Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux  (gelezen 4270 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ongelofelijk: een kwart van de PC's wereldwijd, draait nog steeds op Windows XP:
Citaat
According to NetMarketShare research, XP still accounts for 26 percent of the PCs connecting to the internet, a number that is down a mere two percentage points from March, suggesting there was little in the way of last-minute switching away from XP before Microsoft finally pulled the plug on support. Windows 7 still has almost half — 49 percent — of the market, while Windows 8 and 8.1 have grabbed just 12 percent combined.

So despite warnings from Microsoft — for years — that XP support would finally be ending, a quarter of PCs on the web are still running an antique and out of support operating system. It's an unparalleled situation in IT security.
Bron: http://www.zdnet.com/windows-xp-microsoft-cant-wash-its-hands-of-the-security-problem-so-easily-7000029025/

Van tevoren dacht ik wel, dat er nog massa's dwazen zouden zijn die gewoon blijven doorfietsen met XP. Maar *een kwart* van alle PC-gebruikers..... Dat is veel erger dan ik had verwacht.  :o

Aan de andere kant: dit blijft kansen bieden aan Linux.... Het veilige gratis alternatief.

Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/05, 13:05:49 »
Zijspoor: vind het marktaandeel van Windows 8(.1) hilarisch. Ik lees constant op diverse tech-sites van mensen in commentaren dat het allemaal zo goed is geworden met de laatste updates van 8 en dat het nu zo populair is. Maar 12% vind ik dan wel heel laag, zeker in vergelijking met 7 die 49% heeft. Zo "populair" is Win 8 dus toch (nog) niet.

Maarja, de XP-dwazen moeten maar eens haast maken met upgraden nu.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/05, 15:10:03 »
Maarja, de XP-dwazen moeten maar eens haast maken met upgraden nu.
Upgraden naar (L/X)Ubuntu that is....  ;)

Offline jolo

  • Lid
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/05, 15:39:25 »
Ongelofelijk: een kwart van de PC's wereldwijd, draait nog steeds op Windows XP
Ook ik houd de website van NetMarketShare maandelijks in de gaten. Er is in ieder geval voor Windows XP een dalende lijn op te zien. Terwijl het Linux marktaandeel blijft schommelen.

Wat alleen onbekend is, of er van de huidige XP gebruikers er nog veel zijn, die de oude computer nog steeds gebruiken als hoofdcomputer. En 'm dus nog gebruiken om mee te internetbankieren, belastingaangifte doen enzovoorts.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/05, 22:07:32 »
Je kunt 'een kwart van de wereldbevolking' toch moeilijk als dwaas betitelen?
En wat 'een kans voor Linux' betreft, Linux heeft die kans al zolang Windows bestaat... Maar toch slaat het niet echt aan, afgezien van een kleine groep gebruikers (<5% schat ik, mogelijk veel minder). De echte vraag lijkt me dus: waarom niet en waarom Windows wel?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/05, 22:30:11 »
De echte vraag lijkt me dus: waarom niet en waarom Windows wel?
Die vraag is makkelijk te beantwoorden.
Windows is gemaakt om er mooi uit te zien en makkelijk te werken, veiligheid was niet belangrijk.
Linux is gemaakt om veilig te zijn, uiterlijk en vriendelijkheid waren niet belangrijk.
Inmiddels heeft er een inhaalslag plaatsgevonden, maar Linux heeft nu eenmaal de naam "moeilijk" te zijn, terwijl het makkelijker is dan Windows (mijn mening).
Dan bestaat er geen de Linux, alleen een Linux, iedereen kan en mag een eigen distributie maken en uitbrengen.
Dankzij het werk van Ubuntu in Europa, wordt Linux in Eiuropa steeds groter.
Op sommige universiteiten in de USA is Ubuntu de standaard onder de studenten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

FrSu

  • Gast
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/05, 22:32:34 »
Onbekend maakt onbemind. Daar zit 'm de crux.

De weg naar de winkel voor een nieuwe voor geïnstalleerde PC vind men makkelijker dan met de PC te gaan "klooien", wat de meeste niet willen/kunnen.

De kans is dan inderdaad "blijvend" ;)

Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/05, 22:48:32 »
Je kunt 'een kwart van de wereldbevolking' toch moeilijk als dwaas betitelen?

Kennelijk snapte je de ironie van mijn opmerking niet. Geeft niks, kan mij ook wel eens overkomen jegens andermans posts.

De echte vraag lijkt me dus: waarom niet en waarom Windows wel?

Omdat je Windows bij een nieuwe computer krijgt. Het is ongeveer aan het veranderen. Chromebooks worden steeds populairder en technisch gezien is ChromeOS gebaseerd op Linux en zelfs het BIOS is open source. Maar behalve Chromebooks niet echt en daar geldt dus de eerste zin van dit antwoord (nieuwe computer).

Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/05, 23:04:06 »
Kennelijk snapte je de ironie van mijn opmerking niet. Geeft niks, kan mij ook wel eens overkomen jegens andermans posts.
Mooi. Maar ik reageerde op Pjotr. Daar was van ironie geen merkbare sprake.
De echte vraag lijkt me dus: waarom niet en waarom Windows wel?
Omdat je Windows bij een nieuwe computer krijgt.
Dan moet dàt dus veranderen!

Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/06, 00:04:58 »
Mooi. Maar ik reageerde op Pjotr. Daar was van ironie geen merkbare sprake.

Ik zie nu dat Pjotr ook het woord 'dwazen' gebruikte. Dat was me niet opgevallen. Daarom dat ik dacht dat je op mij reageerde omdat ik het (ook) zei. Mijn oprechte excuses, Paul :)

Dan moet dàt dus veranderen!

Volledig mee eens! :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/06, 00:18:05 »
@Paul Matthijse: tja, hoe moet je mensen betitelen die nog steeds XP gebruiken op het internet? Ondanks de massa's waarschuwingen die gedurende langere tijd van alle kanten zijn gegeven, tot en met de TV-journaals aan toe?  :o

Het is vrijwel onmogelijk dat iemand in Nederland die waarschuwingen niet heeft gehoord of gelezen. Maar zelfs in Nederland zit blijkbaar nog zo'n 16 % van de computergebruikers vrolijk door te internetten met XP.

Dwazen. Ik heb er geen ander woord voor. Schadelijke dwazen zelfs, want ze hebben er niet alleen zichzelf mee: ze kunnen massaal worden ingelijfd in botnets die *iedereen* schade berokkenen. Hun domme onverschilligheid schaadt het algemeen belang. En dat neem ik ze kwalijk.

Enfin. Wat wij eraan kunnen doen, is Linux blijven aandragen als goed en gratis alternatief....
« Laatst bewerkt op: 2014/05/06, 00:23:07 door Pjotr »

Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/06, 00:43:17 »
Eigenwijzen blijf je toch wel houden.

Sowieso is de veiligheid in Windows algemeen al discutabel..
Tis toch van de zotte dat je bij vrijwel elk freeware programma'tje het risico loopt om malware op te lopen, denk aan toolbars.
Hoeveel tijd je wel niet moet besteden aan het up to date houden van de beveiligingssoftware en dan nog blijft de kans aanwezig om besmet te raken. Tis gewoon onvoorstelbaar hoe kwetsbaar Windows is op dat punt.
Sommige mensen beweren zelfs dat je geen Windows pc direct aan het internet moet hangen, maar dat er minstens een router met ingebouwde en geconfigureerde firewall(sowieso geen overbodige luxe) tussen zit. Naar aanleiding van wat ik al ben tegen gekomen na diep graafwerk deel ik die mening(en gebruik ik Windows het liefst zo min mogelijk).

Ik werk nu ruim 4 maanden met Linux en ben tot nu toe nog geen meeliftende malware tegen gekomen in programma's, ook geen gekke browser toolbars enzo.
Ook het updaten gaat opmerkelijk snel met Ubuntu en zeer vaak hoeft de computer geeneens gereboot te worden.
Maar het scheelt echt een slok op een borrel dat er geen anti malware draait onder Ubuntu, programma's starten veel sneller.

Maar ook na 4 maanden is het wennen dat er geen anti-malware op mee draait, maar vooral blijft het wennen dat dit onder Linux maar weinig aandacht behoeft.

Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2014/05/06, 08:58:13 »
Mensen zijn kudde dieren en snappen vaak zelf niet eens waarom ze een product hebben gekocht of i gebruik hebben....

Neem de Iphone, iedereen kocht ineens zo'n ding en als je vroeg waarom was steevast het antwoord: "omdat ze allemaal een Iphone hebben"
Als je dan vroeg waarom gebruik je geen Linux op je computer, word er gezegd daar kan ik niet mee werken.
Wat denk je dan wat voor OS er op je Iphone zit ?  windows misschien ?

effin ........ iedereen kent dit soort gesprekken wel met endusers....
Stel dat zometeen op school onder kinderen Ubuntu (in welke vorm ook) een run gaat nemen dan gaat het heel snel, want dan word het een hype.
Uiteindelijk gaan dan ook de ouders ermee werken, het waarom ? , dat snappen ze niet ........
Maar ze praten er wel over als ze bij elkaar zijn of op verjaardagen.......

En dan zal je dezelfde hype zien bij Linux-Ubuntu als wat je gezien heb bij Iphone..
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2014/05/06, 09:16:27 »
Maar ze praten er wel over als ze bij elkaar zijn of op verjaardagen.......
Dit gebeurt al...... Mijn schoonmoeder (die ik (uiteraard) aan de Ubuntu heb geholpen, goh), kwam laatst iemand bij haar trimclubje tegen die, lo and behold, óók met Ubuntu werkte. Dus ja, er wordt over gepraat én het aantal mensen dat er stiekem mee werkt groeit gestaag......

Offline PKing

  • Lid
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2014/05/06, 09:35:37 »
Toch.....mijn eega is sinds eergisteren compleet over op Xubuntu, maar zonder mij had ze die stap nooit gemaakt.
Alleen het woord gratis, en dat ik de rest wel voor elkaar zou krijgen en het feit dat ze d.m.v. een redo backup altijd nog terug zou kunnen trok haar over de streep.
Gezien wat ik dan nog moet doen na de installatie (wat ik geen probleem vind) is het overstappen Linux, gewoon wat moeilijker, dan een nieuwe computer kopen met OS.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2014/05/06, 11:06:08 »
Maar ze praten er wel over als ze bij elkaar zijn of op verjaardagen.......
Dit gebeurt al...... Mijn schoonmoeder (die ik (uiteraard) aan de Ubuntu heb geholpen, goh), kwam laatst iemand bij haar trimclubje tegen die, lo and behold, óók met Ubuntu werkte. Dus ja, er wordt over gepraat én het aantal mensen dat er stiekem mee werkt groeit gestaag......

De kracht van "mond op mond" reclame is enorm!  Wie weet?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2014/05/06, 11:29:17 »
Citaat
Dit gebeurt al...... Mijn schoonmoeder (die ik (uiteraard) aan de Ubuntu heb geholpen, goh), kwam laatst iemand bij haar trimclubje tegen die, lo and behold, óók met Ubuntu werkte. Dus ja, er wordt over gepraat én het aantal mensen dat er stiekem mee werkt groeit gestaag......

De kracht van "mond op mond" reclame is enorm!  Wie weet?
Bij m'n schoonmoeder doe ik liever "mond tot mond"-reclame dan "mond op mond", hoor....  =D

Offline PKing

  • Lid
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2014/05/06, 11:42:26 »
Ach je schoonmoeder reanimeren is weinig mis mee toch :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2014/05/06, 12:05:54 »
Citaat
Dit gebeurt al...... Mijn schoonmoeder (die ik (uiteraard) aan de Ubuntu heb geholpen, goh), kwam laatst iemand bij haar trimclubje tegen die, lo and behold, óók met Ubuntu werkte. Dus ja, er wordt over gepraat én het aantal mensen dat er stiekem mee werkt groeit gestaag......

De kracht van "mond op mond" reclame is enorm!  Wie weet?
Bij m'n schoonmoeder doe ik liever "mond tot mond"-reclame dan "mond op mond", hoor....  =D

LOL! Toch is dat de originele tekst van die uitdrukking. Zeker uit ver vervlogen tijden ... ?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2014/05/06, 12:11:51 »
LOL! Toch is dat de originele tekst van die uitdrukking. Zeker uit ver vervlogen tijden ... ?
Nee hoor:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/559/

Maar jouw variant is wel de leukste.  =D

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2014/05/06, 13:14:15 »
wat dacht je hiervan? http://www.nu.nl/tech/3764200/aandeel-chromebooks-in-europa-slechts-1-of-2-procent.html

Citaat
Rossi stelt dat Europa achterblijft omdat Google Chromebooks nog niet in alle Europese landen wil uitbrengen en omdat Europeanen een minder open geest hebben dan Amerikanen.

en dit merk ik dus zelf ook overal om mij heen, wij Europeanen zijn verschrikkelijk inflexibel! Ook bij mij op de ICT opleiding is één van de competenties die je moet halen voor je diploma "flexibel kunnen werken" daarmee bedoelen ze dat je moet kunnen omgaan en je kunnen verdiepen in elk stukje software wat je opdrachtgever je maar geeft, maar die opdrachtgever lever 9 van de 10 keer windowsspul aan en werkt nog op windows xp, over flexibel gesproken.....  >:( >:( >:(

Offline PKing

  • Lid
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2014/05/06, 13:23:01 »
Nou uit mijn gaming tijd en uit de contacten die ik beroepshalve met Amerikanen heb, blijkt juist dat de meeste Amerikanen starre Puriteinen zijn geheel overtuigd van hun eigen gelijk.

Dat een man van Acer het commercieel gezien handig vindt om ons star te noemen en dat daardoor zijn product niet goed verkoopt, maakt het nog geen waarheid.

De meeste Europeanen waar ik mee werk uitgezonderd de meeste fransen, zijn juist erg flexibele mensen....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2014/05/06, 13:34:04 »
Uit eigen ervaring kan ik inderdaad stellen dat die opmerking over het algemeen gezien deels waar is. Er zijn heus wel uitzonderingen, er zijn ook starre Amerikanen en minder starre Europeanen. Maar ik merk wel dat Amerikanen inderdaad een stuk opener van geest zijn dan Nederlanders (het is moeilijk om voor andere landen te spreken, aangezien ik in NL woon; ik ken maar beperkt andere Europeanen) (en dat Amerikanen opener van geest zijn is ook 1 van de redenen dat ik een Green Card heb aangevraagd, maar dat terzijde).

Maar goed, ik vind dit wel een beetje offtopic. Het gaat er in dit draadje om dat er nog teveel mensen zijn die XP gebruiken en dat wij daar een rol in kunnen spelen als Ubuntu-NL-mensen. Opener van geest is slechts bijzaak; een ieder die we kunnen helpen XP in de prullenmand te gooien is mooi meegenomen en daar gaat het toch om? :)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/06, 13:39:18 door Vistaus »

Offline PKing

  • Lid
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2014/05/06, 13:35:42 »
Zo zie je maar weer hoe ervaringen kunnen verschillen =D
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2014/05/06, 15:16:00 »
Ik kreeg vandaag een harddisk om te kijken of ik daar nog wat data vanaf kon halen. Al pratend vertelde de man me dat hij er aan zat te denken een nieuwe desktop te kopen. De oude was sloom geworden en al aardig oud ook. Ik ken hem goed. Het idee om daar eens Linux op te proberen was voor iemand die daar geen enkele kennis van heeft een brug te ver. Nou heb ik laatst een nog heel leuke Shuttle met XP omgezet naar Xubuntu. Dat ding wil ik best uitlenen aan een goede bekende om hem of haar eens kennis te laten maken met een ander systeem.

Maar dan nog zag hij zijn gezin niet met een Linux bak werken. Dat probleem ken ik. Zelf was hij wel degelijk nieuwsgierig. Dus kwam de vraag of ik dan Linux misschien op een oud laptopje wilde zetten. Ook ex Windows XP. Natuurlijk doe ik dat graag. Met een Plop CDtje en Xubuntu op een opstartbare USB stick is het een klus van een kwartier. Ik heb inmiddels een flyer gemaakt met Scribus in pdf formaat met tal van links met die naar dit Forum en Pjotr's geweldige website voorop als een soort Quick Start gidsje. Die zet ik gewoon op het bureaublad. Klikken en men wordt bij de hand genomen. Screenshots en al.

Misschien is dat een goede ingang. "Laptop over? Zet hem op Linux!" Dan zitten we niet met de extra ballast van de aanhang en we hebben wel een ingang in de "markt". Meer reclame voor maken? Ik ga eens denken aan een tweede flyer ... .
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021