer aan dan hoe het hier gedaan word.

Desalniettemin waardeer ik heel erg dat je hebt geantwoord en me wilt helpen, maar het is helaas niet wat ik zoek.

Met vriendelijke groet,
~Vivid.

Re: Game design
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/07, 21:20:47 »
Bedankt Ronnie, ik zal die frameworks eens bekijken! Ik reageer later weer.

Re: Game design
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/07, 23:34:11 »
Misschien is mono (http://mono-project.org) i.c.m. http://www.monoxna.org/ wel iets?

In ieder geval, OpenGL is evenwaardig aan DirectX (er zijn verschillen in features, en zeker in API).

Shaders kunnen zeker, met GLSL.

Qua IDE, voor C++ en Java kan ik Eclipse aanbevelen, Mono (C#) levert MonoDevelop mee, Python vraag je hier maar eens rond, daar ben ik niet zo van op de hoogte (maar aangezien je van C# komt denk ik dat Python misschien een iets te grote stap is als je ook nog OpenGL moet leren).

In Java kan je ofwel zelf iets doen met JOGL of Java3D, of je kan al met een kleine engine beginnen zoals LWJGL (als ik het me niet verkeerd herinner gebruikt minecraft dit ook), of direct het grote geschut: JMonkeyEngine.

In C++ raad ik CrystalSpace wegens licentieredenen af (tenzij je een open-source game wilt gaan maken), IrrLicht is goed, maar er zijn problemen met het op Mac OS X te draaien, dus als je graag cross-platform wilt gaan kan dat problemen opleveren.

Voor fysicasimulatie (als je dat nodig hebt), Bullet Physics of Open Dynamics Engine.

Voor geluid, OpenAL. Bindingen bestaan naar alle bovengenoemde talen, en zo goed als alle bovengenoemde engines leveren ondersteuning voor OpenAL. (Ipv DirectSound)

Voor networking gebruik ik iets wat ik zelf in elkaar heb gestoken, wat waarschijnlijk binnenkort deel wordt van mijn groter project, LibSylph (zie sig).

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Game design
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/07, 23:45:26 »
Misschien is mono (http://mono-project.org) i.c.m. http://www.monoxna.org/ wel iets?

In ieder geval, OpenGL is evenwaardig aan DirectX (er zijn verschillen in features, en zeker in API).

Shaders kunnen zeker, met GLSL.

Qua IDE, voor C++ en Java kan ik Eclipse aanbevelen, Mono (C#) levert MonoDevelop mee, Python vraag je hier maar eens rond, daar ben ik niet zo van op de hoogte (maar aangezien je van C# komt denk ik dat Python misschien een iets te grote stap is als je ook nog OpenGL moet leren).

In Java kan je ofwel zelf iets doen met JOGL of Java3D, of je kan al met een kleine engine beginnen zoals LWJGL (als ik het me niet verkeerd herinner gebruikt minecraft dit ook), of direct het grote geschut: JMonkeyEngine.

In C++ raad ik CrystalSpace wegens licentieredenen af (tenzij je een open-source game wilt gaan maken), IrrLicht is goed, maar er zijn problemen met het op Mac OS X te draaien, dus als je graag cross-platform wilt gaan kan dat problemen opleveren.

Voor fysicasimulatie (als je dat nodig hebt), Bullet Physics of Open Dynamics Engine.

Voor geluid, OpenAL. Bindingen bestaan naar alle bovengenoemde talen, en zo goed als alle bovengenoemde engines leveren ondersteuning voor OpenAL. (Ipv DirectSound)

Voor networking gebruik ik iets wat ik zelf in elkaar heb gestoken, wat waarschijnlijk binnenkort deel wordt van mijn groter project, LibSylph (zie sig).

- SeySayux

Bedankt, hier kan ik zeker wat mee. Ik wil inderdaad cross platform, en ik wil wel alles open source houden. Dus ik ben benieuwd, ik ga me eens verdiepen in alle tips die ik heb gehad, wat ik ook belangrijk vind is dat een taal een goede community heeft, of goed gedocumenteert is, daardoor is het veel makkelijker om fouten op te lossen. LWJGL word inderdaad gebruikt voor Minecraft, ik zal daar ook eens naar kijken. Bedankt in ieder geval!

Re: Game design
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/08, 14:43:37 »
Okay ik ben er over uit, ik heb de opties bekeken en heb een beslissing genomen, namelijk:

Ik ga programmeren in Java, ik ben geen fan van library's gebruiken maar lwjgl is lightweight en scheelt me toch een hoop gedoe. Ik ga programmeren in Eclipse, dat is een mooi pakket.

Java heeft een goede community en is goed gedocumenteerd. Jullie horen nog van me.

Re: Game design
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/08, 15:41:45 »
Mooi om te horen, ik heb zelf ook nog gekeken en wanneer ik het in mijn hoofd zal halen om weer iets te maken zal het waarschijnlijk ook met zoiets zijn. Programmeren is iets wat ik in het DOS tijdperk deed en nog verder terug.. :)
Veel succes!
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint