Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu gezakt.  (gelezen 17977 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #25 Gepost op: 2011/11/27, 10:03:02 »

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #26 Gepost op: 2011/11/27, 11:02:25 »
Er zijn ook andere geluiden...

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/11/dare-to-be-different-ubuntus-popularity-is-not-declining/

Hoewel het wel opvallend is dat het Mint-forum en Bodhi Linux-forum enorm in populariteit gegroeid zijn de afgelopen dagen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #27 Gepost op: 2011/11/27, 11:10:56 »
Als ik Linuxmagazine moet geloven is OpenSuse 12.1 het gemakkelijkste voor beginners en Fedora 16  voor de sleutelaar en Ubuntu 11.10 het meest vernieuwend.
Van Ubuntu is dat logisch, de hele desktop is vernieuwd!
Maar wanneer je niet wilt distro-hoppen en weer alles opnieuw moet gaan leren, dan blijf je toch in de buurt van je "oude" distro.
In mijn geval zal ik (denk ik) altijd Debian-Based blijven, en daarvan is Ubuntu nu eenmaal de beste.
Alleen willen de gesloten-ATI drivers niet lekker lopen en zijn de open-ATI driver stukken sneller.
Dit is een doorslaggevend argument geweest om te kiezen voor Xubuntu.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #28 Gepost op: 2011/11/27, 20:00:50 »
Alleen willen de gesloten-ATI drivers niet lekker lopen en zijn de open-ATI driver stukken sneller.
Dit is een doorslaggevend argument geweest om te kiezen voor Xubuntu.

Leg eens uit Ron, waarom alleen Xubuntu?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #29 Gepost op: 2011/11/27, 20:34:57 »
Omdat die ATI drivers waarschijnlijk niet lekker lopen met Gnome3shell en of Unity.
En in o.a Xubuntu heb je dat spul gelukkig niet.
En aangezien de systeem eisen alsmaar zwaarder worden bij elke Distro zie je nu dus ook vooral bij de nog wel goed lopende maar toch oudere PC´s ook een stijging van Lubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/27, 20:45:11 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #30 Gepost op: 2011/11/27, 20:42:47 »
Er zijn ook andere geluiden...

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/11/dare-to-be-different-ubuntus-popularity-is-not-declining/

Hoewel het wel opvallend is dat het Mint-forum en Bodhi Linux-forum enorm in populariteit gegroeid zijn de afgelopen dagen.

http://royal.pingdom.com/2011/11/23/ubuntu-linux-losing-popularity-fast-new-unity-interface-to-blame/
Gelezen op het Mintforum.be tja dat Unity .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #31 Gepost op: 2011/11/27, 20:58:55 »
In de grafiek (artikel van Wanda) is eigenlijk duidelijk te zien dat er veel Ubuntu verlaten en overstappen naar Mint.

De rest van de distro's zijn niet echt meer of minder populair dan tervoren (op 3 jaar basis bekeken).

Unity is voor velen een struikelblok, dat is duidelijk. Maar anderzijds komen wel meer mensen die linux willen leren kennen bij Ubuntu terecht.

De ene heeft meer faam dan de andere ( ub - mint) maar ik denk dat ze op de duur mekaar waard zullen zijn. Het leuke is dat je dan eigenlijk meer keuze hebt, en dat is tov Windows een verademing.

Maar de bottom line is dat er héél veel mensen het liefst voor een Debian-based distro kiezen, en dat zal de kracht zijn om door te gaan ! (Een universeel platform met verschillende uitwerkingen )

Ik blijf toch bij Unity; het virus heeft me gebeten en het is eigenlijk voor de eerste keer met Linux dat ik niet echt van plan ben om iets anders te proberen of te testen. Met de nieuwe LTS (5 jaar ondersteuning !!!) zal het tij ongetwijfeld keren qua populariteit voor Ubuntu (allez dat hoop ik stiekem) .
Mint zal daarvan ook de vruchten plukken, en zoals gezegd we hebben dan fantastisch veel keuze van eenzelfde product. DIE evolutie is eigenlijk super voor het kerende landschap van Open Source.

Mocht Mint en Ubuntu een blijvend huwelijk hebben tenminste  ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #32 Gepost op: 2011/11/27, 21:16:55 »
In de grafiek (artikel van Wanda) is eigenlijk duidelijk te zien dat er veel Ubuntu verlaten en overstappen naar Mint.

Nee, dat is er niet in te zien. De grafiek van DistroWatch zegt niets over het aantal gebruikers of overstappers. Als je dat wel in die grafiek zou kunnen lezen, zou dat betekenen dat Ubuntu zo ongeveer sinds zijn ontstaan steeds minder populair is geworden. Dat is duidelijk niet zo.
DistroWatch is in geen enkel opzicht een bruikbaar meetinstrument om de populariteit van distributies te bepalen.

Ik ken geen echt goede manier om de relatieve populariteit van distributies goed te bepalen, maar om wat tegenwicht te bieden aan DistroWatch noem ik hier één statistiek uit een eerder gelinkt artikel: op facebook heeft Ubuntu 500.000 fans en Mint 14.000.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #33 Gepost op: 2011/11/27, 21:32:14 »
Ik denk ook dat het niet met zekerheid vast te stellen is, of er veel mensen overstappen van Ubuntu naar andere Linux distributies. Zolang er niet wordt overgestapt van Ubuntu naar Windows is er eigenlijk niet veel aan de hand. Als ik zo http://www.netmarketshare.com/os-market-share.aspx?qprid=9 bekijk, lijkt het Linux aandeel in oktober gestegen. Dat zou te maken kunnen hebben met Ubuntu 11.10.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #34 Gepost op: 2011/11/27, 21:40:47 »
@Thomas : ik leg dat verband wel ; ik zie een Ubuntu-gebruiker niet overstappen naar OpenSuse of erger Fedora.

Mint daarentegen is de meest logische distro om op over te stappen als Ubuntu (Unity) je niet, meer, bevalt. Het is gewoon boerenlogica.
En die grafiek toont dat duidelijk vind ik. Mint heeft eigenlijk nauwelijks geen, of weinig, bekendheid, alleen bekendheid vanuit de Ubuntu-familie dat wel.

Zoals je zelf aantoont met de facebook-vrienden is Mint duidelijk minder bekend dan Ubuntu.

Het enige dat ik nog aan twijfel is dat veel mensen gewoon bij hun Ubuntu-versie blijven en niet per definitie terug downloaden en overstappen op de volgende versie. Maar ook dat is gissen denk ik.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #35 Gepost op: 2011/11/27, 21:54:31 »
Omdat die ATI drivers waarschijnlijk niet lekker lopen met Gnome3shell en of Unity.

Dat zal wel per Ati-kaart verschillen, beste Wanda.
Ik heb inderdaad hier wat problemen gelezen, maar ook sommigen met positieve berichten. Incl. mezelf. Mijn schoollaptop heeft namelijk een Ati-kaart en Unity werkt zo buttery smooth als maar kan met de gesloten Ati-driver :)

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #36 Gepost op: 2011/11/27, 21:58:13 »
@Joris: De grafiek zou dat tonen als de "meetpunten" in die grafiek enig verband zouden hebben met het gebruikersaantal van de verschillende distributies. De grafieken van DistroWatch zeggen net zoveel over de gebruikersaantallen van Ubuntu en Mint als een schilderij van Jackson Pollock; beide zijn willekeurige gekleurde lijnen op een witte achtergrond waar mensen betekenis in denken te zien.

Ik ben het verder wel helemaal met je eens dat het vooral een goede ontwikkeling is dat er keuzemogelijkheden zijn en er meerdere populaire, gebruiksvriendelijke distributies zijn met dezelfde Debian-basis.

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #37 Gepost op: 2011/11/27, 22:26:16 »
(..)Unity werkt zo buttery smooth als maar kan met de gesloten Ati-driver :)

Hier ook. Ik denk ook dat het kaartafhankelijk is. Ik heb, voor de volledigheid, een Radeon HD 4350.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #38 Gepost op: 2011/11/27, 22:41:59 »
Citaat
De grafieken van DistroWatch zeggen net zoveel over de gebruikersaantallen van Ubuntu en Mint als een schilderij van Jackson Pollock; beide zijn willekeurige gekleurde lijnen op een witte achtergrond waar mensen betekenis in denken te zien.

ThomasN, dit heb je werkelijk waar prachtig omschreven

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #39 Gepost op: 2011/11/27, 22:57:42 »
Tja, het een is effectief kunst en het ander betweterij en doelloos afstevenen naar 'referenties' .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #40 Gepost op: 2011/11/27, 23:04:01 »
(..)Unity werkt zo buttery smooth als maar kan met de gesloten Ati-driver :)

Hier ook. Ik denk ook dat het kaartafhankelijk is. Ik heb, voor de volledigheid, een Radeon HD 4350.

OFFTOPIC ;): Bij mij werkt Unity ook helemaal zoals het zou moeten (en ook erg "smooth"). Gnome-shell werkt daarentegen bij mij nog niet, alleen dan met de open-source drivers. (ik heb een Radeon HD 5870 by the way)
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #41 Gepost op: 2011/11/27, 23:33:48 »
(..)Unity werkt zo buttery smooth als maar kan met de gesloten Ati-driver :)

Hier ook. Ik denk ook dat het kaartafhankelijk is. Ik heb, voor de volledigheid, een Radeon HD 4350.

Ik vul dat ook maar even aan: genoemde schoollaptop heeft een Radeon HD 6480G.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #42 Gepost op: 2011/11/27, 23:34:21 »
Tja, het een is effectief kunst en het ander betweterij en doelloos afstevenen naar 'referenties' .

@joris, wat thomasN schreef is prachtig..wat jij schreef:
Citaat
Mint daarentegen is de meest logische distro om op over te stappen als Ubuntu (Unity) je niet, meer, bevalt. Het is gewoon boerenlogica.
daar ben ik het mee eens, als ik naar mij zelf kijk, ben ik daar een voorbeeld van. Nogmaals, het is jammer dat gnome-Shell niet standaard in  Ubuntu 11.10 zit.  Gnome-Shell is de Ubuntu concurent van linux mint 12. Wat mij betreft is het eigenzinnige van mint verdwenen met de komst van versie 12.

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #43 Gepost op: 2011/11/27, 23:35:59 »
Ik ben juist blij dat GS er niet standaard inzit. Je kunt zeggen over Unity wat je wilt, maar kijk eens goed naar de werkwijze van GS. Als er iets onoverzichtelijk werkt i.c.m. het ontbreken van titelbalkknopjes (op kruisje na), dan is het GS wel.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #44 Gepost op: 2011/11/27, 23:51:49 »
Ik ben juist blij dat GS er niet standaard inzit. Je kunt zeggen over Unity wat je wilt, maar kijk eens goed naar de werkwijze van GS. Als er iets onoverzichtelijk werkt i.c.m. het ontbreken van titelbalkknopjes (op kruisje na), dan is het GS wel.

Ik heb vanaf Ubuntu 11.04 t/m 11.10 met niets ander gewerkt dan met Unity. Maar zonder Gnome-shell zou ik vandaag nog overstappen naar Linux Mint 12. En vertel mij maar eens wat ik mis in de onderstaande afbeelding:



Gnome-shell is voor mij een verademing.
 
« Laatst bewerkt op: 2011/11/27, 23:58:28 door RikRik »

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #45 Gepost op: 2011/11/28, 00:15:19 »
Voor JOU ja. Alleen ik doelde niet specifiek op jou, het was een algemene "je" en ik doelde op het perspectief van een doorsnee gebruiker, m.a.w. de doelgroep waar Unity zich hoofdzakelijk op richt. Hou dan eens GS ernaast qua werkwijze en dan mag het wel duidelijk zijn.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #46 Gepost op: 2011/11/28, 01:39:10 »
Ubuntu is op Distrowatch gezakt naar plaats 4.


Gr.Ed

Plaats 2 zul je bedoelen in de afgelopen 6 maanden, het ligt eraan over welke tijdsspanne je kijkt namelijk en is dus totaal niet accuraat.

Het zal ook wel eerder gezegd zijn geweest.... Distrowatch rekent alleen het aantal clicks op de links van de distro's daar, dit wil totaal niets zeggen over de populariteit én het aantal gebruikers van die bepaalde distro.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #47 Gepost op: 2011/11/28, 03:16:49 »
Ik ben juist blij dat GS er niet standaard inzit. Je kunt zeggen over Unity wat je wilt, maar kijk eens goed naar de werkwijze van GS. Als er iets onoverzichtelijk werkt i.c.m. het ontbreken van titelbalkknopjes (op kruisje na), dan is het GS wel.

Vistaus.... doormiddel van het installeren van de gnome-tweak-tool in Gnome 3 met Gnome shell kun je de ontbrekende knopjes op de vensters terug halen door het op All (Allemaal) te zetten. Even uit en weer inloggen en klaar (dit was bij Fedora 16 het geval). Kleine moeite groot plezier. ;)

openSUSE 12.1 heeft de gnome tweak tool standaard er al in zitten net als Mint 12.

Wat meer in de algemene zin....:

Ik heb nu beiden wat meer  intensief gebruikt, Unity (Ubuntu 11.10) en Gnome 3 (Fedora 16 en openSUSE 12.1) de afgelopen twee weken en ben tot de conclusie gekomen dat Unity mij nu toch ietsje meer aanspreekt.

Zowel Gnome 3 als Ubuntu's Unity vind ik persoonlijk niet slecht en naar mijn mening wordt het in de loop van de tijd alleen maar beter. Laat het maar lekker groeien met de tijd.

Touch screens en andere touch devices zijn nu eenmaal de toekomst en het is daar waar de ontwikkelaars van besturing systemen en "desktop" omgevingen zich nu al op gaan richten.
Jammer voor de bepaalde meerderheid/groep die het niet kunnen of willen accepteren dat dit te gebeuren staat maar het is nu eenmaal niet anders.

Android is immers ook Linux wat ook om de zoveel versies toch ietwat van uiterlijk en functies verandert. Ik bedoel... er zit toch ook een redelijk verschil in het uiterlijk en de functionaliteit tussen Android 2.2 Froyo en 4.0 IceCream....
Het vreemde is dat sommigen van diezelfde bepaalde groep daar dan geen problemen mee schijnen te hebben die misschien een Android device bezitten, zij het in vorm van een tablet of smartphone.


Verder wat betreft dat Ubuntu niet meer op de 1ste plaatst staat, ondanks mijn vorige bericht, wie weet hoe lang Mint daar blijft staan.... Ik denk dat het over een tijdje, als het "nieuwe" er weer af is, het er weer anders uit gaat zien. MATE blijkt nog geen succes en of het wat wordt en blijft is nog maar af te wachten.



« Laatst bewerkt op: 2011/11/28, 04:21:17 door Maik »

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #48 Gepost op: 2011/11/28, 07:56:07 »
@Thomas : ik leg dat verband wel ; ik zie een Ubuntu-gebruiker niet overstappen naar OpenSuse of erger Fedora.

Er zijn verscheidene Ubuntu gebruikers overgestapt naar andere distro's, ook naar openSUSE en Fedora, waar ze hun draai gevonden hebben of het erbij pakken als extra distro. Dus waarom zou het niet kunnen...?
Wat is er erg aan openSUSE of, volgens jou, nog erger aan Fedora? Omdat sommigen niet goed weten hoe het werkt en bepaalde zaken zoals multimedia codecs niet weten hoe deze binnen halen?

Ik zal je vertellen dat Fedora net zo makkelijk is als Ubuntu en net zo bruikbaar te maken is. Met een beetje geduld, wat zoek en copy/paste werk heb ik het ook voor elkaar gekregen om Fedora net zo werkende te krijgen. Stabiel OS trouwens die Fedora 16 met Gnome 3. :)

Voor openSUSE geldt hetzelfde. Als je al langer werkt met Ubuntu of eender welke distro, dan lukt de rest ook. ;)




DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #49 Gepost op: 2011/11/28, 08:25:20 »
Er zijn ook andere geluiden...

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/11/dare-to-be-different-ubuntus-popularity-is-not-declining/

Hoewel het wel opvallend is dat het Mint-forum en Bodhi Linux-forum enorm in populariteit gegroeid zijn de afgelopen dagen.

http://royal.pingdom.com/2011/11/23/ubuntu-linux-losing-popularity-fast-new-unity-interface-to-blame/
Gelezen op het Mintforum.be tja dat Unity .

Als je de bovenste link en dus het artikel op OMG! Ubuntu had kunnen begrijpen dan had je geweten dat Distrowatch dus één grote quatsch is en die "metingen" op die grafieken dus nog niet eens mee mogen tellen:

Citaat van omg!ubuntu:
Citaat
One of the most hilarious claims is that Ubuntu’s market share has actually been declining ever since Mark Shuttleworth founded it in 2004. And according to this chart, it is. However the (only) important piece of information on this chart is where the numbers come from: DistroWatch.


Vertaling:

Citaat
Een van de meest hilarische claims is dat het Ubuntu marktaandeel dalende is vanaf het moment dat Mark Shuttleworth het stichte in 2004. En volgens deze grafiek is het zo. Echter, het (enige) belangrijke stukje informatie op deze kaart is waar de nummers vandaan komen: DistroWatch.

Met andere woorden.... alle getallen op die grafiek komen enkel en alleen van Distrowatch af, de niets meer dan een click en hit site die weinig zegt over de populariteit van een distributie. Al het andere wordt namelijk buiten beschouwing gelaten. Alles wat op dat gebied van Distrowatch af komt neem ik zowiezo niet serieus.  :D

Of het echt aan Unity ligt... ik betwijfel het. Straks zakt Mint weer..... ligt het dan aan Gnome 3 of misschien MATE (de Gnome 2 fork)?