Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan Ubuntu niet installeren  (gelezen 1150 keer)

Offline hjhenri

  • Lid
kan Ubuntu niet installeren
« Gepost op: 2013/06/15, 15:23:33 »
Hallo,

Ik probeer Ubuntu 12.04 (laatste ook geprobeerd) op mijn pc te zetten maar ik kan niet installeren.

Wat is het geval?
deze pc heeft een modern moederbord met UEFI. Nadat ik de bios het opgewaardeerd met enige hulp van Asrock, heb ik de mogelijkheid om fastboot of secureboot uit te zetten. Dat heb ik gedaan. Toch lukt het niet.
Moederbord: Asrock A75M-HVS
64 bit

Wat gebeurt er wel? Bij het opstarten kies ik bootoptie dvd. Ik kan dat kiezen tussen SATA xxxxx (aanduiding dvdstation) of UEFI xxxxx.
Welke ik kies maakt niet zo veel uit. Kies ik SATA dan hoor ik dat het installatie prog start maar ik krijg een zwart scherm.
Kies ik UEFI dat blijft eea hangen in een soort van tweedelig scherm zonder picto's.

Een dvd met Mint erop geeft hetzelfde probleem.
PclinuxOs daarentegen kon zonder problemen worden geïnstalleerd...
Er staat geen Windows meer op de pc.

Wat te doen?
Grt, Henk
« Laatst bewerkt op: 2013/06/15, 15:25:57 door hjhenri »

Offline jolo

  • Lid
Re: kan Ubuntu niet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/15, 18:07:03 »
Kies ik SATA dan hoor ik dat het installatie prog start maar ik krijg een zwart scherm.
Je zou het kunnen proberen met nomodeset boot optie. Meer info daarover is te vinden op https://help.ubuntu.com/community/BootOptions#Changing_the_CD.27s_Default_Boot_Options


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline IHC1000

  • Lid
Re: kan Ubuntu niet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/15, 18:28:10 »
Dat is zo te zien een moederbord met een FM1 of FM2 socket.

Grafisch is Amd wel gebaat bij 12.10, 13-04 is nog beter maar dat wordt wel erg kort ondersteunt.

Ik zou gaan voor 12.10 64 bit, gebruik ik ook, werkt probleemloos voor dit soort moederborden.

Nomodeset zou ook kunnen helpen.

Succes.

Offline hjhenri

  • Lid
Re: kan Ubuntu niet installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/15, 20:53:28 »
Bedankt voor de suggesties maar ik ben er nog niet.
12.10 geprobeerd maar blijft ook hangen.
Nomodeset aangevinkt en daarna leek het te gaan maar na verloop van tijd kreeg ik een weer een zwart scherm.
Er leek zo weinig beweging in het systeem dat ik na een minuut of 2 maar heb gereset. Of was dat te snel ???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan Ubuntu niet installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/15, 21:17:44 »
Een dvd met Mint erop geeft hetzelfde probleem.
Start hem eens op in "Compatibility mode"?

Druk op de spatiebalk tijdens het aftellen voor de opstart, en kies die modus in het menu wat je dan krijgt.

Offline hjhenri

  • Lid
Re: kan Ubuntu niet installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/15, 21:37:52 »
Als ik in nomodeset start krijg ik een waarschuwing als " no AMD uni code found"  oid...

Pjotr:
Start hem eens op in "Compatibility mode"?

Bedoel je het opstarten vd life dvd? Ik zie hem niet tussen...

Re: kan Ubuntu niet installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/15, 22:47:42 »
Of probeer anders Bodhi Linux en kies dan voor de Safe Graphics Mode.

Offline jan11000

  • Lid
Re: kan Ubuntu niet installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/16, 07:04:31 »
Je hebt blijkbaar videokaart probleem, altijd al je hardware hier vertellen.
In je hele verhaal wordt niet 1 x je videokaart vermeld.

Zoek met google op je ubuntu versie en videokaart(of moederbord)
ubuntu 12.10+ati.......
indien je weinig vind dan
ubuntu+ati......

Hier is nog een link waar je nog een aantal dingen kunt proberen(en op de site staat ook veel info in het algemeen en ook bij storingen).
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Offline jolo

  • Lid
Re: kan Ubuntu niet installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/16, 10:27:07 »
Die Asrock A75M-HVS moederbord van de TS heeft toch een onboard AMD Dual Graphics. Deze had eigenlijk al door de TS uitgeprobeerde nomodeset boot optie, beeld behoren te geven. Andere mogelijkheden worden genoemd in deze hyperlink https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooting/BlankScreen
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan Ubuntu niet installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/17, 11:25:28 »
Pjotr:
Start hem eens op in "Compatibility mode"?

Bedoel je het opstarten vd life dvd? Ik zie hem niet tussen...
Ja. Tweede optie.

Offline hjhenri

  • Lid
Re: kan Ubuntu niet installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/17, 22:07:53 »
Ik heb een Ubuntu installatie. Door suggestie dat onboard vga toch herkend zou moeten worden heb ik het volgende gedaan.
In de bios onboard grafische kaart als primary ingesteld. Beeldschermkabel in moederbordsocket gestoken en ge-reboot.
Dit werkte prima waardoor ik het hele programma gewoon kon doorlopen en installeren.
Switchen tussen mijn andere OS en Ubuntus is nu lastig omdat ik dat de beeldschermkabel moet wisselen en in de bios moet.

Maw hoe stel ik nu Ubuntu zo in dat de grafische kaart weer wordt herkend en gebruikt.
Schijnbaar heeft PclinuxOs (andere OS) daar geen moeite mee. Zo nieuw is mijn kaart ook niet.

Gegevens kaart (gelezen uit pclos):  Cairos Radeon HD 6450
En geeft ook aan Sumo Radeon HD 6410D te zien. Een van beide zal het moederbord zijn, toch?

Offline IHC1000

  • Lid
Re: kan Ubuntu niet installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/18, 14:16:02 »
Ik vind het wel ontzettend knap van PClinuxOs dat dit allemaal automatisch gebeurd.
Wel vraag ik mij af wat er dan nog meer automatisch gebeurd.

On topic : De kaart met de toevoeging D is het grafische gedeelte van je FM1 apu.

Op Ubuntu heb je fglrx drivers nodig sudo apt-get install fglrx, daarna sudo amdconfig --initial -f, je kan ook de extra stuurprogramma' s gebruiken, hoe dat moet staat uitgebreid beschreven in computertip op google.

configuratie optie's zijn onder andere:
amdconfig --pxl            # List current activated GPU
sudo amdconfig --px-dgpu   # Activate discrete GPU (High-Performance mode), must re-start X to take effect
sudo amdconfig --px-igpu   # Activate integrated GPU (Power-Saving mode), must re-start X to take effect

Er zijn er nog veel meer een beetje afhankelijk van de systeemconfiguratie en het gebruik.
Je kunt dit nalezen op http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Quantal_Installation_Guide

Heb verder geen ervaring met powerxpress configuraties, ik vind juist alleen de de apu de kracht van dit concept.
Succes verder.