Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nvidia 9600 GT  (gelezen 5481 keer)

ubunturookie

  • Gast
nvidia 9600 GT
« Gepost op: 2008/06/26, 15:28:16 »
Eindelijk de stap gewaagd en Ubuntu 4.08 via (en naast) XP geinstalleerd op een losse, lege harde schijf. Alles is goed en soepel verlopen. De planning is om Windows over een paar jaar vaarwel te zeggen........

Het enige probleem is dat ik geen " visuele effecten" kan gebruiken en ik denk dat het een driver probleem is. Ik heb al gegoogled en forums bezocht maar eventuele oplossingen (en bijkomende problemen) kan en durf ik (nog) niet aan. Onder " systeem" en " hardware drivers" staat geen enkele driver vermeld.

Wellicht is er een eenvoudige oplossing voor dit probleem, anderzijds moet ik misschien maar gewoon wachten totdat er via Ubuntu een driverupdate verschijnt.

Thanx.

nvidia 9600 GT
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/26, 15:34:41 »
hey en welkom. ik denk dat uw videokaart te nieuw is voor de huidige drivers in ubuntu, anders zou hij wel staanonder systeem=>beheer=>hardwaredrivers.
open eens synaptic (systeem=>beheer=>synaptic), zoek achter "envyng", als ge ubuntu gebruikt, installeer dan "envyng-gtk", als ge kubuntu gebruikt, pakt ge beter "envyng-qt". zelf heb ik dit programma nog nooit moeten gebruiken, dus ik weet niet waar precies in het menu deze komt te staan en hoe het werkt, maar dat zal zichzelf wel uitwijzen denk ik. hij zal zelf de nieuwste drivers van de nvidia site halen en installeren.

ubunturookie

  • Gast
nvidia 9600 GT
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/26, 16:54:37 »
He Nunslaughter,

Ben een klein stapje verder door je tip "envyng-gt". Het prog is te openen via "toepassingen>systeemgereedschappen". Hier is de keuze om de grafische kaart of automatisch of handmatig (wel even ATI of NVIDIA kiezen) te installeren. De eerste keuze is duidelijk, de videokaart wordt niet herkend. De tweede keuze is om driver 173.14.05 handmatig te installeren maar daar las ik nu juist slechte berichten over chrashes etc. over. Dat durf ik dus (nog niet aan).  Is er iemand die dit succesvol heeft gedaan?

Eerder in dit forum lees ik hetzelfde probleem (nvidia 9500 GT!?) waar slechts drie antwoorden op zijn gekomen en geen oplossing.......(dat zegt ook wel iets).

De volgende persoon werkt wel met succes met een dergelijke kaart en Ubuntu 4.08: http://adamspotton.com/node/1 . Wellicht dat er iemand is die dit kan vertalen in iets eenvoudigs en betrouwbaar, ik durf dit (nog) niet aan.

Anyway, bedankt Nunslaughter voor je reactie!

Greetz.

nvidia 9600 GT
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/26, 17:16:15 »
ok, stap 4, 5, 6 en 8 zouden door envyng gedaan moeten worden. 7 kan later nog gedaan worden als het nodig is.
als ge nooit iets van nvidia geinstalleerd hebt, zou punt 1 ook geen probleem mogen zijn. maar om dat te checken, opent ge nog eens synaptic en zoekt achter deze 2 pakketjes. moesten ze toch geinstalleerd zijn (groen vierkantje ervoor), dan toch even verwijderen.

puntje 2, om dat op een grafische manier te doen: ga naar locaties=>computer, klik links in de lijst op "bestandsysteem". dan is het gewoon een kwestie om de bestanden te zoeken. voor /etc/init.d/nvidia-glx bijvoorbeeld, gaat ge naar de map etc, dan init.d en kijkt of daar het bestand "nvidia-glx" instaat.

het tweede puntje 2 (typfout op de site), is niet nodig denk ik, maar om zeker te zijn, open synaptic, zoek en installeer de pakketjes die hij opnoemt. eventueel ook build-essential installeren.

puntje 3 doet ge zo: open de terminal (toepassingen=>hulpmiddelen=>terminalvenster)
eerst even een backup maken van het bestandje dat we gaan veranderen. kopieer/plak deze regel:
sudo cp /etc/default/linux-restricted-modules /etc/default/linux-restricted-modules_bckp
hij zal o uw wachtwoord vragen, dit gewoon ingeven, ge zult niks zien verschijnen, zelfs geen sterretjes.
daarna deze regel:
gksudo gedit /etc/default/linux-restricted-modules   (let op typfoutjes, spaties/slashes/punten/hoofdletters/...)
en voeg toe zoals beschreven. opslaan en de tekst editor sluiten.

en hierna eens proberen met envyng. voor zover ik weet, is dat als ge uw grafische omgeving verknoeit, komt ge bj het opstarten in een soort veilige modus terecht waar ge de standaard driver kunt kiezen en dan verder opstarten.

ubunturookie

  • Gast
nvidia 9600 GT
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/27, 11:33:54 »
Ik heb je aanwijzingen eens grondig nagelopen om te checken of ik er klaar voor ben:

1. Dit moet geen probleem zijn, in "synaptic" zijn de nvidia drivers niet groen aangegeven.

2. In de map /etc/init.d/ komt alleen nvidia-kernel voor dus die kan ik deleten. In de map /lib/linux-restricted-modules/ staan alleen twee generic mappen met in beiden drie nvidia mappen (nvidia, nvidia_legacy, nvidia_new).........

3 (2). Moet ook geen probleem voor me zijn, slechts de x-server-xorg-dev is niet groen aangegeven, dus die kan ik installeren.

4 (3). Dit is moeilijk voor mij. In het "terminalvenster" staat slechts mijn naam. Van waaruit moet ik knippen en waar naar toe moet ik plakken? Wat ben ik op dat moment aan het doen?

Bovenstaande komt wellicht niet al te slim over bij een gemiddelde gebruiker..............

nvidia 9600 GT
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/27, 12:16:17 »
Citaat van: ubunturookie
2. In de map /etc/init.d/ komt alleen nvidia-kernel voor dus die kan ik deleten. In de map /lib/linux-restricted-modules/ staan alleen twee generic mappen met in beiden drie nvidia mappen (nvidia, nvidia_legacy, nvidia_new).........
om dingen te kunnen verwijderen in het bestandssysteem zult ge de bestandsverkenner moeten openen met root-rechten. dit kan zowel in de terminal of door alt+f2 te tikken en dan dit in te geven: gksudo nautilus

ik zou uit die generic mappen blijven, ik ben er niet zeker van, dus doe daar maar niks mee, aangezien er op die site ook niks over staat.
ik zie nu wel juist dat de map .nvidia_new_installed een verborgen map is (let op de punt ervoor). verborgen mappen maakt ge zichtbaar door op ctrl+h te drukken.

Citaat van: ubunturookie
4 (3). Dit is moeilijk voor mij. In het "terminalvenster" staat slechts mijn naam. Van waaruit moet ik knippen en waar naar toe moet ik plakken? Wat ben ik op dat moment aan het doen?
ok, dat was misschien wat slecht uitgelegd tegen een beginner van mij.

ik zeg gewoon altijd tegen de mensen aan wie ik iets ben aan het uitleggen dat ze commandos moeten kopieren/plakken om zo typfouten te voorkomen. het minste foutje is een ander (al dan niet verkeerd) commando.
ik zal de regels die gij hier moet kopieren en daarna in de terminal plakken in het vetgedrukt zetten, dat is misschien wat overzichtelijker.

sudo cp /etc/default/linux-restricted-modules /etc/default/linux-restricted-modules_bckp
dus kopieer deze vetgedrukte regel, en plak deze achter uw naam (naam@host:~$) in de terminal.
deze regel zorgt er gewoon voor dat we een kopie maken van het originele bestand, zodat als er iets mis moest lopen, we dit bestand gewoon kunnen terugzetten.
sudo wil zeggen dat we dit met root-rechten gaan doen (zie ook hierboven voor nautilus, gksudo en sudo is eigenlijk hetzelfde, alleen komt er met gksudo een grafische schermpje tevoorschijn).
cp betekent "copy". dus we maken eigenlijk gewoon een kopie avn het bestand en hernoemen het tot "bestand_bckp".

hierna kunnen we dit bestandje gewoon aanpassen, dit doen we door:
gksudo gedit /etc/default/linux-restricted-modules
gksudo is...weer hetzelfde :)
gedit is de standaard tekst-editor in ubuntu.
en dan volgt weer het pad+bestand om aan te passen.


Citaat van: ubunturookie
Bovenstaande komt wellicht niet al te slim over bij een gemiddelde gebruiker..............
een gemiddelde gebruiker zou dit dan ook nooit moeten doen. normaal word een grafische kaart geinstalleerd met 2 muisklikken. ge heb gewoon de pech dat uw hardware net iets te nieuw is.

trouwens, als er iets niet duidelijk is, moet ge het maar gewoon vragen, helemaal geen probleem.

ubunturookie

  • Gast
nvidia 9600 GT
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/28, 08:42:16 »
Superrrrrrrrrr!

De NVIDIA X Server settings wordt nu correct weergegeven in Systeem>Beheer. Hier word de 9600 GT in vermeld en kan ik aanpassingen doen. Bij Beheer>Hardwaredrivers staat echter nog niets maar verder lijkt alles goed te werken. Ik kan nu visuele effecten inschakelen. Ik zal eens gaan experimenteren met compizconfig.

Nunslaughter, bedankt voor je tijd en goede begeleiding!!!

Groeten uit het hoge noorden.

nvidia 9600 GT
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/28, 11:20:31 »
graag gedaan ubunturookie, hopelijk zijt ge nu tevreden met uw installatie!

het is normaal dat er nog steeds niks bij hardware drivers staat, ubuntu herkent uw kaart nog altijd niet om het zo te zeggen. waarschijnlijk bij de volgende versie zal hij er wel tussen staan, want dan zijn de nvidia drivers weer geupdate.

Bloesum

  • Gast
nvidia 9600 GT
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/02, 20:14:32 »
Ik begrijp het even niet: ik ben bij Adamspoton ( http://adamspotton.com/node/1 ) aangekomen bij puntje 5 - voer "/etc/init.d/gdm stop" uit in de root console. Maar vervolgens moet ik het programma NVIDIA-Linux-X86-173.14.09.pkg1.run draaien. Hoe doe ik dit? Nog steeds in de root console met sh NIVIDIA.etc.run (dan krijg ik melding dat programma niet kan worden uitgevoerd) of ga ik weer terug naar Xserver met startx en dubbelklik op de link? Ik mis hier even de overgang van punt 5 naar 6. Wie kan mij helpen?

Groet,

Bloesum

nvidia 9600 GT
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/02, 21:12:35 »
lees even de hele draad hierboven door. sommige stappen moeten niet gedaan worden omdat envy daar voor zorgt.

RensD

  • Gast
nvidia 9600 GT
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/20, 17:12:01 »
Ik probeer nu ook mijn 9600GT werkend te krijgen en ik ben tot stap (3) gekomen van de tutorial van adamspotton.com. Daarna heb ik envyNG geinstalleerd, maar dan zegt het programma dat m'n 9600GT niet herkend is. Er word wel aangegeven dat ik zelf een driver kan kiezen, maar dat dit op eigen risico is. Zou iemand mij verder kunnen helpen?

tenpack

  • Gast
nvidia 9600 GT
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/30, 13:00:19 »
De site http://adamspotton.com/node/1  is niet meer online :-(
Weet er iemand als ik deze info nog ergens anders kan vinden ?

In deze thread wordt namelijk constant verwezen naar punten vermeldt op die site. En laat nu net die site niet meer beschikbaar zijn...

Alvast bedankt,

koentje1970

  • Gast
nvidia 9600 GT
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/05, 13:33:23 »
Ik heb ook die 9600GT (HP pavilion DV7  1070eb) en je krijgt makkelijk de nvidia driver aan de praat, (zowel op 32 als 64 bits) maar.... na een halfuurtje openoffice is het soms enkele seconden wachten om de getikte lettertjes op het scherm te krijgen.  
Systeemmonitor geeft aan dat Xorg constant één processor helemaal tot 100% gebruikt, om na enkele seconden de andere vol te zetten.
Bovendien zit af en toe een pas openvliegend venster vol met "gesnipperde restjes" van toepassingen die ik eerder afgesloten heb.    De driver van Nvidia stoort dus de rest van de machine.  Als compromis laat ik de standaard ubuntu dan maar zijn werk doen. Minder mooi, en zonde van de GPU, maar mijn computer is om te werken, en niet om te gamen.

nvidia 9600 GT
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/05, 22:52:07 »
Zelfde notebook hier en herken je probleem niet koentje1970. Bij mij werkt het perfect onder 8.04. Wat gebruik je zelf, 8.10 of 8.04?

beremboy

  • Gast
Re: nvidia 9600 GT
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/23, 20:46:48 »
Hey,

Ik sukkel nog steeds met mijn 9600GT, zelfs ondertussen op Ubuntu 9.04 ! Ik draai hem
momenteel in virtualbox maar ik heb ook een dual boot staan van 8.10 en ook
daar doet mijn grafische kaart lastig...

Ik zie dat hier goede dinges zijn verschenen, de link naar de pagina waar alle stappen
instaan is echter niet meer wat het moet zijn.
Ik vind de stappen alleszins nergens terug, kan iemand de stappen nog zeggen
of weet iemand een oplossing, want het is echt het enige dat mij nog een beetje
van ubuntu weghoudt..